2011-01-23, 18:29
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det vet vi inte va sambon har för status men jag tror inte de är någon som har ett vanligt arbete på någon fabrik direkt !"

Men golfvännerna har han en hel del av och tittar man ser man att det rör sig om lite högre skikt än vanligt.
Vi syftade på hans x fru gynekolog och verksamhetschef .

Hans x fru gynekolog är historia länge sen...
Frågan är om nuvarande sambo har nåt högre status som han "ärvde". Inte av inkomster att döma iaf.

Så klart han kunde vara orolig om sin kariär, status osv men svårt att tro att just otrohet kunde vara orsaken att han håll på att mista det. Nej, hon hade nån större hållhacke på honom.
Citera
2011-01-23, 18:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Hans x fru gynekolog är historia länge sen...
Frågan är om nuvarande sambo har nåt högre status som han "ärvde". Inte av inkomster att döma iaf.

Så klart han kunde vara orolig om sin kariär, status osv men svårt att tro att just otrohet kunde vara orsaken att han håll på att mista det. Nej, hon hade nån större hållhacke på honom.

Nu tror jag inte att det är det enda vi syftade på då vi talar om att tappa ansiktet.
Sambon som sagts innan vet vi inget om vad det gäller yrket
Hon är golfare sportig och välutbildad det kan man utgå ifrån
Hans barn är välutbildade även dom.

I ett annat styckmord gjorde mannen det för att hon inte ville gå med på en fest.
Så orsakerna kan vara mer simpla än man tror .

Men eftersom det rör sig om deras sista date så utgår jag ifrån att det har varit avgörande om dom skulle fortgå i ett förhållande eller inte.
Och att den misstänkte fick panik efter han strypt BO
Hon hade satt hela hans värld i obalans.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-23 kl. 18:40.
Citera
2011-01-23, 18:33
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men man kan också vända på det. Vilket skyldig skulle agera annorlunda om det var första gången denne var inlåst men vetskapen om att hans liv nu är raserat och förstört.

Jag tror att vetskapen om att man är oskydlig kan få folk lugnare än vetskapen om att man är skyldig, när man sitter häktad första gången.

Yes, jag håller med. Tänk att sitta där skyldig, nekar och oroa sig: har de hittat nåt? varför pratar de inte med mig? varför säger de inget? Vad har de i görningen? Det måste vara mycket påfrestande.
Citera
2011-01-23, 18:35
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Det som spökar här är Mats Alms fall. Med, som du påpekar flera gånger tidigare, den avgörande skillnaden här är att det går att fastställa dödsorsaken.

Har polisen bekräftat att man vet dödsoraken? Kom inte det från en säker källa?

Och vad gäller styckningen så faller väl det brottet under "brott mot griftefriden", och isf, märkligt att en styckning straffas likadant som en likflytt.
Citera
2011-01-23, 18:37
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Det är ju detta jag säger.
SB är gripen därför att han tillhör / tillhört hennes närmsta vänkrets och var den sissta som såg henne i Örebro. Det är inte mycket att ta på egentligen.

Jag tror inte att SB är anhållen bara för att han tillhörde Evas närmaste vänkrets och var den vad vi vet som sist såg henne (den sista som såg henne var givetvis mördaren). Eftersom polisen agerade så snabbt måste det funnits något graverande mot SB redan vid anmälan om försvinnande.

Mats Alm var den sista som såg Linda-han blev inte anhållen-och hade väl aldrig blivit det heller om han inte själv visat vägen till hennes kropp.
Citera
2011-01-23, 18:38
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men man kan också vända på det. Vilket skyldig skulle agera annorlunda om det var första gången denne var inlåst men vetskapen om att hans liv nu är raserat och förstört.

Jag tror att vetskapen om att man är oskydlig kan få folk lugnare än vetskapen om att man är skyldig, när man sitter häktad första gången.

Ger mej inte på den punkten, en oskyldig och ej tidigare straffad, klarar inte situationen med ett lugn.
En förstagångshäktad, som är skyldig, har troligen varit med tidigare men inte åkt dit. Är det första gången personen begår ett brott och blir häktad för det, erkänner den kanske inte MEN tror inte att den skulle beskrivas som lugn, kanske mer som tuff, kaxig, obstinat men lugn, nej.
SB har / hade en relation till Eva. Att han skulle ta misstanken med ro köper jag inte. Han har trots allt haft, eller har, känslor för henne. Bara att förlora en arbetskamrat på det här grymma viset skulle få vem som helst att falla i gråt. Att sedan bli misstänkt för att ha utfört det och ta det med ro; nej.
Citera
2011-01-23, 18:41
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Har polisen bekräftat att man vet dödsoraken? Kom inte det från en säker källa?

Och vad gäller styckningen så faller väl det brottet under "brott mot griftefriden", och isf, märkligt att en styckning straffas likadant som en likflytt.

Så säker som AB/expressen ? Nej, orkar inte leta nu, men därfór var så viktigt att hitta huvudet

Finns det inte "grovt brott mot griftefriden" i brottsbalken? Det som spökar nu är domen mot "Obducenten" i Catrin Da Costa fallet (han som självmördade sin fu och skändade CDS:s kropp men gick ändå fri)
Senast redigerad av urkinha 2011-01-23 kl. 19:02.
Citera
2011-01-23, 18:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Läste att han var lugn och samlad under förhören och inte iskall... Fanns det såna uttalanden?
Advokaten säger att han mår bra under omständigheterna och det tyckte GW Persson var belastande. Enligt honom oskyldiga mår jättedåligt i häkten. Hur mår då en som stöp och styckat en ex och nekar till dådet? Borde inte vara väldigt nervös och skräckslagen att man hittar bevis?
Vet ej... En oskyldig kan väl finna ro i just det att han är oskyldigt och känna sig säker att man kommer inte att finna några bevis.... SB var visserligen väldigt lugn människa.
Men, men...han är kanske inte bara lugn men ocksp kallblodig.

Jag såg ordet "iskall" på en löpsedel, Expressen eller AB, tänkte inte på vilken.
Citera
2011-01-23, 18:46
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Finns det inte "grovt brott mot griftefriden" i brottsbalken?

Finns inget grovt brott mot griftefriden. Bara brott mot griftefriden.
Citera
2011-01-23, 18:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag tror inte att SB är anhållen bara för att han tillhörde Evas närmaste vänkrets och var den vad vi vet som sist såg henne (den sista som såg henne var givetvis mördaren). Eftersom polisen agerade så snabbt måste det funnits något graverande mot SB redan vid anmälan om försvinnande.

Mats Alm var den sista som såg Linda-han blev inte anhållen-och hade väl aldrig blivit det heller om han inte själv visat vägen till hennes kropp.

I Almfallet var det tre vittnen som hade sett henne efter Mats. Det tog lång tid att avfärda dessa vittnen. Det var nog skälet till att man inte kunde bortse ifrån att Mats inte var den sista som såg henne.
Citera
2011-01-23, 18:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av true_maniac
har dom inget så är det tjänstefel att ta det till Rättegång, en åklagare får inte ens driva ett fall som inte kan antas leda till fällande om jag inte minns helt galet, så den största indikationen på hur det ligger till på den fronten är nog 8 feb när det är dags för omhäktning alt åtal väcks
OT (fast även bra att förstå i denna tråd): Kan du inte berätta det för Ekobrottsmyndigheten och de åklagare som är knutna till den. Får dom någonsin en fällande dom?
Citera
2011-01-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Det är ju detta jag säger.
SB är gripen därför att han tillhör / tillhört hennes närmsta vänkrets och var den sissta som såg henne i Örebro. Det är inte mycket att ta på egentligen.

Nej, det är inte mycket att ta på. Och om SB sitter oskyldigt häktad är det inte första gången i världshistorien som någon gör det. Det är inte heller första gången i så fall som någon haft oturen att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
Vi vet allt för lite - och här på FB saknas all grund att döma SB, som mobben här redan har gjort.
Alternativa tankebanor vore konstruktivt - som om, t ex, EM hade fler 'hemliga' vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in