2011-01-25, 19:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Vilken sund människa skulle hjälpa till med det? Vilken vanlig människa skulle kunna hålla det inom sig?
Men det är klart, det finns ovanliga människor...

Nån som inte för allt i världen vill att GM ska få sitt liv förstört. Kanske inte tänker som så, att det redan är förstört, utan mer att det som inte syns finns inte.
Jag vet inte hur jag skulle reagera i en liknande situation, antagligen att man vinner på att vara ärlig, speciellt om det mer eller mindre handlar om en olyckshändelse.

Men inte alls säkert att alla skulle reagera på samma sätt
Citera
2011-01-25, 19:35
Medlem
Jag följer denna tråd och detta groteska mord och jag kan inte sluta läsa heller, och hela Sverige verkar vänta med spänning hur detta ska sluta. Jag hoppas verkligen dom sätter dit den som gjort det, och förhoppnngsvis är det han som sitter i häktet. Jag vill inte tro något annat. Det får inte vara något annat. Hittar man inga bevis och ingen sätts dit för mordet, då vet inte jag...
Man blir ju nästan mörkrädd...
Och då tänkte jag på Alm som oxå gått fri (om du nu är han, men det mesta pekar ju på det)....

Detta mord är så hemskt och jag kan inte förstå hur man kan göra så till en annan människa och bara leva vidare som inget hade hänt... hur är det möjligt...

Hoppas detta fall löser sig och han skickas till fängelse för all evighet... detta är såjäkla hemskt så det finns inte på kartan. För mycket mrod händer just nu...
Citera
2011-01-25, 19:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vilken sund människa skulle hjälpa till med det? Vilken vanlig människa skulle kunna hålla det inom sig?

Det finns nog någon som de flesta människor skulle hjälpa i en sådan situation men vi vet bara inte om det. Vi kan aldrig veta hur vi reagerar förrän vi står inför situationen. Vi önskar väl alla att vi slipper det.
Citera
2011-01-25, 19:41
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
I brevet till sin gamla elev i början av december skrev hon: ""Tre dagar efter att jag sagt upp mig fick jag en förfrågan om att jobba tillsammans med ett par killar i ett nystartat bolag, och där finns jag nu och har det toppen på alla sätt och vis."
Det låter ju inte precis som om detta skulle vara hennes företag. Vilket bolag är det egentligen hon talar om? Båda U*1-bolagen (det finns förresten även ett tredje med delvis samma styrelse) startades redan 2009. Är det projekt som hon i brevet kallar sin "nyfödda baby" något annat?

Av brevet verkar det alltså som om hon fick sparken. Eller hade hon andra projekt som förklarar uppsägningen?
Citera
2011-01-25, 19:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ett mycket tänkvärt inlägg.

Detta är ungefär vad SBs försvarare kommer att anföra om det inte finns bra tekniska bevis.

Vill vi här på tråden komma framåt tror jag det är bättre att vi koncentrerar oss på att försöka förstå vilka andra som kan ha velat EM något illa istället för att vända ut och in på SB ännu en gång (för det var länge sedan det gav något nytt).

Kan vi hitta något så har vi hjälpt till.

Kan vi hitta och avfärda har vi gjort ännu större nytta.
Andrahandsmisstänkta är det ju rätt enkelt att identifiera. Andrahandsmisstänkta är:

1) AA
2) EM:s anhöriga.
3) Eventuella älskare till EM på hemmaplan
4) Eventuella personer som i närtid varit inblandade i större skumraskaffärer med EM

Mer finns knappast. De två inledande frågorna blir då hade kategori 1) och 2) öht någon teoretisk chans att begå brottet, och existerar det öht några personer i kategori 3) och 4)? Blir svaren Nej på båda frågorna behöver vi inte gå vidare.

Sen ska vi ha klart för oss att frågan Kan SB fällas? är en helt annan fråga än Gjorde SB det? Mats Alm fälldes inte för Lindas död. Men hur många tror att han inte orsakade den?
Citera
2011-01-25, 19:46
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ozon är giftigt, angriper gummi vissa plaster oljemålningar etc..
Luftreningsaggregat för hemmabruk med elektriskt filter, luftfuktare och ozonaggregat har funnits på marknaden i 50 år. Då var det frågan om mkt små mängder, människor skulle ju kunna uppehålla sig i rummet.
Det jag menade var ett litet aggregat med betydligt högre ozonutveckling, dom är farliga såtillvida att du ska ju inte vistas i det utrymme som behandlas. Bilar; sent upptäckta dödsfall eller rökning i lägenheter är exempel på användningsområden.

Var inte kritisk längre för det jag skriver är sant=jag har jobbat med det, okej??

Okey, jag ger mig om du bara kan säga var en privatperson kan handla ett ozonaggregat över disk
Citera
2011-01-25, 19:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Nej, det finns fler som tvivlar emellanåt. Man måste ha sina tvivel eftersom allt helt enkelt inte stämmer.
Men att "allt inte stämmer" gäller ju oavsett gärningsman. Jag har hört den argumentationen förr i andra indiciekrimtrådar: Det här mordet är så osannolikt, alltså kan X inte ha begått det! Men det osannolika dådet är ju ett faktum, med sannolikheten X, och då är det det vi har att utgå ifrån. Men att det är ett osannolikt fall betyder inte att det prompt måste vara en osannolik gärningsman.
Citera
2011-01-25, 20:00
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvinna71
Jag följer denna tråd och detta groteska mord och jag kan inte sluta läsa heller, och hela Sverige verkar vänta med spänning hur detta ska sluta. Jag hoppas verkligen dom sätter dit den som gjort det, och förhoppnngsvis är det han som sitter i häktet. Jag vill inte tro något annat. Det får inte vara något annat. Hittar man inga bevis och ingen sätts dit för mordet, då vet inte jag...
Och då tänkte jag på Alm som oxå gått fri (om du nu är han, men det mesta pekar ju på det)....

Detta mord är så hemskt och jag kan inte förstå hur man kan göra så till en annan människa och bara leva vidare som inget hade hänt... hur är det möjligt...

Hoppas detta fall löser sig och han skickas till fängelse för all evighet... detta är såjäkla hemskt så det finns inte på kartan. För mycket mrod händer just nu...

Visst är det ett hemskt mord (om inte alla andra mord är hemska?) och jag håller med och hoppas att den skyldige åker fast men jag förstår inte varför "förhoppningsvis" är det han som sitter i häktet?
Än så länge verkar inte än polis ha mycket på fötterna och då är det svårt att förstå det här hatet så man spyr här mot den här kille.
Citera
2011-01-25, 20:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofaszasegedben
Av brevet verkar det alltså som om hon fick sparken. Eller hade hon andra projekt som förklarar uppsägningen?
Eller vantrivdes så att en osäker tillvaro var bättre. Men då borde vantrivselfaktorerna ha kommit in plötsligt.
Citera
2011-01-25, 20:06
Medlem
urkinhas avatar
Citat:

Nu har vi dessutom konstaterat att SB inte är en helt vanlig människa utan någon som beskrivits som ytterst egocentrisk, självcentrerad och empatilös. Han matchar inte precis profilen av den som skulle riskera åka dit för mord för att skydda någon annan, UNLESS... om inte detta vore livsviktigt för honom (antingen för att han älskar denna människa innerligt eller för att SB:s egen existens skulle hotas om såväl GM:en som omständigheterna kring EM:s död blev kända).
Senast redigerad av urkinha 2011-01-25 kl. 20:09.
Citera
2011-01-25, 20:09
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Styckning och paketering verkar det vara mer tanke bakom än när det gäller döljandet av kroppen. Det beror nog på hans psyke. Dels håller det hemska på att hinna ifatt honom och dels blir han rädd att avslöjas.

Jag tror att det är två brott i detta fallet dels dråp/vållande och dels griftefridsbrott. MT tror jag har utfört styckning och paketering samt bortforsling av kroppen. Vem som gjort det första brottet det nämner jag inte p.g.a PM-citat ovan vilket jag f.ö tycker är en bra beskrivning av klimatet i tråden.

Detta är givetvis en spekulation men allt är inte guld som glimmar.

Jag tycker det är tråkigt/sorgligt att Ni som är beredda på att spekulera inte ändrar klimatet i tråden. Det kan ju ge oss en annan bild av detta fall, det går ju inte att snöa in sig helt på ett spår
Citera
2011-01-25, 20:11
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvinna71

Ja det är verkligen hemskt .Hur kan man stycka en kropp utan att lämna spår ?
Och hur vet man om vi någonsin kommer få veta vad som hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in