2011-01-23, 17:33
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men allvarligt talat.
Skulle man/vi/jag få den magkänslan om han inte satt häktad för mord?
Om vi fick se foton på universitets personalstyrka, så skulle nog fler än SB uppfylla kriterierna för ett mördarutseende, med eller utan halsband.

Däremot så tycker jag hans iskyla ger mig en klump i magen. Nu är det visserligen medias jättesäkra källor som har beskrivit SB som iskall under förhören. Det tycker inte jag verkar normalt, speciellt inte om de har haft ett förhållande.

Jag tycker ju snarare att han borde göra som Alm, gråta och bre på men då finns förstås risken stor att det blir för mycket.

Jag hoppas verkligen att de har tagit rätt GM, och om inte, att de har nån annan på lut.

Läste att han var lugn och samlad under förhören och inte iskall... Fanns det såna uttalanden?
Advokaten säger att han mår bra under omständigheterna och det tyckte GW Persson var belastande. Enligt honom oskyldiga mår jättedåligt i häkten. Hur mår då en som stöp och styckat en ex och nekar till dådet? Borde inte vara väldigt nervös och skräckslagen att man hittar bevis?
Vet ej... En oskyldig kan väl finna ro i just det att han är oskyldigt och känna sig säker att man kommer inte att finna några bevis.... SB var visserligen väldigt lugn människa.
Men, men...han är kanske inte bara lugn men ocksp kallblodig.
Citera
2011-01-23, 17:35
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Visst har du rätt i att man inte skulle rysa om han inte satt inne misstänkt för mord. Men mycket som sagts i detta forum plus medias bild av honom gör ju att man ryser. Taskigt om allt som sagts om honom inte stämmer!!!!Men det är ju summan av allt som presenterats som gör bilden i alla fall jag gjort mig av honom. Skall bli spännande att se vilka bevis som finns och hur han kommer klara en rättegång..

Enligt media så säger ju åklagaren att dom tror på en fällande dom.
Så man anar ju att polisen har mycket mer mot honom än vad som framkommit både här och i media.
Skall bli spännande att se om det håller för en rättslig prövning också.
Citera
2011-01-23, 17:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa-minor
Läste att han var lugn och samlad under förhören och inte iskall... Fanns det såna uttalanden?
Advokaten säger att han mår bra under omständigheterna och det tyckte GW Persson var belastande. Enligt honom oskyldiga mår jättedåligt i häkten. Hur mår då en som stöp och styckat en ex och nekar till dådet? Borde inte vara väldigt nervös och skräckslagen att man hittar bevis?
Vet ej... En oskyldig kan väl finna ro i just det att han är oskyldigt och känna sig säker att man kommer inte att finna några bevis.... SB var visserligen väldigt lugn människa.
Men, men...han är kanske inte bara lugn men ocksp kallblodig.

Precis tänk om man oskyldigt sitter som misstänkt för ett styckmord hur jäkla dåligt man skulle må.
Den här är lugn samlad precis som dom är när dom får sin dom "typ".
Citera
2011-01-23, 17:39
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Så man anar ju att polisen har mycket mer mot honom än vad som framkommit både här och i media.

Och vad ska de säga annat? Att de har inget men de håller honom i häktet?
Hörde man nån gång åklagaren säga nåt annat? Och sen i rätten visar sig att de har ingenting...
Citera
2011-01-23, 17:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Hundarnas markering i Eker:

Flera hundar markerade i grustaget. Om jag minns rätt markerade de dessutom på flera ställen.

Kan det vara så att det var delar och inte en hel kropp som placerades där?

Skulle så vara fallet kan man ana ett (mycket vagt, men ändå) mönster:

- Mordet sker någonstans inne i eller mycket nära stan. Styckningen sker därför att en hel kropp skulle väcka uppmärksamhet i det aktuella området.

- I en första steg läggs alla säckarna i grustaget. Gissningsvis pga tidsbrist. Hinner inte köra så långt. Men i grutaget pågår grusbrytning och där kan säckarna inte ligga länge utan att bli upptäckta.

- I ett andra steg körs säckarna ett par mil längre bort och åtminstone en säck grävs ned rätt noga. Här tror GM att säckarna kan ligga till våren kommer och snön tinar.

- Förmodligen har GM tänkt sig ett tredje steg där säckarna transporteras en bra bit till och göms undan för gott. I så fall är det inte allt för djärvt att tänka sig att transporten skulle ske i samma riktning som tidigare och att de skulle gömmas undan när tjälen gått ur marken eller isen tinat på sjöarna.

Om det är på detta viset tyder på att mordet inte varit planerat utan att GM agerat "efter hand". Förmodligen har GM inte haft klart för sig var säckarna slutligen skulle gömmas undan.
Citera
2011-01-23, 17:40
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hakar på här och tror också att samhällsklassen är viktig för honom.
Skogsbrukskille som tar sig upp i samhället
Det är mycket man kan se genom att studera en människa både genom bakgrund och i dagsläget
Hamilkar sa katt bland hermelinerna så sant så !

Och efter diverse uttalanden så ser man en man med stort ego mån om sitt utseende en player som kvinnorna faller för ( va dom nu ser hos guldhalsbandssnubben)
Det är något som inte stämmer med den här mannen .

Jag får också en dåligt magkänsla då jag ser bilderna på honom och då hans stil och ögon
*ryser*

Jag låter det vara osagt om han är en dubbelnatur. Däremot vet vi att han är mästare på att leva ett dubbelliv. Han har övat i många år. Och ändå, då och då få r man se skymtar av hans ursprungliga jag. Lika lite som han växte upp med överklassens koder, lika lite rör sig han med naturlig elegans bland infödda hermeliner.

"Att verka, inte synas" står definitivt inte på SB:s vapen.
Senast redigerad av urkinha 2011-01-23 kl. 17:47.
Citera
2011-01-23, 17:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hundarnas markering i Eker:

Flera hundar markerade i grustaget. Om jag minns rätt markerade de dessutom på flera ställen.

Kan det vara så att det var delar och inte en hel kropp som placerades där?

Skulle så vara fallet kan man ana ett (mycket vagt, men ändå) mönster:

- Mordet sker någonstans inne i eller mycket nära stan. Styckningen sker därför att en hel kropp skulle väcka uppmärksamhet i det aktuella området.

- I en första steg läggs alla säckarna i grustaget. Gissningsvis pga tidsbrist. Hinner inte köra så långt. Men i grutaget pågår grusbrytning och där kan säckarna inte ligga länge utan att bli upptäckta.

- I ett andra steg körs säckarna ett par mil längre bort och åtminstone en säck grävs ned rätt noga. Här tror GM att säckarna kan ligga till våren kommer och snön tinar.

- Förmodligen har GM tänkt sig ett tredje steg där säckarna transporteras en bra bit till och göms undan för gott. I så fall är det inte allt för djärvt att tänka sig att transporten skulle ske i samma riktning som tidigare och att de skulle gömmas undan när tjälen gått ur marken eller isen tinat på sjöarna.

Om det är på detta viset tyder på att mordet inte varit planerat utan att GM agerat "efter hand". Förmodligen har GM inte haft klart för sig var säckarna slutligen skulle gömmas undan.

Gruset/sanden som transporterats till Willys vad det nu betyder.
Och att man även letat där .

Det förbryllar polisen och därför letar man också spår på byggen runt om i Örebro, bland annat vid Willys på Österplan, dit sand från grustaget har fraktats.
Citera
2011-01-23, 17:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Jo. Fast så säger åklagare så gott som alltid. Ingår i jobbet, så att säga.

Man kan vända på det; hur skulle det se ut om åklagaren sade något annat. Typ "Som åklagare är jag osäker på om bevisningen räcker till en fällande dom i detta fall"
Citera
2011-01-23, 17:47
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Gruset/sanden som transporterats till Willys vad det nu betyder.
Och att man även letat där .

Det förbryllar polisen och därför letar man också spår på byggen runt om i Örebro, bland annat vid Willys på Österplan, dit sand från grustaget har fraktats.

Gruset/sanden som transporterats från grusgropen till Willys skulle väl säkert användas för att sanda med. Kan de söka efter blod/kroppsvätskor i den levererade sanden?
Citera
2011-01-23, 17:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Gruset/sanden som transporterats från grusgropen till Willys skulle väl säkert användas för att sanda med. Kan de söka efter blod/kroppsvätskor i den levererade sanden?

Ja det verkar lite rörigt
Lägger hela i sitt sammanhang från Expressen

Polisen letar efter de sista kroppsdelarna.
Expressen kan avslöja att de har tagit upp ett tidigare spår - ett grustag i området kring Kilsbergen, enligt en källa med insyn i utredningen.
Tre hundar markerade vid platsen oberoende av varandra, men sökningen gav då inget resultat.
Citera
2011-01-23, 17:52
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Och vad ska de säga annat? Att de har inget men de håller honom i häktet?
Hörde man nån gång åklagaren säga nåt annat? Och sen i rätten visar sig att de har ingenting...

Ja, det är klart att dom säger så.
Men det finns ju ändå regler för hur länge man kan hålla någon anhållen och det är domstolen som beslutar om det. Så kan inte åklagare presentera några bevis eller indicier så kan man inte hålla någon häktad en längre tid.
Citera
2011-01-23, 17:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Men knappast att då är otrohet som ligger bakom för när en man förlorad status, position pg av otrohet? Det gjorde inte Clinton, det gjorde inte kungen och det gör inte nån Svensson heller.
Om en mans status beror av hans frus position och umgänge, så kan otrohet mycket väl ligga bakom förlust av status. Om den statushöjande frun dumpar honom, och de fina vännerna primärt var hennes, lär statusen inte finnas kvar.

Clinton och kungen är usla exempel. De har/hade ju sin status i kraft av sin egen position, inte i kraft av fruns.
Senast redigerad av Hamilkar 2011-01-23 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in