2011-02-15, 14:02
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Jag påstår inte att FTD gör en till mördare och styckare, om gottens ville, utan jag reagerade på användaren som tyckte var ofattbart att en person som under 50 år var "normal" och fungerande plötsligt kunde visa påtagliga tecken på galenskap.

Därför tänkte jag på en "vanlig", progressiv demensutveckling, som är fallet med en primär FTD(vilkens etiologi är så vitt jag vet inte kartlagt), inte den som ev kan orsakas eller påskyndas av en traumatisk hjärnskada.

Då brukar en annars fungerande person visa ett socialt avvikande, konstigt beteende och diferentiellt små personlighetesförändringar utdragna över en lång tid som förbryllar omgivningen på ett sätt som man inte lyckas sätta ord på.

När det gäller demens och benägenhet att begå brott, jag vet inte hur mycket forskning görs i det område. Googlade och hittade en lintressant länk, (tyvärr bara en "abstract") om demens, brott och straff.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20852216

Tack för klargörande. Jag kan egentligen inget om demens, däremot litet grand om just "kopplingen" förvärvad hjärnskada och demens.
Citera
2011-02-15, 14:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vad jag har förstått så förhördes SB första gången den 30.12 och förhör hölls även med Evas andra kollegor samma dag. Vi vet inte med säkerhet om span sattes på SB redan samma dag. Frågan blir ju då; var det bara SB som omförhördes den 1.1 ( dvs inte någon annan kollega) och i så fall varför?
Vad kan kollegorna lämnat för uppgifter? De har ju uppgett att de inte kände till att Eva och SB skulle haft ett förhållande.

Därför att han är den siste som sett henne i livet?
Citera
2011-02-15, 14:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vad jag har förstått så förhördes SB första gången den 30.12 och förhör hölls även med Evas andra kollegor samma dag. Vi vet inte med säkerhet om span sattes på SB redan samma dag. Frågan blir ju då; var det bara SB som omförhördes den 1.1 ( dvs inte någon annan kollega) och i så fall varför?
Vad kan kollegorna lämnat för uppgifter? De har ju uppgett att de inte kände till att Eva och SB skulle haft ett förhållande.

Jag har för mig att man fick reda på deras förhållande och då blev intresserad av SB.
Att han sen häktades var för något i hans förhör som tydligen gjorde så man fick misstankar mot honom.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
GW har varit i farten i expressen och sagt dumheter så här morgonen till ära.

Enligt GW tar det hela 6timmar att stycka kroppen på ett särskilt vis.
Vidare har han nu tre personer som inte stämmer överens med hans standard gärningsmannaprofil som beskriver den ensamma jägaren.

Att han orkar!

Sällan GW säger dumheter så något rek har han förmodligen bakom sitt uttalande.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-02-15 kl. 14:13.
Citera
2011-02-15, 14:31
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag har för mig att man fick reda på deras förhållande och då blev intresserad av SB.
Att han sen häktades var för något i hans förhör som tydligen gjorde så man fick misstankar mot honom.

Kan det vara så att han vid första förhöret helt nekade till att ha träffat henne dan hon försvann och inte heller nämnde deras relation. Sen framkom det via andra förhör att han hade/hade haft en relation med henne i massor av år. Då satte man span på honom. Sen hittade man bilderna från övervakningskameran. Då tog man in honom igen, för då var han dels närstående man och dels troligen den sista som sett henne i livet.

Vid andra förhöret kanske han började langa fram alla sina alibin, kvitton m.m från dan hon försvann, vilket måste ha verkat ännu skummare. Eller så förnekade han nåt som polisen redan visste med säkerhet. Då blev han begärd häktad.

Obs, bara som jag spånar.
Citera
2011-02-15, 14:49
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Kan det vara så att han vid första förhöret helt nekade till att ha träffat henne dan hon försvann och inte heller nämnde deras relation. Sen framkom det via andra förhör att han hade/hade haft en relation med henne i massor av år. Då satte man span på honom. Sen hittade man bilderna från övervakningskameran. Då tog man in honom igen, för då var han dels närstående man och dels troligen den sista som sett henne i livet.

Vid andra förhöret kanske han började langa fram alla sina alibin, kvitton m.m från dan hon försvann, vilket måste ha verkat ännu skummare. Eller så förnekade han nåt som polisen redan visste med säkerhet. Då blev han begärd häktad.

Obs, bara som jag spånar.

Jag har för mig att det var först vid senare förhör som han medgav att han skjutsat hem Eva och att han uppgav att detta var på em ( förmodligen enl. kvällsblaskan skall tilläggas)
Citera
2011-02-15, 14:51
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Tack för klargörande. Jag kan egentligen inget om demens, däremot litet grand om just "kopplingen" förvärvad hjärnskada och demens.

Väldigt spännande ämne specialiteten neuropysikiatri. Jag undrar om i en RPU ingår allra sorts neurologiska undersökningar också, eller "bara" en psykiatrisk bedömning. (Jag antar att det sista är fallet, annars skulle det heta RNPU

Självklart tycker jag att det är viktigt att skilja mellan skäl för mordet och omständigheter som ledde dit.
Det jag var inne på är att en ev utvecklande FTD kan ha varit anledning till hans kaotiska förhållandesätt, emotionellt uttryckt i fasta relationer garnerade med älskarinnor åt flera hål, ekonomiskt sett i dubiösa affärer,och allmänt i små lögner som avancerar till sofistikerade former av svek och bedrägeri. Och som gör att till slut är han fångad i en labyrint där den enda vägen ut han hittar är skyltad med MORD.

Som tur är samverkar flera faktorer när sådana hemska brott begås, för att: hur skulle det se ut på många ålderdoshem om det skulle finnas en linär relation mellan demens och styckmord?
Senast redigerad av urkinha 2011-02-15 kl. 14:54.
Citera
2011-02-15, 14:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Citat:
=Hamilkar]Levander är öht en stark proponent för synsättet att alla grova förbrytare är allvarligt psykiskt avvikande. Hans metodik för att fastslå detta är dock helt ogiltig, och innehåller t ex inga som helst kontrollpersoner.

Det fetade: det tycker jag verkar vara ett anmärkningsvärt påstående som jag undrar hur du känner till. Vore intressant att veta!
Jag retade mig för ganska många år sedan på Levanders psykiatriserande av all grövre brottslighet, och gav mig på att kolla igenom hans skrifter i Medline för att se vad han hade för observationsmässigt stöd för teserna. Jag noterade att skrifterna, även om de var många, mestadels var klent placerade, att de flesta handlade om terapeutisk effekt av olika antipsykotika, samt att det inte i något arbete fanns spår av studier på något normalmaterial eller annat kontrollmaterial.
Citera
2011-02-15, 15:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Det är inte bara tjänstefel om SB blir frikänd.
Det är tjänstefel oavsett eftersom SB inte ens är ställd inför rätta.
Hur skall man kunna rekrytera neutrala nämndemän när sådana här psykiatriska diagnoser ställts av sakkunnig? Det skall bli intressant att se vad försvaret gör av detta.
Nänänä. P7-utlåtandet visade sig vara helt koscher. Det är bara Aftonbladets framställning av det som var åt helvete. As one could expect...
Citera
2011-02-15, 15:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Inte flås, inte skära rent, inte putsa, inte märkas och slå in i småpåsar.

Utan såga av, hälla på klorin, slå in i 6? stora påsar.

Dela + paketera max 2 timmar, då förutsätter jag att påsar, tejp och övriga prylar redan var införskaffade.
Lite tokigt att behöva bryta mitt i arbetet för att åka o handla..

En sak är fullständigt klar, städningen har tagit den mesta tiden i anspråk, men den har troligen utförts i omgångar. Därmed behöver inte den totala tiden för städning rymmas i en dags agenda

Då kanske vi pratar om halva tiden, om man tänker sig att kroppen låg på samma plats när han gjorde inköpen, vilket borde ha skett efter mordet, men före styckningen.

Städningen kan, som du säger ha skett i flera omgångar.
Citera
2011-02-15, 15:08
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nänänä. P7-utlåtandet visade sig vara helt koscher. Det är bara Aftonbladets framställning av det som var åt helvete. As one could expect...

Består P-7 verkligen av en timmas intervju? Det låter som ett formell krav som ska uppfyllas för att backa ansökan om den stora?
Citera
2011-02-15, 15:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Av dessa inlägg att döma kan alltså begäran om P7 även ha gjorts av SB:s advokat, i syfte att det kan vara till gagn för SB, att vinna förmildrande omständigheter , då vård kan ses som lindrigare än fängelse.
Om det är SB:s ombud som har begärt undersökningen, så ligger han illa till. det finns ingen som helst anledning för ett ombud att begära en P7 om h*n inte är ganska säker på att klienten kommer att bli fälld.
Citera
2011-02-15, 15:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Består P-7 verkligen av en timmas intervju? Det låter som ett formell krav som ska uppfyllas för att backa ansökan om den stora?
P7-an ska ses bara som en utsortering av dem som det skulle kunna vara matnyttigt att utföra en stor RPU på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in