Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Tack för klargörande. Jag kan egentligen inget om demens, däremot litet grand om just "kopplingen" förvärvad hjärnskada och demens.
Väldigt spännande ämne specialiteten neuropysikiatri. Jag undrar om i en RPU ingår allra sorts neurologiska undersökningar också, eller "bara" en psykiatrisk bedömning. (Jag antar att det sista är fallet, annars skulle det heta RNPU
Självklart tycker jag att det är viktigt att skilja mellan skäl för mordet och omständigheter som ledde dit.
Det jag var inne på är att en ev utvecklande FTD kan ha varit anledning till hans kaotiska förhållandesätt, emotionellt uttryckt i fasta relationer garnerade med älskarinnor åt flera hål, ekonomiskt sett i dubiösa affärer,och allmänt i små lögner som avancerar till sofistikerade former av svek och bedrägeri. Och som gör att till slut är han fångad i en labyrint där den enda vägen ut han hittar är skyltad med MORD.
Som tur är samverkar flera faktorer när sådana hemska brott begås, för att: hur skulle det se ut på många ålderdoshem om det skulle finnas en linär relation mellan demens och styckmord?