2011-01-18, 14:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Back to topic. Jag "roade mig" med att kolla en historisk vädersajt igår (sorgligt, jag vet) Den gällde iofs Örebro, och förhållandena kan skilja en del från de som gäller uppe i Kilsbergen. Utan att gå in på för mycket detaljer så avslöjar både den och mitt eget minne att det snöade ymnigt från den 4:e januari fram till sent den 6:e. Därefter har det snöat, töat och varit blåsigt om vartannat. Nu är det väl inte klarlagt när de "mystiska spåren" upptäcktes, men om det är de senaste dagarna så är det verkligen märkligt. Men, det kan ju också vara så att de upptäcktes tidigare, men att man i det läget inte satte det i samband med detta.
Tack, Stenstocken, för utmärkta fakta!!

Utifrån det du rotat fram tror jag än mer att spåren i snön är relativt färska. Och detta av följande anledning:

Sökningarna i grustaget i Eker började inte förrän den 6:e eller 7:e.

Skulle därför inte tro att skidåkarens tips kommit in förrän tidigast den 7:e eller 8:e. Men även det är långsökt eftersom man inte börjat leta i dom områdena ens då.

Alltså bör det ha hunnit snöa rejält innan skidåkaren lämnat sitt tips.
Citera
2011-01-18, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoddagYxskaft
Med "knulla runt" menar nog folk i det här fallet att han har varit otrogen upprepade gånger.

Men att knulla runt säger ju inte så mycket, det vore mer intressant om han framställde det som om han verkligen älskade de här kvinnorna och bara en och att just hon var den enda rätt.

Och hur ofta träffade han dem, flera gånger i veckan eller en gång i kvartelat?

Att han hade flera kvinnor säger ju inte så mycket om nånting.
Citera
2011-01-18, 14:04
Medlem
Findmypasts avatar
Saxat ur Ny Teknik 16/5 2001

Med löften om stora och säkra vinster lanseras i dagarna ett företag som skall tillverka luftdrivna bilar i Sverige. Världen över lanseras luftbilen på liknande sätt. Enligt den svenska representanten Eva Magnusson finns redan ett 40-tal kontrakt på fabriker.

I förra veckan presenterades projektet i Stockholm för tänkbara investerare. Prospektet utlovar 21,8 procents nettoresultat första året och 27,8 procent ytterligare sex år. Bakom dessa siffror står Eva Magnusson, som driver ett konsultföretag i Nora.

Första målet är att få ihop 1,4 miljoner kronor för en köpoption av fabriken. Därefter krävs 49 miljoner kronor för att köpa en nyckelfärdig fabrik

- Den bör ligga nära marknaden, exempelvis i Mälardalen, säger Eva Magnusson.

- Dessutom är det bråttom att få fram pengarna, eftersom priserna höjs från första juni. Då kostar köpoptionen 2,8 miljoner kronor och fabriken 83 miljoner.

- Anledningen är det enorma intresset över hela världen, säger Eva Magnusson.

Min kommentar till detta:

Vid all marknadsföring av projekt eller varor är retorik i någon form en förutsättning för framgång. Det ovan citerade är ett gott exempel på det bondfångeri som florerar i investeringsbranschen. För mig är det inte förvånande om någon av dessa ”bönder” som drogs in i projektet till sist såg till att få lite återbäring. Sjukt? Javisst, men konstigare saker har hänt.

Att en universitetsanställd mördar och styckar en kollega som han känt under många år är faktiskt konstigare, om det nu skulle vara sant.
Citera
2011-01-18, 14:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Kan det vara den lokala ICA-handlaren - den har nog lite styckningsvana. Vi har sopbilar,posten,polisbilar hemtjänsten äsch, dom vill jag inte tro så illa om.
Bra komplettering!

Det blir ju rätt mycket fordon som kan ha legitima skäl att passera åtminstone Bocksboda litet när som helst på dygnet.

Hoppas och antar att polisen tänkt på detta.

Edit: Till rusakulan är det väl inte lika många som har anledning att åka. Är dessutom en återvändsgata. Men där lär det väl vara rätt tomt på natten och ingen verkar bo i närheten(?)
Citera
2011-01-18, 14:07
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika

Att han hade flera kvinnor säger ju inte så mycket om nånting.

Jo, det säger väldigt mycket tycker jag. Att vara upprepat otrogen tyder på låg moral, lögnaktighet och illojalitet.
Citera
2011-01-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så mycket hade det väl inte töat uppe i Kilsbergen fram till i söndags? Hade det töat över huvud taget? Däremot har det snöat åtskilligt sedan nyår så det som gömts då borde ha begravts under rejält med snö.

Plusgrader gör ju att den lösa pudersnön packas ihop. Och avslöjar det som finns i den.
Citera
2011-01-18, 14:08
Medlem
Citat:
Några fakta om utspridandet av säckarna:

- Polisen bedömer att det inte gjorts av någon som tagit sig fram på skidor.
- Polisen har - såvitt vi vet - inte hittat några spår efter lik eller delar i vare sig SBs eller EMs bil.

Så en spekulation om utspridandet:

Som någon så riktigt påpekade så är det inte så väldigt gott om biltrafik i området. Speciellt inte nattetid som väl kanske är den mest naturliga tidpunkten för en GM.

En bil som åker runt och stannar här och där kan trots allt väcka uppmärksamhet och i glesbefolkade områden tenderar boende att vara vaksamma på sådana bilar och lägga på minnet.

Men fordon som har legitima ärenden i området bryr man sig inte om. Vad kan finnas här: Plogbil, sand/salt-bil, timmerbil, bärgningsbilar, andra transporter eller nyttofordon?

Man får väl lita på deras bedömning (?), men i dagens (pappers)upplaga av NA så stod det att det var ca 1,5 mils bilväg mellan fyndplatserna. Jag har varit inne på det tidigare, och jag förstår fortfarande inte varför man kör 1,5 mil med bil för att sedan placera ut delarna bara några km ifrån varandra (om man följer skidspåret). Kör man 1,5 mil i en annan riktning så hamnar man troligtvis en bit utanför det intressanta området, och ett "mystiskt spår"/sopsäck borde bli mindre uppseendeväckande. Men jag tänker kanske inte som en mördare (tack och lov)...?
Citera
2011-01-18, 14:11
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Saxat ur Ny Teknik 16/5 2001

Med löften om stora och säkra vinster lanseras i dagarna ett företag som skall tillverka luftdrivna bilar i Sverige. Världen över lanseras luftbilen på liknande sätt. Enligt den svenska representanten Eva Magnusson finns redan ett 40-tal kontrakt på fabriker.

I förra veckan presenterades projektet i Stockholm för tänkbara investerare. Prospektet utlovar 21,8 procents nettoresultat första året och 27,8 procent ytterligare sex år. Bakom dessa siffror står Eva Magnusson, som driver ett konsultföretag i Nora.

Första målet är att få ihop 1,4 miljoner kronor för en köpoption av fabriken. Därefter krävs 49 miljoner kronor för att köpa en nyckelfärdig fabrik

- Den bör ligga nära marknaden, exempelvis i Mälardalen, säger Eva Magnusson.

- Dessutom är det bråttom att få fram pengarna, eftersom priserna höjs från första juni. Då kostar köpoptionen 2,8 miljoner kronor och fabriken 83 miljoner.

- Anledningen är det enorma intresset över hela världen, säger Eva Magnusson.

Min kommentar till detta:

Vid all marknadsföring av projekt eller varor är retorik i någon form en förutsättning för framgång. Det ovan citerade är ett gott exempel på det bondfångeri som florerar i investeringsbranschen. För mig är det inte förvånande om någon av dessa ”bönder” som drogs in i projektet till sist såg till att få lite återbäring. Sjukt? Javisst, men konstigare saker har hänt.

Att en universitetsanställd mördar och styckar en kollega som han känt under många år är faktiskt

konstigare, om det nu skulle vara sant.

Är vi helt övertygade om att det är rätt Eva det här?
Bondfångartakter tycker jag, men affärer kan gå helsikes snett. Någon med insyn i denna affär får komma in och klargöra detta. Det kan vara en orsak, vad vet vi.
Citera
2011-01-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Aftonbladet har gjort en karta över området där kroppsdelarna har spritts ut.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8426384.ab

Jag tycker spontant att det ser ut som att han tänkt sprida säckarna över ett större område men av någon anledning dumpades fler på ett ställe. Det som är markerat med 2, 3 och 4.

Panik? Rädd att bli påkommen?
Senast redigerad av drbalkongi 2011-01-18 kl. 14:17.
Citera
2011-01-18, 14:16
Medlem
Citat:
Det fetmarkerade: Enligt intermittentexplosivitet tar detta 1-2 dygn. Om det är 2 dygn så är det nyårsafton. Är det nån j-a ritual det är frågan om?

Nu tvivlar jag plötsligt ännu mer på att SB är GM.

Skulle det vara en ritual bara för att det är nyårsafton menar du?

Personligen är jag säker på SBs inblandning. Bara det faktum att han först förnekar kännedom om EM, för att sedan ändra sig till att han skjutsat henne, gör att han är fälld i min bok. Tur att jag inte är domare och bödel....
Citera
2011-01-18, 14:19
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Jag kanske tolkar bilden fel, men jag ser en fotograf, en polis just till vänster om fotografen samt axlar och huvud på ytterligare en polis som står i nån slags grop till vänster om trädet.

Däremot inget paket.

Eller är det en säck till vänster om trädet? I så fall ser säcken ut att ha mössa på huvudet.

Nej, det är en person som står i en grop iklädd hög krage och mössa.
Citera
2011-01-18, 14:19
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbalkongi
Jag tycker spontant att det ser ut som att han tänkt sprida säckarna över ett större område men av någon anledning dumpades fler på ett ställe. Panik? Rädd att bli påkommen?
Men varför över huvud taget sprida dem? Jag begriper inte detta. GM (vem det än är) borde väl i rimlighetens namn ha gömt allt på ett och samma ställe, hellre än att mångfaldiga risken för upptäckt genom att lägga säckarna lite här och där längs vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in