2011-01-15, 00:22
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Förvisso spekulation, men pengar är alltid ett tänkbart motiv.

Nån som har koll på SBs ekonomi? Skulder? Strul? Betalningsanmärkningar? Extravaganta vanor? (Bilen kan knappast räknas som extravagant. Finns 22 st till salu just nu på www.bytbil.se Samtliga kostar under 200.000. Inte heller golf kan räknas som extravagant. Jag som pysslar med många olika sporter och dessutom har barn som håller på vet att golf kostar mindre än exempelvis tennis och hockey. Om man nu inte byter klubbor varje månad och åker på exklusiva golfresor stup i kvarten).

Hur stort belopp skulle krävas för att SB skulle mörda? 100.000 måste väl ändå vara för litet? En miljon? Nån som har nån bra idé?

Jag tror inte att det är beloppet som är relevant, utan likviditetsfrågan. Kan han inte betala, så är det kört för honom, oavsett om det handlar om en hundra tusing eller en million.
Citera
2011-01-15, 00:24
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Intressant!

Vilka förändringar har de upplevt? Och när?

Men finns det någon uppgift om att sambon inte har upplevt några förändringar? Eller är det bara att vi saknar information om vad hon tycker?

Ägarna av golfhallen där SB var vid lunchtid har sagt att han var precis som vanligt vid det tillfället. Och dom säger att dom känner honom rätt bra.

Kollegorna på jobbet sa att han inte agerade som han brukade..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8410010.ab
Citera
2011-01-15, 00:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Jag tror inte att det är beloppet som är relevant, utan likviditetfrågan. Kan han inte betala, så är det kört ör honom, oavsett om det handlar om en hundra tusing eller en million.

Man kan tänka sig tvärtom, att han ansåg att hon skulle betala till honom - efter att han investerat pengar i det idiotiska luftbilsprojektet.
Citera
2011-01-15, 00:26
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag har följt tråden ända från första början. Jag blir mer och mer övertygad om att SB träffat EM endast när han varit i behov av pengar till det ena eller det andra. Nu behöver hon sina pengar och när han slingrar sig hotar hon med polisanmälan. Polisen torde väl ha koll på hennes bankkonto.

Jag tror inte att det är ett passionsdrama. Det enda skulle vara om SB:s sambo varit bortrest över julen och EM och SB umgåtts flitigt under helgen. Då kan hon ha gett ultimatum. Hon kanske såg nyårsfirande som speciellt.
Jag tror mera på ngn typ av sol och vår.

Hon kanske behövde ha dem för sin Västindien-resa.
Citera
2011-01-15, 00:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Jag tror inte beloppet är relevant, utan likviditetfrågan. Kan han inte betala, så är det kört ör honom, oavsett om det handlar om en hundra tusing eller en million.
Nä, det köper jag inte. Av följande enkla anledning:

Ingen är dum nog att mörda för en tusenlapp eller två.

Betydligt fler skulle vara beredda att mörda för 100 miljoner.

Så någonstans finns det en gräns. Som rimligtvis varierar från person till person.

Frågan är var SBs gräns gick. Och om han över huvud taget hade strulig ekonomi.
Citera
2011-01-15, 00:27
Medlem
Citat:
Förvisso spekulation, men pengar är alltid ett tänkbart motiv.

Nån som har koll på SBs ekonomi? Skulder? Strul? Betalningsanmärkningar? Extravaganta vanor? (Bilen kan knappast räknas som extravagant. Finns 22 st till salu just nu på www.bytbil.se Samtliga kostar under 200.000. Inte heller golf kan räknas som extravagant. Jag som pysslar med många olika sporter och dessutom har barn som håller på vet att golf kostar mindre än exempelvis tennis och hockey. Om man nu inte byter klubbor varje månad och åker på exklusiva golfresor stup i kvarten).

Hur stort belopp skulle krävas för att SB skulle mörda? 100.000 måste väl ändå vara för litet? En miljon? Nån som har nån bra idé?

Exempelvis nätpoker, en last han inte ville besvära sambo med.
Citera
2011-01-15, 00:30
Medlem
Maloms avatar
Citat:

Så någonstans finns det en gräns. Som rimligtvis varierar från person till person.

Det finns det tyvärr många som skulle göra, men i detta fall är det nog inte troligt.
Däremot skulle det ju kunna handla om ett gräl med olyckligt slut.
Citera
2011-01-15, 00:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Kollegorna på jobbet sa att han inte agerade som han brukade..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8410010.ab
Tack!

Jo, jag såg den där litet tidigare idag. Ett av påståendena - att han verkade förvirrad - är intressant. Det andra påståendet - att han avvek flera gånger från arbetsplatsen - verkar vara rent nonsens av flera skäl:

För det första lämnar väl alla tjänstemän jobbet då och då för möten, ärenden och liknande. För det andra brukar folk inte ha så otroligt bra koll på varandra på den typen av arbetsplatser att man direkt märker om nån är ute en stund. Tycker det känns som en efterhandskonstruktion av nån kollega som fått reda på att han är misstänkt; då är det lätt att förstora upp bagateller och dra upp saker som egentligen är fullt normala.

Dessutom: I mellandagarna brukar universitet och högskolor inte vara hårdbemannade, direkt. Och många passar på att uträtta privata saker under dagen.
Citera
2011-01-15, 00:35
Medlem
Citat:

Ultimatum, om du inte betalar imorgon (30/12,banken stängd 31/12) kommer jag berätta bla bla för din bla bla.

Nått sånt kan ju få vem som helt galen, om man inte har pengarna.
Citera
2011-01-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
Syftet kan ju vara att försvåra arbetet med att fastställa dödsorsaken. Vi har ju alla förljt målet med MA. Att tex om döden orsakats av ett slag i huvudet med ett föremål eller strypning, skilja huvudet från kroppen och gömma det.

Ja sen tänker jag också. Jag tror inte att han hade verktyg med sig samtidigt detta hände, vad vad man följt tråden och uppgifter i media. Så tror jag detta var ytterst oplanerat.

Är det möjligt att GM råkade döda henne i grustaget, och stack efter GM hade gömt kroppen under snön därav hundarnas markering, GM reagerade med att måste göra något (golfa / tvätta - kanske fick blod på sitt plagg) sedan åkte GM ut igen och gjorde det makabra arbetet.
Då bör blodet i kroppen stelnat en tanke på väderslaget, samt att kroppen EV var dold av snön. När GM utför det GM gjorde, så kan det inte ha kommit så mycket blod då det ev stelnat. Om det var så att blod runnit ut, hade han möjligheten att skyffla bort blodspåren och lägga dem i en påse. ( med kläderna kanske)

Om någon tycker det känns kallt att åka ut och göra det efteråt, GM var nog i en stor chock över vad denne gjort, och en sådan hemsk sak kan nog få en känna att man måste vad som helst för att få bort det. Då börjar man möjligen tänka på andra fall, och fundera bästa möjliga vis att INTE åka fast.

Varför jag funderat ut så här, är för att jag inte har några trådar eller upplysningar från tidningar om vad GM gjorde efter tex 16:00, dagen då BO försvann. Rätta gärna mig!

Hoppas det kommer fram så småingom, om vad exakt som hände.
Citera
2011-01-15, 00:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Ultimatum, om du inte betalar imorgon (30/12,banken stängd 31/12) kommer jag berätta bla bla för din bla bla.

Nått sånt kan ju få vem som helt galen, om man inte har pengarna.
Tjaa, varför inte. Men man får väl i så fall anta att SB i så fall först försöker förhandla om det och påpeka att det är kort om tid, bankerna är stängda etc. Och då skulle EM ha kört på i den rätt tuffa stil som hon tydligen kunde besitta och vägrat kompromissa.
Citera
2011-01-15, 00:41
Medlem
ulricehamnstjejs avatar
Skulle vara intressant att veta vad SB gav för nyårslöfte.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in