2011-01-27, 15:37
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller också fanns någon med i bilen (älskarinna?) och han var rädd att det skulle komma ut ändå?

Haha, som Ted Kennedy i Chappaquiddick.

Men här, vid den tiden var SB och EM kollegor på Öru, så att någon form av historia varför de satt i samma bilen gick förmodligen att fabulera ihop.
Senast redigerad av urkinha 2011-01-27 kl. 15:48.
Citera
2011-01-27, 15:46
Medlem
sWeePerrs avatar
[quote=Rohanna]
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Jag tror nog att polisen tar alla tips på allvar.Speciellt om de kommer från personer med god lokalkännedom.En liten pusselbit kan tänkas men det kan vara den som lägger hela pusslet
Det vete tusingen! Jag är t.ex. ganska säker på att man inte ägnat vägen mellan Lockshyttan och Klockhammar något större intresse, trots att det är fullt tänkbart att en GM kan ha lämpat av kroppsdelar längs denna efter att ha gjort det vid Rusakulan. Det är som om de bara har intresserat sig för specifika platser i sitt sökande.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-01-27 kl. 15:53.
Citera
2011-01-27, 15:46
Medlem
Surfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haagbard
Gällande Nyttorp så är det inte nödvändigt, polisen var där, en journalist var där, markägaren var där.
Nyttorp är beläget exakt där jag förklarat att det är beläget.

Det förstår jag mycket väl och därför är "ditt" Nyttorp inte längre intressant eftersom polisen redan har varit där. Det fanns kanske fler poliser som var ute och sökte efter något annat Nyttorp eller Nytorp på andra ställen samtidigt? Som du säkert läst i tråden finns det minst 9 st Nyttorp el. Nytorp i det aktuella området och dessa kan vara värda att lokalisera.
Citera
2011-01-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Lidl finns på Dialoggatan 6 och Örebro Golfhall ligger på Dialoggatan 12. Vågar man gissa på ett inköp onsdag ca 13.30 men det är väl lite väl korkat, eller?

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%2214654 40%22%20y%3D%226575776%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EGolfhallen%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221465360%22%20y%3D%226575603%22 %20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3ELidl%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

...eller ÖoB som ligger mellan Universitetet och centrum (Eller SB:s hem). ;-)
Stora partier av klorin och allehanda varor av samma slag.
MEN, men. Detta kan vara inhandlat var som helst inom länet.
Citera
2011-01-27, 16:07
Medlem
doktor-millers avatar
http://na.se/nyheter/orebro/1.1081732-har-sitter-51-aringen

citat:Han kan se Eurosport och andra kanaler där det inte förekommer nyheter, På häktet finns ett motionsrum med löpband, roddmaskiner och motionscyklar. De intagna har också rätt till en timmes promenad på rastgården.
Det finns även ett speciellt rum där man kan spela tv-spel.
Vi går runt till samtliga på morgonen och frågar vad de vill göra i dag. Vill de inte göra något kan det bli lite tjat från vår sida. Men självklart kan vi inte tvinga någon.

Ja det gäller att dalta med en misstänkt mördare, men om han fick ha lite tråkigt, och inte kunde skingra tankarna på TV-spel och annat så kanske det vore lättare att få honom att erkänna. Här har han fullt upp med aktiviteter,då är det nog lättare att förtränga vad man har gjort (om man har gjort något alltså)
Citera
2011-01-27, 16:40
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det verkar vara samma "förvanskare" i de inläggen också!

Tar för givet att Farbror Blå är här inne och snokar runt lite nu och då, så här kommer ett tips, citerar tidigare PM :
[b] "kollega eller rättare sagt tidigare anställd på ÖRU som har ett vinterboende i Spanien om jag inte minns fel och har både permanent bostad samt en liten suga som står tom med tillsyn under deras utlandsvistelse. Med all sannorlik har han även kvar sin lilla lilla sportbil, osäkert vilket märke och färg men en cabmodell. Han har funnits på BC och är en liten skinntorr gubbe men gillar att smiska rumpan bland annat"[/B]

Var har den "lille skinntorre" funnits? BC? Vet du det, eller citerar du bara PM:et rakt av.

Om detta stämmer, så kan det inte vara alltför svårt för polisen att ta reda på vem den "lille skinntorre gubben" är, eller hur?
Citera
2011-01-27, 17:04
Medlem
perVers2.1s avatar
Det skulle vara betydligt större trovärdighet om vittnet sett en mörk man köpa stora mängder klorin, än en man i mörk bil göra detsamma.. En hel kartong + en massa flaskor.. skulle han fylla badkaret till bredden med klorin?

Däremot är det många företagare som gör sina inköp på Lidl, både mat och förbrukningsvaror. En hel del av dessa är invandrare kanske med restaurang eller städfirma.
Att det säljs stora mängder av mjöl, grönsaker, kött och rengöringsprodukter är inget som en kassörska på Lidl skulle höja på ögonbrynet för. Jo möjligen om personen i fråga var klädd i rånarluva, hade blodiga händer och en kofot i bakfickan.
Citera
2011-01-27, 17:05
Medlem
RetroPixels avatar
Citat:
En fråga till juridikkunniga.
Om han i en rättegång blir friad från mord, kan då nånsin ett nytt mordåtal väckas? Eller är det kört, även om det kommer fram nya bevis?

Kan ju bli resning som i styckmorden i kattvik där gärningsmannen först friades men sedan fälldes efter att kropparna hittats, men om jag förstod saken rätt i den tråden så krävs det ganska rejäla nya bevis för att något sådan skall ske. Någon får rätta mig om jag har fel men det var visst första gången det hände i svea rike tror jag.
Citera
2011-01-27, 17:12
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Självklart är SB oskyldig till dess motsatsen bevisats.
Vi lever Gud ske lov i en rättsstat där mobben inte kan ta "rättvisan" i egna händer.

Nja rättstat, det beror lite på.. "lika inför lagen" är vi då rakt inte, läste om mannen (egen företagare) som dömts för ett mord begånget för länge sedan, han har för stora belopp anställt 4 advokater och sakkunniga och på det sättet fått domstolen att åter ta upp fallet. Denna gång lutar det starkt åt en friande dom.. Vilken normal person har de resurserna?
Citera
2011-01-27, 17:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Majoriten av de advokater som finns agerar helt korrekt. Skulle det framkomma att en advokat går med uppgifter som han hittar i tidningen till sin klient under restriktioner så ryker han.
Ja, och förutom att bränna sina skepp så har en sådan advokat också missförstått sin yrkesroll:

RB 21:7 Försvarare skall med nit och omsorg tillvarataga den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning.

Försvararen ska stå på sin klients sida men är också skyldig att inte motarbeta rättskipningen - vilket bl a innebär att inte hindra eller försvåra utredningen av ett brott.

Om förundersökningsledaren önskar att den häktade under ett längre förhör ska konfronteras med nya uppgifter i syfte att söka utröna vad som hänt och om möjligt nå fram till ett erkännande så kan/bör inte försvarsadvokaten gå bakom ryggen på åklagaren/förundersökningsledaren och i hemlighet delge sin klient denna strategi. Eftersom en försvarare måste verka för sakens riktiga belysning så tillhör det heller inte god advokatsed att vidarebefordra allehanda pressuppgifter, och i all synnerhet inte när den häktade är underkastad stränga restriktioner gentemot omvärlden.
Citera
2011-01-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Nej, advokaten får ju givetvis inte delge sin klient info som finns in tidningar eller som han hör på tv.
Dock så får han delge sin klient alla info som polisen delger advokaten.

Kanske formulera mig fel innan. Det va så jag menade. Att det som framkommer i media inte får föras vidare mellan advokat och klient. Där av min pappas bevakade besök av advokat som jag nämnde. Dock hade han erkänt det som skett men inte gått med på mord. Högst vållande till annans död.
Citera
2011-01-27, 18:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Om han i en rättegång blir friad från mord, kan då nånsin ett nytt mordåtal väckas? Eller är det kört, även om det kommer fram nya bevis?
Se bl a s. 36:
http://www.regeringen.se/content/1/c...5/67a4c092.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in