2011-05-01, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Svarar här istället för PM:

För det första är det inte fastställt på något vis att hundarna markerade en död kropp eller kroppsdelar. Om jag inte minns fel så var det inte ens säkert att det var just likhundar som markerade. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag tycker sedan att det är lite långsökt att SB skulle haft ihjäl EM vid grustaget för att sedan frakta henna till lägenheten för att stycka henne. Om inte annat så utan att uppmärksammas. Det måste isf fall vara det omvända, d.v.s. att han styckat henne i lägenheten för att tillfälligt lämpa av kroppsdelarna där. Det känns dock inte heller glasklart, för varför skulle han göra det? Vad skulle han uppnå med det? Han kunde lika gärna köra delarna direkt till fyndplatserna som jag ser det. Grustaget är heller inte så öde som man skulle kunna tro. Visserligen var det mellandagar och vinter, men normalt sett är det aktivitet där. Skulle han verkligen lämna kroppsdelar där under ett dygn och riskera att någon skulle upptäcka det?
Ang PM så var det så att denna tråd var stängd pga tjafs mm men öppnades sedan igen, därav kunde jag bara skicka pm till dej om svar på tråden.

Han kanske inte hade alla delarna färdiga för transport samtidigt. Därav hans bil även setts dagen 30/12 då de sista paketen ev lades ut.
Att upptäcka delarna som hittats har han väl inte försökt dölja!? Varför skulle han då försöka dölja ev kroppen eller delarna i grusgropen?
Allt handlade väl kanske om impulssaker.
Citera
2011-05-01, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Att han skulle kunna ha lånat pengar är inte otänkbart och har diskuterats i omgångar. På den sista videofilmen har hon en väska som dinglar och skulle kunna innehålla A-4 dokumet, ex. hyreskontrakt, lånedokument etc.

Just att armarna inte hittats är mycket märkligt (hade varit mindre märkligt om det var huvuvdet som inte hittats). Man skulle kunna misstänka att de kanske bär spår av något (slag, märken, nålstick etc).
Armarna samt framförallt händerna talar kanske sin saga om vad som hänt! Under naglarna finns ev spår från MT...
Citera
2011-05-01, 11:47
Medlem
Det var en del diskussioner om pressmeddelandet efter SBs död fanns i skrift eller ej.
Nu minns jag inte hur det slutade, men det finns faktiskt ett skriftligt återgivet av Kumlanytt.
Eftersom det står inom citationstecken kan man utgå ifrån att det är en ren avskrift.
Här finns det: http://tinyurl.com/6aj4wg3

Jag lyfter ut vissa punkter:
"Det var ett förhållande som ibland avtog och ibland intensifierades under tiden."

"under december månad 2010 har kontakterna mellan Eva Magnusson och Stefan Börjesson var omfattande. Under december 2010 var Eva Magnusson i tron att hon och Stefan skulle flytta ihop. Han var av en annan uppfattning eftersom han sedan november 2009 var sambo med en annan kvinna. "

"De var båda överens om att de därefter skulle åka hem till Stefans bostad. "

"Intill huvudet anträffades också en packtejpsrulle, likadan som Stefan inhandlat. Benen var inslagna i plastsäckar, samma fabrikat som Stefan köpt, omlindade med packtejp. I förpackningen av det ena benet anträffades 3 fingeravtryck från Stefan. På packtejpsrullen anträffades Stefans fingeravtryck samt Evas blod. I förpackningen runt Evas huvud anträffades Stefans fingeravtryck samt DNA. "

Vad gäller uppgifterna om deras förhållande, så utgår jag ifrån att de framkommit under utredningen (sms, e-post, ev vittnesmål och liknande) och inte baseras på SBs egna utsagor.
Citera
2011-05-01, 11:52
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det var en del diskussioner om pressmeddelandet efter SBs död fanns i skrift eller ej.
Nu minns jag inte hur det slutade, men det finns faktiskt ett skriftligt återgivet av Kumlanytt.
Eftersom det står inom citationstecken kan man utgå ifrån att det är en ren avskrift.

"Det var ett förhållande som ibland avtog och ibland intensifierades under tiden."

"under december månad 2010 har kontakterna mellan Eva Magnusson och Stefan Börjesson var omfattande. Under december 2010 var Eva Magnusson i tron att hon och Stefan skulle flytta ihop. Han var av en annan uppfattning eftersom han sedan november 2009 var sambo med en annan kvinna. "

"Intill huvudet anträffades också en packtejpsrulle, likadan som Stefan inhandlat. Benen var inslagna i plastsäckar, samma fabrikat som Stefan köpt, omlindade med packtejp. I förpackningen av det ena benet anträffades 3 fingeravtryck från Stefan. På packtejpsrullen anträffades Stefans fingeravtryck samt Evas blod. I förpackningen runt Evas huvud anträffades Stefans fingeravtryck samt DNA. "

Vad gäller uppgifterna om deras förhållande, så utgår jag ifrån att de framkommit under utredningen (sms, e-post, ev vittnesmål och liknande) och inte baseras på SBs egna utsagor.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig (ids inte söka nu) att Thorbjörn Carlson hade mailat svaret, till nån i tråden, att inget skriftligt pressmeddelande hade gått ut.
Citera
2011-05-01, 12:01
Medlem
Citat:

Vad tror ni det var för sorts DNA som hittades i förpackningen runt huvudet?
Citera
2011-05-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig (ids inte söka nu) att Thorbjörn Carlson hade mailat svaret, till nån i tråden, att inget skriftligt pressmeddelande hade gått ut.
Jag ids inte leta, jag heller.
Men skulle Kumlanytt skriva så här om inte?
Jag tog upp det eftersom det är det närmaste man kan komma (tror jag) polisens "fakta", även om detta är ett sammandrag.
I brist på konkret underlag har ju diskussionerna gått snett (så ser jag det) och därför tog jag upp detta ifall någon vill spinna vidare på det lilla man tillåts veta.
IMHO
Citera
2011-05-01, 12:10
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Här är inlägget om pressmeddelandet, postat den 4/4 10.55
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nu har jag fått svar på min fråga ang pressmeddelandet per mail från Torbjörn Carlsson:
Det gick aldrig ut något skriftligt pressmeddelande, det var muntligt.

Min fråga:

>>> <polismyndigheten.orebro@polisen.se> den 1 april 2011 19:55 >>>
Arende: ang pressmeddelande om Eva Magnusson- målet den 30/32011
Meddelande:
Hej,

Jag undrar var det pressmeddelande finns tillgängligt som polis och åklagare gick ut med till media på onsdagen efter att det konstaterats självmord av misstänkt gärningsman på Örebro-häktet.

Media refererar till detta pressmeddelande, och jag vore tacksam att få information om var jag kan hitta publiceringen.

Det går bra att skicka som fil eller i ett mail:

Med vänlig hälsning

Torbjörn Carlssons svar :
¨Date: Mon, 4 Apr 2011 08:25:53 +0200
From: torbjorn-h.carlson@polisen.se
Subject: Sv: Vd: ang pressmeddelande om Eva Magnusson- målet den 30/32011 (E-post till Polismyndigheten i Örebro län)

Hej Media har i så fall fel, det gick aldrig ut något skriftligt pressmeddelande. Information lämnades muntligt.

Mvh

Informationschef
Torbjörn Carlson
Polismyndigheten i Örebro län
Informationsenheten
Box 1804, 701 18 Örebro
010 - 567 35 15
070-321 68 39

Det finns alltså ingen skriftlig dokumentation på det som sen blev underlag för pressen att skriva.
Rekommenderas då för de som vill ha koll att omgående spara på artiklar , då dessa uttalanden säkert kommer att försvinna i arkiven annars.
Citera
2011-05-01, 12:30
Medlem
Citat:
Här är inlägget om pressmeddelandet, postat den 4/4 10.55
Det där vågar jag inte kommentera!
Man måste kanske kolla med kumlafolket, och det ids jag inte heller.
Möjligen något som gått ut till fångorganisationerna? För att slippa spekulationer där?
Citera
2011-05-01, 13:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Det vore väl egentligen önskvärt att pressinfon från polisen hade funnits på pränt, för som det är nu så ser materialet lite olika ut, beroende på vilken tidning man kikar i.

En så liten skillnad som ett "i" istället för ett "på", förändrar ganska mycket.
Citera
2011-05-01, 14:07
Medlem
Citat:
Det vore väl egentligen önskvärt att pressinfon från polisen hade funnits på pränt, för som det är nu så ser materialet lite olika ut, beroende på vilken tidning man kikar i.

En så liten skillnad som ett "i" istället för ett "på", förändrar ganska mycket.
Så reagerade jag också när jag såg detta dokument.
Det är så gräsligt farligt med halvkvädna visor.
Nåja - för allt vad det nu kan vara värt, så är väl detta f.n. det närmaste man kan komma ett vettigt gemensamt diskussionsunderlag*; för dem som önskar diskutera vidare.

Tillägg * av något sånär officiell halt
Senast redigerad av tantigheter 2011-05-01 kl. 14:14. Anledning: tillägg vid *
Citera
2011-05-01, 14:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Jag ids inte leta, jag heller.
Men skulle Kumlanytt skriva så här om inte?
Jag tog upp det eftersom det är det närmaste man kan komma (tror jag) polisens "fakta", även om detta är ett sammandrag.
I brist på konkret underlag har ju diskussionerna gått snett (så ser jag det) och därför tog jag upp detta ifall någon vill spinna vidare på det lilla man tillåts veta.
IMHO

Med den underskrift:Torbjörn Carlson, Örebropolisens presstalesman, får man väl anse det som en rapport från polisen.

Tack för artikeln.
Citera
2011-05-01, 14:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Den 10 januari 2011 anträffades Eva Magnussons torso intill vägen upp till Rusakulan.

Den 16 januari 2011 anträffades ytterligare delar av Eva Magnussons kropp i närheten av Bocksboda. Det var de två benen samt huvudet. Intill huvudet anträffades också en packtejpsrulle, likadan som Stefan inhandlat. Benen var inslagna i plastsäckar, samma fabrikat som Stefan köpt, omlindade med packtejp. I förpackningen av det ena benet anträffades 3 fingeravtryck från Stefan. På packtejpsrullen anträffades Stefans fingeravtryck samt Evas blod. I förpackningen runt Evas huvud anträffades Stefans fingeravtryck samt DNA.

Många detaljer kring Bocksboda-fynden men inga alls kring Rusakulan-fyndet.
Vad beror det på?

Som jag förstår artikeln så var huvudet inslaget i säckar av annat fabrikat än det som inhandlades av MT. Var kommer de ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in