2011-04-10, 11:19
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
För en gångs skull kommer det något klokt från MrsMagoo. Jag håller med - det är illa ställt med rättssäkerheten i Sverige.
Örebrohäktet lät SB ta livet av sig - För att det var enklast så?
En rättegång hade kunnat klarlägga varför en i grund och botten hygglig man blev mördare. (Om det var SB som mördade - det vet vi inte)
Ryktet om E som kvalificerad stalker går inte att bortse från. Endast den som utsatts för stalking vet vad det handlar om. En långsam nedbrytning där den som utsätts till slut mister förståndet. Det är inte så lätt att bli kvitt en person som vissa här tycks tro. Vanligt är att den som stalkar får till en träff med argumentet "bara en sista gång". Lika vanligt är att den som stalkas gör allt för att dölja vad som pågår.

... och när får vi uppleva kloka ord från dig?

Ett tips till dig om du vill fortsätta hävda stalkerbegreppet är att läsa på om stalkers. Det är skillnad på att vara efterhängsen och/eller intensin och stalker. En stalker hade ALDRIG sagt upp sig från en arbetsplats där stalkingoffret jobbade! Du missar dessutom en viktig poäng om du tror att du skulle bli klokare i den här frågan om ev. stalking... Det saknas Evas kommentarer i FUPn.
Citera
2011-04-10, 11:22
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Från P4 Örebro

Just det. Polisen anser att kvinnan dödades och styckades i bostaden. Men hur i helsike kan det, i en utredning, framkomma att hon har strypts på en specifik plats. Jag kan gå med på att det verkar troligt, om man kan bevisa att styckningen har ägt rum där. Men hur kan man nånsin bevisa att EM stryptes där, och hur kan man bevisa vem som isf ströp henne.

Jag läste att fingeravtrycken fanns på paketet, och alltså inte i paketet.
Om det stämmer, vad skulle detta isf kunna tyda på? Att SB inte ens har paketerat delar? Att det endast går att styrka att SB har hanterat redan inslagna paket, eller?

Jag är naturligtvis övertygad om att SB är inblandad på ett eller annat sätt, men kom aldrig och säg att det finns bevis för att han har mördat, styckat, paketerat och placerat ut EM.

Den dagen åklagaren visar hur de har uteslutit andra GM och visar vilka dörrar de har gläntat på, men först då, kommer jag att tro att SB kan ha gjort detta ensam.

Det går tydligt att se vilka som tycker att det är ställt utom allt rimligt tvivel, att SB är skyldig till styckmord. Det är samma personer som hela tiden har varit 100 på att SB är skyldig.

En del andra, bl.a. jag, har nästan hela tråden ställt sig tvivlande till att SB agerat ensam, och tycker att det finns alltför många oklarheter i utredningen.

Det fetade håller jag med dig om till viss del, jag känner mig också tvivlande till att han lyckats med allt detta helt själv OCH att i så fall omgivningen inte märkt någonting ovanligt. (men kan det vara så att personer sent omsider kom på lite ovanligheter som på slutet kollades upp och då hittades blodet). Det som jag fortfarande inte får kläm på är hur vågar man stycka, paketera en kropp när man vet att minst två andra personer har nyckel till lägenheten och Kan dyka upp när som helst, och vad hade hänt om någon låst upp dörren vid detta tillfälle, vågar inte ens tänka på vad som kan ha hänt då brrrr
Citera
2011-04-10, 11:24
Medlem
bagarn29s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859073.ab

Citat:
– Jag vet att Elisabeth Höglunds och hennes makes förekommer såsom vittnen i utredningen, säger Torbjörn Carlson, Örebropolisens presstalesman.

Han säger att han inte minns exakt vad makarna hade gjort för iakttagelser.

Är det vanligt att polisen går ut och berättar vilka som vittnat med namn speciellt när det är en "kändis".

Myndigheterna kanske vill att vi lägger vår energi på att fundera och gissa på vad har de sagt?
För min del börjar myndigheternas lösmynta uttalande bli lite väl många.

Varför överhuvudtaget nämna detta?
Citera
2011-04-10, 11:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Du har säkert rätt i det du skriver. Bara en liten hake och det är att det visar var bilen har varit alltså inte vem som körde den, eller hur?

Om jag förstått det rätt så anledningen till att polisen antar att det är MT som hämtar BO på filmen är att han säger så. Var tror man på just den biten av hans berättelse? Filmen visar väl inte vem som är förare?

Det är otroligt vilka halmstrån du letar efter för att hitta tvivel på SB:s skuld.

Bilen har GPS, hans telefon kan också spåras. Positionerna kan jämföras. Han har alibi från golfspelande med mera som också kan jämföras med de GPS-positioner som har spårats.

Fast han kan ju ha lånat ut både bil och telefon och gjort förinspelade röstmeddelanden som någon annan kan ha skickat från hans telefon för att ge sken av att han är på någon annan plats.
Citera
2011-04-10, 11:28
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Ja precis. I detta fall kan man torka sig i arslet med rättssäkerheten.
Du har fel fel fel, bevisningen är definitivt inte solklar. Du vet inte ett skit egentligen. Du är varken polis, åklagare eller advokat i detta fall. (och förhoppningsvis inte i nåt annat fall heller)
Och din sista mening, haha, ja den säger allt om dig. Och det har du visat i hela den här tråden.
Faan, blir så trött på din ton, din besserwissermentalitet, dina dumma förvirrande inlägg. (har du provat läsa dina egna inlägg innan du postar dom?)

Faktum är att Eva stalkade SB. Men om han mördade henne vet vi inte än. Kan vara så att när han blev pressad i förhören så kan han, likt TK, till slut tvivla på sig själv, och insåg att han inte skulle orka sitta inlåst flera veckor/månader till. Ingen skulle ändå tro honom. Och ingen skulle tro honom om vad han, och andra i hans närhet, hade blivit utsatta för av Eva. Frågan är vem som hade psykopatiska och narcissistiska drag i sin personlighet.

Om du ska klaga på andra användare så se då till att skriva rätt själv.
Du kan inte veta om bevisningen "inte är solklar". du vet ju lika lite som Magoo.
Att Eva stalkade vet du inte heller...

Om du ska jämföra med TK - så jämför samma saker... I hans fall FRAMKOM det att han var oskyldig men polisen VALDE att skita i det...
Skulle FUPn i detta ärende bli offentligt OCH det framkommer att det är någon ANNANS fingeravtryck på paketen, DÅ kan du jämföra...
Citera
2011-04-10, 11:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Den tekniska bevisning som säkrats, hade räckt för en fällande dom mot SB. Därom tvista icke de lärde.
Det som därför är intressant i nuläget är vad som utlöste detta styckmord och senare självmord?
Jag vet inte att vi upplevt något liknande tidigare.
Vad får en väl etablerad man, förälder och mitt i livet, att ta dessa makabra beslut?Polisen har låtit påskina att de känner till motivet och jag är helt säker på att jag inte är ensam om att vilja få veta detta motiv.

Ja, det är fråga som vi alla vill ha ett svar på. Hur kunde det bli så här?
Citera
2011-04-10, 11:40
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Eftersom det blivit en hel del diskussion här om hur långt polisens bevis räcker, vilka bevis som egentligen finns etc så tänkte jag att följande saker kan vara värda att notera i väntan på FUP. Och värda att leta efter i FUP:en, eftersom de, mig veterligen inte har preciserats av polis eller åklagare:

(Notera först att jag antar att polisens har de bevis de säger sig ha och jag tror att SB är ensam skyldig. Så det är inte det det handlar om.).

- Utan tvekan verkar man ha kunnat konstatera att hon blev strypt. Polisen har sagt sig vara säker på att SB är mördaren men har mig veterligen inte presenterat några bevis på att det är just SB som utfört strypningen (har jag fel så är jag tacksam för länk till uttalande från polis eller åklagare om just detta).

- Polisen har heller inte försökt förklara omständigheterna kring hur strypningen gick till. Exempelvis finns inga avvärjningsskador på SB och ingen granne förefaller ha hört något (och åtminstone granntanten som hade tvättid har varit hemma på förmiddagen såvitt jag vet).

- Polisen säger att hon blev strypt i SBs lägenhet men har mig veterligen inte presenterat några bevis eller antaganden för varför det måste ha skett där. Har någon skarp FB-detektiv några förslag? Spår efter andra kroppsvätskor i lägenheten, kanske?

- Inte för att det egentligen spelar någon roll för bevisningen, men för ordningen skull så har jag för mig att polisen har sagt att de påträffat spår efter en större blodmängd i lägenheten, inte att de påträffat en större blodmängd. Jag tolkar det som att en större mängd blod sannolikt funnits på golvet, torkats upp men att mindre mängder runnit ned i golvet där det senare hittats.

- Polisen har, mig veterligen, inte presenterat någon tidplan för när mord etc ägt rum. Eller har jag missat? tacksam i så fall för en länk.

Sammantaget ser det ut som att vi vanliga människor utan insyn inte fått tillräckligt med information för att kunna förstå exakt vad som hänt. Därför ska det bli mycket intressant att läsa FUP:en (om den nu släpps) för att se hur mycket bevis som finns utöver de som redovisats för allmänheten.

De har mycket fler bevis än vad som har släppts ut till allmänheten. Några av de detaljer som kom från åklagaren på slutet har jag känt till länge (men som jag aldrig skulle skvallra om på FB). Och det finns mycket mera bevis men som de håller inne med, så de har goda skäl när de går ut och säger att de har rätt man.
Citera
2011-04-10, 11:44
Medlem
dolmiodags avatar
Relaterad, osignerad ledare i dagens NA, scannad bild:
http://i53.tinypic.com/29blze0.jpg
Citera
2011-04-10, 11:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
"Evas stalkande"? Är det något som är belagt? Det är så gott om "faktoider" som blir självklara sanningar efter ett spekulativt inlägg bara. Det går väl an att spekulera, men man måste vinnlägga sig om att klargöra vad som är spekulation och vad som är belagda fakta eller åtminstone uttalanden från någon som kan veta.

NEJ, det finns inget som talar för det. Det har gjorts om från åklagarens kommentar om att hon var "intensiv"...
Att vara intensiv kan lika gärna vara i positiv ordalag att i glädje planera en gemensam framtid. allt från att hon ringde honom tio gånger om dagen för att "planera" deras gemensamma bostad, dvs. att välja soffa, gardiner etc... eller skaffa hund, planera resa etc... Hon tycktes ju vilja ha ett liv.
Citera
2011-04-10, 11:51
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859073.ab

Är det vanligt att polisen går ut och berättar vilka som vittnat med namn speciellt när det är en "kändis".

Myndigheterna kanske vill att vi lägger vår energi på att fundera och gissa på vad har de sagt?
För min del börjar myndigheternas lösmynta uttalande bli lite väl många.

Varför överhuvudtaget nämna detta?

Som vanligt så nämner han bara helt ovesentliga saker, men jag tror att han kommer att passa bra på sitt nya jobb att hyra ut lägenheter till äldre personer
Citera
2011-04-10, 11:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är otroligt vilka halmstrån du letar efter för att hitta tvivel på SB:s skuld.

Bilen har GPS, hans telefon kan också spåras. Positionerna kan jämföras. Han har alibi från golfspelande med mera som också kan jämföras med de GPS-positioner som har spårats.

Fast han kan ju ha lånat ut både bil och telefon och gjort förinspelade röstmeddelanden som någon annan kan ha skickat från hans telefon för att ge sken av att han är på någon annan plats.

Han kanske lånade ut sina fingeravtryck och sitt DNA också...
Citera
2011-04-10, 11:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Håller också med. Vid en begravning går de anhöriga ofta runt och talar med de som är där. Pratar lite och frågar hur man kände den avlidne. Vad svarar man då? "Jag har följt tråden på Flashback sen start." ...

Innan vi spyr galla över postaren så kanske vi ska ställa oss frågan: Vilken relation hade han till de döda och deras anhöriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in