2011-05-12, 18:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Ska det ha varit Eva som släppte en "bomb" då menar du? Vad är det som pekar på att Eva var den hämndlystna typen, och så full av hat för att hon blev ratad, att hon önskade rasera hela tillvaron för SB?
Alltså, eftersom vi inte känner till det egentliga motivet så kan vi inte veta om det över huvud taget var någon bomb som briserade.

Och även om det nu var något känsligt ämne som kom upp så behöver det inte alls betyda att EM var hämndlysten eller försökte förstöra. För det finns faktiskt också en möjlighet att EM råkade känna till något - eller bara att SB trodde att EM kände till något - som var så oerhört känsligt att SB beslöt sig för att ta till storsläggan trots att EM inte använde den känsliga informationen över huvud taget.

Det är naturligtvis svårt att förstå vad det skulle vara för information och det känns kanske litet långsökt. Vet inte om man ska dra upp det igen, men MrUndercovers 2-3 inlägg tidigt i tråden om att FRA och MUST skulle varit aktiva kan vara intressanta om de är korrekta. Långsökt - javisst. Men hur förklarar man det om MrUndercover har rätt?
Citera
2011-05-12, 22:54
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Man misstänker ju att de helst avvaktar tills fallet hamnar i glömska hos allmänheten. Då behöver man ju inte redovisa öht. De som tagit över utredningen har väl inte lämnat något löfte om fup?

Har du hört om bouppteckningen efter EM är inlämnad? Vore intressant att veta om EM och SB hade några ekonomiska förehavanden. Förmodligen kan man begära uppskov under dylika dramatiska förhållanden. Förr i tiden när det fanns arvsskatt var de betydligt noggrannare att bouppteckningen kom in i tid. Då låg skattemyndigheten på
Jag kollade idag om bouppteckningen efter EM hade kommit in.
Men icke, trots att den skulle ha varit inne för två veckor sedan. Det fanns ingen begäran om anstånd.

Jag undrar vad som händer då.
Citera
2011-05-12, 22:58
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej, men tvätten kanske inte alls har med EM:s död att göra, det kan ha varit en slump att han drog över sin egen tvättid.

Anledningen till att jag inte tror att EM dödades på fm är att jag har svårt att få ihop det rent tidsmässigt.
Borde det inte finnas uppgifter om vad Eva gjorde när SB golfade och tvättade om mordet skett på kvällen?
Tidsaspekten stämmer väldigt bra om han kanske mördade henne på fm, men inte styckade henne förrän senare tex.
Fast jag uppfattar honom som beslutsam och snabb (köpte säckar o tejp strax före), så med den ilskan kan det gått snabbt att utföra både stryp och styckning...
Citera
2011-05-12, 23:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag kollade idag om bouppteckningen efter EM hade kommit in.
Men icke, trots att den skulle ha varit inne för två veckor sedan. Det fanns ingen begäran om anstånd.

Jag undrar vad som händer då.

Jag tror inte det händer så mycket. Efter ett tag kommer en påminnelse bara. I det här dramatiska fallet borde det inte vara så svårt att få ytterligare uppskov tror jag. Det kan ju vara svårt och tidskrävande att göra en beräkning också eftersom EM hade flera företag som ingår i boet.
Det var skillnad förr som sagt när det var arvsskatt. Då var skattemyndigheten mycket petig med att bouppteckningen kom in i tid.
Citera
2011-05-12, 23:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Borde det inte finnas uppgifter om vad Eva gjorde när SB golfade och tvättade om mordet skett på kvällen?
Tidsaspekten stämmer väldigt bra om han kanske mördade henne på fm, men inte styckade henne förrän senare tex.
Fast jag uppfattar honom som beslutsam och snabb (köpte säckar o tejp strax före), så med den ilskan kan det gått snabbt att utföra både stryp och styckning...
Med det vi här på tråden vet så finns det tyvärr få vittnesuppgifter om vad de två gjorde under dagen.

Faktiskt så få uppgifter att en mängd scenarion är möjliga (de kan ha åkt hem till honom på fm och hon har blivit dödad där och då. Men det kan också vara så att han har kört henne hem som han har sagt och så har hon varit hemma ett tag och sedan kommit hem till honom senare. Hon kan tom ha blivit dödad dagen efter. Och så vidare.)

En sak får mig att tro att även polisen har ont om uppgifter: Och det är det faktum att brottsrubriceringen är mord "den 29/12 eller någon dag senare". Det måste väl rimligen betyda att polisen inte vet vad EM har haft för sig eller var hon varit. Och att de inte heller vet när hon bragtes om livet.

Eller har möjligen brottsrubriceringen ändrats sedan de hittade blodresterna i lägenheten? Eller har brottsrubriceringen tom slopats efter SBs död?

Märkligt fall, det här: Man kommer ganska nära tidpunkt och motiv. Men runt dessa finns det liksom en vit zon där vi inte vet ett dugg. (Och då blir det fritt fram för fantasier och tolkningar).
Citera
2011-05-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bäste Shotgun Kjell:

Om du hade besvärat dig med att ta reda på litet mer om mig skulle du upptäckt att jag är en sådan som skriver i många krimtrådar och inte har någon som helst anknytning till någon inblandad i någon krimtråd.

Istället kastar du dig på tangenterna i rena ilskan och börjar yra om "kontaktnät a la Gestapo". Det blir bara pinsamt.

Í denna tråd har jag haft omfattande PM- och mail-kontakter (mer än 800 om man nu ska vara petig)med folk som kände både EM och SB. På båda sidorna finns vettiga personer. Men där finns också folk som överdriver, hittar på och rent ut förfalskar.

Hur mycket du än tvivlar så är det faktiskt så att på Flashback krimforum så brukar personer med relation till offer och gärningsmän dela med sig information ganska så generöst till andra skribenter. Så det är inte alls ovanligt att trägna krimtråd-skribenter får ta emot ganska mycket information från bra källor. Är det något som besvärar dig? Varför det, i så fall?

Jag tror mig ha rätt bra koll på vem som gör vad. Och som du kanske noterat så är jag noga med att alltid deklarera hur pass trovärdiga mina källor är.

I detta fall kan man lugnt säga att de flesta personerna runt SB och AA hållit en lågmäld och sansad ton, medan en del personer (men långt ifrån alla!) i EMs omgivning tagit i något alldeles oerhört. Det är inte så ovanligt. Offrets bekanta är naturligtvis mer upprörda och förbannade än gärningsmannens dito.

Jag står fast vid det jag skrev i mitt förra inlägg. Vill du argumentera mot det föreslår jag att du slipar argumenten och kommer med något bättre än "kontaktnät a la Gestapo".

Nu var det inte dig jag talade om då jag inte sett dig referera till hemliga källor etc (kanske jag missat) utan andra i tråden som har ovanan att be oss "ha förståelse för att källorna ska vara anonyma".

Men ändå, är det 800 personer du haft kontakt med? 800 PM?

Jag har själv haft kontakt, personligen, med människor från bägge läger, jag har också haft tillgång till dessa miljöer och är bekant med flera av de som tråden berör och jag har ingenstans fått höra om denna smutskastningskampanj som presenterats av skribenter här och endast här. Det är märkligt, det är VÄLDIGT märkligt att ingen vänt sig till media utan hellre till en användare på FB med dessa uppgifter.

Det om något får mig att tro att den verkliga smutskastningen är den (des)information ni har fått.
Citera
2011-05-13, 14:49
Medlem
Timeouts avatar
Hittade ett inlägg på Svenska mord som löd...

"Inget har hitils hittats i skogarna, fick nys om att det endast var några från från hemvärnet som var ute skogarna i helgen. Men enligt nya presstalesmannen Mats Nylèn i Örebro så ska det bli sökning av militär och polis söndagen den 15 maj. Så vi får se och hoppas dom hittar resten."

Hittar inget om nya presstalesmannen och hans uppgifter...?
Hur många är några från hemvärnet?
Citera
2011-05-13, 14:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med det vi här på tråden vet så finns det tyvärr få vittnesuppgifter om vad de två gjorde under dagen.

Faktiskt så få uppgifter att en mängd scenarion är möjliga (de kan ha åkt hem till honom på fm och hon har blivit dödad där och då. Men det kan också vara så att han har kört henne hem som han har sagt och så har hon varit hemma ett tag och sedan kommit hem till honom senare. Hon kan tom ha blivit dödad dagen efter. Och så vidare.)

En sak får mig att tro att även polisen har ont om uppgifter: Och det är det faktum att brottsrubriceringen är mord "den 29/12 eller någon dag senare". Det måste väl rimligen betyda att polisen inte vet vad EM har haft för sig eller var hon varit. Och att de inte heller vet när hon bragtes om livet.

Eller har möjligen brottsrubriceringen ändrats sedan de hittade blodresterna i lägenheten? Eller har brottsrubriceringen tom slopats efter SBs död?

Märkligt fall, det här: Man kommer ganska nära tidpunkt och motiv. Men runt dessa finns det liksom en vit zon där vi inte vet ett dugg. (Och då blir det fritt fram för fantasier och tolkningar).

Brottrubriceringen du hänvisar till sattes enligt info jag har från Tingsrätten så tidigt som 2011-01-11.
Då hade väl inte polisen så mycket bevisning som dom har nu... och antagligen blev rubriceringen ändrad. Så polisen hade då lite ont om uppgifter... men har det inte nu längre.

Det finns inte en enda uppgift som talar för att Eva var i livet efter lunchtid den 29:e dec...
Citera
2011-05-13, 15:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Brottrubriceringen du hänvisar till sattes enligt info jag har från Tingsrätten så tidigt som 2011-01-11.
Då hade väl inte polisen så mycket bevisning som dom har nu... och antagligen blev rubriceringen ändrad. Så polisen hade då lite ont om uppgifter... men har det inte nu längre.

Det finns inte en enda uppgift som talar för att Eva var i livet efter lunchtid den 29:e dec...

Det finns två uppgifter om att BO setts i livet efter lunchtid den 29.12.

Någon/några har sett BO och MT prata lågmält vid IcaHandlaren i Närkes Kil minns tyvärr tiden.
Ett vittne har sett BO i Nora vid Ica parkeringen. Det först nämnda är nämnt endast i tråden medan det andra har figurerat i media.

Båda vittnesmålen har tydligen blivit avskrivna av HEF och polisen. Är det för att de inte passar in i HEFs och polisens ingångshypotes?
Citera
2011-05-13, 16:35
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hittade ett inlägg på Svenska mord som löd...

"Inget har hitils hittats i skogarna, fick nys om att det endast var några från från hemvärnet som var ute skogarna i helgen. Men enligt nya presstalesmannen Mats Nylèn i Örebro så ska det bli sökning av militär och polis söndagen den 15 maj. Så vi får se och hoppas dom hittar resten."

Hittar inget om nya presstalesmannen och hans uppgifter...?
Hur många är några från hemvärnet?

Huvuddelen av hv i länet var på stor övning i Villingsberg: de fick bl.a. släcka skogsbrand som aha-upplevelse...

Tror den sedan länge planerade övningen gick före avsök efter benknotor. kanske kan fler jagas ut i trakten av Rusakulan kommande helg
Citera
2011-05-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Någon/några har sett BO och MT prata lågmält vid IcaHandlaren i Närkes Kil minns tyvärr tiden.
Ett vittne har sett BO i Nora vid Ica parkeringen. Det först nämnda är nämnt endast i tråden medan det andra har figurerat i media.

Båda vittnesmålen har tydligen blivit avskrivna av HEF och polisen. Är det för att de inte passar in i HEFs och polisens ingångshypotes?

Man kan ju ha misstagit sig också, och sett fel. Många "vittnen" såg ju lille Bobby på lite olika ställen, fast han då var sänkt i sjön. Alla har vi väl nån gång hejat på någon, som visat sig inte vara den vi trodde.
Citera
2011-05-13, 16:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Det har nog inte något att göra med om det passar in eller inte.
Det finnas antagligen bra mycket mer än bara två uppgifter om att Eva setts i livet efter lunch.
Dessutom så lär det nog också finnas några som har erkänt mordet på henne.

Som i alla mordfall så kommer falska erkännanden och falska vittnesuppgifter fram... och det gäller för polisen att försöka sålla ut vilka som är sanna.
Psykfall finns det gott om som erkänner osv... och det kanske vi ska ha i åtanke och inte basera någon teori på något som ännu inte är fastslagit i undersökningen.

Vi får helt enkelt hoppas på en FUP och där finns kanske svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in