2011-04-12, 13:09
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min fetning

Men kära nå'n!
Nu har statistiken varit ett så stort nummer i denna tråd.
Vad får någon att just nu tro att statistiken inte längre gäller?
Hur stor är risken att någon här ska falla offer för något liknande?
Vilka andra kriterier ska till för att öka sannolikheten för att någon av er ska drabbas?
Hur klarar ni er i förhållande till siffrorna om väskryckningar och annat som är mer statistiskt hotande? Försök se lite förnuftigt på det! Det behövs knappast någon traumabehandling för detta - eller?

När det som inträffat avviker från normaliteten på ett så groteskt sätt, ifrågasätter man just kriterierna för normaliteten. Anomalier som kastar omkull bergsäkra begrepp leder till paradigmaskiften och det är det som är så oroväckande.

Ett lugnande besked vore för mig tex att SB var påverkad, "high as a kite" när (och om) han gjorde det, vilket jag inte tror var fallet.
Senast redigerad av urkinha 2011-04-12 kl. 13:18.
Citera
2011-04-12, 14:12
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
För de flesta är Fb bara ett diskussionsforum som inte kommer att lämna några djupare spår i själen. Men att som anhörig, vän eller på annat sätt förtrogen till BO, sitta här månad efter månad och spekulera i det fruktansvärda som hänt torde inte befrämja den mentala hälsan.

Sorg och saknad skall nog bearbetas på ett mer traditionellt sätt, annars är nog risken stor att det dröjer innan man får någon riktig ordning på tankarna.

Allmänt sett, ja. Men det finns vissa fall som berör mer än andra, beroende kanske på de personliga situationen och bagaget- "Hängning"-video tex, lämnade några unga människor som såg den live-streaming djupt traumatiserade- Likadant med bilder av den mördade och skändade Elin Krantz.

För mig hade Evas fall samma verkan som ett trojan, ett virus som smygande kryper in i huvud och förstör "radaren", förmågan att lita för mina egna sinnen och intuitioner. Och det är det som är så förodande i mina ögon, snarare än den långdragna och ibland förgiftade diskussionen.
Senast redigerad av urkinha 2011-04-12 kl. 14:15.
Citera
2011-04-12, 14:36
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men du - ingår inte denna typ av anomalier i nu gällande paradigm?
Det gör det i mitt.
Är det inte en vanlig, om än outtalad, grundförutsättning här i livet att människan som varelse har så enorma variationsmöjligheter. Det omfattar rent fysiska variationer, som är lättare att handskas med (även om det inte alltid lyckas så bra - tänk bara på de fysiskt handikappade) och de personliga.
Detta ingår "i beräkningen" för min del i alla fall.
Det finns galenskaper och det händer så mycket som är bortom vår fattningsförmåga i termer av vanligt sunt förnuft.
Vi lever med en sådan verklighet och jag tycker personligen inte att "faran kryper närmare" när något så ofattbart nyss har hänt.
Vi lever alla farligt i någon mening, men ändå inte. Det är människans villkor och därför blir det hela lite "existensiellt" som någon uttryckte det. (förlåt, men jag har glömt alias)

En enda anomali hotar inte det aktuella paradigmet, nej. För att börja med måste vi ta reda på om övh klassar SB som "anomali". [Detta skulle förklara vissas (inklusive min) akuta, näst intill kompulsiva behov av att veta om han var psykiskt sjuk eller inte]
Om han var frisk, naja, då har vi minst två anomalier att handskas med (Hamilkars snälla granne den andra) och man borde kanske börja undra om i ett samhälle där väl etablerade gentlemen löser problem genom att styckmorda inte är ett litet paradigmskifte på gång.
Citera
2011-04-12, 17:15
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
2. Jag har inte sett SKL:s protokoll. Har du det allegrageller?
Och avsaknaden av fingeravtryck på vissa av paketen indikerar inte bara att paketen saknar avtryck, det indikerar även att paketen inte har hanterats på samma sätt.

Nej. Jag har inte sett det aktuella protokollet. Jag har sett andra protokoll från SKL.

SKL:s uppgift är att säkra spår - inte att ignorera vissa spår.
Senast redigerad av allegrageller 2011-04-12 kl. 17:20.
Citera
2011-04-12, 17:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Men varför tog det närmare tre månader innan de kartlagt bilens rörelsemönster? Det kan omöjligt ha tagit så lång tid att få data från Tyskland och - som du själv skriver och jag skriver under på - det är enkelt att räkna ut när man väl fått dessa data.

Om sveriges polis ansett sig nödgade att skicka cadillacen till Tyskland för att få ut information ur bilen, så kan vår slutledningsförmåga säga oss att många andra länder också har skickat sina bilar till Tyskland av samma anledning.

SB:s cadillac kanske stod långt bak i kön av bilar som skall undersökas. Därför tog det tid. Sverige har inte förtur i världen, även om vi svenskar alltid tror det.
Citera
2011-04-12, 17:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inge-vidare
Ja förhörsledarna visste ju svaret på förhand, han skulle förneka, så varför ställa frågan.

Jag skulle istället sagt " Stefan, vi har nu säkrat all bevisning vi behöver för att binda dig till mordet på Eva. Vi har därför ingen anledning att hålla dig kvar i häktet, du kan inte förstöra några bevis och vi har därför bestämt att släppa dig fri med fotboja och restriktionen att inte lämna Örebro län. Din bil kommer du att få tillbaka. Har du några kommentarer eller frågor?"

Sen lägger man naturligtvis full span på han.

Och vad tror du "allmänheten" skulle tycka om ett sådant förfarande??? Eller media för den delen: "Polisen i Örebro låter styckmördare gå fri"

Sorry, men det funkar inte så.
Citera
2011-04-12, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hej o välkommen!
Jag vet inte om någon kommit fram till så mycket...

Polisen har gått ut med att han handlade tejp o sopsäckar innan han hämtade Eva tror att detta var på Willys.
Vad det spekulerats om är att han handlade Klorin på Willys eller Lidl i anslutning med att hon försvann.
Det har spekulerats om att han KAN Ha köpt slaktkrokar på Nima (tror jag det var).

Ett av paketen innehöll en Willyspåse.

Det är vad jag minns...

Ok, här ska ni få lite inside info.

Har en nära bekant (som jag har 100%-igt förtroende för) som arbetar på Willys som ligger längs Norrköpingsvägen i Örebro (nära universitetet).

Polisen hade dykt upp på Willys och först gått igenom inköp gjorda i butiken.
Man letade efter STORA mängder inköp av Klorin och dyl.
Detta fann man och kunde sedan relativt lätt koppla GM till dessa inköp. Antagligen via videoövervakning och kortköp? Kortköp är jag inte säker på, men kan verkligen GM varit så korkad?

Enligt min näre bekante som jobbar på Willys hade kassörskan i det aktuella fallet själv ha reagerat på att mannen köpt så sjukt mycket Klorin, dessutom hade han köpt mycket tejp och en stor mängd svarta sopsäckar.
Citera
2011-04-12, 18:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman1979
Ok, här ska ni få lite inside info.

Har en nära bekant (som jag har 100%-igt förtroende för) som arbetar på Willys som ligger längs Norrköpingsvägen i Örebro (nära universitetet).

Polisen hade dykt upp på Willys och först gått igenom inköp gjorda i butiken.
Man letade efter STORA mängder inköp av Klorin och dyl.
Detta fann man och kunde sedan relativt lätt koppla GM till dessa inköp. Antagligen via videoövervakning och kortköp? Kortköp är jag inte säker på, men kan verkligen GM varit så korkad?

Enligt min näre bekante som jobbar på Willys hade kassörskan i det aktuella fallet själv ha reagerat på att mannen köpt så sjukt mycket Klorin, dessutom hade han köpt mycket tejp och en stor mängd svarta sopsäckar.

Nu kan jag inte alls Örebro men är det Willys-Almby eller heter det området någonting annat?
Ligger Willysbutiken han handlade i nära golfhallen?
Citera
2011-04-12, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu kan jag inte alls Örebro men är det Willys-Almby eller heter det området någonting annat?

Nej, den ligger inte alls nära golfhallen. Tvärtom på andra sidan stan. Tingslagsgatan 7 i Örebro är adressen.

Länk till karta på http://kartor.eniro.se/m/aINK6

Notera närheten till Universitetet!
Citera
2011-04-12, 19:06
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Nej det är långt emellan. Genom hela stan också.

Edit: Jaha 2:a på den.
Senast redigerad av SvenneMelon 2011-04-12 kl. 19:08. Anledning: Tillägg
Citera
2011-04-12, 19:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceman1979
Nej, den ligger inte alls nära golfhallen. Tvärtom på andra sidan stan. Tingslagsgatan 7 i Örebro är adressen.

Länk till karta på http://kartor.eniro.se/m/aINK6

Notera närheten till Universitetet!

Ok... då kanske vi fick en förklaring till varför SB lämnade sitt arbete den morgonen flera gånger som det har pratats om.
Citera
2011-04-12, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Problemet med ditt exempel är att det berör mordbrand. Just vad gäller mordbrand är det välbekant att det i princip inte går att bli dömd för det i det här landet om man inte har span på sig vid brottets begående, och knappt ens då. Ska man jämföra, ska man jämföra med andra mordfall. Och då finner man att samtliga de mordfall där en sannolikt skyldig misstänkt har friats har haft väsentligt mer o0säkerheter kopplade till sig än vad som verkar vara fallet här. Typfallet för ett mordåtal med sannolik misstänkt som inte går till fällande dom är att det finns betydande oklarhet om brottsplats och tidpunkt för brottet, eller att det inte går att bevisa att offret alls utsatts för något brott. Vi får se exakt hur FUO:en ser ut, men om det kan bevisas att EM strypts, samtidigt som det kan bevisas att SB ombesörjt paketering av styckade delar, och att brottsplatsen är SB.s lägenhet, då blir han fälld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in