2011-02-12, 01:20
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har en fundering kring hur det kan ha gått till.

Det vet vi idag vet med säkerhet är att SB hämtade Eva på arbetet. Man kan undra varför men glöm alla spekulationer att de skulle iväg och utföra sexuella aktiviteter, glöm att de skulle träffas för att de tillsammans skulle fundera över livet och glöm allt annat också som handlar om trivselaktiviteter. Detta var under arbetstid och Eva arbetade och nu ihop med folk i ett nytt företag samtidigt som SB hade universitetet.

Så här tror jag att det gått till:

Eva lämnade sitt hem någonstans före 08. Jag tror att någon gång mellan 07:50 och 08:15 så briserar en bomb någonstans i Örebro. Denna "explosion" för med sig en hel rad händelsekedjor som bland annat att SB slänger sig i sin bil och i panik hämtar upp Eva vid hennes arbetsplats någonstans runt 08:30.
Tillsammans beger de sig iväg någonstans med bil där ett ultimatum ställs. Detta ultimatum hörsammas inte och kort därefter dör Eva, säkert före 09.

Kroppen placeras vid platsen och SB vidtar åtgärder för att gömma kroppen. 09:20 står SB i kassan på Willys med säckar under armen för att betala. Han beger sig tillbaka till platsen och börjar trä säckarna över Evas kropp. I samband med detta ringer telefonen och SB råkar svara, i den panik som uppstår. Därefter lägger han på och stänger av telefonen.

Därefter, strax efter 10, lägger SB in tvätt i tvättstugan. Vid 12 är tvätten klar och SB försöker skingra tankarna genom lite golf.

Styckningen sker samma kväll eller nästkommande dag och då sker även utplaceringen av kroppsdelarna.

Jag tror INTE att SB spontant hämtade Eva för ett kärleksmöte. Något hände mellan 07:50 och 08:15 som ledde fram till att Eva dog före 09:00.

Det där tror jag också stämmer. Något drastiskt hände som gjorde att Eva så abrubt lämnade arbetsplatsen den morgonen. Om det hade varit planerat hade hon bara behövt säga att hon hade några ärenden att utföra på morgonen och skulle komma in senare under dagen. Varför åka till jobbet på morgonen?
Citera
2011-02-12, 01:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men hur länge är en dödsorsak preliminär?
Den är preliminär till dess rättsmedicinaren skriver sin slutliga obduktionsprotokoll. Sen är den definitiv. Men åklagaren behöver inte offentliggöra den före FUP:en, och behöver heller inte ta med den i häktningsförhandlingarna, om hon klara att få mt häktad utan den.

Citat:
Ända fram till att åtal väcks?
Kan det vara en fint, att man alltså har en dödsorsak, men vill hålla på den faktiska orsaken.

Är det öht nån idé att väcka åtal med en preliminär dödsorsak? Kan det, tillsammans med en radda indicier räcka för en fällande dom?
Nej, man väcker inte åtal med en preliminär dödsorsak. Man kan möjligen väcka åtal med en dödsorsak som fortfarande är osäker i det slutliga obduktionsprotokollet, men man åtalar inte innan rättsläkaren är klar.
Citera
2011-02-12, 01:24
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Om du kände Eva har jag en fundering kring Eva.

Varför alierade sig Eva med skojaren Sohlin och hans verksamheter?

Det har jag ingen aning om, kände Eva under mina uppväxtår i Nora men flyttade för ett antal år sedan, däremot har jag bekanta från Nora som umgåtts med henne och barnen på senare år men som sagt hennes arbetssituation i Örebro vet jag inget om tyvärr.
Citera
2011-02-12, 01:25
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurrigane
Örebropolisens Infochef, TC, beskriver sitt jobb.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_orebro?title=stans_kandaste_ansikte&vide oid=1215428

Se ca. 1:50 in då han får frågan om han någonsin ljuger... Har ni tänkt på hans standardsvar på frågor om tidningsuppgifter, då han ofta säger nåt i stil med, 'Det är något helt nytt för mig/oss' och då syftar han alltså på tidningsartikeln i sig (som är ny för oss alla första gången vi läser den), och inte innehållet i artikeln. Dock så elaborerar han om AB:s syra teori som inte torde bli tvetydigt, lr? Med tanke på FUP:n vi tar del av vid en ev. stämningsansökan så skulle hans fortsatta trovärdighet raseras rejält om han ljög för grovt/ofta/alls. Han har ju några år kvar till pension ändå..

Nedanstående citat från Carlson den 11 januari medförde i alla fall, att jag därefter inte bryr mig det minsta om hans uttalanden.

Citat:
Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson.

Kan det vara ett styckmord?
- Det är i varje fall ingen hel kropp och det tyder förstås på att det kan vara så.

Vilken briljant slutledningsförmåga Carlson verkar besitta, eller i vart fall kan tänka sig delge media.

Om polisen hittar en kroppsdel i en igentejpad plastsäck, så kan det enligt Carlson "tyda på" att det handlar om styckmord. Vilka fantastiska visdomsord!
Citera
2011-02-12, 01:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Slänger in en pinne i brasan. O det kan inte ha varit en catfight som utmynnade i en strypning o sen fick gm komma dit o "städa" upp? Är det så att polisen i själva verket väntar på att en till person skall bryta ihop (om nu inte SB har gjort det)? Det kanske är en av förklaringarna till varför inte SB syns på kamera bilden? Vad jag vet så har inte jackan o armarna påträffats? Ponera nu att man är två om det så vore det genialiska att just placera ut säckarna som det gjordes men att ena parten sen "tar hand" (kan ju vara att dom hamnat i fel förvar också) tillsdess man hittar en plats för armarna och jackan alltså "dom" var inte klara? En teori lika god/dålig som alla andra

En catfight skulle nog ha förklarat det här bättre. Vi får se vad som händer i framtiden... kanske dyker det upp en till gärningsman!! Hela den här historien är ju ganska osannolik, så varför inte?
Citera
2011-02-12, 01:26
Medlem
Cool-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Varför sitter då SB på sannolika skäl och med graverande indicier häktad för mord, dödsorsak strypning, bekräftad styckning och skändning av EM:s kropp?

Kan du förklara det? Utan att svamla?
Nu svamlar du. Det finns en misstänkt häktad på sannolika skäl för ett brott. Det betyder inte att han nödvändigtvis är skyldig. Man kan inte både redovisa skälen för att någon är häktad och det faktum att någon är häktad för att stärka sin sak. Det blir så att säga kaka på kaka.
Citera
2011-02-12, 01:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det har jag ingen aning om, kände Eva under mina uppväxtår i Nora men flyttade för ett antal år sedan, däremot har jag bekanta från Nora som umgåtts med henne och barnen på senare år men som sagt hennes arbetssituation i Örebro vet jag inget om tyvärr.

Okej, det skedde förvisso även ganska nyligen så det kanske inte heller är så många som vet om det.

Uppgiften kanske finns i tråden redan men vet du vilket år Eva skiljde sig?
Citera
2011-02-12, 01:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
P7 är en paragraf-7 undersökning eller en liten rättspsykiatrisk undersökning

RPK ska vara RPU och är den traditionella rättspsykiatrisk undersökningen som tingsrätten beslutar om innan dom, även av många kallad den stora.

RPK kan inte det var rättpsykiatrisk klinik?
Citera
2011-02-12, 01:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
RPK kan inte det var rättpsykiatrisk klinik?

Jo, det är det. Trodde dock det handlade om undersökningar eftersom P7 nämndes.

Sorry!
Citera
2011-02-12, 01:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men det är väl fullkomligen självklart att han framställs som lugn, trevlig och intelligent av sina vänner.
Skulle jag vara en player så skulle jag hålla väldigt tyst om vad jag sysslade med för att inte falla platt i mina vänners aktning.
Framför allt - om du inte är jävligt trevlig på ytan, så är du klart misslyckad som player. Det är en av förutsättningarna för rollen.

Citat:
Hur många av mina vänner skulle acceptera mig om jag strulade runt med flera och bedrog och gjorde illa människor som dom själva umgicks med och kanske tyckte om?
Han verkar ju umgås i kretsar där det spelas mycket golf och hans sambo AA finns där med så jag antar att många känner henne med.

Det verkar ju som SB försöker framställa sig själv lite bättre än vad han är.
Han påstås ha gjort FN tjänst... inga uppgifter om det finns att få fram och flera har försökt i tråden.
Han påstås åka vasaloppet... och om jag minns rätt så har han åkt öppet spår 1 gång dom sista 10 åren.

Sen undrar jag också om tidningarna verkligen skulle skriva en massa skit om SB som dom får info om.
Han är ju inte dömd ännu och då får dom väl passa sig lite för att inte bli dömda till att betala ut stora skadestånd till honom på grund av förtal...

Edit: Han påstår även att han ska har skrivit fullt på högskoleprovet... vilket inte heller verkar stämma.
https://www.flashback.org/sp28640242

Varför har han behov att göra sig bättre än han är?
Vi vet ju inte om han själv har påstått allt detta. Men det är lite för många grejer som pekar i samma riktning för att man inte ska börja fundera på om SB möjligen har för vana att försköna verkligheten inte bara när han försöker styra upp sina älskarinnor så att de inte kolliderar med varandra, utan för att förbättra bilden av honom själv i största allmänhet.
Citera
2011-02-12, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det där tror jag också stämmer. Något drastiskt hände som gjorde att Eva så abrubt lämnade arbetsplatsen den morgonen. Om det hade varit planerat hade hon bara behövt säga att hon hade några ärenden att utföra på morgonen och skulle komma in senare under dagen. Varför åka till jobbet på morgonen?

Ja varför inte, det är väl ett skapligt normalt beteende en vanlig vardag. Vad som se'n fick henne att fara därifrån är mycket mer intressant. Har en stark känsla och en väldigt marginell indikation av att hon kanske släppt av ngn vid bussen-konserthuset tidigare på morgonen. Rotar lite i det. Ser ingen anledning att hon skulle ha varit där annars vid den tidpunkten på dygnet. Vittnet Nygatan måste betraktas som trovärdigt, kommer från Nora dessutom. Iofs kan alla ta fel ibland men nej, kan inte tänka mig det här.
Citera
2011-02-12, 01:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Tillhör de tvivlandes skara... Kan inte förlika mig med tanken att en ordinär 50 åring som varit gift med en "doktor" i 19 år helt plötsligt skulle avancera till styckmördare med syra som specialitet. Må vara att f.d hustrun var gyn doktor.. Men även i deras läroplan ingår ett antal psykologilektioner, hon om någon borde ha märkt om han led utav några större psykdeffekter... Vad jag förstått utav tidigare inlägg i tråden sprack äktenskapet p.g.a otrohet... That´s it... Ganska vanlig skilsmässorsak. Fokus här har hela tiden legat på SB.. Men egentligen har inget annat framkommit än att han haft svårt att hålla gylfen stängd... Och kunnat linda damer runt lillfingret... EM är brottsoffer och i med det så dryftar man inget "negativt" ... Känns lite konstigt att en sådan älskvärd och intelligent person kan drabbas av ondskan mitt på dagen i en liten stad.. Jag böjer mig naturligtvis för ALL teknisk bevisning som skulle komma fram... Och min magkänsla säger att de säkert har något graverande som håller honom kvar i häktet... Men ändå... Tycker inte att saker och ting stämmer här...
Din underliggande tanke här är att man måste vara svårt psykstörd för att styckmörda någon. Men jag tror inte att det är sant. Jag har, som jag har skrivit tidigare, faktiskt träffat en tvättäkta styckmördare, och den var en mycket verserad och ämabel gammal herre utan minsta skönjbart tecken på psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in