2011-03-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Och du tror inte att man skulle ha förstått vid obduktion osv att det gått en lång tid mellan mord och styckning?
Det har jag svårt att tro...

Du verkar fabulera otroligt mycket för att få allt att tala för att MGM är oskyldig...
Den här tråden ser se'n länge ut som ett dagis med utmattade och griniga ungar.
Inget är bra, inget duger och jag vill ingenting ...
Så blir det i brist på föda, vila och inspiration kantänka
Men du FLisan007
objektivt sett så finns här inget som hindrar att man funderar över andra gärningsmän.
SB sitter där han sitter, och det kan man ju tycka betyder väldigt mycket.
Men för spelets skull så ska man, bör man, objektivt sett alltså, fortfarande föreställa sig andra lösningar
Personligen tror jag att det är SB, håller för troligt, men håller inte för sant.
Det skadar inte alls med lite hypotesförfalskning, om du nu är så övertygad själv; så'nt är bara nyttigt för hjärnan.
Annars har du rätt: det är märkligt att man ska be om rätt att yttra sig när man är ny här.
Dålig stil av de andra! Barnsligt, faktiskt.
Citera
2011-03-16, 22:37
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den här tråden ser se'n länge ut som ett dagis med utmattade och griniga ungar.
Inget är bra, inget duger och jag vill ingenting ...
Så blir det i brist på föda, vila och inspiration kantänka
Men du FLisan007
objektivt sett så finns här inget som hindrar att man funderar över andra gärningsmän.
SB sitter där han sitter, och det kan man ju tycka betyder väldigt mycket.
Men för spelets skull så ska man, bör man, objektivt sett alltså, fortfarande föreställa sig andra lösningar
Personligen tror jag att det är SB, håller för troligt, men håller inte för sant.
Det skadar inte alls med lite hypotesförfalskning, om du nu är så övertygad själv; så'nt är bara nyttigt för hjärnan.
Annars har du rätt: det är märkligt att man ska be om rätt att yttra sig när man är ny här.
Dålig stil av de andra! Barnsligt, faktiskt.
Tack! Jag håller alla möjligheter öppna för ev GM, även om jag personligen tror att polisen är såpass smart att de har tillräckligt på fötterna här (speciellt eftersom han blev så snabbt häktad, så fanns det ngt hot mot EM tror jag ifrån SB:S sida). Tycker det är trist med alla hårda ord, samt alla upprepningar i all oändlighet i tråden från vissa som låter som en 78varvare som hakat upp sig.
Citera
2011-03-16, 23:30
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Klantigt uttalande av Torbjörn, hur vet han att det är ett mord.

Någon brottsplats lär de nog inte hitta, får en att fundera lite kring hur detta kommer att sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

"Efter att ha återfunnit större delen av kroppen har de preliminärt kunnat fastställa hur hon har bragts om livet, uppger en poliskälla med stor insyn i utredningen.
Gärningsmannen har strypt Eva till döds utan att använda några redskap."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8442848.ab

Ska den artikeln tas som en ren lögn?

Och den här med kanske...

Polisen vet hur den styckmördade universitetsläraren Eva, 51, dödades, men behåller tills vidare beskedet för sig själv.

http://www.expressen.se/1.2303487

Och även denna...

Första besked om hur mordet kan ha gått till
Örebropolisen har fått ett preliminärt besked från Rättsmedicinska enheten om hur den styckmördade Eva Magnusson dog.

http://na.se/nyheter/orebro/1.107810...n-ha-gatt-till

Citat:
Din bristande kunskap avseende brottsrubriceringar och mordfall i övrigt är klart genomlysande i tråden så dina uttalanden och försök till att verka insatt i hur utredningar hanteras börjar bli pinsamma.

Jag ställde några frågor om dom här artiklarna ska tas som lögn.
Det glömde du svara på... men du glömde inte att bort att vara spydig.

Det är din fråga... "hur vet han att det är ett mord" som jag ifrågasatte när jag la in citaten från artiklarna.
Men tydligen ska vi nu tro att allt i tidningarna är lögn... trots att dom skriver bragts om livet, dödades, mördades, dräpts osv om Eva.

Eva har väl knappast tagit livet av sig... styckat och paketeret sig själv och sen lyckats med att sprida ut sig själv i skogen...?

Jag har mig veterligt aldrig gått ut med att jag skulle vara insatt i brottrubriceringar, mord eller utredningar... men däremot är jag väldigt påläst om allt som har skrivits om det här "dödsfallet" i media och även här i tråden... plus lite "annat".

Ditt svar på min fråga är bara ren sarkasm... och jag undanber mig svar från dig i fortsättningen.
Have a Snickers... som i reklamen...

"– Trots intensivt sökande har det inte gått att hitta platsen där mordet skett, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson."

Kan man tolka det som att han försa sig... och faktiskt talade om för oss att hon är mördad?
Senast redigerad av Timeout 2011-03-16 kl. 23:54.
Citera
2011-03-16, 23:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Någon brottsplats lär de nog inte hitta, får en att fundera lite kring hur detta kommer att sluta.

Jag ställde några frågor om dom här artiklarna ska tas som lögn.
Det glömde du svara på... men du glömde inte att bort att vara spydig.

Det är din fråga... "hur vet han att det är ett mord" som jag ifrågasatte när jag la in citaten från artiklarna.
Men tydligen ska vi nu tro att allt i tidningarna är lögn... trots att dom skriver bragts om livet, dödades, mördades, dräpts osv om Eva.

Eva har väl knappast tagit livet av sig... styckat och paketeret sig själv och sen lyckats med att sprida ut sig själv i skogen...?

Jag har mig veterligt aldrig gått ut med att jag skulle vara insatt i brottrubriceringar, mord eller utredningar... men däremot är jag väldigt påläst om allt som har skrivits om det här "dödsfallet" i media och även här i tråden... plus lite "annat".

Ditt svar på min fråga är bara ren sarkasm... och jag undanber mig svar från dig i fortsättningen.
Have a Snickers... som i reklamen...

"– Trots intensivt sökande har det inte gått att hitta platsen där mordet skett, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson."

Kan man tolka det som att han försa sig... och faktiskt talade om för oss att hon är mördad?

Ber om ursäkt för mitt bitska inlägg.

Han hade som informationsansvarig kunnat uttryckt det som gärningen eller brottet. Det är rätten som bedömer om hennes död är ett mord, ett dråp eller vållande till annans död, inte polisen.

Även Mats Alm, som frikändes, kallades för mördare och Lindas död kallades för mord i media, trots att ingen dödsorsak kunde påvisas. Men idag är det bara en sak vi kommer ihåg, Mats är en mördare och han mördade Linda.

Jag anser att inget är så pass fastslaget ännu att en informationsansvarig hos polisen ska kunna säga att det är ett mord som har begåtts. Media brukar dock inte ha några hämningar.
Citera
2011-03-16, 23:44
Medlem
CGBernadottes avatar
Citat:

Tror du har helt rätt i att man kan tolka det som att Torbjörn försäger sig.

Man kan anta att polisen jobbar efter att det är mord eftersom brotts rubriceringen är mord.
Har för mig att det är svårare att höja brotts rubriceringen än att sänka den därför rubriceras nästan alltid det grövsta brottet.
Det kan visa sig vara dråp alternativt vållande. Med risk för att få på nöten här men jag tror det är svårt att fälla någon för mord utan motiv.
Citera
2011-03-16, 23:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CGBernadotte
Tror du har helt rätt i att man kan tolka det som att Torbjörn försäger sig.

Man kan anta att polisen jobbar efter att det är mord eftersom brotts rubriceringen är mord.
Har för mig att det är svårare att höja brotts rubriceringen än att sänka den därför rubriceras nästan alltid det grövsta brottet.
Det kan visa sig vara dråp alternativt vållande. Med risk för att få på nöten här men jag tror det är svårt att fälla någon för mord utan motiv.

Att han säger mordplatsen är troligen som du säger beroende på brottsrubriceringen.
Dödsorsaken är det än så länge väl bara spekulationer om att det skull vara strypning.
Jag håller det öppet för att det skulle kunna vara självförsvar oxå ifall den MT är GM.

Motiv finns det ett överflöd av i tråden ifall MT är skyldig om de är troliga får du själv avgöra.
Citera
2011-03-17, 00:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ber om ursäkt för mitt bitska inlägg.

Han hade som informationsansvarig kunnat uttryckt det som gärningen eller brottet. Det är rätten som bedömer om hennes död är ett mord, ett dråp eller vållande till annans död, inte polisen.

Även Mats Alm, som frikändes, kallades för mördare och Lindas död kallades för mord i media, trots att ingen dödsorsak kunde påvisas. Men idag är det bara en sak vi kommer ihåg, Mats är en mördare och han mördade Linda.

Jag anser att inget är så pass fastslaget ännu att en informationsansvarig hos polisen ska kunna säga att det är ett mord som har begåtts. Media brukar dock inte ha några hämningar.

Jag godtar din ursäkt... och hoppas på att slippa mer sånt här för det är så tråkigt för tråden.

Kan det vara så att dom utreder det som ett mord... för att dom har bevisning från kroppen och annat för att det är ett mord? Tänker närmast på uppgifterna i pressen om inköpen av plastsäckar, tejp och klorin som kunde tyda på att det var planerat.

När det gäller Mats Alm så har jag förstått det som att dom inte kunde fastställa dödsorsak för att Lindas kropp var så förstörd och det är en av dom stora anledningarna till att han inte kunde fällas för mordet... för dom vet ju inte hur hon dog.

Om vi nu ska tro på pressens uppgifter om att Eva är strypt då har vi ju en liten fördel i det här fallet... och om det är så att dom kan fälla honom på spår på kroppen och packningsmaterialet så undrar jag om det räcker för en fällande dom?
Det har väl funnits fall tidigare där dom fällt en mördare på sån bevisning... utan att ha hittat mordplatsen...?

Sen har vi ju två platser här. Mordplatsen som inte behöver vara samma ställe som styckningsplatsen.
Om Eva ströps i en bil och togs ur bilen efter bara några minuter så lämnar det kanske inga spår...
En kropp ska väl vara kvar på en plats i en viss tid för att likhundar ska kunna känna det?
Citera
2011-03-17, 00:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag godtar din ursäkt... och hoppas på att slippa mer sånt här för det är så tråkigt för tråden.

Kan det vara så att dom utreder det som ett mord... för att dom har bevisning från kroppen och annat för att det är ett mord? Tänker närmast på uppgifterna i pressen om inköpen av plastsäckar, tejp och klorin som kunde tyda på att det var planerat.

När det gäller Mats Alm så har jag förstått det som att dom inte kunde fastställa dödsorsak för att Lindas kropp var så förstörd och det är en av dom stora anledningarna till att han inte kunde fällas för mordet... för dom vet ju inte hur hon dog.

Om vi nu ska tro på pressens uppgifter om att Eva är strypt då har vi ju en liten fördel i det här fallet... och om det är så att dom kan fälla honom på spår på kroppen och packningsmaterialet så undrar jag om det räcker för en fällande dom?
Det har väl funnits fall tidigare där dom fällt en mördare på sån bevisning... utan att ha hittat mordplatsen...?

Sen har vi ju två platser här. Mordplatsen som inte behöver vara samma ställe som styckningsplatsen.
Om Eva ströps i en bil och togs ur bilen efter bara några minuter så lämnar det kanske inga spår...
En kropp ska väl vara kvar på en plats i en viss tid för att likhundar ska kunna känna det?

Javisst, det är rubricerat som ett mord men hur hon egentligen dog är inget som de kan säga något om idag, annat än att hon bragts om livet, troligen genom strypning.

Det sista du säger tror jag är fullt möjligt. Och har kroppen avlägsnats från bilen inom en 10-20 minuter efter att hon dog så finns det troligtvis inga spår i bilen.
Citera
2011-03-17, 00:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Men vad är han då misstänkt för i häktningsframställan?
Sannolika skäl misstänkt för mord och inget annat.

Ja 20 minuter ska krävas av att hunden ska markera en plats där ett lik har befunnit sig.
Det här är pinsamt i den här tråden och här bör man se över sina argument som inte bär riktigt i syften att fria och förklara den här mannen oskyldig..

Han är fortfarande huvudmisstänkt trots att det går mot 4 månader och tvivlar man ännu bör man överväga vad man kan ha på just den här mannen för teknisk bevisning.
Och det tar tid med SKL analyser i Elinfallet tog det 5 månader.

Så det här fallet kommer att ta tid och till sommaren kanske man har lite analyssvar.
Citera
2011-03-17, 00:24
Medlem
bagarn29s avatar
Om det stämmer att SB och EM har setts vid Närkes Kil samma dag som hon försvann och hon ev. dog i bilen så kan ju styckningsplatsen vara i närheten av Pershyttan där det hade hittats något blodigt bylte i en plastkasse.

Kan det vara i ICA-affären som de har setts?
Citera
2011-03-17, 00:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men vad är han då misstänkt för i häktningsframställan?
Sannolika skäl misstänkt för mord och inget annat.

Ja 20 minuter ska krävas av att hunden ska markera en plats där ett lik har befunnit sig.
Det här är pinsamt i den här tråden och här bör man se över sina argument som inte bär riktigt i syften att fria och förklara den här mannen oskyldig..

Han är fortfarande huvudmisstänkt trots att det går mot 4 månader och tvivlar man ännu bör man överväga vad man kan ha på just den här mannen för teknisk bevisning.
Och det tar tid med SKL analyser i Elinfallet tog det 5 månader.

Så det här fallet kommer att ta tid och till sommaren kanske man har lite analyssvar.

Börjar känna mig lite uppgiven här när det är så tyst om fallet... och sommaren är ju sååååå långt bort

Oss GW fantaster emellan...
Hittade detta som tydligen GW ska ha skrivit själv...
Åklagaren vinner 19 av 20 mordåtal

Det skrevs i den här krönikan http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1940856/leif-gw-persson-aklagaren-vinner-19-av-20-mordatal
Men han utvecklade aldrig sitt uttalande där och hela krönikan handlar bara om Mats Alm rättegången.

Finns det någon statistik på hur många mordåtal som åklagare "vinner"?
Går det bara till åtal om åklagaren är säker på att vinna målet?
Citera
2011-03-17, 01:03
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jo, iofs, det har du rätt i, speciellt om avlivandet sker i en bil. Men man har tydligen inte hittat några spår i någon bil.

En annan sak som man kan tänka sig är att tagandet av daga och styckning inte skett samtidigt. Man kan t.o.m. tänka sig att det har varit en icke obetydlig tid emellan, speciellt med en annan GM. Var det inte den 10 januari de första bitarna dök upp? Tänk någon som först har ihjäl EM, sedan försvinner ett tag, för att komma tillbaka för att ta hand om liket. Kan nog förvirra den bästa utredare, skulle jag kunna tänka mig.

Ps. Fortsätt du med dina spekulationer. Jag är själv på ganska gott spekulationshumör ikväll.

Och där skulle ju en oplanerad utlandsresa kunna passa in .

Bäst att tillägga att jag inte säger att SB är oskyldig, bara att jag är öppen för att det eventuellt kan vara någon annan som är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in