2011-03-17, 01:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Börjar känna mig lite uppgiven här när det är så tyst om fallet... och sommaren är ju sååååå långt bort

Oss GW fantaster emellan...
Hittade detta som tydligen GW ska ha skrivit själv...
Åklagaren vinner 19 av 20 mordåtal

Det skrevs i den här krönikan http://www.expressen.se/kronikorer/g...av-20-mordatal
Men han utvecklade aldrig sitt uttalande där och hela krönikan handlar bara om Mats Alm rättegången.

Finns det någon statistik på hur många mordåtal som åklagare "vinner"?
Går det bara till åtal om åklagaren är säker på att vinna målet?

En åklagare ska bara åtala om denne är säker på en fällande dom. Därför är statistiken aningen missvissande då många mordmisstänkta aldrig åtalas på grund av att det saknas tillräcklig bevisning.
Citera
2011-03-17, 01:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Börjar känna mig lite uppgiven här när det är så tyst om fallet... och sommaren är ju sååååå långt bort

Oss GW fantaster emellan...
Hittade detta som tydligen GW ska ha skrivit själv...
Åklagaren vinner 19 av 20 mordåtal

Det skrevs i den här krönikan http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1940856/leif-gw-persson-aklagaren-vinner-19-av-20-mordatal
Men han utvecklade aldrig sitt uttalande där och hela krönikan handlar bara om Mats Alm rättegången.

Finns det någon statistik på hur många mordåtal som åklagare "vinner"?
Går det bara till åtal om åklagaren är säker på att vinna målet?

Är det någon som är kunnig på statistik så är det GW och säger han det är 19 av mordåtal av 20 har han säkert på fötterna då det gäller mord.

Många fall klaras upp
Polisen klarar upp över 80 procent av fallen med dödligt våld och man hittar den skyldige eller de skyldiga.

En majoritet av gärningspersonerna är män. I tre av fyra fall använder förövaren någon form av vapen. Kniv är vanligast och används i drygt 40 procent av fallen.

År 2009 dömdes 150 personer för mord eller dråp eller försök till dessa brott. 115 av dem dömdes till fängelse och 20 personer dömdes till rättspsykiatrisk vård. I åldern 15–20 år var det sammanlagt 24 personer som dömdes för mord och dråp eller försök till dessa brott.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/37.aspx
Citera
2011-03-17, 05:26
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En åklagare ska bara åtala om denne är säker på en fällande dom. Därför är statistiken aningen missvissande då många mordmisstänkta aldrig åtalas på grund av att det saknas tillräcklig bevisning.
Lägger till att just denna åklagerska tycks ha en väldigt dålig statistik om man googlar henne.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Är det någon som är kunnig på statistik så är det GW och säger han det är 19 av mordåtal av 20 har han säkert på fötterna då det gäller mord.

Många fall klaras upp
Polisen klarar upp över 80 procent av fallen med dödligt våld och man hittar den skyldige eller de skyldiga.

En majoritet av gärningspersonerna är män. I tre av fyra fall använder förövaren någon form av vapen. Kniv är vanligast och används i drygt 40 procent av fallen.

År 2009 dömdes 150 personer för mord eller dråp eller försök till dessa brott. 115 av dem dömdes till fängelse och 20 personer dömdes till rättspsykiatrisk vård. I åldern 15–20 år var det sammanlagt 24 personer som dömdes för mord och dråp eller försök till dessa brott.

http://www.brottsrummet.se/Bazment/37.aspx
Vi är väl trots allt bara en bit på väg till åtal, eller hur?

Jag noterar också i NA:s senaste artikel att man inte längre tycks prata om att man har "rätt man", om vi nu ska hålla på med textanalys.
Citera
2011-03-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om det stämmer att SB och EM har setts vid Närkes Kil samma dag som hon försvann och hon ev. dog i bilen så kan ju styckningsplatsen vara i närheten av Pershyttan där det hade hittats något blodigt bylte i en plastkasse.

Kan det vara i ICA-affären som de har setts?

Rent teoretiskt kan naturligtvis Eva ha dött i bilen och sedan styckats i närheten av Pershyttan. Men av vilken anledning blev hon i så fall styckad?
Citera
2011-03-17, 09:02
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Rent teoretiskt kan naturligtvis Eva ha dött i bilen och sedan styckats i närheten av Pershyttan. Men av vilken anledning blev hon i så fall styckad?
Bra tänkt, för då kan det inte ha varit en transportstyckning i ordets rätta betydelse. Det skulle isf vara att GM bestämt sig redan innan han mördade henne att kroppen skulle försvinna, alltså ett planerat mord, för inte har väl GM tänkt: Oj, hon dog. Då är det nog bäst jag styckar henne då.
Citera
2011-03-17, 09:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Det ska ses som ett inlägg till de tidigare som utgick ifrån att Eva dog i bilen.

Jag tror att det finns en BP, ev. en SP och så då fyra FP hittills.
Jag är öppen för att det finns två GM här. En som orsakar dödsfallet och en som styckar kroppen samt transporterar säckarna.

Kan platsen för brottet vara en villa med tillbyggt garage? Man kan då få in kroppen i bilen utan att någon skulle sett det, via ingång från villan till garaget. Då kan styckningen skett här men är tveksam.
Kan bilen var en pick-up? Lätt att transportera säckarna på flaket och lukten blir troligen mindre.
Kan bilen vara en "arbetplatsbil"?
Om ovanstående stämmer så har troligen Eva blivit ombedd att komma dit och GM har kört hennes bil till garaget där den senare påträffades.

Man skulle kunna tänka sig att återbudet till lunchen var en korrigering av mötesplatsen.

Detta är bara en ren och skär spekulation.
Citera
2011-03-17, 09:35
Medlem
Bagarn 29.

Förstår hur du tänker och jag har inga synpunkter på det. Det som för mig är avgörande är huruvida det stämmer att SB köpte klorin och plastsäckar. Har han det så är jag säker på att vi dels har rätt GM och dels att det handlar om en transportstyckning.
Jag blev rätt säker på detta efter att ha sett en film här på FB, där några gangsters hängde upp och styckade en fiende levande. Mannen hängde upp och ner och hela skallen skars av utan att blodet sprutade ut. Det bara droppade lite blod ner i en spann. Och detta berodde på att "pumpen" stannat. Det är alltså inte tyngdlagen som tömmer kroppen på blod utan hjärtat. Den lilla mängd blod Evas kropp lämnat ifrån sig kan tvättas bort med klorin i ex. ett badkar. Den saken är jag helt överygad om numera.
Så klorinet och plastsäckarna är numera helt avgörande för vad jag tror.
Citera
2011-03-17, 09:52
Medlem
Kan vi få reda på hur badrummen ser ut i den fastighet där Eva bodde?
Finns det badkar så kan det mycket väl vara där det hänt utan att GM lämnat några spår efter styckningen.
Enda kruxet är att GM någonstans bör ha lämnat spår efter sig själv. Antingen i form av DNA eller i form av helt rentvättade ytor här och var.
Citera
2011-03-17, 09:56
Medlem
Citat:

Smartie, ja där försvann transportorsaken isf
Citera
2011-03-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Bra tänkt, för då kan det inte ha varit en transportstyckning i ordets rätta betydelse. Det skulle isf vara att GM bestämt sig redan innan han mördade henne att kroppen skulle försvinna, alltså ett planerat mord, för inte har väl GM tänkt: Oj, hon dog. Då är det nog bäst jag styckar henne då.

Låter ju också märkligt mtp var man hittade säckarna
Citera
2011-03-17, 10:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Så gott som varenda människa (skulle säga mer än 99% av alla människor) som med kort varsel, och utan mental planering, måste stycka en annan människa kommer att uppvisa svåra stress-symptom den närmaste tiden efteråt.

SB verkar inte ha uppvisat några sådana symptom över huvud taget.

Dessutom torde det inte vara alldeles enkelt att med mycket kort varsel skaffa fram alla attiraljer som krävs, hinna med arbetet utan att omgivningen reagerar och dessutom göra det utan att lämna ett enda spår.

Det borde i så fall innebära att man med mycket hög sannolikhet kan utesluta olyckhändelse eller dråp i hastigt mod (om det nu är SB).

Vad tror ni?
Citera
2011-03-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag visste inte att "transportstyckning" har en exakt definition; har försökt googla fram den men inte lyckats sp bra. Tacksam för hjälp här.

Vad sedan gäller om i hastigt mod eller planerat, så är det inte helt omöjligt (men kanske inte så väldigt sannolikt) att vissa personer kan uppträda ganska iskallt i kris. För att ev. säcka ihop när det hela är över.

Med tanke på att stämningen härinne är så grinig vill jag påpeka redan här, att ingen av mina frågor är menad att vara uppkäftig. Tokiga formuleringar från min sida kommer ofta - be hellre om förtydligande än gå till spydig attack, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in