2011-02-10, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag tror inte han hade räknat med att bli inplockad, utan att han i lugn och ro skulle kunna flytta säckarna till säkrare ställen innan snön tinade.
Ja, det är inte helt uteslutet - även om han borde begripa att man satt span på honom det vid det laget.
Citat:
Han verkar ha gjort flera misstag och felbedömningar. Så jag tycker inte det är förvånande om han gjort en felbedömning även på denna punkt.
Ja, har han t ex gjort div. inköp så kan man börja undra. - Panik är nog ordet.
Citat:
Om det nu är han.
Det kommer snart att visa sig vad de "sannolika skälen" innehåller.
Citera
2011-02-10, 00:02
Medlem
Spindelfridas avatar
En fundering från mig i nya banor och med garderingen

Citera
2011-02-10, 00:27
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Då spekulerar jag lite för första gången i den här tråden...

Anta att Eva var på sin arbetsplats på kvällen den 28:e, lämnade datorn påslagen, fick skjuts därifrån av SB och mördades natten till den 29:e.

Anta att SB varken vet ut eller in och slutligen vänder sig till den enda person han vågar lita på och vädjar om hennes hjälp.

Anta att det är denna person, klädd i vit jacka (Evas jacka?) som fotograferas av övervakningskameran då hon på morgonen stiger ur SB:s bil sedan han skjutsat dit henne så att hon kan hämta Evas bil och köra den till garaget.

Anta att det är därefter någon ser den vederbörande tror är Eva köra förbi i sin bil.

Anta att denna kvinnliga medhjälpare kör ner i garaget och av rädsla för att bli överraskad ställer den slarvigt parkerad med nycklarna i och snabbt ger sig av därifrån.

Anta att SB dessförinnan eller under tiden har styckat kroppen och paketerat den i sopsäckar för att kunna forsla bort den från mordplatsen så obemärkt som möjligt.

Anta att SB eller medhjälparen skickar sms:et till sonen (antingen som svar på ett sms som kommit, eller därför att Eva berättat att hon ska ätalunch med sin son).

Anta att medhjälparen åtar sig att skaffa undan sopsäckarna (det är ingen som fattar några misstankar för att någon köra i väg med sopsäckar i mellandagarna) medan SB - som är väl medveten om att han kommer att bli misstänkt - ser till att ordna alibi för i stort sett hela dagen. Han tränar på gymmet på morgonen, fikar med en kollega, tvättar i tvättstugan, spelar golf etc.

Anta att medhjälparen , som även ska göra sig av med Evas mobil, först åker till grustaget för att slänga säckarna där, men ångrar sig när det verkar för öppet. Det är här Evas mobil ringer, varvid medhjälparen av misstag svarar och sedan stänger av den.

Anta att medhjälparen nu känner sig stressad och vill bli av med säckarna så fort som möjligt, varför hon slänger ut dem på några olika ställen och täcker över dem med snö, varefter hon åker tillbaka hem.

Anta att SB förstår (eller får veta) att han fotograferades av övervakningskameran när han släppte av sin medhjälpare vid Evas arbetsplats. Han har följaktligen inget annat val än att, då han blir förhörd om sina förehavanden den 29:e, säga att det var Eva han hämtade - och (naturligtvis) att han skjutsade hem henne.
Senast redigerad av Pethrus 2011-02-10 kl. 00:30.
Citera
2011-02-10, 00:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, helt överens. - Frågan är vad han hade pumpat i sig den här dagen? - Är det rätt gm? - Det mesta pekar i hans riktning men man måste även hålla öppet för andra scenarier. "Sannolika skäl" och 1 månad till talar inte precis till hans fördel, men det kommer att bli intressant att se hur indicierna ser ut när de läggs på bordet.

Jag tyckte att det stod teknisk bevisning då man omhäktade den misstänkte gärningsmannen.
Så enbart indicier är det förmodligen inte längre.

Det finns en hel del tekniskt material som är skickat till Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL. Materialet analyseras enligt en särskild prioriteringsordning som Örebropolisen och åklagaren gjort tillsammans med SKL.
Tisdagens förhör gällde bland annat analyssvar som polisen fått i veckan.
– Men det är inget jag kan kommentera i övrigt, säger Eckerrot Flodin.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1095766-oplanerat-forhor-fore-haktningsforhandling

Hon presenterade flera nya uppgifter som kommit fram i utredningen och som är graverande för den misstänkte.
http://www.24unt.se/sverige/mordmisstankt-omhaktad-1239147.aspx
Citera
2011-02-10, 00:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Citat:
"Det autentiska ledarskapet" hanterades av företaget U21 Partner AB, som skulle syssla med konsulttjänster inom företagsledning. Så jag tror att detta koncept var avsett för företagsledningar och inte för lärare.
Säg inte det...
Mnja. För det första brukar akademin inte var särskilt beredd att lägga pengar på sånt. Och för det andra skulle "Det autistiska ledarskapet" vara en bättre titel på vad de centrala förvaltningarna brukar vilja ha av prefekter och likställda.
Citera
2011-02-10, 00:36
Bannlyst
Citat:
Att han inte bara lämnade kroppen skulle kunna förklaras av följande: EM har sagt till honom att hon informerat andra om deras möte. Hittas hon då död (mördad) kommer han ofelbart att åka dit. Alltså måste han göra sig av med kroppen för gott. Hade den legat kvar i grustäkten hade den hittats förr eller senare, liksom om han släpat in den i skogen någonstans i närheten.

Styckningen är litet svårare att förklara. Den skulle kunna förklaras med panik och att han inte riktigt visste var han skulle ta sig till. Kanske klarade han inte av att lyfta/bära/packa in hela kroppen i ett stycke. Kanske fick hela kroppen (som kanske var likstel eller frusen) inte plats i hans transportfordon.

Spridningen av säckarna är svår att förklara på annat sätt än att han haft panik och inte handlat rationellt. Men detta moment är riktigt besynnerligt.

Håller med om att det finns många frågetecken.

Ja han trodde väl att det skulle bli svårare att identifiera offret om han spred ut säckarna. Han trodde väl att kroppsdelarna skulle hittas efter ett år eller så. Men att han inte gjorde som Mats Alm, eldade upp kroppen? Det kanske var för kallt? Men nån form av brasa måste man väl kunna göra ändå. Han kunde ha hällt bensin på och tuttat på.
Citera
2011-02-10, 00:36
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En fundering från mig i nya banor och med garderingen

Denna teori är bra men torsdagen är jag skeptisk till, han borde väl ha fått redogjort rätt detaljerat vad han gjorde även under torsdagen och jag har för mig att han var på det första förhöret denna dag (i form av vittne) det var dagen efter som de hade span på honom och uppgifter med skidåkning med barn borde väl vara kollad och han hade också träffat en bekant denna dag så denna dag är det inte säkert att han kunde göra så mycket med kroppen (detta är bara en fundering)
Citera
2011-02-10, 00:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag tyckte att det stod teknisk bevisning då man omhäktade den misstänkte gärningsmannen.
Så enbart indicier är det förmodligen inte längre.
Indicier kan mycket väl bestå av teknisk bevisning. Varje bevis som inte ensamt räcker för att fälla den misstänkte är ett indicium, oavsett dess art.
Citera
2011-02-10, 00:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. För det första brukar akademin inte var särskilt beredd att lägga pengar på sånt. Och för det andra skulle "Det autistiska ledarskapet" vara en bättre titel på vad de centrala förvaltningarna brukar vilja ha av prefekter och likställda.
Ojdå; låter som om du gjort dyrköpta erfarenheter

Dessvärre är du nog inte ensam om det...
Citera
2011-02-10, 00:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Indicier kan mycket väl bestå av teknisk bevisning. Varje bevis som inte ensamt räcker för att fälla den misstänkte är ett indicium, oavsett dess art.

Ok ett svagare analyssvar förmodar jag.
Och det låter rimligt då inte åtal väcktes.

Men lite mer säker kan man allt vara frågan är om alla provsvaren har kommit verkar som det är en mängd material som dom ska gå igenom'.
Graverande undrar jag vad man menar egentligen ?
Citera
2011-02-10, 01:03
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
AA på Stratega är fel AA.

Kom det något svar från lajlaj om vilken arbetsplats/yrke hon har
Citera
2011-02-10, 01:06
Medlem
Ull-Strumpas avatar
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...4280855&sida=3?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Då spekulerar jag lite för första gången i den här tråden...

.

Ja inte är det helt omöjligt!

Men var det datorn på U 21 som stod på? Har nån överhuvudtaget kunnat bekräfta att EM var inne på U 21 den 29:e.
Går det, på en bild, att avgöra om en person kliver i eller ur en bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in