Varför just Kilsbergen? Jag tror att att GM tyckte det var en bra plats, med tanke på att det var så kallt dessa dagar, så att knappast någon ville åka skidor. Blev han själv igenkänd på platsen (vilket inte kunde uteslutas) så kunde denne skylla på vanlig träning/skidåkning.
OM det är SB som är GM så fanns det ju en mycket "naturlig" anledning till att han uppehöll sig där: Han skulle ju starta i Vasaloppet ganska snart och tränade inför detta. Han berättade även på jobbet att han skulle åka skidor 30 dec.
Att det var extemt kallt vid tiden för mordet, dvs 29 dec. gjorde nog att GM tänkte att det TAR LÅNG TID innan snön smälter o säckarna hittas. Han tyckte nog att han gömt dem väl under snön....
Han kanske resonerade: "Jag har även tid att omplacera dem till ett bättre ställe när jag tänkt klart, och de ligger ju på bekvämt avstånd. Jag kan återkomma flera gånger eftersom det inte verkar skumt att skida i det här området."
Själv gissar jag att dådet skedde i hastigt mod, och att motivet främst var ekonomiskt.
Det jag hela tiden undrar: Var SB ensam i lägenheten dessa två dagar? Dvs kunde han arbeta ostört?
Med nån annan i närheten hade han inte fixat detta, så därför är detta en viktig pusselbit.