2011-04-24, 00:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Enligt nya uppgifter så lär MT fått ett brev dagen innan som gjorde honom rasande.
Doktor Miller vet du något om detta? Du har ju kontaktytor inom polisen så du kan kanske få fram något.

Citerar mitt inlägg för komplettera med att det kan ha varit samma dag, alltså den 29:e, som brevet kom till P24.

Det skulle förklara varför BO åkte med MT från S2.
Citera
2011-04-24, 00:18
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min fetning!
Detta har hittills varit ren spekulation i tråden.
Snart har spekulationen förvandlats till en råtta i pizzan.
Tråden är full av sådant, och framtida forskare får en guldgruva att pyssla med (vilket väl gäller hela FB, om man ska vara rättvis)

Jag brukar vara väldigt noga med att skriva att jag spekulerar. I det här fallet tyckte jag att "om" i meningen räckte. Det blir väldigt långrandigt om man ständigt måste skriva dessa reservationer. Att man upprepar sina spekulationer är inte helt ovanligt.

I det här fallet kan vi ju konstatera att SB:s bil sen i torsdags ägs av hans f.d. sambo AA. Att spekulera kring varför är i mitt tycke intressant. Att börja skriva över ägodelar när man sitter häktad kan enligt min åsikt vara tecken på att man inser att man kommer att bli fälld. Frågan är hur lång innan han begick självmord han började med detta, OM det är fallet.

Paralleller kan dras till det som nyss nämndes: Hagamannen och Göran Lindberg. Och det kan som sagt handla om att BO:s anhöriga inte ska kunna få ut skadestånd. Jag håller det inte för helt otroligt att EM:s anhöriga skulle kunna stämma SB:s dödsbo civilrättsligt på stadestånd även om han inte är fälld. En stämning som skulle grunda sig på den fup som trots allt finns. Men där kommer vi in på mycket avancerad juridik, så jag bara SPEKULERAR, ok?

OBS! Mina spekulationer, allt utom att AA i dag äger bilen vilket är fakta.
Citera
2011-04-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Jag brukar vara väldigt noga med att skriva att jag spekulerar. I det här fallet tyckte jag att "om" i meningen räckte. Det blir väldigt långrandigt om man ständigt måste skriva dessa reservationer. Att man upprepar sina spekulationer är inte helt ovanligt.

I det här fallet kan vi ju konstatera att SB:s bil sen i torsdags ägs av hans f.d. sambo AA. Att spekulera kring varför är i mitt tycke intressant. Att börja skriva över ägodelar när man sitter häktad kan enligt min åsikt vara tecken på att man inser att man kommer att bli fälld. Frågan är hur lång innan han begick självmord han började med detta, OM det är fallet.

Paralleller kan dras till det som nyss nämndes: Hagamannen och Göran Lindberg. Och det kan som sagt handla om att BO:s anhöriga inte ska kunna få ut skadestånd. Jag håller det inte för helt otroligt att EM:s anhöriga skulle kunna stämma SB:s dödsbo civilrättsligt på stadestånd även om han inte är fälld. En stämning som skulle grunda sig på den fup som trots allt finns. Men där kommer vi in på mycket avancerad juridik, så jag bara SPEKULERAR, ok?

OBS! Mina spekulationer, allt utom att AA i dag äger bilen vilket är fakta.

Sorry!
Du fick klä skott för mitt missnöje med hela den här diskussionen.

Problemet är att en sådan diskussion kan dra med sig så många bisatser om karaktären hos alla andra, mer eller mindre perifera figurer - spekulationer om vettet, snålheten och liknande. Det har den gjort lite här och där och det är sådant som får mig att tänka på "pizzan i råttan". Rätt som det är har det förvandlats till en evig sanning. Det är tyvärr typiskt för mycket av det som sker på FB.

Parallellen med Hagamannen och Lindberg känner jag inte till - kan du dra en mycket kort sammanfattning?

Jag skulle föredra en "naturligare" lösning - vad nu det skulle kunna vara i denna läskiga historia (jag kommer inte på ett bättre ord för det)
Personligen tror jag inte att detta med bilen och hans världsliga ägodelar har legat så högt på MTs lista över bekymmer, men vem vet.
Senast redigerad av tantigheter 2011-04-24 kl. 00:38. Anledning: hittat en borttapad bokstav; om någon hittar fler borttappade bokstäver, varsågod och behåll dem!
Citera
2011-04-24, 00:50
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Sorry!
Du fick klä skott för mitt missnöje med hela den här diskussionen.

Problemet är att en sådan diskussion kan dra med sig så många bisatser om karaktären hos alla andra, mer eller mindre perifera figurer - spekulationer om vettet, snålheten och liknande. Det har den gjort lite här och där och det är sådant som får mig att tänka på "pizzan i råttan". Rätt som det är har det förvandlats till en evig sanning. Det är tyvärr typiskt för mycket av det som sker på FB.

Parallellen med Hagamannen och Lindberg känner jag inte till - kan du dra en mycket kort sammanfattning?

Jag skulle föredra en "naturligare" lösning - vad nu det skulle kunna vara i denna läskiga historia (jag kommer inte på ett bättre ord för det)
Personligen tror jag inte att detta med bilen och hans världsliga ägodelar har legat så högt på MTs lista över bekymmer, men vem vet.

Citat:
Ursprungligen postat av likor
Att den häktade skriver över sin egendom på respektive under tiden de sitter inne är inget ovanligt. Hagamannen Niklas Lindgren och pedofilen Göran Lindberg gjorde det. De måste ha fått hjälp av sina advokater. Hur skulle det annars ha gått till med tanke på restriktioner? Hagamannens fastighet skrevs över till frun och Göran Lindbergs fastighet såldes under tiden han satt häktad.
Skälet i båda fallen vill jag minnas var att slippa betala skadestånd till brottsoffren.

Likor skrev ovanstående nyss. Jag var själv inne på att Toni Alldén gjorde (eller försökte göra) nåt liknande. Men jag kan ha förväxlat honom med Hagamannen. Och jag tror som sagt att det kan handla om att förhindra att BO:s anhöriga får ut skadestånd.

Tillägg: Vad gäller SB:s syn på världsliga ägodelar, så tror jag snarare det kan ha handlat om att han kan ha känt så starkt hat mot EM och därför försökt säkra att ingen av hennes anhöriga skulle komma åt hans pengar. Alternativt att han känt skuldkänslor för dem han lämnar efter sig och därför velat se till att de skulle få hans pengar.
Och nu spekulerar jag igen. Men grundtanken jag har är att OM han började arrangera allt detta, så var han hyfsat säker på att bli fälld (vilket han inte tänkte låta ske, då tog han hellre sitt liv) och det i sin tur kunde bero på att han faktiskt är skyldig, vilket jag har trott väldigt länge. Men det är bara min åsikt alltså.
Senast redigerad av katamari.damacy 2011-04-24 kl. 00:58.
Citera
2011-04-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Likor skrev ovanstående nyss. Jag var själv inne på att Toni Alldén gjorde (eller försökte göra) nåt liknande. Men jag kan ha förväxlat honom med Hagamannen. Och jag tror som sagt att det kan handla om att förhindra att BO:s anhöriga får ut skadestånd.
Det kan det vara, men kanske primärt för att se om de sina?
Nåväl ....
slut för idag, tack för idag
Citera
2011-04-24, 01:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Det är ju konstigt att hon får den registrerad på sig den 20 april.
Låter mer som om dödsboet har gett klartecken för att detta och kanske för att sälja den?

Men jag skulle inte heller bli förvånad om han nu har skrivit bort det han äger.
Va det gäller försäkringar osv vid självmord kanske det kan bli knepigt att få ut försäkringarna.
Vet inte om man får det hos alla försäkringsbolag.
Man har krav på vissa att man ska ha skrivit sin försäkring minst 1 år innan om den ska gälla men som sagt alla bolag har inte samma policy.
Citera
2011-04-24, 01:23
Medlem
OBS! Nu spekulerar jag. Kan det ha förekommit hemliga besök på häktet även i det här fallet?

http://www.expressen.se/nyheter/1.372528/sambons-stod-betyder-valdigt-mycket-for-niklas
Citat:
Den misstänkte Hagamannens sambo har de senaste veckorna besökt honom vid flera tillfällen på häktet i polishuset i Umeå. Även andra familjemedlemmar finns på listan över besökare.
Apropå skriva över egendom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10861586.ab
Citat:
Sex dagar efter att Niklas Lindgren, 33, erkänt att det var han som var den så kallade Hagamannen sålde han sitt hus till sin far. Köpesumman var 530 000 kronor och polisen och åklagaren var ovetande om affären.
I och med denna affär kan kronofogden inte mäta ut huset för att få in skadeståndspengarna.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.20...n-saljer-huset
Citat:
Polischefens solgula 20-talsvilla ligger i ett fashionabelt kvarter i Stockholmsområdet - och är nu till salu. I huset bodde Göran Lindberg och hans sambo fram till gripandet.
Om han försöker få pengar att försvinna genom försäljningen kan det bli bekymmersamt för dem som kan komma att kräva skadestånd av honom.
Citera
2011-04-24, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
I helvete heller. SB är juridiskt sett inte dömd och kommer heller inte att bli det vad än HEF svamlar om.
Jag vet, men det är just vad hon sagt som du själv också vet och läst!

Sorgligt men sant!
Citera
2011-04-24, 02:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det förstås.

Men oavsett vem som kör bilen - so what?

Inte kan det ha något med mordfallet att göra - eller?

Om det krävts två bilar för att köra omkring sopsäckar härs och tvärs så kan ju EMs bil och denna använts samtidigt och då behövs det två förare. Den nu observerade föraren kan ju......
Det är naturligtvis en spekulation från min sida.
Parkeringen av EMs bil är ju också lite knepig att förklara.
Vem står den på nu då?
Senast redigerad av PeterNoster 2011-04-24 kl. 02:36.
Citera
2011-04-24, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det skrevs i tråden att lgh på Phragmènsvägen 24 är uppsagd.
AA står fortfarande skriven där, men dottern har flyttat 200 meter bort. Hon och sambon/kompisen kanske förfogar över Cadillacen

Kanske bodde hon där redan i slutet på december, och isf bodde bara SB och AA på adressen.
Kanske bodde även AA i samma lgh som dottern och SB ensam på Phragmènsvägen 24!
Senast redigerad av Yznof 2011-04-24 kl. 03:06.
Citera
2011-04-24, 03:03
Bannlyst
Varför häkta upp sej på vem som äger Cadillacen?

Det finns väl många skäl varför och att AA nu äger bilen.
Citera
2011-04-24, 06:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Kanske bodde även AA i samma lgh som dottern och SB ensam på Phragmènsvägen 24!

Ooops. Där löstes problemet hur han kunde göra detta i lägenheten i lugn och ro. De var alltså inte sambos utan särbos men sambos på papperet?
Senast redigerad av PeterNoster 2011-04-24 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in