2011-02-20, 10:40
Medlem
Arcturas avatar
Citat ApolloGreken:

Citat:
Man kan säga att ditten och datten ska hända är så osannolikt att oddsen bara är en på miljonen. Därmed kan det inte ha skett av slump, säger någon. Javisst, men det säljs i storleksordningen 1 milj lottospel varje vecka. Och varje vecka vinner någon högsta vinsten, trots att chansen bara är en på miljonen.

Ja, vad vill Du säga med det? Sannolikheten att NÅGON vinner högsta vinsten är 100%

Citat ApolloGreken:
Citat:
Och märkliga händelser kan inträffa. En gång i London gick jag ensam till en lunchrestauranf. I samma kö, ren slump, befanns sig då en gammal kompis från Sverige. Nästa år var jag också i London, och gick till samma restaurang. I kön fanns, lika ren slump, en kvinna jag umgåtts med och som var i London för första gången på tio år.

Jag var i USA och bodde på ett dyrt hotell där jag inte hade råd att äta frukost. Så jag åt på ett litet fik utanför. Från båset intill hörde jag en norsk brytning, tittade och såg min gamle kompis från Oslo som också bodde på samma hotell.

Detta var rena slumper, som det hade varit väldigt svårt att snacka sig ur vid en häktningsframställan.

Det Du nämner som en slump att Du träffat bekanta oväntat på Dina resor kanske inte var så slumpartat? Du och Dina vänner kan ha samma preferenser. Eftersom de är vänner har ni förmodligen något gemensamt. Som gör att ni föredrar liknande sorts hotell, restauranger etc. Det jag vill säga är att bakom det som uppfattas som slump kanske inte alltid är helt slumpartat.
Senast redigerad av Arctura 2011-02-20 kl. 10:43.
Citera
2011-02-20, 10:45
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Hej, jag är ny här och vill ta upp några saker jag har funderat över i fallet Eva M.

Detta att vara så omtyckt lärare har två sidor. Har själv jobbat som lärare, bl a som universitetslärare, i många år. Om studenterna tycker om dig blir dina kollegor avundsjuka, och om studenterna tycker inte om dig blir kollegerna även då sura på dig... Och enl min långa erfarenhet som lärare har jag aldrig träffat en sådan elevgrupp/studentgrupp att alla skulle ha tyckt om läraren. Det är bara så, personkemin kan inte fungera med alla.

Angående motivet till Evas mord tror jag att pengarna spelar den största rollen.

Eva hade ju en egen firma och vid årskiftet tar räkneskapsåret slut då man ska redovisa ekonomin... Kanske hade GM skulder till Eva och hon ville ha tillbaka sina pengar? - Eller, hon hade ju bokat en resa till den 17 jan och kanske hade hon inte råd att betala resan annars? - Det kan vara också så att Eva hade lämnat universitetet pga att det hade varit fiffel (enl tidningarna) med vissa ekonomiska rapporteringar på vissa institutioner på universitetet? Hon kanske skylldes på detta på ngt sätt?

Händelseloppet på Evas sista dag kunde ha varit så att hon hade haft kontakt med personen som hade skulder till henne (eller så kan det vara också så att någon ville låna/ha pengar från henne!!). Iaf Eva och personen i fråga träffas och det går snett...

Mordplatsen/ kroppens styckningsplats har man inte hittat. Jag tycker att man kanske skulle undersöka även i olika speciallokaler typ laboratoriesalar eller dylika i universitetshuset.

Eller sedan kan det hända att GM har haft nycklarna till sina föräldars sommarstuga eller till någon bortresta väns lägenhet...

Ingen är omtyckt av alla, lärare eller inte. Sanna vänner är det som gläds med dig i medgång. Lätt att klappa ngn på axeln i motgång, eller hur?
Troligen får vi aldrig veta vad som hänt. Jag tror dock inte att det handlar om pengar. Så stora summor kan det inte handla om. Jag menar att det varit billigare att låna än att mörda.
Nej, hävdar å det bestämdaste att det handlar om ett långvarigt förhållande som blivit destruktivt med tiden. Hon ska visst ha sagt att hon skulle träffa honom för sista gången, ja och så blev det ju.....Tror nog att de båda hade tänkt sej ett avslut men känslorna för båda tog överhand.
Att motivet skulle handla om pengar tror jag inte för en sekund.
Jag tror att hon gav sig på honom psykiskt, efter att under många år känt sig lurad av hans löften. Hon kände sig nog kränkt ända in i märgen. Kanske hotade hon med att berätta en del om honom. Kanske något hon inte tänkt göra verklighet av.
Citera
2011-02-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag fattar inte vad du menar. Det är alltid nödvändigt att lyfta fram negativa egenskaper hos BO i utredningar, hur jobbigt det än må vara för de anhöriga och vänner (samt kafferepskärringar ).

Hon var inte precis någon skönhet heller i mitt tycke, och jag skulle faktiskt kunna förklara vad det har för relevans i sammanhanget, men jag avstår.
Jag har sett Eva och jag tycker faktiskt att hon var ganska snygg för sin ålder, utan smink. Tycker absolut inte att bilderna på henne i tidningarna gör henne rättvisa. Förklara nu vad det har för relevans, intressant ju
Citera
2011-02-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Ingen har väl påstått att detta skulle vara fel. Däremot vill vi nog ha lite mer detaljerad info om vi skall ta den på allvar.

Jag uppfattar det här i tråden som att det är helt ok att ta fram allt möjligt negativt om SB, men fy för den som ens törs yppa nåt negativt om EM.
Hon är ett offer för att hon är mördad, ja. Men hon kanske inte var ett offer innan, om man säger så.
Som någon tidigt här i tråden sa, att vägen fram till mordet är förmodligen EM delaktig i.
Därför är det ju relevant att höra olika sidor hos EM.
Citera
2011-02-20, 10:51
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Ingen är omtyckt av alla, lärare eller inte. Sanna vänner är det som gläds med dig i medgång. Lätt att klappa ngn på axeln i motgång, eller hur?
Troligen får vi aldrig veta vad som hänt. Jag tror dock inte att det handlar om pengar. Så stora summor kan det inte handla om. Jag menar att det varit billigare att låna än att mörda.
Nej, hävdar å det bestämdaste att det handlar om ett långvarigt förhållande som blivit destruktivt med tiden. Hon ska visst ha sagt att hon skulle träffa honom för sista gången, ja och så blev det ju.....Tror nog att de båda hade tänkt sej ett avslut men känslorna för båda tog överhand.
Att motivet skulle handla om pengar tror jag inte för en sekund.
Jag tror att hon gav sig på honom psykiskt, efter att under många år känt sig lurad av hans löften. Hon kände sig nog kränkt ända in i märgen. Kanske hotade hon med att berätta en del om honom. Kanske något hon inte tänkt göra verklighet av.
Jag är helt med dig här.Jag tror också att det är så det har gått till. Ett avslut som gick helt överstyr. Transportstyckning och panik . Skaffa alibi. Inhandla artiklar som behövs för paketering. Panik igen som förmodligen gett spår. Hoppas på presskonferens nästa vecka.
Citera
2011-02-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Jag uppfattar det här i tråden som att det är helt ok att ta fram allt möjligt negativt om SB, men fy för den som ens törs yppa nåt negativt om EM.
Hon är ett offer för att hon är mördad, ja. Men hon kanske inte var ett offer innan, om man säger så.
Som någon tidigt här i tråden sa, att vägen fram till mordet är förmodligen EM delaktig i.
Jag uppfattar det tvärtom, allt negativt som sägs om Eva, det stämmer tydligen, men säger någon nåt om SB så är det fel fel fel! Känner för övrigt en som hade SB som klassföreståndare ett år, och hon minns han inte ens, så så stort intryck kan han ju inte ha gjort.
Citera
2011-02-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Två uppgifter som jag gärna skulle vilja veta mer om.

1. SB sägs ha betett sig väldigt underligt i tidigare relationer. (Orkar inte leta upp källan men ni som hängt med här vet förmodligen vad jag syftar på.) Vederbörande som tog upp det menade att det inte var relevant för detta fall. Men det skulle, menar jag, ge lite info om hur SB tidigare faktiskt betett sig i en relation och kanske säga något ytterligare om MGM.

2. EM sägs ha varit otrevlig mot studenter (och kollegor?). Det är oundvikligt att man som universitetslärare träffar på studenter som inte alltid är glada över sina betyg eller hur läraren tolkar och bedömer deras akademiska vedermödor. Men finns det i EM:s beteende något som skulle kunna trigga igång tillräckligt mycket ilska för att leda till ett (planerat) mord på henne?

1. DampBobPsykfall var det som skrev om SB:s underliga beteende.
Han är en omvittnat hypertrevlig kille. Det är just därför så många som känner honom är så överraskade. Hans kontrollerande och lögnaktiga sidor är något som bara hans frillor får uppleva. Har hört exempel på helrubbat beteende som jag inte vill delge då det är fullständigt ointressabt för den här utredningen. Men jag kan upplysa om att han bollade med två älskarinnor samtidigt under sista tiden i hans äktenskap. Dessa var helt omedvetna om varandra och han spelade runt med denna trio tills det klappade ihop och frugan fick reda på hur det låg till. EM var en av älskarinnorna...

Det var länge sedan DampBobPsykfall skrev här nu, men det hade varit intressant att få veta mer om hans beteende.

2. Vem vet mer om EM:s mindre trevliga sidor? Sidor som alltså skulle kunna leda till ett mord?__________________
Citera
2011-02-20, 10:58
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekos
Jag uppfattar det tvärtom, allt negativt som sägs om Eva, det stämmer tydligen, men säger någon nåt om SB så är det fel fel fel! Känner för övrigt en som hade SB som klassföreståndare ett år, och hon minns han inte ens, så så stort intryck kan han ju inte ha gjort.

Ja, det ser du. De som känner honom vittnar att han var en vanlig människa som inte utmärkte sig på nåt speciellt vis men här i tråden påstår man att han var kontrollerande, manipulerande, narcissistisk, framhävde sig själv, försökte göra intryck på andra osv. osv...
Citera
2011-02-20, 10:59
Medlem
Rohannas avatar
Citat:

Hur då delaktig i? Det här har dragits upp tidigare och stötts och blötts. Vad är det du vill säga?
Senast redigerad av Rohanna 2011-02-20 kl. 11:01.
Citera
2011-02-20, 11:01
Medlem
Mollyss avatar
Citat:

Ja, men då vore det bra om folk kunde klämma ur sig VAD det är EM gjort som skulle kunna få någon så fientligt inställd till henne att hon miste livet. För det räcker inte med att ha gett en rest på en tenta och att hon enligt vissa här inte var snygg nog. (För vad? Att bli mördad av SB?)
Citera
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:

Ja, men vad f..! Vadå delaktig i vägen fram till mordet? Om alla människor skulle dräpa de som inte passar in i deras vardag så kan jag garantera att det inte skulle finnas någon svält i världen!
Nej, det är gm som följt vägen fram till mordet. Han hade kunnat välja att stiga åt sidan.
Citera
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lekos

Där var den slutgiltiga ledtråden. Nu är han fast.

Du som har sett Eva, vad hade hon för hobbies? Brukade hon prata om sina Västindienresor? Hur väl kände du henne?

Hon flyttade runt ganska friskt, var det p.g.a hot eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in