Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Hej, jag är ny här och vill ta upp några saker jag har funderat över i fallet Eva M.
Detta att vara så omtyckt lärare har två sidor. Har själv jobbat som lärare, bl a som universitetslärare, i många år. Om studenterna tycker om dig blir dina kollegor avundsjuka, och om studenterna tycker inte om dig blir kollegerna även då sura på dig... Och enl min långa erfarenhet som lärare har jag aldrig träffat en sådan elevgrupp/studentgrupp att alla skulle ha tyckt om läraren. Det är bara så, personkemin kan inte fungera med alla.
Angående motivet till Evas mord tror jag att pengarna spelar den största rollen.
Eva hade ju en egen firma och vid årskiftet tar räkneskapsåret slut då man ska redovisa ekonomin... Kanske hade GM skulder till Eva och hon ville ha tillbaka sina pengar? - Eller, hon hade ju bokat en resa till den 17 jan och kanske hade hon inte råd att betala resan annars? - Det kan vara också så att Eva hade lämnat universitetet pga att det hade varit fiffel (enl tidningarna) med vissa ekonomiska rapporteringar på vissa institutioner på universitetet? Hon kanske skylldes på detta på ngt sätt?
Händelseloppet på Evas sista dag kunde ha varit så att hon hade haft kontakt med personen som hade skulder till henne (eller så kan det vara också så att någon ville låna/ha pengar från henne!!). Iaf Eva och personen i fråga träffas och det går snett...
Mordplatsen/ kroppens styckningsplats har man inte hittat. Jag tycker att man kanske skulle undersöka även i olika speciallokaler typ laboratoriesalar eller dylika i universitetshuset.
Eller sedan kan det hända att GM har haft nycklarna till sina föräldars sommarstuga eller till någon bortresta väns lägenhet...
Ingen är omtyckt av alla, lärare eller inte. Sanna vänner är det som gläds med dig i medgång. Lätt att klappa ngn på axeln i motgång, eller hur?
Troligen får vi aldrig veta vad som hänt. Jag tror dock inte att det handlar om pengar. Så stora summor kan det inte handla om. Jag menar att det varit billigare att låna än att mörda.
Nej, hävdar å det bestämdaste att det handlar om ett långvarigt förhållande som blivit destruktivt med tiden. Hon ska visst ha sagt att hon skulle träffa honom för sista gången, ja och så blev det ju.....Tror nog att de båda hade tänkt sej ett avslut men känslorna för båda tog överhand.
Att motivet skulle handla om pengar tror jag inte för en sekund.
Jag tror att hon gav sig på honom psykiskt, efter att under många år känt sig lurad av hans löften. Hon kände sig nog kränkt ända in i märgen. Kanske hotade hon med att berätta en del om honom. Kanske något hon inte tänkt göra verklighet av.