2011-02-12, 10:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
[/b]
Ja varför inte, det är väl ett skapligt normalt beteende en vanlig vardag. Vad som se'n fick henne att fara därifrån är mycket mer intressant. Har en stark känsla och en väldigt marginell indikation av att hon kanske släppt av ngn vid bussen-konserthuset tidigare på morgonen. Rotar lite i det. Ser ingen anledning att hon skulle ha varit där annars vid den tidpunkten på dygnet. Vittnet Nygatan måste betraktas som trovärdigt, kommer från Nora dessutom. Iofs kan alla ta fel ibland men nej, kan inte tänka mig det här.

Det kanske var för nåt bagatellartat, som att köpa frukostmackor, eller äta frukost ute.

Jag föreslog tidigare att hon kanske hade varit hos SB, men fick då lära mig att man hamnar inte på Nygatan, om man åker från Phragménsvägen.

Men ack så bra om vi kunde få reda på AA:s + hemmaboende dotters förehavanden mellan 28/12 och 1/1.
Citera
2011-02-12, 10:44
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danixxx
ja han går frii eftersom fanns ingen bevis

Om det inte finns bevis så går han mycket riktigt fri.

Vet du om det finns bevis eller ej?
Vad tror du händer i en rättegång om det finns bevis?
Tror du han sitter häktad utan anledning?
Citera
2011-02-12, 10:44
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Det märkliga är att det är så svårt att sätta en diagnos på en människa, vad de än må gälla. Fordon utvecklas hela tiden, med nya modeller varje år medan alla människor har samma årsmodell.....
Kanske borde bilmeken i den lilla verkstaden blivit doktor istället

Ja nu är jag inte bilmekaniker direkt..
Att i förväg utkristallisera vilka personer som är kapabla till att mörda och stycka är säkert svårt eller tom omöjligt. Men jag skulle vilja påstå att med facit i hand så är personen som begått det här brottet inte helt normal. Vare sig före, under eller efter dådet. Förutsatt att det är den nu häktade vi talar om.
Senast redigerad av perVers2.1 2011-02-12 kl. 10:57.
Citera
2011-02-12, 10:51
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Så här tror jag att det gått till:
[...]
Kroppen placeras vid platsen och SB vidtar åtgärder för att gömma kroppen. 09:20 står SB i kassan på Willys med säckar under armen för att betala. Han beger sig tillbaka till platsen och börjar trä säckarna över Evas kropp. I samband med detta ringer telefonen och SB råkar svara, i den panik som uppstår. Därefter lägger han på och stänger av telefonen.
[...]
Därefter, strax efter 10, lägger SB in tvätt i tvättstugan.
Men telefonsamtalet - dvs skrapsamtalet - ringdes ju av sonen då Eva inte dykt upp till deras avtalade lunchmöte. Det kan väl knappast ha skett före kl 10?
Citera
2011-02-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8555524.ab

Jag är nu helt övertygad om att polisen snart har fällande bevis mot GM vad gäller styckningen. Skulle inte förvåna mig om det är tejpen som kommer att sätta dit honom, precis som det sägs i AB. Eftersom GM inte ens haft nerver till att uppmärksamma etiketterna från Willys på plastsäckarna så har han nog inte heller haft sinnesnärvaro att vara försiktig med tejpen.

Den där tejpen är verkligen jobbig att t.ex slå in paket med och jag är övertygad om att han satt dna eller andra spår- ex fibrer från sin tröja eller liknande på tejpen.

Det här fallet är nog snart löst nu.
Citera
2011-02-12, 11:01
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Okej, det skedde förvisso även ganska nyligen så det kanske inte heller är så många som vet om det.

Uppgiften kanske finns i tråden redan men vet du vilket år Eva skiljde sig?

Vet inte exakt men barnen var små, och hon var som mamma väldigt engagerad i barnens aktiviteter, och hon hade aldrig någon man vid sin sida under deras uppväxtår (i alla fall inte offentligt)
Citera
2011-02-12, 11:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Är det bara jag som inte träffat en styckmrdare än?

Men vänta nu, är inte kännetecknande för psykopater just att inte visa tecken på psykisk störning?
Det är kännetecknande för psykopater att inte visa tecken på psykisk sjukdom, eller på sådant som i lagens mening utgör allvarlig psykisk störning.

Men om de inte i beteendet skilde sig från andra människor, skulle ju begreppet vara meningslöst.
Citera
2011-02-12, 11:04
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jag är nu helt övertygad om att polisen snart har fällande bevis mot GM vad gäller styckningen. Skulle inte förvåna mig om det är tejpen som kommer att sätta dit honom, precis som det sägs i AB. Eftersom GM inte ens haft nerver till att uppmärksamma etiketterna från Willys på plastsäckarna så har han nog inte heller haft sinnesnärvaro att vara försiktig med tejpen.

Den där tejpen är verkligen jobbig att t.ex slå in paket med och jag är övertygad om att han satt dna eller andra spår- ex fibrer från sin tröja eller liknande på tejpen.

Det här fallet är nog snart löst nu.
Eller så inte. Vad som framkommer i AB (om vi nu ska fästa någon tilltro till slaskpressen) är att man är långt ifrån 100 % säker på något egentligen, ännu.
Citera
2011-02-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Eller så inte. Vad som framkommer i AB (om vi nu ska fästa någon tilltro till slaskpressen) är att man är långt ifrån 100 % säker på något egentligen, ännu.

Det där med att syra skulle ha använts trodde jag inte ett dugg på när "slaskpressen" skrev om det. Jag tyckte man ganska tydligt kunde utläsa att det var nåt högst svävande, något som nån kemist på SKL hävt ur sig som en teori när han såg bilderna på likdelarna.

I dagens artikel tycker jag det låter mycket mer säkert-"från poliskällor" om Willysetiketterna bl.a. För mig känns det i alla fall som om snaran nu håller på att dras åt.
Citera
2011-02-12, 11:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Som psykologiintresserad ingengör och tekniker kan jag inte låta bli att jämföra personlighet med konstruktionen av tex en detalj till en bil.

De flesta konstruktioner och utföranden vet man fungerar och det sällan eller aldrig blir fel på
Några har visat sig fungera men att de inte riktigt hålla måttet i vissa lägen
En liten mängd har en felaktig konstruktion som får delen att fungera dåligt redan som ny
Ännu en del får man av olika anledningar hålla koll på, ta reda på fakta

Jag tror inte att MG har lufsat runt med stirrig blick o fradga runt munnen, men såhär i efterhand,, något fel på "konstruktionen" har det väl visat sig vara?
Som evolutionsbiolog vill jag påpeka att du gör det inte alls ovanliga teknikermisstaget att tro att människan är specad för sin nuvarande tillvaro. Men människan är specad för en helt annan tillvaro, en rätt våldsam jägar-samlartillvaro, där kannibalism mycket väl kan ha ingått. Att utgå från att människor som styckmördar har något specifikt konstruktionsfel bara för att de beter sig på ett sätt som är totalt oförenligt med dagens allmänna samhälleliga normer är som att påstå att en bil är felkonstruerad för att det inte går att åka med den på vattnet. Min uppfattning är att vem som blir styckmördare till en högst betydande del beror på vilka situationer folk hamnar i, och att personligheten inte på något sätt är helt avgörande.
Citera
2011-02-12, 11:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Vet inte exakt men barnen var små, och hon var som mamma väldigt engagerad i barnens aktiviteter, och hon hade aldrig någon man vid sin sida under deras uppväxtår (i alla fall inte offentligt)

EM har aldrig varit gift.

JG, sönernas far, flyttade tillbaks till Munkfors 1995, men kanske gick de skilda vägar innan dess.
Citera
2011-02-12, 11:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ja nu är jag inte bilmekaniker direkt..
Att i förväg utkristallisera vilka personer som är kapabla till att mörda och stycka är säkert svårt eller tom omöjligt. Men jag skulle vilja påstå att med facit i hand så är personen som begått det här brottet inte helt normal. Vare sig före, under eller efter dådet. Förutsatt att det är den nu häktade vi talar om.
Men då säger du inget annat än att du, på oredovisade grunder, har bestämt dig för att någon som begår ett sånt här brott inte är normal - exakt vad nu normal innebär. Och eftersom alla människor uppvisar något avvikande drag - det gäller både fysik och psyke, så går det alltid att hitta någonting om man kan kalla för onormalt, också hos styckmördare. Men vad man därigenom har bevisat, är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in