Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som evolutionsbiolog vill jag påpeka att du gör det inte alls ovanliga teknikermisstaget att tro att människan är specad för sin nuvarande tillvaro. Men människan är specad för en helt annan tillvaro, en rätt våldsam jägar-samlartillvaro, där kannibalism mycket väl kan ha ingått. Att utgå från att människor som styckmördar har något specifikt konstruktionsfel bara för att de beter sig på ett sätt som är totalt oförenligt med dagens allmänna samhälleliga normer är som att påstå att en bil är felkonstruerad för att det inte går att åka med den på vattnet. Min uppfattning är att vem som blir styckmördare till en högst betydande del beror på vilka situationer folk hamnar i, och att personligheten inte på något sätt är helt avgörande.
Det håller jag inte med dig om. Vem som helst kan nog bli mördare beroende på vilken situation de hamnar i, så långt är jag med. Men vem som helst kan inte bli styckmördare. Då skulle vi ha betydligt flera styckmördare.
Om man råkar mörda någon så har man försatt sig i en rätt hopplös situation. Då måste man fundera över nästa åtgärd. Redan här faller många bort som potentiella styckmördare. Antingen erkänner man eller så försöker man dölja sitt brott genom att få bort kroppen. Kanske en del försöker sätta dit någon annan för mordet.
De enda som möjligen kan bli styckmördare är de som i ovanstående situation väljer att försöka få bort kroppen. De flesta som måste få bort en kropp väljer nog trots allt inte att stycka den. Återigen har vi ett stort bortfall.
Jag tänker mig hela situationen som ett beslutsträd, där grenarna är alternativ i flera nivåer mellan steget att mörda och steget att stycka och bortfallet innan man väljer alternativet att stycka är rätt stort enligt min mening.
Bara för att du har mött en styckmördare som verkar normal så betyder det inte att alla som verkar normala kan bli styckmördare.