2011-02-10, 11:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
[/b]

Mycket intressant! Kan det skilja på utslagsfärgen tror du, beroende på varifrån syran kommer :
koncentrerat rent på "flaska", eller från bilbatteri, eller annan förening, blandat med andra syror och ämnen?
Mina resonemang gäller bara koncentrerade syror. Utspädda syror kan koagulera protein och på så sätt förhindra läckage av blod och andra vävnadsvätskor, men det är för det första en långsammare process som jag inte tror att en styckmördare har samma nytta av, och de kolar för det andra inte organiskt material på det viset.
Citera
2011-02-10, 11:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Enligt artikeln så har tekniker arbetat med att undersöka tvättstugan i 3,5 veckor. Är det ens det minsta sannolikt att man styckar en kropp i en allmän tvättstuga. Det bör ändå ha tagit en stund, med förpackningen.

Och detta samtidigt som han har inkräktat på annans tvättid.

Eller kan styckningen ha skett i tvättstugan nattetid och att han tog hennes tvättid var för att förbereda allt under dagtid, vilket är mindre misstänkt. Då kan ha åkt iväg till universitetet och fika och samtidigt hämtat syra, köpt plastsäckar och kanske även rekognoserat vart han ska göra av med kroppen och ändå ha legala skäl att hela tiden återvända till tvättstugan.

Detta som ändå gör tvättstugan intressant är att det nämns i samband med att man tror sig ha förstått var brottsplatsen är.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-02-10 kl. 11:14.
Citera
2011-02-10, 11:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det måste vara svårt att förpacka kroppsdelar som har behandlats med syra. Hur gör man för att inte syran ska tränga igenom plasten?
Jag är inte säker på att koncentrerad svavelsyra tränger igenom eller förstör polyetenplast. Den frågan måste vi nog ha en riktig kemist i tråden till att besvara. Om snitten har bestrukits med svavelsyra, kan man ju hursomhelst minska mängden svavelsyra genom att torka torrt efteråt.
Citera
2011-02-10, 11:17
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det måste vara svårt att förpacka kroppsdelar som har behandlats med syra. Hur gör man för att inte syran ska tränga igenom plasten?

Polyeten är motståndskraftigt mot många syror. Men jag undrar också hur det går till att förpacka utan risk för läckage och dessutom hantera syran utan risk för att spilla på sig själv.
Styckningen måste skett där det fanns tillgång på rinnande vatten, allt annat känns osannolikt.

Har tidigare föreslagit: Tvättstugan med mellanlagring av paketen i källarförråd?
Citera
2011-02-10, 11:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, fast han kan ju känna någon i personalstyrkan. Jobbar fyra personer där och tre är män, varav två är i misstänkte Gms ålder (tror jag).

Visst har massmedia skrivit att polisen beslagtagit slaktverktyg? (krokar). Inget man köper på Coop direkt, det lär komma via släktens kontakter med företaget.

Men vad fan. Om det är ett hett spår, borde man väl genomsökt slakteriet på DNA efter Eva?
Jag vill upprepa att den enda anledningen till att det slakteriet är intressant är ifall det skulle ägas av en anhörig till SB, och det verkar det alltså inte göra. I och med att vi nu vet att SB har kunskaper i anatomi, och dessutom rimligen hämtat grejer för styckningen på sin arbetsplats, så finns inte heller någon som helst anledning att anta att han skulle ha haft kontakt med ett slakteri.

Så jag tror att vi kan lägga ner slakterispåret.
Citera
2011-02-10, 11:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Kemikunskaper och anatomikunskaper.

Kan man även då tänka sig att han bör ha vissa kunskaper om liklukt med mera?

Man kan faktiskt få ihop allt detta om han använde en annan bil alternativt lyckades dölja liklukten så pass väl att det inte satte sig i bilen.
Citera
2011-02-10, 11:20
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragata
Helt rätt. Att slabba med svavelsyra på en död och sönderskuren kropp måste vara rena helvetet. Minsta lilla stänk sätter spår.

Kan det vara därför det finns spår av krokar eller redskap på kroppen?

Hur får man dit svavelsyran? Häller på, droppar, sprejar eller har man syran i ett kärl och doppar ner delarna?
Luktar det?

Och hur hänger det här ihop med att de letar efter en sommarstuga utan rinnande vatten?

Det här blir bara konstigare och konstigare.
Citera
2011-02-10, 11:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men hur fanken kan tiden fela, är det en funktion som måste justeras då och då, eller kan den ha visat fel från det den sattes upp?

Det var bland det första polisen sa i samband med övervakningsbilden, "att de inte kunde säga exakt vilken tid bilden var tagen," senare blev det fm och nu vill de inte kommentera tiden. SB har hela tiden hållit fast vid att det var på em.

Det stod, i samband med detta, att läsa, "det måste gå att kolla bakåt i kameran och på så sätt räkna ut vilken tid EM har filmats, om inte klockan stannat när kameran togs ned."

Men inte tar man väl ner hela kameran, det verkar stort, är det inte bara ett minne man tömmer?
Det måste vara eminent möjligt att kalibrera kameran på en kvart när bara med hjälp av ljusförhållandena, om man har tillgång till en serie bilder övre ett halvt dygn eller mer.
Citera
2011-02-10, 11:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
För några tusen inlägg sedan framförde jag tanken att det kunde vara någon annan än EM som klev in i den misstänkta mörka bilen som man inte kan fastställa märket på.
Vad som har framgått är väl att det inte kan avgöras om det är SB:s bil, medan däremot en sammanvägning av tillgänglig information ger vid handen att bilmärket är känt - och då finns det bara en bil av rätt färg registrerad i örebrotrakten, och det är SB:s. Vi bör avhålla oss från att framställa privata tolkningar som fakta - vare sig vad gäller vad som är känt, eller vad som är okänt.
Citera
2011-02-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Syftar du på Slakteri Tj*rskall*n? I så fall felar det på ett år när det gäller ägarinnans ålder jämfört med den ålder som tidigare angetts för SB:s syster.
Förlåt om jag tjatar, men kan det vara broderns fru som hon menar?
Citera
2011-02-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad som har framgått är väl att det inte kan avgöras om det är SB:s bil, medan däremot en sammanvägning av tillgänglig information ger vid handen att bilmärket är känt - och då finns det bara en bil av rätt färg registrerad i örebrotrakten, och det är SB:s. Vi bör avhålla oss från att framställa privata tolkningar som fakta - vare sig vad gäller vad som är känt, eller vad som är okänt.

Angående bilen så lade jag märke till en liknande bil på Norr i går, den stod parkerad vid Bromsplan. Det var en Cadillac STS, svart eller mycket mörkt blå. Nu var det ju inte en STS som SB har, men för den oinvigde så ser bilarna nog ganska lika ut.
Citera
2011-02-10, 11:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Kemikunskaper och anatomikunskaper.

Kan man även då tänka sig att han bör ha vissa kunskaper om liklukt med mera?
Det är lite mer avancerat, faktiskt. Han kan ha googlat på kadaverin och putrescin och haft bättre förkunskaper än gemene man för att tolka träffarna, men jag vet från min kunskapsnivå inga bra sätt att dölja liklukt för likhundar på. Strängt taget är detta nog mer en fråga om hundens luktfysiologi, än om putrescins eller kadaverins kemi eller biokemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in