2011-02-10, 11:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
Förlåt om jag tjatar, men kan det vara broderns fru som hon menar?
Nä, det kan det inte.
Citera
2011-02-10, 11:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är lite mer avancerat, faktiskt. Han kan ha googlat på kadaverin och putrescin och haft bättre förkunskaper än gemene man för att tolka träffarna, men jag vet från min kunskapsnivå inga bra sätt att dölja liklukt för likhundar på. Strängt taget är detta nog mer en fråga om hundens luktfysiologi, än om putrescins eller kadaverins kemi eller biokemi.

En allmän fråga, om man tömmer kroppen på blod och balsamerar denna. Har man då lyckats få bort all liklukt?

Jag har sett ett flertal balsamerade kroppar, i samband med begravnngar, och känner själv ingen lukt alls. Men kanske hundar gör det.

Vilka är det som har tillgång till balsameringsvätskor?
Citera
2011-02-10, 12:01
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Systerns svåger och svägerska bor i Vårgårda, systern har företagsengagemang, men inte i slakteribranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
SBs brors fru, kan det vara hon? Där nån trodde det var SBs syster? (förlåt om jag inte hängt med där)

Brodern är ogift. Det är SB:s systers man(H*ns L*rs**n) som har syskon som är bosatta i Vårgårda, K*rs**n He*jed*l och H*k*n L*rs**n
Citera
2011-02-10, 12:02
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En allmän fråga, om man tömmer kroppen på blod och balsamerar denna. Har man då lyckats få bort all liklukt?

Jag har sett ett flertal balsamerade kroppar, i samband med begravnngar, och känner själv ingen lukt alls. Men kanske hundar gör det.

Är det inte formalin som används då?
Citera
2011-02-10, 12:04
Medlem
mercys avatar
Citat:
Mina resonemang gäller bara koncentrerade syror. Utspädda syror kan koagulera protein och på så sätt förhindra läckage av blod och andra vävnadsvätskor, men det är för det första en långsammare process som jag inte tror att en styckmördare har samma nytta av, och de kolar för det andra inte organiskt material på det viset.

Har jag förstått rätt nu att batterisyra är den typ av syra som har en långsammare process att förhindra ex läckage? Hur skulle en snittyta se ut om den var penslad med batterisyra?
Citera
2011-02-10, 12:11
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Kan man inte använda konc. väteperoxid för att etsa sår/snittytor?

Jod köpes i stor flaska på apoteket, jättestarkt, för att få en 2% lösning så handlar det om några droppar till en flaska vatten. Konc. är nästan svart och brukslösningen ska ha konjaksfärg.

Vävnade förstörs, t.ex. ett sår som tvättats med jodopax, brukar inte kunna sys. Detta för att sårkanterna förstörs av ämnet.

Tillägg: Men om snittytorna är förstörda, hur kan de då se att ett fintandat verktyg/redskap har använts? På benen kanske.

Jag gissar att konc. jod får ev. blödningar att avstanna, då kärlen tjorvar ihop sig.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-02-10 kl. 12:14.
Citera
2011-02-10, 12:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Är det inte formalin som används då?

Jag vet faktiskt inte, men det är möjligt.
Citera
2011-02-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Kan det vara därför det finns spår av krokar eller redskap på kroppen?

Hur får man dit svavelsyran? Häller på, droppar, sprejar eller har man syran i ett kärl och doppar ner delarna?
Luktar det?

Och hur hänger det här ihop med att de letar efter en sommarstuga utan rinnande vatten?

Det här blir bara konstigare och konstigare.

Både syror och maskintekniska redskap (upphängningsanordningar etc) finns rimligen på universitetet. Kanske han haft sitt lilla mardrömslabb där ändå?

(Dagmar Langes 50-talsdeckare från Nora/Skoga ligger ett århundrade efter den här historien, det är ett som är säkert!)
Citera
2011-02-10, 12:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, inte för en hund, och inte för en känslig mänsklig näsa heller.

Citat:

Vet man om att det är glutaraldehyd som används går det att skaffa från ett kemilab. Men jag tror inte att BO är balsamerad. en balsameringsprocess skulle i såfall ha fått äga rum före styckningen. Balsameriongen går i princip ut på att man byter ut blodet i blodomloppet mot balsameringsvätska - jag kan inte koncentrationen i huvudet, men det bör röra sig om en relativt stark lösning glutaraldehyd i vatten. Formaldehyd (formalin) används inte längre - har inte använts på mycket länge, typ femtio år - eftersom det är giftigt och retande och allmänt otrevligt. (Inte för att glutaraldehyd är helt trevligt det heller, men det är iaf väsentligt trevligare.)
Citera
2011-02-10, 12:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej, inte för en hund, och inte för en känslig mänsklig näsa heller.

Vet man om att det är glutaraldehyd som används går det att skaffa från ett kemilab. Men jag tror inte att BO är balsamerad. en balsameringsprocess skulle i såfall ha fått äga rum före styckningen. Balsameriongen går i princip ut på att man byter ut blodet i blodomloppet mot balsameringsvätska - jag kan inte koncentrationen i huvudet, men det bör röra sig om en relativt stark lösning glutaraldehyd i vatten. Formaldehyd (formalin) används inte längre - har inte använts på mycket länge, typ femtio år - eftersom det är giftigt och retande och allmänt otrevligt. (Inte för att glutaraldehyd är helt trevligt det heller, men det är iaf väsentligt trevligare.)

Tack, antar också att det krävs en viss maskinell utrustning för att ersätta blodet med lösningen, på ett effektivt sätt.

Om man ser till detta fall så kan man utesluta att liklukten har gått att dölja till den grad så han skulle ha kunnat transportera kroppen i sin egna bil, utan spår, förutsatt att inte 4 tätt sammaslutna sopsäckar är tillräckligt?
Citera
2011-02-10, 12:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Har jag förstått rätt nu att batterisyra är den typ av syra som har en långsammare process att förhindra ex läckage? Hur skulle en snittyta se ut om den var penslad med batterisyra?
Jag blev tvungen att googla för att kolla vad batterisyra egentligen har för koncentration, och naturligtvis fanns svaret här på Flashback, där min eminente moderatorkollega WirelessGkit2 i en postning upplyste om att den är 37% vikt/volym - dvs 3,8 M för en kemist. Det är en rätt stark svavelsyralösning, men den leder inte till kolning, utan den koagulerar protein så att snittytor ser ut lite grann som torkat eller saltat kött.
Citera
2011-02-10, 12:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tack, antar också att det krävs en viss maskinell utrustning för att ersätta blodet med lösningen, på ett effektivt sätt.
Maskinell och maskinell... Teknisk, i alla fall. Du pumpar in en vätska och ut en annan. Jag tror att det är peristaltiska pumpar som används.

Citat:
Om man ser till detta fall så kan man utesluta att liklukten har gått att dölja till den grad så han skulle ha kunnat transportera kroppen i sin egna bil, utan spår, förutsatt att inte 4 tätt sammaslutna sopsäckar är tillräckligt?
Liklukten bör i sig inte ha gått att dölja. Däremot kan man fråga sin om inte 4 tätt sammanslutna plastpåsar räcker för att hålla den inne. Man brukar ha utrustning för att smälta ihop påsar på lab, och har han lyckats smälta ihop plastsäckarna snyggt är det inte alls säkert att någon hund kan spåra liklukt. I synnerhet om de sista två plastpåsarna inte har anbringats i samma rum som där offret styckades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in