2011-02-09, 23:27
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag börjar känna mig som en sprucken stenkaka...upprepar mig. Är det bara jag som tror att motivet är annat än älskarinnetrassel ? Det spekulerades enl AB om att SB skulle ha ngt slags missbruk. Är det alldeles uteslutet att han skulle vara spelmissbrukare och haft en skuld till EM?

Nejdå, men vi har spekulerat i detta flera gånger...
Citera
2011-02-09, 23:33
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nejdå, men vi har spekulerat i detta flera gånger...
Jag har följt tråden hela vägen och inte är det många inlägg om SB:s ev skuld till EM. Varför jag tänker på spelmissbruk är att han förmodligen är en tävlingsmänniska. Många tävlingar, många (nåja) kvinnor, "snyggaste" bilen..+vilket bara jag misstänker : Liten tofs transplanterad mitt på huvudet.
Citera
2011-02-09, 23:34
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Frågan är om han inte hade vunnit mer tid om han hade låtit hela kroppen ligga kvar på mordplatsen eller styckningsplatsen, eftersom de ännu inte funnit denna.
Om han bara hade strypt henne och skickat ned henne i grustaget och låtit bli styckning, inköp och allt vad han nu sysslat med så hade han även då troligtvis befunnit sig i ett bättre läge än han sitter i idag.
Detta med styckningen kommer att fälla honom då alla "bevis" och indicier verkar komma från just detta moment.
Jag kan inte för mitt liv fatta vad det var för mening med att över huvud taget stycka kroppen och sprida ut delarna. I synnerhet att sprida ut delarna. Styckningen kan ju ha varit nödvändig för att gärningsmannen skulle klara av att forsla kroppen från mordplatsen, men att sedan sprida ut säckarna med kroppsdelarna ökade ju bara sannolikheten att någon av dem skulle hittas. Vad kan det ha funnits för skäl för mördaren att inte gömma alla säckarna på samma ställe?
Citera
2011-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctura
Har för mig att man(polisen) avskrivit hypotesen att det var Eva vittnet sett i Nora. Kan inte säga exakt var jag läst det, men jag brukar ha bra minne för det jag läst. Har stått någonting om att vittnet inte var trovärdigt (mytoman?). Dessutom har det nämnts i tråden att det finns en dubbelgångerska till Eva, i Nora.
Ovanstående är väl iofs inte säkerställt, bara sånt som folk skrivit i inlägg.
Har hört (obekräftat) att EM ev. faktiskt träffade ngn i Nora. Luskar vidare,det är svårt att få fram ngt.
Citera
2011-02-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag kan inte för mitt liv fatta vad det var för mening med att över huvud taget stycka kroppen och sprida ut delarna. I synnerhet att sprida ut delarna. Styckningen kan ju ha varit nödvändig för att gärningsmannen skulle klara av att forsla kroppen från mordplatsen, men att sedan sprida ut säckarna med kroppsdelarna ökade ju bara sannolikheten att någon av dem skulle hittas. Vad kan det ha funnits för skäl för mördaren att inte gömma alla säckarna på samma ställe?

Att Öka sannolikheten för att de (iaf några ) snart hittas , att ljuset hamnar mot SB och....att
SB hamnar på Kumla för 25år framåt....
Citera
2011-02-09, 23:39
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cikadan
en annan logisk kullerbytta jag funderar på. Om Eva hade ställt ultimatum att lämna honom om han inte gjorde slut så vore han väl bara vara glad och ha gjort någonting. Varför mörda henne???
Du har en poäng där! Varför göra sig till mördare för en människa som han har haft tillgång till under i stort sett hela sitt liv, jag har svårt att förstå alla utvärderingar om orsak/motiv, som har följt tråden som ett mantra... Under hela procsessen har jag lutat åt att SB skulle vara snövit... Gårdagen ger mig onekligen betänkligheter. NÅGONTING "fett" måste åklagaren ha på honom... Även teknisk bevisning borde kunna gynna SB om han är oskyldig
Tidspunkt för dödsfallet har man säkert klarlagt så även orsaken... Frågan är bara hur bevisningen gentemot SB ser ut... Är det teknisk fakta vi talar om: Fibrer, hårstrån, handavtryck, blod och pejlning utav SB`s mobil o.s.v Eller indicier: Hämtad i SB :s bil, sms, inköp utav säckar, krokar, Klorin på Villy´s, närståendeprincipen eller vad?

Eftersom mordplatsen är inte lokakliserad så var det ju tvärdumt att stycka och släpa runt på en massa påsar som iallafall skulle hittats innan sommaren... Tanken slår mig att brottsplatsen inte är helt "OFF"... Måste ju finnas anledning till att man gör sig besväret menar jag..........
Hade jag vetat att ingen människa kommer "hit" på två år... Skule jag ha låtit offret ligga kvar..
Citera
2011-02-09, 23:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Från Ekot-TT den 8 januari 2011
Citat:
Klockhammar
Fynd i skogen kan röra försvunnen
Publicerat: lördag 08 januari kl 20:34, Dela
Under lördagen fick polisen ett tips om den försvunna kvinnan från Nora. I trakterna kring Klockhammar norr om Örebro har polisens tekniker hittat intressanta fynd.
Citat:
Den försvunna kvinnan sågs senast i livet den 28 december i Örebro. Dagen därpå anmäldes hon saknad av en vän.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=159&grupp=13525&artikel=4 280855&sida=3

Exakt den här uppgiften, om när EM senast sågs i livet, läste jag i pappers-Expressen den 5 januari.
Det verkar alltså som att ingen, förutom SB och några bilvittnen, har sett henne efter den 28:e.

Någon skrev i tråden, att det tydligt gick att se att det var EM på bilden, och det kan ju stämma.

Kameran kanske inte ljuger, men vem mer än polisen har sett bilden, och hur var det med tidsangivelsen för bilden.
Sms:et från, och telefonsamtalen till EM:s telefon har säkert skickats och ringts, sånt går att kolla. Vad man däremot inte kan kolla är vem som höll i telefonen.
Vittnet på Nygatan då, ja hur säkert är ett vittne, och hur många silvriga VW Golf finns det i Örebro?
Kan ett vittne, genom att ha sett en liknade bil och med facit i hand, få det till att det var EM h*n såg?

SB då, han erkände ju skjutsen. Ja, men varför envist hålla fast vid att det var på em. Var det på em dagen innan, kanske han hämtade henne där ofta.

Och varför skrivs inget om vad de gjorde dagarna före den 29:e, polisen har efterlyst vittnesmål ända från julhelgen.

SB hade häcken full den 29:e, det är klarlagt. Men vad gjorde karln den 28:e och den 30:e?

Och EM sms:ade och svarade i telefon den 29:e, men dagarna för gjorde hon inte ett jota, eller?

Är sms:et och samtalet från/till EM:s telefon säkra uppgifter, eller kommer det från Facebook-sidan?
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-02-09 kl. 23:46.
Citera
2011-02-09, 23:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det gjorde han ju inte, och det lär han också ha begripit. De här säckarna hade hur som helst dykt upp när snön smält så det enda han gjorde var att vinna lite tid.
Jag tror inte han hade räknat med att bli inplockad, utan att han i lugn och ro skulle kunna flytta säckarna till säkrare ställen innan snön tinade.

Han verkar ha gjort flera misstag och felbedömningar. Så jag tycker inte det är förvånande om han gjort en felbedömning även på denna punkt.

Om det nu är han.
Citera
2011-02-09, 23:46
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaWe
Under året på lärarhögskolan hade EM en fling med en klasskompis. Hon verkade inte ha några större skrupler för om det var rätt eller fel. Sökande på nåt vis.
Menar du att det också var någon som redan var gift eller sambo?
Citera
2011-02-09, 23:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Frågan är om han inte hade vunnit mer tid om han hade låtit hela kroppen ligga kvar på mordplatsen eller styckningsplatsen, eftersom de ännu inte funnit denna.

Om han bara hade strypt henne och skickat ned henne i grustaget och låtit bli styckning, inköp och allt vad han nu sysslat med så hade han även då troligtvis befunnit sig i ett bättre läge än han sitter i idag.

Detta med styckningen kommer att fälla honom då alla "bevis" och indicier verkar komma från just detta moment.

Att han inte bara lämnade kroppen skulle kunna förklaras av följande: EM har sagt till honom att hon informerat andra om deras möte. Hittas hon då död (mördad) kommer han ofelbart att åka dit. Alltså måste han göra sig av med kroppen för gott. Hade den legat kvar i grustäkten hade den hittats förr eller senare, liksom om han släpat in den i skogen någonstans i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Styckningen är litet svårare att förklara. Den skulle kunna förklaras med panik och att han inte riktigt visste var han skulle ta sig till. Kanske klarade han inte av att lyfta/bära/packa in hela kroppen i ett stycke. Kanske fick hela kroppen (som kanske var likstel eller frusen) inte plats i hans transportfordon.

Spridningen av säckarna är svår att förklara på annat sätt än att han haft panik och inte handlat rationellt. Men detta moment är riktigt besynnerligt.

Håller med om att det finns många frågetecken.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-09 kl. 23:55.
Citera
2011-02-09, 23:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Ja, helt överens. - Frågan är vad han hade pumpat i sig den här dagen? - Är det rätt gm? - Det mesta pekar i hans riktning men man måste även hålla öppet för andra scenarier. "Sannolika skäl" och 1 månad till talar inte precis till hans fördel, men det kommer att bli intressant att se hur indicierna ser ut när de läggs på bordet.
Citera
2011-02-09, 23:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
Har hört (obekräftat) att EM ev. faktiskt träffade ngn i Nora. Luskar vidare,det är svårt att få fram ngt.
I så fall skulle EM verkligen ha varit i Nora på eftermiddagen den 29:e?

Det skulle ruska om en del i alla tidsscheman.

Mycket intressant om du kan få fram något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in