2011-02-10, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En fundering från mig i nya banor och med garderingen

Men var han det, ute och åkte skidor på torsdagen ? Hur gamla är barnen ? vart åkte dom ? Kan dom ha skidat i förtur så SB kunde passa på och slänga ut säckarna på måfå. Kanske därför säckarna låg "vind för våg". Allt blir tänkbart hur man än vrider.

Även om EM kom till jobbet samma morgon, är jag mer el mindre övertygad om att dom spenderade natten tillsammans, t.o.m möjligen kvällen innan. Något har då hänt dem emellan. För att om möjligt reda upp " konflikten" el vad det är, så tar dom en brejk tillsammans. Jag tror dom tog till Kils kyrka för att prata ut. Där hände något.

Han åker till grustaget för att hämta just; grus eller (sten) - för att möjligt använda detta som vikt - om han skulle förbereda en insjödumpning. Säckarna inköptes, kroppsdelarna styckades - lades i bilen - sedan till grustaget - för att fylla säckarna med sten. Därav hundarna som sniffade upp blodet på grustaget eftersom dom då legat öppna och blod kan ha runnit ut. Under tiden han fyller säckarna med sten - så tappar han armbandsklockan i en utav säckarna - inser misstaget och tar på sig den igen. Tar säckarna med sten/grus. Planerar att dumpa dom i insjö - försöker få detta gjort men ångrar sig av anledning - möjligen har då vatten redan omslutit en av säckarna ( man letade ju efter en stuga utan rinnande vatten; på ngt sätt hade man då bekräftat sötvatten i EM vävnad el i säck) Han ångrar av ngn anledning insjödumpningen ( att dumpa i pilkhål kan ju också innebära att pilkarna drar upp säck med kvarlevor ) och funderar på annan snabbast lösning att få problemet ur världen.

Något i " slutminuterna " har fått honom att vind för våg bara göra sig av med säckarna utmed vägarna, om det är GM flickvän som stört honom eller annat han kan man bara spekulera i. Var det inte så att GM flickvän var bortrest dessa dagar ? och möjligen annonserade att hon var i antågande tidigare än ämnat.Eller hade det något med sönerna att göra, dvs exet som stressade om något.

För mig är det inte en otänkbar hypotes alls.
Citera
2011-02-10, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Då spekulerar jag lite för första gången i den här tråden...

Anta att Eva var på sin arbetsplats på kvällen den 28:e, lämnade datorn påslagen, fick skjuts därifrån av SB och mördades natten till den 29:e.

Anta att SB varken vet ut eller in och slutligen vänder sig till den enda person han vågar lita på och vädjar om hennes hjälp.

Anta att det är denna person, klädd i vit jacka (Evas jacka?) som fotograferas av övervakningskameran då hon på morgonen stiger ur SB:s bil sedan han skjutsat dit henne så att hon kan hämta Evas bil och köra den till garaget.

Anta att det är därefter någon ser den vederbörande tror är Eva köra förbi i sin bil.

Anta att denna kvinnliga medhjälpare kör ner i garaget och av rädsla för att bli överraskad ställer den slarvigt parkerad med nycklarna i och snabbt ger sig av därifrån.

Anta att SB dessförinnan eller under tiden har styckat kroppen och paketerat den i sopsäckar för att kunna forsla bort den från mordplatsen så obemärkt som möjligt.

Anta att SB eller medhjälparen skickar sms:et till sonen (antingen som svar på ett sms som kommit, eller därför att Eva berättat att hon ska ätalunch med sin son).

Anta att medhjälparen åtar sig att skaffa undan sopsäckarna (det är ingen som fattar några misstankar för att någon köra i väg med sopsäckar i mellandagarna) medan SB - som är väl medveten om att han kommer att bli misstänkt - ser till att ordna alibi för i stort sett hela dagen. Han tränar på gymmet på morgonen, fikar med en kollega, tvättar i tvättstugan, spelar golf etc.

Anta att medhjälparen , som även ska göra sig av med Evas mobil, först åker till grustaget för att slänga säckarna där, men ångrar sig när det verkar för öppet. Det är här Evas mobil ringer, varvid medhjälparen av misstag svarar och sedan stänger av den.

Anta att medhjälparen nu känner sig stressad och vill bli av med säckarna så fort som möjligt, varför hon slänger ut dem på några olika ställen och täcker över dem med snö, varefter hon åker tillbaka hem.

Anta att SB förstår (eller får veta) att han fotograferades av övervakningskameran när han släppte av sin medhjälpare vid Evas arbetsplats. Han har följaktligen inget annat val än att, då han blir förhörd om sina förehavanden den 29:e, säga att det var Eva han hämtade - och (naturligtvis) att han skjutsade hem henne.

Anta att medhjälperskan ringde SB i panik över dess faktum att grustaget var för öppet - och att det är han själv som dumpat ( under sin egen tidsnöd ) . Är i en av teorierna själv inne på en medhjälpare och funderat liknande som du beskriver, så även en kvinna, vars plan du beskriver här med bilen.
Citera
2011-02-10, 02:01
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Men var han det, ute och åkte skidor på torsdagen ? Hur gamla är barnen ? vart åkte dom ? Kan dom ha skidat i förtur så SB kunde passa på och slänga ut säckarna på måfå. Kanske därför säckarna låg "vind för våg". Allt blir tänkbart hur man än vrider.

Knappast. En otänkbar kombination: - barnen + liksäckarna tillsammans i bilen, på skidturen, hallå?
Där går nog en tabugräns även för den värsta mördare.

//Även om EM kom till jobbet samma morgon, är jag mer el mindre övertygad om att dom spenderade natten tillsammans, t.o.m möjligen kvällen innan. Något har då hänt dem emellan. För att om möjligt reda upp " konflikten" el vad det är, så tar dom en brejk tillsammans. Jag tror dom tog till Kils kyrka för att prata ut. Där hände något. //

-Det kan mycket väl vara så att de tillbringat kvällen och natten ihop. Hellre tänker jag mig det än att de skulle ha träffats först från och med på morgonen den 29:e.
Men du bygger ditt resonemang, liksom många här, på att det "måste ha hänt något", och detta något, som gräl eller annan utlösande faktor, måste ha hänt just då, detta tillfälle, vilket jag inte alls är inne på. Tvärtom, om det visar sig genom bevisning att mordet var planerat, dvs att han gjort inköp som utgörs av plastsäckarna, krokarna, rengöringsmedlet, före dagen hon försvann, behöver ju den fastställda strypningen/kvävningen inte ha utlösts av något alls. Han valde helt enkelt rätt tillfälle då de var tillsammans, att ta EM av daga. Det kan ha varit i sängen, på ett golv inne i en stuga, inne i ett förråd på nån tomt, i ett hotellrum, eller varför inte under en omfamning på skogspromenaden.
Man måste förstå att denna typ av relation,( som jag utgår från i mina hypoteser, märk väl) inte föregås av vanliga interaktioner mellan GM och BO. Det är inte en relation som helt plötsligt uppväcker hos den ena parten lust att mörda den andra. Det är , och måste ha varit ett långvarigt förlopp med ingredienser av maktkamp, maktspel, manipulation, och emotionella, sexuella och som jag tror , ekonomiska hållhakar.

//Han åker till grustaget för att hämta just; grus eller (sten) - för att möjligt använda detta som vikt - om han skulle förbereda en insjödumpning. Säckarna inköptes, kroppsdelarna styckades - lades i bilen - sedan till grustaget - för att fylla säckarna med sten. Därav hundarna som sniffade upp blodet på grustaget eftersom dom då legat öppna och blod kan ha runnit ut. Under tiden han fyller säckarna med sten - så tappar han armbandsklockan i en utav säckarna - inser misstaget och tar på sig den igen. Tar säckarna med sten/grus. Planerar att dumpa dom i insjö - försöker få detta gjort men ångrar sig av anledning - möjligen har då vatten redan omslutit en av säckarna ( man letade ju efter en stuga utan rinnande vatten; på ngt sätt hade man då bekräftat sötvatten i EM vävnad el i säck) Han ångrar av ngn anledning insjödumpningen ( att dumpa i pilkhål kan ju också innebära att pilkarna drar upp säck med kvarlevor ) och funderar på annan snabbast lösning att få problemet ur världen.//

Var får du teorin ifrån om att det skulle läggas grus i säckarna? Har någon nämnt något om att man funnit grus på kroppsdelarna?
Att kroppen/kroppsdelar på något sätt befunnit sig i grusgropen kan ju vara möjligt eftersom hundarna gett utslag där, men varför skulle han först ta ner säckarna i gropen, öppna dom igen, och försöka fylla på med grus, och sedan bära iväg dom igen, och nu ännu tyngre? Om han kommit med bilen till grusgropen, så vore väl mest logiskt att gå ner och hämta grus i gropen en eller ett par gånger, fylla en egen säck med gruset, och sen lägga lite stenar i varsina säckar och omsluta de redan paketerade säckarna med en ny säck på varje paket. Om säckarna ser ut på det sättet, i flera lager och att det i det sista lagret ligger grus eller sten, då kan jag tycka att det verkar trovärdigt med teorin om att han tänkt sänka säckarna/paketen med kroppsdelar i en sjö/vak . Inte annars.

Något i " slutminuterna " har fått honom att vind för våg bara göra sig av med säckarna utmed vägarna, om det är GM flickvän som stört honom eller annat han kan man bara spekulera i. Var det inte så att GM flickvän var bortrest dessa dagar ? och möjligen annonserade att hon var i antågande tidigare än ämnat.Eller hade det något med sönerna att göra, dvs exet som stressade om något.

-Nej, han anser sig ha koll och vill bara göra sig av med paketen, skit samma sen. Han har gjort sitt jobb klart och har inte en tanke på att bli upptäckt, eftersom han är övertygad om att han är smartare än alla andra.

För mig är det inte en otänkbar hypotes alls.

För mig, delvis tänkbar teori, men ang barnen, är otroligt.

äsch, nu blev mina komm inuti citatet . Det jag skrivit är kursivt!
Senast redigerad av PhDSalander 2011-02-10 kl. 02:13.
Citera
2011-02-10, 02:29
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...4280855&sida=3?

Ja inte är det helt omöjligt!

Men var det datorn på U 21 som stod på? Har nån överhuvudtaget kunnat bekräfta att EM var inne på U 21 den 29:e.
Går det, på en bild, att avgöra om en person kliver i eller ur en bil?
Jag tror nog inte att det är någon gammal 35mm kamera som sitter där, det måste väl handla om en surveillance cam som filmar live 24/7 och som lagras på en hårddisk.
Citera
2011-02-10, 02:32
Medlem
Helmuthss avatar
Vilket vi vet idag,om SB, är ju att på fritiden var han synnerligen aktiv med
intensivt golfspelande (maj-okt)gymträning?,skidåkning på vinterhalvåret etc.
Vad gjorde EM på sin fritid egentligen.Hade en stuga förvisso, vilket tyder på
en viss koppling till natur-intresse. Men i övrigt, hade EM något intresse
förutom sitt arbete (arbeten?)på sin fritid?
Någon? vilken har en hum om EM, borde ha tillgång, till någon info gällande hennes
fritids-intresse.
Citera
2011-02-10, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Frågan är om han inte hade vunnit mer tid om han hade låtit hela kroppen ligga kvar på mordplatsen eller styckningsplatsen, eftersom de ännu inte funnit denna.

Om han bara hade strypt henne och skickat ned henne i grustaget och låtit bli styckning, inköp och allt vad han nu sysslat med så hade han även då troligtvis befunnit sig i ett bättre läge än han sitter i idag.

Detta med styckningen kommer att fälla honom då alla "bevis" och indicier verkar komma från just detta moment.

Och där är hela anledning till att jag inte tror att mordet skett i någon ödestuga i skogen som polisen verkar tro. Jag tror det skett på en plats som på något sätt har anknytning till mördaren, troligen en lägenhet i stan. Annars hade det inte funnits någon anledning att stycka henne.
Citera
2011-02-10, 06:18
Medlem
Bilar är inte min starka grej men någon kanske vet om den bilmodell Eva hade varnar om nyckeln sitter kvar i bilen när man öppnar bildörren?

När det gäller hur Eva tog sig till jobbet osv vet ju polisen klart mer än vi. Övervakningskameran visar ju förstås även här om någon släppte av henne vid jobbet. Jag tror att Eva och SB hade bestämt träff redan innan så Eva tog buss/taxi till jobbet och blev senare upphämtad av SB.
Det enda som stör i det resonemanget är nyckeln i hennes bil...
Dessutom förutsätter det att vittnet som sett hennes bil då på morgonen antingen har fel eller att Eva sovit någon annan stans och var på väg hem.
Citera
2011-02-10, 06:48
Medlem
Hmmm... syra....
Citera
2011-02-10, 07:58
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jag tror nog inte att det är någon gammal 35mm kamera som sitter där, det måste väl handla om en surveillance cam som filmar live 24/7 och som lagras på en hårddisk.

Men hur fanken kan tiden fela, är det en funktion som måste justeras då och då, eller kan den ha visat fel från det den sattes upp?

Det var bland det första polisen sa i samband med övervakningsbilden, "att de inte kunde säga exakt vilken tid bilden var tagen," senare blev det fm och nu vill de inte kommentera tiden. SB har hela tiden hållit fast vid att det var på em.

Det stod, i samband med detta, att läsa, "det måste gå att kolla bakåt i kameran och på så sätt räkna ut vilken tid EM har filmats, om inte klockan stannat när kameran togs ned."

Men inte tar man väl ner hela kameran, det verkar stort, är det inte bara ett minne man tömmer?
Citera
2011-02-10, 08:02
Medlem
Mollyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Då spekulerar jag lite för första gången i den här tråden...
/.../

Anta att det är denna person, klädd i vit jacka (Evas jacka?) som fotograferas av övervakningskameran då hon på morgonen stiger ur SB:s bil sedan han skjutsat dit henne så att hon kan hämta Evas bil och köra den till garaget.

Anta att det är därefter någon ser den vederbörande tror är Eva köra förbi i sin bil.

Anta att denna kvinnliga medhjälpare kör ner i garaget och av rädsla för att bli överraskad ställer den slarvigt parkerad med nycklarna i och snabbt ger sig av därifrån.

/.../

Skulle kunna funka. Bara att jag inte begriper vad hon gör på den sidan järnvägen (d v s Nygatan) om hon skall från Örnsro till Väster och parkera bilen? För garaget låg väl i närheten av EM:s lägenhet? Och vittnet som såg EM på Nygatan verkade ju vara trovärdigt, d v s känna henne tillräckligt för att känna igen henne.
Citera
2011-02-10, 08:03
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeslin
Bilar är inte min starka grej men någon kanske vet om den bilmodell Eva hade varnar om nyckeln sitter kvar i bilen när man öppnar bildörren?

När det gäller hur Eva tog sig till jobbet osv vet ju polisen klart mer än vi. Övervakningskameran visar ju förstås även här om någon släppte av henne vid jobbet. Jag tror att Eva och SB hade bestämt träff redan innan så Eva tog buss/taxi till jobbet och blev senare upphämtad av SB.
Det enda som stör i det resonemanget är nyckeln i hennes bil...
Dessutom förutsätter det att vittnet som sett hennes bil då på morgonen antingen har fel eller att Eva sovit någon annan stans och var på väg hem.

Var inte bilen en 04, tror inte att det finns nån sån funktion, men vet inte säkert.

Hur många ggr har jag irrat runt som en yr höna och letata efter bilnyckeln? Jo, det har hänt några ggr, 10 kanske. Eller letat efter nyckeln till ytterdörren, kanske lika många ggr.
Var har jag hittat den? Jo, i bildörren, tändningslåset eller ytterdörren.

Flera ggr har bilnyckeln suttit i över natten.

Är det bara jag?
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-02-10 kl. 08:05. Anledning: tillägg
Citera
2011-02-10, 08:05
Bannlyst
Nu kommer inte polisen att läcka något fram till den 8/3, det blir till att koka soppa på en spik nu här i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in