2011-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
På onsdagen har han setts vid flera tillfällen. Att endast en person trätt fram och berättat att den misstänkte var "kort i tonen" just på torsdagen beror kanske på att SB var "out of town" merparten av dagen? I de djupa bergslagsskogarna finns ju inte särskilt många vittnen
Ungefär min tanke
Citera
2011-02-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Absolut.
SB hämtar Eva med Cadillacen på Stubbengatan förmiddag alt. eftermiddag?
Golfen hittas "slarvigt" parkerad i garaget med nycklarna i.
Det är väl inte klarlagt att SB var förare av Cadillacen, föraren syntes ju inte på Webb kameran. Bilen skulle ju kunnat vara utlånad till någon ev. "närstående"
Citera
2011-02-07, 22:46
Medlem
Apropå SKL och tiden det tar där. Här är ett citat ur NA idag angående serievåldtäkterna och att det är omhäktning där i en månad till

"Men mycket arbete återstår och vi väntar på analyssvar från Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL."

Så det kan nog ta tid trots allt. Det beror väl på vad polisen vill ha analyserat.
Citera
2011-02-07, 22:46
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutty
Det är väl inte klarlagt att SB var förare av Cadillacen, föraren syntes ju inte på Webb kameran. Bilen skulle ju kunnat vara utlånad till någon ev. "närstående"

Men det har han väl erkänt själv? Om inte, skulle man ju undra varför han inte direkt hade berättat VEM som hade lånat hans bil, så han slapp bli häktad. Väl?
Citera
2011-02-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutty

Spelar väl nollen rollen...?
-Han lär ju ha erkänt att han vart ute o skjutsat henne...?
Citera
2011-02-07, 22:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptio
Om det inte skulle vara SB och om vi här på FB inte ska framstå som icke-objektiva så vilka personer skulle ha motiv till att mörda EM? Vilka personer brukar det röra sig om i andra mordfall? Spånar lite nedan.

1. Kriminella uppgörelser - gärningsmän och offer känner varandra. Fakta: vanligtvis handlar det om narkotikaffärer eller andra brott som är relaterade till (den organiserade) brottsligheten.

2. Lustmord, seriemord - okända gärningsmän? Fakta: Ovanligt att okända gärningsmän styckar kroppar. Mord av okänd gärningsman omfattar vanligen sexuella handlingar. Vet vi om det har skett här?

3. "Fyllemord/knarkarmord" - missbrukare som råkar ha ihjäl varandra "av misstag" (om man nu kan säga så)

4. Vanligaste formen av mord - gärningsmän och offer känner varandra: Makar/sambos och motiv vanligen kontrollbehov, svartsjuka, skilsmässa eller vårdnadstvist i kombination med alkohol, psykisk sjukdom (fakta:alkohol och psykisk sjukdom är vanligast hos förövarna. Fakta: vanligaste sättet att mörda sin respektive är strypning och därefter kniv). Söner/döttrar...någon som vet?

Andra som kan bygga på information?
Nja, din lista ser rätt så komplett ut. Sedan är det fråga om tycke och smak vilka punkter man tror är troligast. Själv tror jag fortfarande att SB är en trolig GM. Men OM det nu inte är han så ser jag på följande sätt på dina punkter ovan:

1: Mycket osannolikt. Händer väldigt sällan att kvinnor mördas, och än mindre styckas, i sådana uppgörelser. Och även om EM rent teoretiskt kan ha varit ÖrUs lokala knarklangare så tycker jag inte det verkar så troligt.

2: Känns också väldigt osannolikt för mig. Att döma av listan över styckmord på svenskamord.se så har det aldrig funnits någon seriemördare i Sverige i modern tid som styckat sina offer. Men iofs: Någon som vet vad andra kända styckmördare som exempelvis obducenten har för sig nu för tiden? Enstaka lustmord är förstås möjligt. Men vem skulle ha dumpat säckarna på sådana platser?

3: Är förstås tänkbart. Hon känner någon som är påverkad och labil när de träffas. Får vredesutbrott och slår ihjäl. Men klarar denna någon av att stycka och förpacka på ett så organiserat sätt som det verkar ha varit här?

4: Är väl det troligaste. Här finns flera möjligheter; Såväl SBs som EMs familj och vänner. Personligen tycker jag det är troligare att det i så fall är någon på EMs sida. Tror ändå det är väldigt ovanligt att man mördar någon från en annans släkt/bekantskapskrets. Hur många sådana fall har vi i Sverige, bland etniska svenskar? Jag vet att det finns en del alternativa teorier här, och jag hoppas att polisen har gjort ordentliga utredningar av förehavanden hos de närmast stående både på SBs och EMs sida. Vore både tjänstefel och pinsamt annars.

Känner mig dock litet orolig för att polisen kanske lagt för mycket fokus på ett enda spår. Funkar inte det spåret finns risk för att detta blir en vandringssägen; ett fall utan mordplats, gärningsman och dom. Och där det kommer att cirkulera diverse rykten om olika gärningsmän i evighet. Tyvärr.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-07 kl. 22:55.
Citera
2011-02-07, 22:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Men det har han väl erkänt själv? Om inte, skulle man ju undra varför han inte direkt hade berättat VEM som hade lånat hans bil, så han slapp bli häktad. Väl?

Citat:
Ursprungligen postat av .338
Spelar väl nollen rollen...?
-Han lär ju ha erkänt att han vart ute o skjutsat henne...?
Precis! Sannolikheten att Cadillacen skulle ha plockat upp henne två gånger vid jobbet, och med olika förare vid de olika tillfällena, är väl ända ganska liten.

Men för den konspiratoriskt lagde finns faktiskt följande möjlighet (förvånar mig att den inte varit uppe ännu med tanke på alla teorier som frodas här i tråden. Eller har den varit uppe och jag har missat?):

SB har faktiskt lånat ut sin Cadillac och det är någon annan som hämtat EM. Därför nekar först SB i förhör till att ha hämtat henne. Men när han inser att EM faktiskt klivit in i hans bil, utanför hennes nya arbetsplats, erkänner han att han hämtat henne för att skydda den som verkligen gjorde det.

Och om ni undrar: Nä, jag tror inte på den varianten.
Citera
Medlem
Kams avatar
Jag tror att frågan har varit uppe förut, men jag vet inte när : Om man blir strypt i en bil och har ytterkläder på sig. Hur lång tid måste man vara i bilen efter att döden inträffat innan det blir lukt som hundar känner?
Citera
Medlem
Jag skulle tycka det vore synnerligen intressant att få höra SB:s barns svar på frågan om någon skidtur var planerad och om den blev av och varför inte om den nu inte blev det.
Citera
2011-02-07, 22:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag tror att frågan har varit uppe förut, men jag vet inte när : Om man blir strypt i en bil och har ytterkläder på sig. Hur lång tid måste man vara i bilen efter att döden inträffat innan det blir lukt som hundar känner?
Jag är ingen expert, men i andra trådar (och tidigare i denna, tror jag) har det talats om 15-30 minuter. Kan säkert variera litet utanför det beroende på temperatur, klädsel och så.
Citera
2011-02-07, 22:57
Medlem
Varför sade Eva upp sig från sitt arbete egentligen? Jag trodde det var för att hon startat/skulle starta sin konsultfirma men så verkar det ju inte av mailet att döma som hon skrev till en elev: http://www.expressen.se/nyheter/1.2288762/eva-var-overlycklig-skrev-brev-till-elev
Citera
2011-02-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nja, din lista ser rätt så komplett ut. Sedan är det fråga om tycke och smak vilka punkter man tror är troligast. Själv tror jag fortfarande att SB är en trolig GM. Men OM det nu inte är han så ser jag på följande sätt på dina punkter ovan:

Jag tror också att det mest sannolika har skett och hoppas verkligen att rätt gärningsman sitter bakom lås och bom just nu. Jag vill bara visa på de faktum att det finns mönster i de flesta mord och att gärningsmännen oftast finns där man faktiskt tror att de ska finnas. Det gäller att utesluta alla andra och se vem som finns kvar till slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in