Citat:
Ursprungligen postat av kryptio
Om det inte skulle vara SB och om vi här på FB inte ska framstå som icke-objektiva så vilka personer skulle ha motiv till att mörda EM? Vilka personer brukar det röra sig om i andra mordfall? Spånar lite nedan.
1. Kriminella uppgörelser - gärningsmän och offer känner varandra. Fakta: vanligtvis handlar det om narkotikaffärer eller andra brott som är relaterade till (den organiserade) brottsligheten.
2. Lustmord, seriemord - okända gärningsmän? Fakta: Ovanligt att okända gärningsmän styckar kroppar. Mord av okänd gärningsman omfattar vanligen sexuella handlingar. Vet vi om det har skett här?
3. "Fyllemord/knarkarmord" - missbrukare som råkar ha ihjäl varandra "av misstag" (om man nu kan säga så)
4. Vanligaste formen av mord - gärningsmän och offer känner varandra: Makar/sambos och motiv vanligen kontrollbehov, svartsjuka, skilsmässa eller vårdnadstvist i kombination med alkohol, psykisk sjukdom (fakta:alkohol och psykisk sjukdom är vanligast hos förövarna. Fakta: vanligaste sättet att mörda sin respektive är strypning och därefter kniv).
Söner/döttrar...någon som vet?
Andra som kan bygga på information?
Nja, din lista ser rätt så komplett ut. Sedan är det fråga om tycke och smak vilka punkter man tror är troligast. Själv tror jag fortfarande att SB är en trolig GM. Men OM det nu inte är han så ser jag på följande sätt på dina punkter ovan:
1: Mycket osannolikt. Händer väldigt sällan att kvinnor mördas, och än mindre styckas, i sådana uppgörelser. Och även om EM rent teoretiskt kan ha varit ÖrUs lokala knarklangare så tycker jag inte det verkar så troligt.
2: Känns också väldigt osannolikt för mig. Att döma av listan över styckmord på svenskamord.se så har det aldrig funnits någon seriemördare i Sverige i modern tid som styckat sina offer. Men iofs: Någon som vet vad andra kända styckmördare som exempelvis obducenten har för sig nu för tiden? Enstaka lustmord är förstås möjligt. Men vem skulle ha dumpat säckarna på sådana platser?
3: Är förstås tänkbart. Hon känner någon som är påverkad och labil när de träffas. Får vredesutbrott och slår ihjäl. Men klarar denna någon av att stycka och förpacka på ett så organiserat sätt som det verkar ha varit här?
4: Är väl det troligaste. Här finns flera möjligheter; Såväl SBs som EMs familj och vänner. Personligen tycker jag det är troligare att det i så fall är någon på EMs sida. Tror ändå det är väldigt ovanligt att man mördar någon från en annans släkt/bekantskapskrets. Hur många sådana fall har vi i Sverige, bland etniska svenskar? Jag vet att det finns en del alternativa teorier här, och jag hoppas att polisen har gjort ordentliga utredningar av förehavanden hos de närmast stående både på SBs och EMs sida. Vore både tjänstefel och pinsamt annars.
Känner mig dock litet orolig för att polisen kanske lagt för mycket fokus på ett enda spår. Funkar inte det spåret finns risk för att detta blir en vandringssägen; ett fall utan mordplats, gärningsman och dom. Och där det kommer att cirkulera diverse rykten om olika gärningsmän i evighet. Tyvärr.