2011-02-07, 21:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men jösses... håll oss på halster bara... nu begär åklagaren 1 månads utredningstid till.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1094534-aklagaren-vill-ha-annu-en-manads-utredning

Åklagaren begär ytterligare en månad för utredningen av styckmordet på Norakvinnan Eva Magnusson.
Under tisdagen skulle åtalet ha lämnats till Örebro tingsrätt. Men så blir det inte.
Kammaråklagare Helena Eckerroth Flodin begär tid till 8 mars och den begäran ska tingsrätten nu ta ställning till.
Den 51-årige örebroare som sitter häktad misstänkt för mord nekar till att ha något med brottet att göra och vill inte vara fortsatt häktad.

Förhandling tisdag
En förhandling är bokad i tingsrätten till tisdag eftermiddag.
Domstolen har då att ta ställning till häktningsfrågan och åklagarens begäran om förlängd tid för att väcka åtal.
Att det blir en förhandling inom stängda dörrar råder ingen tvekan om. Hög sekretess gäller i målet och få uppgifter om utredningsläget har lämnats.

Resten får ni på länken.
Dessvärre säger erfarenheten från andra mål att det kan ta lång tid innan det är dags för rättegång.

Jag blir inte förvånad om det blir ytterligare förlängning(ar) efter den som begärs i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Men herre Gud, då får vi verkligen hoppas på läckor
Tålamod doktorn, tålamod. Minsta tecken på framsteg, minsta informationsbit som släpps, får ses som ett stort framsteg...Tyvärr får man väl säga för oss här på tråden.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-02-07 kl. 22:02.
Citera
2011-02-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

SKL går vanligtvis inte igenom datorer eller mobiltelefoner. Det gör den lokala tekniska roteln.
Citera
2011-02-07, 22:03
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Även jag tar av mig hatten för en mycket bra sammanställning. Det som spontant slår mig är hur hur mycket info det finns om SB's förehavanden den 29:e samtidigt som det är i princip blankt när det gäller den 30:e. OBS, det är ingen kritik mot sammanställningen, utan endast en reflektion.

Det beror väl på att ingen info om denna dagen har läckt ut, föresten var det då han var kort i tonen och inte på det sättet som han brukade vara
Citera
2011-02-07, 22:06
Medlem
Kams avatar
Citat:
Det beror väl på att ingen info om denna dagen har läckt ut, föresten var det då han var kort i tonen och inte på det sättet som han brukade vara
Och ingen nämner den planerade skidturen..med barnen. Fast det vet väl polisen.
Citera
2011-02-07, 22:06
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Såg detta nyss när jag skummade igenom gamla artiklar. Här bekräftar åklagaren att EM var på sitt arbete på morgonen. För en gångs skull tror jag att detta uttalande är korrekt återgivet av Expressen. Alltså levde EM tidigt på onsdagen. Frågan är bara vem som körde hem hennes bil till garaget i närheten av hennes bostad - och när det skedde?

"Hon var på sitt arbete på morgonen. Därifrån har hon försvunnit, bekräftar åklagare Helena Eckerrot Flodin."

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2288762/eva-var-overlycklig-skrev-brev-till-elev

Sedan ringde SB (tror jag) och hon åkte iväg men var möttes de någonstans
Citera
2011-02-07, 22:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Just det ja! Och det var en kollega på jobbet som sade det.

Så han har med all säkerhet varit inne på jobbet. Men vi vet inte när eller hur länge. Eller är det någon som vet nåt?
Citera
2011-02-07, 22:12
Medlem
GraddMajas avatar
Citat:
Sedan ringde SB (tror jag) och hon åkte iväg men var möttes de någonstans

Intressant, var det ett av deras "normala" träffar
eller var det något speciellt som skulle ske på denna träff?!
Undrar vart de skulle träffas
Citera
2011-02-07, 22:14
Medlem
Citat:
Jo, så mycket har även jag förstått. Ställ det i jämförelse med de uppgifter som finns gällande den 29:e så förstår du nog vad jag menar. Och vad är anledningen till att det uppenbarligen läckt ut en massa uppgifter om det ena dygnet samtidigt som det varit i princip tvärtyst om dygnet därefter?
Citera
2011-02-07, 22:22
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Och vad är anledningen till att det uppenbarligen läckt ut en massa uppgifter om det ena dygnet samtidigt som det varit i princip tvärtyst om dygnet därefter?

På onsdagen har han setts vid flera tillfällen. Att endast en person trätt fram och berättat att den misstänkte var "kort i tonen" just på torsdagen beror kanske på att SB var "out of town" merparten av dagen? I de djupa bergslagsskogarna finns ju inte särskilt många vittnen
Citera
2011-02-07, 22:30
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här känns mycket ovanligt. Normal tid är väl alltid 14 dagar. Varför har denna åklagare förmånen att få sin misstänkte häktad en månad i taget?

Kanske har hon hon mycket på fötterna?
Citera
2011-02-07, 22:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här känns mycket ovanligt. Normal tid är väl alltid 14 dagar. Varför har denna åklagare förmånen att få sin misstänkte häktad en månad i taget?
Normal tid är 14 dagar, men man kan alltid begära mer, även om det inte görs särskilt ofta. Vi får se om domstolen går med på det den här gången. Att en månad till behövs för utredningen är i sig inget konstigt alls.
Citera
2011-02-07, 22:35
Medlem
Om det inte skulle vara SB och om vi här på FB inte ska framstå som icke-objektiva så vilka personer skulle ha motiv till att mörda EM? Vilka personer brukar det röra sig om i andra mordfall? Spånar lite nedan.

1. Kriminella uppgörelser - gärningsmän och offer känner varandra. Fakta: vanligtvis handlar det om narkotikaffärer eller andra brott som är relaterade till (den organiserade) brottsligheten.

2. Lustmord, seriemord - okända gärningsmän? Fakta: Ovanligt att okända gärningsmän styckar kroppar. Mord av okänd gärningsman omfattar vanligen sexuella handlingar. Vet vi om det har skett här?

3. "Fyllemord/knarkarmord" - missbrukare som råkar ha ihjäl varandra "av misstag" (om man nu kan säga så)

4. Vanligaste formen av mord - gärningsmän och offer känner varandra: Makar/sambos och motiv vanligen kontrollbehov, svartsjuka, skilsmässa eller vårdnadstvist i kombination med alkohol, psykisk sjukdom (fakta:alkohol och psykisk sjukdom är vanligast hos förövarna. Fakta: vanligaste sättet att mörda sin respektive är strypning och därefter kniv). Söner/döttrar...någon som vet?

Andra som kan bygga på information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in