2011-01-19, 13:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Det känns som om det här utvecklar sig likt Caroline Stenvall-fallet.

GM dödar BO och låter henne ligga över dagen då han drar iväg och gör sina planerade saker för att inte väcka uppmärksamhet.
Natten/dagarna efter använder han till att flytta, stycka, paketera och dumpa.

BO försvann under onsdagen och på lördagen först blev GM intagen. Han har haft tid på sig. Fast Toni Allden hade ju flera veckor på sig att flytta runt kroppen.

Det är en obehaglig historia om inte annat. Och nu verkar ju polisen vara ganska säker på att de har rätt man. Hoppas att han erkänner.

Ja, det finns absolut beröringspunkter. Och i fallet med Toni Alldén spekulerades det ju i om han haft medhjälpare i hanteringen av kroppen. Att man kallat in Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp har säkert med att göra att man bland annat vill utreda brett om det eventuellt kan finnas en medhjälpare även här, oavsett om det i förstone verkar troligt eller inte.
Citera
2011-01-19, 13:54
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Eller är säkra och försöker ringa in eventuell medhjälpare nånstans i händelsekedjan?

Ja, det var ju det jag skrev i slutet på mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Att man väntar med förhör har en orsak. Så länge mannen nekar är det som gäller just nu att kartlägga händelser runt omkring. Man kan inte förhöra varje gång man hittar något det skulle bara bli löjligt. Det funkar inte som det gör i CSI där chefen sveper förbi GM och kommer med ett påstående. Vad tror du, att polisen bara har den informationen som Aftonbladet sprider ut?

I sådana fall borde inte polisen uttala sig om att det är så säkra på att de har rätt GM, för utan tillräckligt med bevis så kan ju inte heller de veta. Det är det jag stör mig på, att de anser sig vara säkra utan att ha tillräckligt för bevis som skulle räcka i rätten. När polisen uttalar sig som de gör så låser de även upp allmänheten så att de tror samma sak, vilket då gör att de som kanske sitter på alternativa idéer om andra gärningsmän inte då kommer höra av sig.
Citera
2011-01-19, 13:58
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Ja, det var ju det jag skrev i slutet på mittinlägg .

I sådana fall borde inte polisen uttala sig om att det är så säkra på att de har rätt GM, för utan tillräckligt med bevis så kan ju inte heller de veta. Det är det jag stör mig på, att de anser sig vara säkra utan att ha tillräckligt för bevis som skulle räcka i rätten. När polisen uttalar sig som de gör så låser de även upp allmänheten så att de tror samma sak, vilket då gör att de som kanske sitter på alternativa idéer om andra gärningsmän inte då kommer höra av sig.

sorry..jag trodde du menade alternativa GM.
Läser bara vad jag vill se
Citera
2011-01-19, 14:04
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det finns absolut beröringspunkter. Och i fallet med Toni Alldén spekulerades det ju i om han haft medhjälpare i hanteringen av kroppen. Att man kallat in Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp har säkert med att göra att man bland annat vill utreda brett om det eventuellt kan finnas en medhjälpare även här, oavsett om det i förstone verkar troligt eller inte.
Med "medhjälpare" kan det ibland avses även en intet ont anande sådan.
t ex nån som hjälpt honom införskaffa något.
Det kan vara svårt att komma med den upplysningen till polisen av rädsal att bli inblandad och misstänkt för medhjälp.
Någon vänlig klorinköpare kanske ligger och vrider sej i ångest nu
Citera
2011-01-19, 14:04
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Tex. att BO ställde honom mot väggen angående förhållandet de hade.
Eller det förhållande som hon ansåg att de hade eller önskade att de skulle ha. SB kanske betraktade deras förhållande som avslutat, även om de träffades då och då (vilket ju inte behöver innebära att det var några "sexuella kontakter").

Men jag har svårt att tänka mig att SB skulle ha mördat Eva bara för att hon hotat med att avslöja deras förhållande för hans nuvarande sambo. Han hade ju bara behövt neka och lätt kunnat förklara deras kontakter med att de haft gemensamma intressen, både privata och yrkesmässiga. AA bör rimligen ha känt till att Eva var en av hans kolleger och att han tidigare varit tillsammans med henne. Så ett "avslöjande" från Evas sida hade han ju kunnat förklara med att hon inte gav upp sina försök att få honom och att "avslöjandet" bara var ett sätt för henne att hämnas när han inte längre var intresserad. Det borde inte ha varit något skäl att mörda henne.
Citera
2011-01-19, 14:05
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ja det här med kroppen har jag funderat en del på.
Att på egen hand flytta en HEL död kropp kan inte vara en enkel match. Särskilt inte utan att bli sedd. Att han har haft en medhjälpare är ju väldigt osannolikt, men ändå möjligt.

Om han inte haft medhjälpare så måste han ha tagit livet av BO på samma ställe som han hängt upp (om han nu gjort det) och styckat henne och då måste ju mordet varit planerat från början.

Eller så har han helt sonika tagit livet av henne i bilen och kört henne dit han velat ha henne.
Citera
2011-01-19, 14:11
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Eller det förhållande som hon ansåg att de hade eller önskade att de skulle ha. SB kanske betraktade deras förhållande som avslutat, även om de träffades då och då (vilket ju inte behöver innebära att det var några "sexuella kontakter").

Men jag har svårt att tänka mig att SB skulle ha mördat Eva bara för att hon hotat med att avslöja deras förhållande för hans nuvarande sambo. Han hade ju bara behövt neka och lätt kunnat förklara deras kontakter med att de haft gemensamma intressen, både privata och yrkesmässiga. AA bör rimligen ha känt till att Eva var en av hans kolleger och att han tidigare varit tillsammans med henne. Så ett "avslöjande" från Evas sida hade han ju kunnat förklara med att hon inte gav upp sina försök att få honom och att "avslöjandet" bara var ett sätt för henne att hämnas när han inte längre var intresserad. Det borde inte ha varit något skäl att mörda henne.

Det var precis det jag menade, alltså att Eva ville ha mer.

Det är väl inte alltid så lätt att det "bara" är att neka ett förhållande. Om sambon redan hade svårt att lita på SB (som kanske inte är så otroligt med tanke på snacket om hans "flörtighet") så kanske han kände att han hade för mycket att förlora.

Dessutom kanske Eva hade bevis för deras romans?
Citera
2011-01-19, 14:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Sten Levander brukar ju alltid vara intressant att lyssna till, jämfört med andra s.k. experter. Men de måste ha citerat honom väldigt konstigt i tidningen, han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat tidigare? Måste väl finnas många psykopater som inte "åker fast" för något. Han kanske menar att han troligtvis inte är fullblodspsykopat eftersom det skulle ha märkts mer i tidigare leverne, men att han nog bör ha psykopatiska drag ändå. Mm.

Ja visst !
Psykopatdrag är väl en slags empatistörning men kanske inte en fullfjädrad psykopat
Empatin finns inte på alla punkter hos en sån person kanske man kan uttrycka det.

Utan empati kan en person vara hur hänsynslös som helst mot andra. Vanligtvis handlar det om att psykopaten utan förebråelser "lurar skjortan av dig". Det sker i det vardagliga umgänget, det syns i deras parasiterande livsstil och ett "yrkesmässigt" bedrägeri. Det visar sig i otrohet, svekfullhet, ondska och grymhet.

Att kunna känna för och med andra.

Att kunna leva sig in i andras känslor av lycka, sorg, smärta och obehag.
Empati brister hos många.

Den empatiska förmågan är olika stark hos människor.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-19 kl. 14:14.
Citera
2011-01-19, 14:19
Medlem
bagarn29s avatar
Vad jag förstår så första gången någon har sett S (vad vi vet) är i tvättstugan ca 11.30-12.00. Om det är han som svarar på Es mobil så har han varit nära sin bostad och det kan man se på listorna från telebolagen. Sedan ser folk honom i golfhallen och på Öru fram ca 15.00 ev. något längre.

De saker han ev. skulle behöva kan det finnas på universitetet?

Hämtningen av E är inte bekräftad mer än av S som ev. kan veta vem som körde den svarta bilen. Gymtiden är inte heller bekräftad mer än att S säger sig ha tränat innan tvätten.

Skulle det kunna ligga en kropp i grusgropen ca 7 timmar under dagtid utan att någon sett kroppen?
Citera
2011-01-19, 14:24
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Det var precis det jag menade, alltså att Eva ville ha mer.

Det är väl inte alltid så lätt att det "bara" är att neka ett förhållande. Om sambon redan hade svårt att lita på SB (som kanske inte är så otroligt med tanke på snacket om hans "flörtighet") så kanske han kände att han hade för mycket att förlora.

Dessutom kanske Eva hade bevis för deras romans?

Och kanske hade andra "bevis" på nåt som var förödande för honom?
Citera
2011-01-19, 14:28
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Det var precis det jag menade, alltså att Eva ville ha mer. Det är väl inte alltid så lätt att det "bara" är att neka ett förhållande. Om sambon redan hade svårt att lita på SB (som kanske inte är så otroligt med tanke på snacket om hans "flörtighet") så kanske han kände att han hade för mycket att förlora. Dessutom kanske Eva hade bevis för deras romans?
Naturligtvis kan det ha varit så. Men jag tycker ändå det är svårt att tro att SB skulle ha sett mord som en bra utväg för att slippa bli avslöjad. Om Evas krav och eventuella ultimatum var orsaken till hennes död, så har jag i så fall lättare att föreställa mig att han dödade henne i hastigt mod, utan att ha planerat det. Om mordet var planerat så tror jag att hotet måste ha handlat om någonting mycket allvarligare.
Senast redigerad av Pethrus 2011-01-19 kl. 14:31.
Citera
2011-01-19, 14:33
Medlem
[quote=bagarn29]Vad jag förstår så första gången någon har sett S (vad vi vet) är i tvättstugan ca 11.30-12.00. Om det är han som svarar på Es mobil så har han varit nära sin bostad och det kan man se på listorna från telebolagen. Sedan ser folk honom i golfhallen och på Öru fram ca 15.00 ev. något längre.

De saker han ev. skulle behöva kan det finnas på universitetet?

Hämtningen av E är inte bekräftad mer än av S som ev. kan veta vem som körde den svarta bilen. Gymtiden är inte heller bekräftad mer än att S säger sig ha tränat innan tvätten.

Skulle det kunna ligga en kropp i grusgropen ca 7 timmar under dagtid utan att någon sett kroppen?[/QUOTE]

Jag har en viss lokalkännedom, men besöker väl inte grustaget i Eker särskilt ofta. Rent teoretiskt skulle det nog kunna ligga en kropp där en längre stund utan att någon ser den. Men har man otur kan den upptäckas inom 10 minuter. Det är inte en helt ödslig plats. Märk att grusgropen ligger mellan Örebro och fyndplatserna. Det skulle även kunna vara fråga om en mellanlagring, något som gömts i den ena riktningen för att hämtas upp i den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in