2011-02-07, 16:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror säkert han har gott renome, i Örebro. Men denna händelse är mycket större än en enstaka angelägennhet för Örebroarna. Det krävs att någon rör om i grytan, och det handlar inte om att vara "mediakåt", alla uttalanden i media har sina syften.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=935&module_instance=12

Studierna visar att utredarna påverkas av sina känslor och är mycket styrda av sin ingångshypotes. De tenderar att anamma information som talar för hypotesen men är skeptiska eller avfärdar information som motsäger den. Ett känt fall där polisen var så kraftigt påverkad av sitt huvudspår att man knappt trodde på motsägande DNA-bevisning är Tommie Karim-fallet. Han satt felaktigt häktad i två månader och utsattes för så pressande och suggestiva förhör för ett bestialiskt mord på sin sambo i Gävle att han nästan själv blev övertygad om att han begått brottet. I själva verket var det sambons fosterbror, den så kallade Gävlekannibalen, som var mördaren. Fallet visar tydligt att utredningsteam inte kan bestå av jasägare utan måste ha med någon som spelar djävulens advokat.
Domstolspsykologi handlar exempelvis om hur domare värderar och lägger samman bevis samt hur de i rätten påverkas av vad som skrivs i tidningarna och av känsloutspel av dem som förhörs.
Citera
2011-02-07, 16:08
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
Jag tror inte att det går att göra en rättvis beskrivning av polisens arbete via läckorna.

"Vi kollade honom, men den dagen satt han i möte med andra, åt ute med vänner, var hemma med flickvän" o s v, är ju inte precis något att läcka om.

Polisen läcker ju inte till oss på FB, de läcker till pressen. Att då rabbla upp alla som avförts ur utredningen är inte precis vad tidningarna sysslar med.

Nej, men men om uteblivet läckage om andra nära i EM:s omgivning innebär, att de har strukits som potentiella GM, så återstår isf att hålla dörrarna öppna för en random galning.

Men inte ens det spekuleras det om, utan endast om SB.

Och det som får mig fundersam är åklagaren uttalande, som i mina öron inte låter så värst kaxigt.

Ur Nerikes Allehanda.
Citat:
Den tidigare ostraffade 51-åringen har hela tiden nekat till anklagelserna.
– Han har inte ändrat sin historia på några väsentliga punkter, säger Eckerrot Flodin.
Anser du att utredningen går framåt?
– Den rullar på som väntat.
Finns det en risk att tingsrätten beslutar att släppa honom fri?
– Jag skulle bli väldigt förvånad i så fall. Och om jag trodde att han skulle gå fri skulle jag släppa ut honom.
Citera
2011-02-07, 16:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...le_instance=12

Studierna visar att utredarna påverkas av sina känslor och är mycket styrda av sin ingångshypotes. De tenderar att anamma information som talar för hypotesen men är skeptiska eller avfärdar information som motsäger den. Ett känt fall där polisen var så kraftigt påverkad av sitt huvudspår att man knappt trodde på motsägande DNA-bevisning är Tommie Karim-fallet. Han satt felaktigt häktad i två månader och utsattes för så pressande och suggestiva förhör för ett bestialiskt mord på sin sambo i Gävle att han nästan själv blev övertygad om att han begått brottet. I själva verket var det sambons fosterbror, den så kallade Gävlekannibalen, som var mördaren. Fallet visar tydligt att utredningsteam inte kan bestå av jasägare utan måste ha med någon som spelar djävulens advokat.
Domstolspsykologi handlar exempelvis om hur domare värderar och lägger samman bevis samt hur de i rätten påverkas av vad som skrivs i tidningarna och av känsloutspel av dem som förhörs.

Många intressanta detaljer i texten, men detn viktigaste är att, precis som vi ser i tråden, den första hypotesen man fastnar vid följer med hela vägen.
Citera
2011-02-07, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Varför håller den häktade envist fast vid sin advokat Robson?

Är SB så säker på att han kommer att gå fri att han inte behöver något advokatbyte?
Eller vet han att ett byte av försvarare inte kommer att hjälpa; bevisen finns där?

Nåja, det känns som om det är dags för en advokat med större auktoritet att komma in och röra om i grytan.

Är det någon som vet något om Robson? Är han en typisk oengagerad landsbygdsadvokat eller driver han sina klienters intressen på bästa sätt?
Av den anledningen att Sb aldrig tidigare suttit i en liknade situation och känner därför inte till vikten av en dukrig och engagerad advokat. Han är är en duktigtig bankjurist, ingen kille som slår näven i bordet, rädd för att framstå som en jobbig advokat. OM SB är oskyldig så ska han byta på bumsen.
Citera
2011-02-07, 16:43
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriterium
Robson är ingen oengagerad landsortsadvokat. Han är verksam i Örebroområdet. Örebro är landets sjunde stad med ca 135000 invånare. Robson är erfaren och engagerad.
Han är dock inte presskåt som Silbersky och Althin.

Bara en liten korrigering. De siffror du anger gäller Örebro kommun INTE själva staden.
Citera
2011-02-07, 16:44
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriterium
Robson är ingen oengagerad landsortsadvokat. Han är verksam i Örebroområdet. Örebro är landets sjunde stad med ca 135000 invånare. Robson är erfaren och engagerad.
Han är dock inte presskåt som Silbersky och Althin.

Åklagaren är erfaren på miljömål och försvararen är en duktig bankjurist.

För mig luktar det småstad trots allt. Båda har fått chansen att hamna i rampljuset, och ingen emot sin egen vilja vad jag vet.

Hoppas att de förtjänar sin plats på estraden, annars blir det surt.
Citera
2011-02-07, 16:44
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=935&module_instance=12
Studierna visar att utredarna påverkas av sina känslor och är mycket styrda av sin ingångshypotes. De tenderar att anamma information som talar för hypotesen men är skeptiska eller avfärdar information som motsäger den. [...] Fallet visar tydligt att utredningsteam inte kan bestå av jasägare utan måste ha med någon som spelar djävulens advokat.
Men det kanske är lika svårt för enskilda utredare inom polisen som för enskilda FB:are. Det är lätt att dränkas av de röster som är helt säkra på att SB är skyldig.
Citera
2011-02-07, 17:21
Medlem
Kams avatar
Det är väl inte alldeles otroligt att SB känner Robson sedan tidigare...kanske via golfen. Han kan ha stort förtroende för honom.
Beror det på att det inte finns minsta lilla fläskben att sätta tänderna i, som det börjar ropas på advokatbyte.
Citera
2011-02-07, 17:34
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
Av den anledningen att Sb aldrig tidigare suttit i en liknade situation och känner därför inte till vikten av en dukrig och engagerad advokat. Han är är en duktigtig bankjurist, ingen kille som slår näven i bordet, rädd för att framstå som en jobbig advokat. OM SB är oskyldig så ska han byta på bumsen.

Finns olika erfarenheter av den mannen, verkar det som....
Citera
2011-02-07, 17:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantHilda
På vilket sätt är detta släktträd relevant för tråden?
AAs brors barn?
AAs föräldrar?
osv...
Jag bara undrar

Om jag ska vara ärlig börjar detta bli mycket intressant, precis som Evas familj.

Det handlar inte bara om att hitta bevis för en GM utan också att utesluta andra GM.
Citera
2011-02-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Varför håller den häktade envist fast vid sin advokat Robson?

Är SB så säker på att han kommer att gå fri att han inte behöver något advokatbyte?
Eller vet han att ett byte av försvarare inte kommer att hjälpa; bevisen finns där?

Nåja, det känns som om det är dags för en advokat med större auktoritet att komma in och röra om i grytan.

Är det någon som vet något om Robson? Är han en typisk oengagerad landsbygdsadvokat eller driver han sina klienters intressen på bästa sätt?

Advokat som advokat. Skillnaden är bara att vissa framträder allt oftare då tar sig an mål som är mer uppmärksammade i Media.
Robson är nog i högsta grad en lika bra Advokat som Althin eller Silbersky. Den senare av dessa två är ju direkt ingen stjärna. Men det tillhör en annan tråd.

Begreppet lantorts-advokat förstår jag mig inte riktigt på. Inte mer än att det brukar vara en stereotyp karaktär som förekommer på film.
Citera
2011-02-07, 17:48
Medlem
Kams avatar
Hur var det nu. Någon läste i ngn pappersblaska om ev triangeldrama. Någon som läst mera än löpet?
Vad stod det isf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in