2011-02-12, 12:55
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Äh, det behöver inte vara något komplicerat alls. Heta ordväxlingar som driver båda till bristningsgränsen, EM gör ett utfall och kastar sig på SB, SB tappar fattning och tar ett stryptag...

Tror det var i Mats Alm-tråden vi diskutera hur oerhört lätt och snabbt en människa kan dö av ett stryptag, om olyckan är framme.

Jovisst kan det vara så enkelt som du beskriver det, men men...

Som jag förstått utifrån denna tråd och beskrivningen av SB så är ju MA och han helt olika typer av personer och resonerar förmodligen också helt olika.

Jag vet att svartsjuka och kärlek/icke-kärlek kan leda till mord, men är ändå tveksam till att det skulle vara motivet i detta fall.
Citera
2011-02-12, 12:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
Här på FB finns det utrymme för allas tankar och åsikter, vilket är bra.

Men jag blir lite frågande och fundersam när jag läser vissa inlägg! Vi som arbetar inom vårdsektorn och har en professionell bakgrund, vet och ser hur små och vardagliga incidenter kan utlösa de mest brutala övergrepp.

Upplösningen av detta fall kommer troligtvis att bli en antiklimax för många av er.

Jag vet inte om du är läkare inom psykiatrin, men ändå.

Kan inte en olyckshändelse, som leder med att EM avlider, utlösa en reaktion hos GM, som får honom/henne att vilja undanröja alla spår?

Jag kan tycka att det mest logiska ändå vore att kontakta polisen, berätta sanningen och ta sitt ev. straff.

Men om h*n grips av panik, för mycket står på spel, såsom förhållandet med AA, arbetet, vad ska alla säga och vad ska alla tro etc.

Kan inte det få en person att samla sig och ta itu med "uppstädningen", och då på ett ganska rationellt sätt. EM är ju ändå bortom alla räddning och det gäller nu att göra det, för honom, bästa av situationen.

Likaså kanske den kyla han verkar uppvisa efteråt, förklaras med att "skadan är redan skedd", nu är det bara att hålla fast vid vad han tidigare har sagt.
Citera
2011-02-12, 12:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det verkar klarlagt nu att säckarna kommer från willys, uppgifter gör gällande att han var på Willys 09:20, förvisso obekräftade uppgifter men dock lite starkare med facit i hand om säckarna, och om det stämmer så ser jag att det är ett märkligt inköp vid den tidpunkten om inte Eva redan då är död.

Kanske är det så enkelt att när SB hade lagt in tvätt så började han fundera igenom sin story och kom på att det bästa nog skulle vara att om det uppdagas att han hämtat Eva så säger han att han körde henne hem.

Sedan kommer han på att bilen står kvar vid arbetet och då går han dit och kör den till hennes garage. Därefter beger han sig hem för att fixa med tvätten.

Almby Örebro på Willys?
Klockan 9.20 den 29/12 eller?

Eva försvann utan ett spår från sin lägenhet i centrala Örebro i onsdags morse. Hon skickade ett sms till en av sina tre söner klockan 07.47 och det är det sista, hittills kända spåret efter henne.

12:15-12:20 SB kommer till en golfhall för att slå några hinkar. Är identifierad av ägarna till hallen som säger att han stannade till c:a 13:00 – 13:05.

Någon gång under dagen: En övervakningskamera visar hur EM kliver in i en svart Cadillac BLS utanför sitt nya jobb på Stubbengatan 2 i västra Örebro. Enligt osäker källa kan EM identifieras på filmen, men inte SB eller bilens registreringsnummer.

4 – Mobilen
Några dagar in på det nya året kontrolleras Evas och den misstänkte 51-åringens mobiltelefontrafik. Då får polisen träff på en mast mellan Lockhyttan och Klockhammar och letandet ute i skogarna börjar. Sex dagar senare görs första fyndet.

Jag får inte ihop det här alls !
Citera
2011-02-12, 12:59
Medlem
Tvättstugegrejen verkar konstig.
Bodde uppenbarligen i flerfamiljshus med gemensam tvättstuga och bokning av tvättid där han tog någon annans förbokadetid.
När jag bott med gemensam tvättstuga har det alltid varit ett himla springande där med folk som undrat om jag behövde alla maskiner, hämtat något de glömt, satt upp ny tid osv. Inte skulle man under sådana omständigheter våga tvätta kläder använda vid mord? Är inte det rimliga att man eldar upp kläderna rakt av bara?
Varje gång mördaren tar på sig sin skjorta som han använde vid mordet kommer han ju annars att tänka - jag tror jag tar mordskjortan idag - kan bli bra.

Vad gjorde han EGENTLIGEN i tvättstugan?
Citera
2011-02-12, 12:59
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Bilen bör väl först ha stått vid hennes arbetsplats. Kanske GM hämtade den på natten mellan 29-30:de och körde den till garaget. Parkerade den medvetet slarvigt med nycklarna i för att ge sken av "bortförande" alt "kidnappning". Bara en tanke från min sida.

Bilen hittades i samband med försvinnandet. En tolkningsfråga, men för mig är det samma dag som hon saknades.
Citat:
Eva anmäldes försvunnen när hon inte kom till ett planerat möte under förmiddagen den 29 december. Polisen uppger att Evas bil, en silverfärgad Golf, hittades i anslutning till försvinnandet. Aftonbladet har tidigare pratat med en person som hävdar att hon såg Eva i Nora vid 14.30-tiden dagen för försvinnandet.
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8404262.ab

Det borde ha varit det första de anhöriga kollade, om hennes bil stod kvar i garaget.

Det har tidigare diskuterats om hon öht hade sin egen bil till U 21, det rör sig om 2 km mellan Lövstagatan och U 21.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-02-12 kl. 13:02.
Citera
2011-02-12, 13:00
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Det verkar klarlagt nu att säckarna kommer från willys, uppgifter gör gällande att han var på Willys 09:20, förvisso obekräftade uppgifter men dock lite starkare med facit i hand om säckarna, och om det stämmer så ser jag att det är ett märkligt inköp vid den tidpunkten om inte Eva redan då är död.

Kanske är det så enkelt att när SB hade lagt in tvätt så började han fundera igenom sin story och kom på att det bästa nog skulle vara att om det uppdagas att han hämtat Eva så säger han att han körde henne hem.

Sedan kommer han på att bilen står kvar vid arbetet och då går han dit och kör den till hennes garage. Därefter beger han sig hem för att fixa med tvätten.
Borde det inte finnas övervakningsfilm på det isf?
Citera
2011-02-12, 13:00
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Ja ..självklart! Alla kvinnor är viljelösa OFFER..inte kan starka intelligenta kvinnor på egen hand agera som om dom var döva och blinda ut och år in.
Självklart MÅSTE det finnas en psykopatisk MAN som hypnotiserar henne.
Även där kvinnor är gärningsmän och hackat folk i småbitar hör man samma visa :"Hon har blivit manipulerad av xxxxx..
Att mågna kvinnor här i tråden har nån slags Mitt-Livs-Novell -Tänk har jag noterat.
Men att man fördummar sina medsystrar så till den milda grad är otäckt.

MissSoFo, ditt uttalande speglar en mycket dålig insikt i hur en psykopatisk personlighet fungerar och påverkar sin omgivning, ÄVEN OCH INTE MINST kloka och intelligenta personer.
Den psykopatiska personligheten kan vara både kvinna och man, offret kan vara både fågel och fisk eller mitt emellan...
Jag har stor erfarenhet av dessa personer både i mitt arbete som läkare och i min bekantskapskrets. Följande inlägg från en av Evas vänner, som du hänvisar till, beskriver situationen för offret väldigt väl, samt även omgivningens reaktion på denna mystiska och obegripliga förtrollning.
En författare som tidigt skildrade den psykopatiska personlighetens makt över sin omgivningen var Jane Austen.
Kanske därför hennes verk fortlever efter nästan 200 år i form av ständigt nya filmatiseringar och fascinerar generation efter generation. Typexemplet är Pride and Prejudice, Kärlek och fördom, från 1813.
De fanns då och de finns nu och orsakar stort mänskligt lidande.
Senast redigerad av VVatson 2011-02-12 kl. 13:08.
Citera
2011-02-12, 13:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Almby Örebro på Willys?
Klockan 9.20 den 29/12 eller?

Eva försvann utan ett spår från sin lägenhet i centrala Örebro i onsdags morse. Hon skickade ett sms till en av sina tre söner klockan 07.47 och det är det sista, hittills kända spåret efter henne.

12:15-12:20 SB kommer till en golfhall för att slå några hinkar. Är identifierad av ägarna till hallen som säger att han stannade till c:a 13:00 – 13:05.

Någon gång under dagen: En övervakningskamera visar hur EM kliver in i en svart Cadillac BLS utanför sitt nya jobb på Stubbengatan 2 i västra Örebro. Enligt osäker källa kan EM identifieras på filmen, men inte SB eller bilens registreringsnummer.

4 – Mobilen
Några dagar in på det nya året kontrolleras Evas och den misstänkte 51-åringens mobiltelefontrafik. Då får polisen träff på en mast mellan Lockhyttan och Klockhammar och letandet ute i skogarna börjar. Sex dagar senare görs första fyndet.

Jag får inte ihop det här alls !

Till det har vi tvättstugan där han bevisligen samspråkade med en granne, dock osäkert vilken tid. I övrigt så finns inga bekräftade iakttagelser av någon av dessa denna dag.

Om de spårat Evas mobil och SB:s mobil till samma område så betyder det inte att de behöver ha spårat dessa samma dag, alltså Evas mobil är spårad den 29:e medans SB:s kanske är spårad dit den 30:e. Det känns som osäkra uppgifter.

När golfen påbörjas är Eva död, arbetet med att röja undan de första spåren klara och Evas kropp är temporärt placerad på en dold plats.
Jag tror mer nu på att tvätt och golf inte är avsedda för alibi.
Citera
2011-02-12, 13:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Bilen hittades i samband med försvinnandet. En tolkningsfråga, men för mig är det samma dag som hon saknades.

Bilen påträffades i garaget på torsdagen.
Citera
2011-02-12, 13:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Till det har vi tvättstugan där han bevisligen samspråkade med en granne, dock osäkert vilken tid. I övrigt så finns inga bekräftade iakttagelser av någon av dessa denna dag.

Om de spårat Evas mobil och SB:s mobil till samma område så betyder det inte att de behöver ha spårat dessa samma dag, alltså Evas mobil är spårad den 29:e medans SB:s kanske är spårad dit den 30:e. Det känns som osäkra uppgifter.

När golfen påbörjas är Eva död, arbetet med att röja undan de första spåren klara och Evas kropp är temporärt placerad på en dold plats.
Jag tror mer nu på att tvätt och golf inte är avsedda för alibi.

Ser inte det ut som att BO har klivit in i bilen efter handlandet på Willys?
Mellan dessa gatorna är det Sträcka 23.1 km 25 min bilfärd.
Hans mobil är spårad några dagar på det nya året om det stämmer dvs.

Stubbegatan till Willys menar jag nu.
Man får räkna in restiderna i allt rännande som MG uppges ha gjort.
Citera
2011-02-12, 13:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag inte med dig om. Vem som helst kan nog bli mördare beroende på vilken situation de hamnar i, så långt är jag med. Men vem som helst kan inte bli styckmördare. Då skulle vi ha betydligt flera styckmördare.

Om man råkar mörda någon så har man försatt sig i en rätt hopplös situation. Då måste man fundera över nästa åtgärd. Redan här faller många bort som potentiella styckmördare. Antingen erkänner man eller så försöker man dölja sitt brott genom att få bort kroppen. Kanske en del försöker sätta dit någon annan för mordet.
Du har rätt i att man, för att kunna bli styckmördare av den defensiva sorten måste vara hyfsat beslutsam, ha en viss självövervinnelse, inte förlamas i krissituationer, och inte vilja åka fast. Det exkluderar en hel del människor, visst gör det det. Men är det på något sätt onormalt att vara hyfsat beslutsam, inte förlamas i krissituationer, och inte vilja sitta många år i fängelse? jag tycker att jag snarast har beskrivit typiska önskade ledaregenskaper ovan.

Citat:
De enda som möjligen kan bli styckmördare är de som i ovanstående situation väljer att försöka få bort kroppen. De flesta som måste få bort en kropp väljer nog trots allt inte att stycka den. Återigen har vi ett stort bortfall.
Ja, men det valet styrs ju i första hand av praktiska skäl. Kan du få bort kroppen utan att stycka den slipper du ju en massa besvär som dessutom riskerar att fälla dig, om styckningsplatsen kan identifieras och knytas till dit.

Citat:
Jag tänker mig hela situationen som ett beslutsträd, där grenarna är alternativ i flera nivåer mellan steget att mörda och steget att stycka och bortfallet innan man väljer alternativet att stycka är rätt stort enligt min mening.
Visst är det så. Men jag tror att det är ett mycket stort misstag att förutsätta att valen av alternativ fram till styckmord i någon större utsträckning måste betingas av några psykiska abnormiteter hos gärningsmannen. De faktiska omständigheterna spelar säkerligen en helt avgörande roll.

Citat:
Bara för att du har mött en styckmördare som verkar normal så betyder det inte att alla som verkar normala kan bli styckmördare.
Nä, naturligvis inte. Men, som sagt, en del av dee egenskaper som krävs är i sig goda egenskaper som beslutsförhet och handlingskraft under press - inget som vi gärna vill kalla för abnormt. Sedan vill jag påstå att graden av desperation - hur mycket man har att förlora - spelar en betydande roll. Ju mer socialt etablerad en mördare är, ju mer har h*n att förlora på att bli upptäckt och dömd. Det gällde i mycket hög grad Rodius, och det gäller, ifall han är gm, också i betydande grad SB.
Citera
2011-02-12, 13:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ser inte det ut som att BO har klivit in i bilen efter handlandet på Willys?
Mellan dessa gatorna är det Sträcka 23.1 km 25 min bilfärd.
Hans mobil är spårad några dagar på det nya året om det stämmer dvs.

Du menar att han köpte säckar och tejp först och därefter hämtade SB?

Varför väntade han inte till efter nyår med att mörda henne, om det var planerat. Hon skulle på långsemester, vad jag förstår, och det känns inte som att det var bråttom med mordet om det var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in