2011-01-19, 12:10
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprida
Hon var alltså skriven ett kort tag i Örebro, sedan flyttade hon tillbaka till Kungsgatan i Nora?
Hon har tydligen en koja i trakten också.

Vadå koja? En till? Skogstokigt skogsfolk eller ...

?
Citera
2011-01-19, 12:11
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Apropå påsar och säckar.
Om man kväver nån, t.ex. genom att trä en påse över huvudet eller hålla en kudde över ansiktet, då får väl utredarna problem med bevisningen? Iaf om man inte har lämnat spår av sig själv, som hår, hud, fibrer eller annat.

Gör man det dessutom på en person som inte är riktigt medveten, så går det väl inte ens att med säkerhet fastställa dödsorsaken. Rätta mig om jag har fel.

Rent teoretiskt så skulle väl en person som hittas död, med en bula i skallen, bara ramlat och sen slutat att andas.
När det i själva verket kunde ligga till som så, att den döde fått ett slag i huvudet och därefter fått hjälp att kvävas.
Citera
2011-01-19, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Apropå påsar och säckar.
Om man kväver nån, t.ex. genom att trä en påse över huvudet eller hålla en kudde över ansiktet, då får väl utredarna problem med bevisningen? Iaf om man inte har lämnat spår av sig själv, som hår, hud, fibrer eller annat.

Gör man det dessutom på en person som inte är riktigt medveten, så går det väl inte ens att med säkerhet fastställa dödsorsaken. Rätta mig om jag har fel.

Rent teoretiskt så skulle väl en person som hittas död, med en bula i skallen, bara ramlat och sen slutat att andas.
När det i själva verket kunde ligga till som så, att den döde fått ett slag i huvudet och därefter fått hjälp att kvävas.
Hittar man huvudet så kan man se på ögonen om man stryps eller är kvävd.
Annars blir det svårt
Citera
2011-01-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OP5.Operator
Det är inte teknikst möjligt att mha EN telemast mäta in en telefon till ett tiotal meter. I Stockholm city mha av flera master går det att få denna typ av info. Sen tror jag inte fyndplatsen bara täcks av endast EN mast.

Varför skicka till Nokia? Den kompetensen finns närmare.

Därför tror jag inte riktigt på denna information. Källan kanske tror sig veta??
Ligger en del i det.(en hel del känns det som)
Citera
2011-01-19, 12:14
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprida
Hon var alltså skriven ett kort tag i Örebro, sedan flyttade hon tillbaka till Kungsgatan i Nora?
Hon har tydligen en koja i trakten också.

Ja, men inte ens en månad, jag undrar vad vitsen var med det?
Citera
2011-01-19, 12:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Apropå påsar och säckar.

Om man kväver någon så kan man konstatera att personen har dött meddelst kvävning. Bland annat blir det små röda prickar i ögonen då blodkärl brustit där.
Citera
2011-01-19, 12:19
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Om man kväver någon så kan man konstatera att personen har dött meddelst kvävning. Bland annat blir det små röda prickar i ögonen då blodkärl brustit där.

Blir det bristningar även om personen är medvetslös?
Citera
2011-01-19, 12:19
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ja, men inte ens en månad, jag undrar vad vitsen var med det?

Jag reagerade på detta med kojan då BO vid sina resor utomlands också tydligen bodde i en koja.
Det finns väl en förklaring till detta som naturintresse m fl. Så lite vi vet om vuxnas intressen egentligen. Vi går efter våra egna snäva mallar.
Citera
2011-01-19, 12:20
Medlem
Citat:
Apropå påsar och säckar.

Det är inte möjligt att kväva en människa utan att det syns vid obduktionen. Vill BO andas, men inte kan, lämnar detta tillstånd väl synliga spår. Ett sätt att lägga ut villospår kan vara att köra ner ex. en köttbit i luftstrupen.
Citera
2011-01-19, 12:21
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoda70
Trots allt så verkar ju SB (om det nu är han som är GM) följa mönstret med vart kroppsdelarna brukar placeras vid just styckmord. På ställen som man är väldigt välbekant med. Det ger troligtvis någon slags trygghetskänsla att smyga runt i e känner till bra. Och tänk efter, om inte den där hunden hade vart ute å nosat upp första säcken skulle verkligen de andra säckarna hittats så raskt då? Kanske hade tiden gått och innehållet ruttnat... Det kanske var så han tänkte. Hur många stannar till efter vägen och öppnar svarta sopsäckar egentligen...

Om man förutsätter att GM är kontrollerad och balanserad vid styckningen, jmf Hamilkars inlägg 7386 undrar man ändå över valet av dumpningsplats.
Varför välja att dumpa kroppen på ett så välbesökt friluftsområde där många är i högträning för tillfället. Dessutom under en så känslig tid som mellan jul och nyår då många tog sig extra ledigt. Alla skolungdomar hade ju ledigt tex.Många hundägare borde vara i området för långpromenader.
Det måste ju vara i GM`s intresse att kroppsdelarna hittas så sent som möjligt. Det borde ju finnas massvis med obesökta skogar i trakten. När han ändå valde att dumpa bålen i ett dike vid vägen vad tusan valde han inte någon annan skog för?
Citera
2011-01-19, 12:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Polisen: Vi vill ha in
fler vittnesuppgifter
Polisen efterlyser nu alla former av iakttagelser som kan ha samband med styckmordet på Norakvinnan Eva Magnusson.

Det är främst iakttagelser från 27 december fram till nyårsdagen och framförallt norr och nordväst om Örebro.
- Det vi är särskilt intresserade av är området väster om riksvägen upp mot Lindesberg, alltså Lillån Hovsta, Axberg och vidare upp mot Lockhyttan, samt vägen från Karlslund ut mot Eker. I samband med det också kvinnans bil av märket Golf och den misstänkte 51-åringens bil av märket Cadillac, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson.

http://na.se/nyheter/orebro/1.1072766-polisen-vi-vill-ha-in-fler-vittnesuppgifter

Nu sätts en ny förhörsledare in i fallet om styckmördade Eva, 51.
Han ska knäcka den misstänkte mannen i takt med att polisen samlar på sig viktiga detaljer till
utredningen.
- Vårt mål är att få den som har gjort det här fälld i domstol, säger Torbjörn Carlson, presstalesman för Örebropolisen

Ingen brådska
Men polisens taktik är att skynda långsamt.
– Det är ingen brådska med förhören. Det görs regelmässigt i slutfasen av en utredningen, efter att sakkunniga och vittnen lämnat information. Därefter blir den misstänkte förhörd, då man är bra påläst.
Varför byter ni förhörsledare?
– Det handlar om uthållighet.
Polisen har ingen ny dag då nästa förhör ska hållas.
– Vi hastar inte fram något. Det får komma när åklagaren och förhörsledaren bedömer det som läge.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2296134/ny-forhorsledare-ska-knacka-misstankte-51-aringen
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-19 kl. 12:27.
Citera
2011-01-19, 12:25
Medlem
VVatsons avatar
Ursprungligen postat av allegrageller

Citat:
Blir det bristningar även om personen är medvetslös?

Svar Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in