2016-09-03, 10:27
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonrobin1994
Vad skall man tänkte på vid det där diket då, staketet som man ska klättra över?
Ska man lägga ned vapnet brutet eller ha det med sig när man går över hindren, över diket?
Du lutar det brutna vapnet på andra sidan och går sedan över staketet.
Citera
2016-09-12, 11:55
Medlem
Läsa jägarexamens teori enbart på nätet? Även provet?

Min 10 åriga grabb vill redan göra färdigt teorin för jägarexamen, och jag undrar då om teorin går att göra enbart över internet? Även teoriprovet? Hittar inga klara svar på detta, någon som kan reda ut detta?
Senast redigerad av norden22 2016-09-12 kl. 12:10.
Citera
2016-09-12, 12:11
Avstängd
321js avatar
https://jagareforbundet.se/utbildnin...examen-online/
Citera
2016-09-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Du lutar det brutna vapnet på andra sidan och går sedan över staketet.

Inte som jag fick lära mig det. Patron ur, slå ihop bössan och ställa över staketet. Man bryter vapnet för att visa andra att vapnet är ofarligt. På jaktstigen är det tänkt att du är ensam och du vet att vapnet är ofarligt eftersom du just tagit ut patronerna.
Citera
2016-09-13, 02:09
Medlem
Jag har en liten fundering angående mitt senaste vapenköp.

Valet blev en hagelautomat (Fabarm xlr) och jag borde få licens för den inom de kommande veckorna. Däremot oroar jag mig för en sak. Vapenhandlaren kryssade i Ammunitionsklass 1 i formuläret. Jag har enbart tillåtelse att söka licens för hagelvapen samt kulvapen klass 2 och lägre klasser.

Jag har under senaste tid läst lite om slugs och de kräver ju att man är godkänd för klass 1-kula. Kan polisen ge mig ett avslag för detta vapen? För att jag kan skjuta slug i vapnet och eftersom vapenhandlaren kryssade i Klass 1? När jag frågade vapenhandlaren svarade han bara "det spelar ingen roll"

Har lite svårt att formulera vad jag menar. Hoppas ni förstår.
Citera
2016-09-13, 22:03
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yezdigerd
Inte som jag fick lära mig det. Patron ur, slå ihop bössan och ställa över staketet. Man bryter vapnet för att visa andra att vapnet är ofarligt. På jaktstigen är det tänkt att du är ensam och du vet att vapnet är ofarligt eftersom du just tagit ut patronerna.
När jag tog jägarexamen så var det patron ut och att vapnet skulle vara brutet men det kanske skiljer sig åt mellan distrikten.
Citera
2016-09-13, 22:14
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrseabeach
Jag har en liten fundering angående mitt senaste vapenköp.

Valet blev en hagelautomat (Fabarm xlr) och jag borde få licens för den inom de kommande veckorna. Däremot oroar jag mig för en sak. Vapenhandlaren kryssade i Ammunitionsklass 1 i formuläret. Jag har enbart tillåtelse att söka licens för hagelvapen samt kulvapen klass 2 och lägre klasser.

Jag har under senaste tid läst lite om slugs och de kräver ju att man är godkänd för klass 1-kula. Kan polisen ge mig ett avslag för detta vapen? För att jag kan skjuta slug i vapnet och eftersom vapenhandlaren kryssade i Klass 1? När jag frågade vapenhandlaren svarade han bara "det spelar ingen roll"

Har lite svårt att formulera vad jag menar. Hoppas ni förstår.
Tror inte du får avslag däremot kanske en fråga från polisen man får inte köpa slugs om man inte har klass 1 fast det hade du ju koll på. Hagel är klass 2 verkar klantigt av en vapenhandlare att skriva klass 1.
Citera
2016-09-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Tror inte du får avslag däremot kanske en fråga från polisen man får inte köpa slugs om man inte har klass 1 fast det hade du ju koll på. Hagel är klass 2 verkar klantigt av en vapenhandlare att skriva klass 1.

Jag hoppas inte jag får avslag. Men å andra sidan kan man ju fortfarande skjuta slugs i vapnet om man bockar för klass 2. Kanske är därför vapenhandlaren sa att det inte "spelar någon roll"

Om det nu skulle bli avslag. Måste jag vänta ytterligare 20 veckor (syd) för att endast ändra till klass 2 eller kan polisen ordna det snabbare? Vore ju rena mardrömmen...
Citera
2016-09-14, 07:56
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag hoppas inte jag får avslag. Men å andra sidan kan man ju fortfarande skjuta slugs i vapnet om man bockar för klass 2. Kanske är därför vapenhandlaren sa att det inte "spelar någon roll"
Man kan. Men man får inte.

Men jag vill minnas att det är innehav av någon annan klass 1-lcens som är avgörande. Kanske kommer ihåg fel.

Citat:

Om det nu skulle bli avslag. Måste jag vänta ytterligare 20 veckor (syd) för att endast ändra till klass 2 eller kan polisen ordna det snabbare? Vore ju rena mardrömmen...
Nej, det funkar inte så.

Om/när handläggaren ser någon konstighet med en ansökan kontaktar han/hon/den/det sökanden och ställer kompletterande frågor via telefon/mail/post. När oklarheterna är utredda skrivs licensen ut.

Så det enda som kan hända är att du får vänta någon vecka längre.

Sen finns ju alltid möjlighet att skicka in en komplettering till din ansökan innan den behandlats.
Citera
2016-09-14, 08:53
Medlem
Roddarens avatar
Behörighet för klass 1 gäller för slug och man får då jaga: vildsvin, dovhjort och mufflonfår
Citera
2016-09-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Behörighet för klass 1 gäller för slug och man får då jaga: vildsvin, dovhjort och mufflonfår

Det vet jag mycket väl. Problemet är att vapenhandlaren bockade i klass 1 på hagelgeväret när jag köpte det. Därför är jag orolig att jag kommer få avslag på licensen.
Citera
2016-09-14, 10:43
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Det vet jag mycket väl. Problemet är att vapenhandlaren bockade i klass 1 på hagelgeväret när jag köpte det. Därför är jag orolig att jag kommer få avslag på licensen.

mitt svar var främst till hogerspoket men om du är osäker, ta kontakt med handläggarna. Var pipan räfflad eller slätborrad? Man kan tyvärr inte räkna med att handläggarna har kompetens att se detta som ett hagelvapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in