2012-01-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
om du vet vilka så säg gärna till.

har själv bokat genom studiefrämjandet nu. ingen intensiv iofs.

Studiefrämjandet och liknade brukar ha bra handledare. Men jag kan tänka mig att det dyker upp just intensivkurser som bara är ute efter att tjäna snabba pengar..

Det är ju de fakto ett enkelt sätt att få legala vapen. Slanta upp några tusen för en helgkurs, sök licens. Skit i vapenskåpet för det är bara en onödig kostnad..

.
Citera
2012-01-13, 16:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Skit i vapenskåpet för det är bara en onödig kostnad..
På vilket sätt menar du att det är en onödig kostnad? För det första, händer det något och ditt vapen är inblandat så blir det inte kul. Skulle du åka dit utan att något har hänt gissar jag att det finns ett kännbart straff även för det. Du skulle garanterat bli av med vapnet och vapenlicensen.

Edit: Här står lite om vad som kan hända om man HAR vapnen i ett vapenskåp, men om vapenskåpet inte står hemma hos en själv: http://www.jagareforbundet.se/svensk...pappa-1.13581/
Senast redigerad av irrbloss 2012-01-13 kl. 16:34.
Citera
2012-01-13, 23:11
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
På vilket sätt menar du att det är en onödig kostnad? För det första, händer det något och ditt vapen är inblandat så blir det inte kul. Skulle du åka dit utan att något har hänt gissar jag att det finns ett kännbart straff även för det. Du skulle garanterat bli av med vapnet och vapenlicensen.

Edit: Här står lite om vad som kan hända om man HAR vapnen i ett vapenskåp, men om vapenskåpet inte står hemma hos en själv: http://www.jagareforbundet.se/svensk...pappa-1.13581/

Sluta. Wheelgunner tramsar ju bara och driver med hela denna enkla process kring att så snabbt som möjligt skaffa sig ett vapen.
Citera
2012-01-14, 08:21
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Fast interaktivitet tillför en dimension vid inlärande tycker jag. Läser gärna, men föredrar då skönlitteratur där man inte hakar upp sig på vad man bör komma ihåg . Både mänsklig inlärning och artificiell intelligens bygger ju på repetition för att forma synapskopplingar i hjärnan och hitta rätt vikter i ett neuralt nätverk. Anser att repetition och variation är det absolut lättaste sättet att lära sig något på, fast jag antar att alla har olika preferenser...
Jo, man har nog lite olika sätt som man gillar att lära sej på. Jag kan också ha problem med att komma ihåg saker som jag vet att jag måste komma ihåg . Däremot valde jag att läsa mer inför jägarexamen då jag också tyckte det var intressant, och då kommer jag ihåg betydligt bättre.
Men jag förstår helt vad du menar, och mitt tidigare inlägg vara bara för att retas lite , då detta grundläggande "tips" ofta faller i glömska .
Citera
2012-01-14, 08:28
Medlem
Citat:

Läs igen riktigt sakta vad jag skrev!...

Jag vet mycket väl vad som gäller beträffande vapenskåp.. Problemet är att dom som skaffat illegala vapen knappast bryr sig om sådant..

Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Sluta. Wheelgunner tramsar ju bara och driver med hela denna enkla process kring att så snabbt som möjligt skaffa sig ett vapen.

Jag tramsar INTE! Jag är övertygad om att just detta kommer att hända..

.
Citera
2012-01-14, 09:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Läs igen riktigt sakta vad jag skrev!...
Jag vet mycket väl vad som gäller beträffande vapenskåp.. Problemet är att dom som skaffat illegala vapen knappast bryr sig om sådant..
.
Å andra sidan hade oordning en seriös fråga angående vilka utbildningar som är oseriösa, antagligen för att han/hon inte vill hamna på en sådan. På det svarar du lite goddag yxskaft. Antar att det är därför jag misstolkade ironin/sarkasmen eller vad det nu var...
Citera
2012-01-14, 15:26
Medlem
oordnings avatar
vet inte om någon misstolkade det jag skrev.

jag kommer inte att boka en intensivkurs, jag har bokat genom studiefrämjandet vilket är en kurs på 75 timmar om jag inte minns helt fel.

min fråga var mest för att andra personer inte ska hoppa på intensivkurser som är dåliga.
Citera
2012-01-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
vet inte om någon misstolkade det jag skrev.

jag kommer inte att boka en intensivkurs, jag har bokat genom studiefrämjandet vilket är en kurs på 75 timmar om jag inte minns helt fel.

min fråga var mest för att andra personer inte ska hoppa på intensivkurser som är dåliga.

Jag gick genom studiefrämjande och kan rekommendera det. Tänk dock på att det är bra mycket mer kostnader än kursavgiften som man kanske inte alltid tänker på innan kursen. (litteratur, skytteövningar, skytteprov och teoriprov) många på vår kurs fick en chock när de insåg att kursavgiften bara var halva slutsumman.

/A.P
Citera
2012-01-25, 23:25
Medlem
Fickludds avatar
Se upp för bedragare!

Bedragare i jägarexamen i farten igen
Citera
2012-02-07, 05:57
Medlem
crusherzs avatar
Jag har en liten fundering över hurvida min jägarexamen fortfarande gäller.

För ganska många år sedan tog jag jägarexamen för småvilt (teori och uppskjutning) och började med högvilten. På högvilten gjorde jag dock endast teorin och skulle göra uppskjutningen men det blev aldrig av, så nu undrar jag lite hur det ser ut för min del. För vad jag har förstått så är högvilt och småvilt i samma utbildning nu eller?

Har jag jägarexamen för småvilt fortfarande?
Om jag vill ta högvilt, måste jag läsa om hela nya utbildningen?
Jag antar att jag inte endast kan göra uppskjutningen för högvilt och vara klar, eller hur?
Finns det någonstans man kan kolla vad för slags "licenser" för jag man har? tex småvilt, högvilt osv.

P.S. jag hade inte tänkt fara ut och jaga imorgon direkt, bara lite allmännt fundersam.
Citera
2012-02-07, 11:07
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusherz
För vad jag har förstått så är högvilt och småvilt i samma utbildning nu eller?
Samma teoretiska prov. Fortf olika skjutprov.

Citat:
Har jag jägarexamen för småvilt fortfarande?
Självklart har du det.

Citat:
Om jag vill ta högvilt, måste jag läsa om hela nya utbildningen?
Om du har bevis på att du klarat högviltsteorin så att du har komplett teori, så gäller det fortfarande.

Citat:
Jag antar att jag inte endast kan göra uppskjutningen för högvilt och vara klar, eller hur?
Jo, om du kan bevisa att du har teorin klar skall du kunna skjuta "älgbanan" och vara klar.

Citat:
Finns det någonstans man kan kolla vad för slags "licenser" för jag man har? tex småvilt, högvilt osv.
Kontakta naturvårdsverket.

/capmac
Senast redigerad av capmac 2012-02-07 kl. 11:09.
Citera
2012-02-07, 20:49
Medlem
Tack flashback för att jag klarade jägarprovet!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in