2011-09-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Precis vad jag sa ju.

Det är tillåtet att använda en .22a också till avlivning så länge man kan motivera att det minskar djurets lidande. Om det går att ha det som motiv till att skjuta en skadad älg med .22a är ju dock tveksamt eftersom skadan troligen blir större bara.
länge sen jag läste om det kommer inte ihåg att man fick skuta på älg med 22a men däremot om det är ett djur du har fångat tillexempel vildsvin så får man avliva på vilket sätt man än behagar. och även om du försöker fånga en räv men får ett vildsvin får du avliva att. och om du får varg i rävburen och den har tagit synlig skada av buren får du avliva den. bra idé för dom som inte vill ha varg på marken fånga det skjut det sen bryt käken på den. funkar på alla utrotningshotade djur. stog ej deta men översate det till modern svenska
Citera
2011-09-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davedavito
länge sen jag läste om det kommer inte ihåg att man fick skuta på älg med 22a men däremot om det är ett djur du har fångat tillexempel vildsvin så får man avliva på vilket sätt man än behagar. och även om du försöker fånga en räv men får ett vildsvin får du avliva att. och om du får varg i rävburen och den har tagit synlig skada av buren får du avliva den. bra idé för dom som inte vill ha varg på marken fånga det skjut det sen bryt käken på den. funkar på alla utrotningshotade djur. stog ej deta men översate det till modern svenska

Vad vill du få fram med ditt obegripliga inlägg!?

Har man fångat ett djur i en fälla så är det det som är själva jaktsituationen. Hur man sedan avlivar djuret är en helt annan sak..

.
Citera
2011-09-29, 17:08
Medlem
davkeis avatar
Jag undrar i fall det finns några krav på synen när det gäller att ta jägarexamen. För att ta ett exempel så får man ju ta körkort l i fall man använder linser eller glasögon som korrigerar synen i fall det behövs är det samma med jägarlicensen?
Citera
2011-09-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davkei
Jag undrar i fall det finns några krav på synen när det gäller att ta jägarexamen. För att ta ett exempel så får man ju ta körkort l i fall man använder linser eller glasögon som korrigerar synen i fall det behövs är det samma med jägarlicensen?

Nädu! Träffar du bara tavlorna och lerduvorna med din ledsyn så kan du få jägarexamen..

.
Citera
2011-10-02, 12:37
Medlem
davkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Nädu! Träffar du bara tavlorna och lerduvorna med din ledsyn så kan du få jägarexamen..

.

Hehe tackar för svar
Citera
2011-10-03, 07:28
Medlem
sneakydudes avatar
Jag vet inte hur relevant det här är egentligen, men jag undrar om det finns någon maxgräns för avstånd man får skjuta på? Fast det kanske beror på situation? Om man ser t.ex en älg som korsar ett fält 500 meter bort, är det okej att skjuta då eller är risken för skadeskjutning för stor, även om man är dekorerad tävlingsskytt?
Citera
2011-10-03, 10:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Jag vet inte hur relevant det här är egentligen, men jag undrar om det finns någon maxgräns för avstånd man får skjuta på? Fast det kanske beror på situation? Om man ser t.ex en älg som korsar ett fält 500 meter bort, är det okej att skjuta då eller är risken för skadeskjutning för stor, även om man är dekorerad tävlingsskytt?
Du har ansvar för att ta ett säkert skott. Avstånd på 500 meter kan verka oansvaringt helt oavsett situationen. Exempelvis: Har jag min långhållsbössa så skjuter jag rätt enkelt fem skott som träffar ett A4-ark (betydligt mindre träffområde än en fullvuxen älg), men jag skulle inte ta ett skott på det avståndet eftersom det är för mycket osäkra faktorer. Har jag missbedömt vinden kommer skottet lätt 40-60 cm åt något håll, avståndsbedömningen skall man ha koll på så det är inga problem, men har du skottställt på 200 meter så skiljer det rätt mycket i höjd till 500 meter och är man stressad är det lätt att klicka bort sig.

Dessutom hinner en älg röra på sig en del från att du klämmer avtryckaren till att kulan når fram om vi pratar 500 meter.
Citera
2011-10-03, 12:33
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du har ansvar för att ta ett säkert skott. Avstånd på 500 meter kan verka oansvaringt helt oavsett situationen. Exempelvis: Har jag min långhållsbössa så skjuter jag rätt enkelt fem skott som träffar ett A4-ark (betydligt mindre träffområde än en fullvuxen älg), men jag skulle inte ta ett skott på det avståndet eftersom det är för mycket osäkra faktorer. Har jag missbedömt vinden kommer skottet lätt 40-60 cm åt något håll, avståndsbedömningen skall man ha koll på så det är inga problem, men har du skottställt på 200 meter så skiljer det rätt mycket i höjd till 500 meter och är man stressad är det lätt att klicka bort sig.

Dessutom hinner en älg röra på sig en del från att du klämmer avtryckaren till att kulan når fram om vi pratar 500 meter.

Aha okej. Så även om det vore helt vindstilla, älgen står still, bössan är inskjuten och ställd till 500 meter, det är fri sikt, bra väder, jag är mätt och utvilad, precis varit och kissat och är på råbra humör, så skulle det ändå ses som oansvarigt för att avståndet är så stort? Vill inte verka dryg här, men det känns som att man ska passa sig för att skjuta på allt för stora avstånd även om förutsättningarna är perfekta? Även om man fäller älgen med ett perfekt skott på det avståndet, kanske folk kommer att se snett på en för att man var "vårdslös" och sköt trots det stora avståndet?
Citera
2011-10-03, 13:14
Medlem
Citat:
Aha okej. Så även om det vore helt vindstilla, älgen står still, bössan är inskjuten och ställd till 500 meter, det är fri sikt, bra väder, jag är mätt och utvilad, precis varit och kissat och är på råbra humör, så skulle det ändå ses som oansvarigt för att avståndet är så stort? Vill inte verka dryg här, men det känns som att man ska passa sig för att skjuta på allt för stora avstånd även om förutsättningarna är perfekta? Även om man fäller älgen med ett perfekt skott på det avståndet, kanske folk kommer att se snett på en för att man var "vårdslös" och sköt trots det stora avståndet?

Fixar du en perfekt träff och älgen blir kvar på stället så räknas du som mästerskytt och gubbarna i byn kommer att berätta historien många gånger. Missar du och skadskjuter blir du idiotförklarad..

Svårare än så är det inte..

.
Citera
2011-10-03, 14:01
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Avståndet känns spontant för långt oavsett förhållanden. Vad händer om du är lite osäker på träffen och måste dra ett andraskott på springande älg?

Även om förhållandena är "perfekta" så är det för många osäkra parametrar för att man skall kunna ta ett skott. Jag hade tittat snett på en jägare som tog det skottet oavsett resultat, i alla fall mot en älg. Då skall man komma ihåg att jag regelbundet själv skjuter på det avståndet och vet vad som krävs för en träff, en jägare som knappt kan vingla in en träff på 80 meter betraktar den sortens skytte som något i stil med häxkonst.
Citera
2011-10-03, 16:13
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Aha okej. Så även om det vore helt vindstilla, älgen står still, bössan är inskjuten och ställd till 500 meter, det är fri sikt, bra väder, jag är mätt och utvilad, precis varit och kissat och är på råbra humör, så skulle det ändå ses som oansvarigt för att avståndet är så stort? Vill inte verka dryg här, men det känns som att man ska passa sig för att skjuta på allt för stora avstånd även om förutsättningarna är perfekta?

Det finns inga perfekta förutsättningar för skott på vilt på 500 meter....

Jag vet ingen som ens skulle överväga att skjuta på en älg på det avståndet (fast här på flashback dyker det säkert upp nån jävel...).

300m är långt nog och passar emm bra som absolut bortre gräns. Även där får du vara bra skarp. Som sagt, ett säkert skott innebär även rimlig möjlighet till ett dödande andraskott, då på rörligt mål. Tänk på det.

/capmac
Citera
2011-10-03, 17:46
Medlem
sneakydudes avatar
Tack för seriösa svar! Önskar eder alla en god jaktlycka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in