Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du har ansvar för att ta ett säkert skott. Avstånd på 500 meter kan verka oansvaringt helt oavsett situationen. Exempelvis: Har jag min långhållsbössa så skjuter jag rätt enkelt fem skott som träffar ett A4-ark (betydligt mindre träffområde än en fullvuxen älg), men jag skulle inte ta ett skott på det avståndet eftersom det är för mycket osäkra faktorer. Har jag missbedömt vinden kommer skottet lätt 40-60 cm åt något håll, avståndsbedömningen skall man ha koll på så det är inga problem, men har du skottställt på 200 meter så skiljer det rätt mycket i höjd till 500 meter och är man stressad är det lätt att klicka bort sig.
Dessutom hinner en älg röra på sig en del från att du klämmer avtryckaren till att kulan når fram om vi pratar 500 meter.
Aha okej. Så även om det vore helt vindstilla, älgen står still, bössan är inskjuten och ställd till 500 meter, det är fri sikt, bra väder, jag är mätt och utvilad, precis varit och kissat och är på råbra humör, så skulle det ändå ses som oansvarigt för att avståndet är så stort? Vill inte verka dryg här, men det känns som att man ska passa sig för att skjuta på allt för stora avstånd även om förutsättningarna är perfekta? Även om man fäller älgen med ett perfekt skott på det avståndet, kanske folk kommer att se snett på en för att man var "vårdslös" och sköt trots det stora avståndet?