2016-10-26, 14:51
Medlem
sweden_lands avatar
Jag har funderat på att ta jägarexamen men det är så att jag är har stelopererad ryggrad så jag kan varken böja eller rotera min överkropp. Tror ni jag kan skadas utav rekylen utav ett gevär?
Citera
2016-10-26, 18:37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Jag har funderat på att ta jägarexamen men det är så att jag är har stelopererad ryggrad så jag kan varken böja eller rotera min överkropp. Tror ni jag kan skadas utav rekylen utav ett gevär?

Jag dristar mig till att svara 'nej' på den frågan. Sannolikt kommer du inte ha några större bekymmer att skjuta med en lättare klass 1 (6,5x55 eller .308).

Däremot kommer du att ha lite bekymmer med att lära dig swinga för rörligt hagel och kulskytte (vilket bygger just på överkroppsrotation), och sannolikt kommer du att få ganska ont av att skjuta mycket hagel. Det förstnämnda lär man sig dock att kompensera för.
--

Har själv haft en ansenligt mängd bekymmer med ryggen (även om det bara är enskilda kotor som fusionerats hos mig), så jag har en viss insikt i ämnet.
Citera
2016-10-26, 19:33
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag dristar mig till att svara 'nej' på den frågan. Sannolikt kommer du inte ha några större bekymmer att skjuta med en lättare klass 1 (6,5x55 eller .308).

Däremot kommer du att ha lite bekymmer med att lära dig swinga för rörligt hagel och kulskytte (vilket bygger just på överkroppsrotation), och sannolikt kommer du att få ganska ont av att skjuta mycket hagel. Det förstnämnda lär man sig dock att kompensera för.
--

Har själv haft en ansenligt mängd bekymmer med ryggen (även om det bara är enskilda kotor som fusionerats hos mig), så jag har en viss insikt i ämnet.
Glädjande att höra, verkligen! Tråkigt dock att du också har problem med ryggen. De vapen som man ska använda och kunna hantera när man tar jägarexamen, är det vapen med dom kaliber du nämner ovan?

Jag läser på en sida att man ska klara hagelgevärsprov, grundprov kulgevär samt högviltprov för kulgevär. Kan dessa tre vapen ha en kaliber som är kraftigare än de du nämnt?

Tack så mycket för svar!
Senast redigerad av sweden_land 2016-10-26 kl. 19:41.
Citera
2016-10-26, 20:13
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Glädjande att höra, verkligen! Tråkigt dock att du också har problem med ryggen.
Ryggen är egentligen inget bekymmer när man lärt sig jobba runt stelheten - loggar mellan någonstans i spannet 10-15k skott/år och 30-40 heldagar som hundförare utan några som helst bekymmer (som inte voltaren löser).

Citat:
De vapen som man ska använda och kunna hantera när man tar jägarexamen, är det vapen med dom kaliber du nämner ovan?
Som regel skjuts högvilt med 6,5x55 och hagel med 12ga. Kaliber för kula precision tycks variera mellan banor.

Citat:
Jag läser på en sida att man ska klara hagelgevärsprov, grundprov kulgevär samt högviltprov för kulgevär. Kan dessa tre vapen ha en kaliber som är kraftigare än de du nämnt?
6,5x55 är det du sannolikt kommer att använda, ja.

Hur pass lätt/svårt du får för att skjuta dynamiskt med kula/hagel (löpälg/markmål) är dock svårt att spekulera i. Men det går som regel at hitta lösningar för det.
Citat:
Tack så mycket för svar!
Var god.
Citera
2016-10-27, 18:03
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ett tips är ju att ringa/skriva till kursledarna och se om du kan få prova på att skjuta hagel (vilket kommer vara din största utmaning när det gäller jägarexamen). Då kan du ju snabbt få svar på om det är möjligt för dig att ta en examen. Kan ju inte lova att de låter dig göra det men är ju alltid värt att fråga.
Citera
2016-10-27, 22:22
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Ett tips är ju att ringa/skriva till kursledarna och se om du kan få prova på att skjuta hagel (vilket kommer vara din största utmaning när det gäller jägarexamen). Då kan du ju snabbt få svar på om det är möjligt för dig att ta en examen. Kan ju inte lova att de låter dig göra det men är ju alltid värt att fråga.
Hej och tack för svaret! Jajjemen det ska jag göra. Jag vill vara rejält förbered innan jag ansöker!
Varför kommer hagelgeväret vara den största utmaningen?
Citera
2016-10-27, 22:32
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Hej och tack för svaret! Jajjemen det ska jag göra. Jag vill vara rejält förbered innan jag ansöker!
Varför kommer hagelgeväret vara den största utmaningen?
För att hagelskytte normalt kräver att man kan vrida ryggen åt sidorna samt upp och ner.
Citera
2016-10-27, 22:59
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
För att hagelskytte normalt kräver att man kan vrida ryggen åt sidorna samt upp och ner.

Samtidigt så går det ganska* enkelt att jobba sig runt det.

Raka frånduvor är ju inget problem, och swingen mot markmål/älgbana kan man fixa genom att vinkla om sin stance mellan höger- och vänsterskott (alltså att man vinklar sig mot dit målet kommer att terminera).

Att testa hagel innan kurs är ju naturligtvis ett mycket bra förslag, btw.
--
*Relativt iaf.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-27 kl. 23:01.
Citera
2016-10-28, 13:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
loggar mellan någonstans i spannet 10-15k skott/år

Heliga Maria! Hur fördelar sig de där skotten mellan hagel och studsare (och annat)? Tävlar du i någon hageldisciplin möjligen?
Citera
2016-10-29, 19:03
Medlem
Går det att bara skjuta upp för hagel?

Har inte jättemycket pengar just nu och det första vapnet jag kommer inhandla kommer ändå vara hagel. Jag är ingen van skytt alls och det enda jag skjutit med är hagel, ett par gånger, så vill inte lägga ned massa pengar på kulträning+kulprov
Senast redigerad av sav 2016-10-29 kl. 19:08.
Citera
2016-10-29, 20:12
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav

Har inte jättemycket pengar just nu och det första vapnet jag kommer inhandla kommer ändå vara hagel. Jag är ingen van skytt alls och det enda jag skjutit med är hagel, ett par gånger, så vill inte lägga ned massa pengar på kulträning+kulprov

Grundprov kula är så simpelt att ingen träning behövs innan. Ta det och hagelprovet så kan du köpa allt utom klass 1 studsare.
Citera
2016-10-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav

Det går bra att skjuta upp för hagel och sen köpa hagelgevär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in