Citat:
Ursprungligen postat av
Manneniburen
Tack för ett bra inlägg.
Idag och imorgon är det guidead visning av den nya stationen centralen. Är det någom ska dit och upplysa oss i tråden om hur det var?
Jag var där och en sak som förvånade mig är att det bara finns rulltrappa och hiss ner till plattformarna. Enda undantaget är mellanplanet vid västra entrén, där finns vanlig trappa, rulltrappor och hiss vid bägge uppgångarna till markplan.
Rulltrappa har antagligen bättre kapacitet, men en vanlig trappa är mindre störingskänslig.
Om jag minns rätt:
Västra entrén har vanlig trappa och tre rulltrappor mellan mellanplan varje (2 st) entrébyggnad och två rulltrappor mellan mellanplan och varje plattform.
Mittentrén har två trapphus ner till varje plattform och varje trapphus har två rulltrappor.
Östra entrén har ett trapphus med två rulltrappor ner till varje plattform.
Men något stämmer inte, det ska finnas fler rulltrappor där.
Hissarna på plattformarna går endast till entréplan, de som jobbar i de olika husen får alltså inte direkthiss mellan plattform och jobbvåning.
Lite tunnelbanekänsla på takhöjden vid de yttre spåren, men bra takhöjd och bra ljus vid de inre. Vid mittentrén är det öppet hela vägen upp till glasgolvet i huset Grand central. Svårt att säga något definitivt om huruvida det blir snyggt då det fortfarande byggs på platsen och bland annat det gröna granitgolvet var täckt. Jag räknar med att kontaktledningar, skyltar mm kommer att förfula något. Inga butiker eller liknande under markplan. Inga biljettspärrar, det är en vanlig järnväg som vem som helst får trafikera i teorin.