2010-12-24, 02:09
Medlem
För att få störst nytta av den kommande Västlänken måste man av förståeliga skäl ha en väl genomtänkt trafikeringsform, med olika tåglinjer och liknande. Detta tyckte jag kunde vara intressant att diskutera, även om det är många år kvar. Alla destinationer kräver inte lika tät trafik, och dessutom att ordna så många resor som möjligt utan byten, tänker jag mig är viktiga faktorer. Utgå också ifrån följande förutsättningar;
-Ambitionen är att så många tåg som möjligt ska utnyttja tunneln istället för säckstationen.
-Vad har tunneln för kapacitetstak?
-Vilka andra utbyggnader av järnvägsnätet krävs innan en viss trafikerinsform blir möjlig, och vad kan man köra för varianter tills dess? T.ex lär Götalandsbanan dröja många år, utöver Västlänken.
-Tänk på att det främst är regionala tåglinjer (pendeltåg, regionaltåg) som är aktuella för tunneln. Såvitt jag förstår behåller man sågott som samtliga nationella tåg ovan jord, även om då vissa undantag kan förekomma (har till exempel hört någonting om Öresundstågen).

Har själv satt ihop följande två alternativ, se länkar nedan. (Skillnaden ser ni i söder mellan vilken linje som vänder i Mölndal/Kungsbacka respektive Landvetter).
http://img155.imageshack.us/img155/3889/25rjbjm.jpg
http://img704.imageshack.us/img704/6909/trafikering.jpg

Nå, vad tycker ni om mina två förslag? Har jag förbisett något, ni kanske har egna förslag att komma med? Sitt gärna med ritstiftet i Paint och kladda lite, det gjorde jag.. Låt diskussionen rulla, och god jul
Citera
2011-01-10, 21:08
Medlem
Kom igen nu, detta blir jag besviken på

Nog finns det väl massor av personer här på forumet som rör sig i Göteborgstrakten? När du åker till jobbet, vilka linjesträckningar skulle passa just dig bäst? Du som kör bil idag, vad hade krävts för att tåget ska bli ett intressant alternativ? Ni är såklart också välkomna att diskutera utbyggnader av infrastruktur på ett mer övergripande plan. Även ni som är för respektive emot Västlänken får här ett utmärkt sätt att bevisa era respektive ståndpunkter; att visa att linjeföringarna är bra/dåliga är väl ett mycket konstruktivt sätt att kasta buu eller bää på hela projektet.
Citera
2011-01-10, 22:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Något som jag anmärker på är att man inte tänker göra bohusbanan dubbelspårig och därmed kunna få trafik var femtonde minut. Likaså har man inga stationer på Hisingen. Hisingen är den del av bohusbanan det bor flest folk och sträckan upptar nästan halva sträckan mellan Göteborg och Stenungsund. Som jag ser det borde man kunna återinföra stationen i Jörlanda och lägga tre stationer på Hisingen. Samtidigt som man bygger nya bostadsområden nära de nya stationerna på Hisingen. Man håller nu på att bygga
Framöver borde man även dra järnväg till Öckerö via torslanda och till Tjörn och Orust via västra Kungälvs kommun.
Citera
2011-01-12, 11:10
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kom igen nu, detta blir jag besviken på

Nog finns det väl massor av personer här på forumet som rör sig i Göteborgstrakten? När du åker till jobbet, vilka linjesträckningar skulle passa just dig bäst? Du som kör bil idag, vad hade krävts för att tåget ska bli ett intressant alternativ? Ni är såklart också välkomna att diskutera utbyggnader av infrastruktur på ett mer övergripande plan. Även ni som är för respektive emot Västlänken får här ett utmärkt sätt att bevisa era respektive ståndpunkter; att visa att linjeföringarna är bra/dåliga är väl ett mycket konstruktivt sätt att kasta buu eller bää på hela projektet.
Jag är inte från trakterna, men diskuterar gärna om du skulle kunna peka på en karta...
Citera
2011-01-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Jag är inte från trakterna, men diskuterar gärna om du skulle kunna peka på en karta...
Kolla på det första inlägget, där finns kartor! Att notera kan vara följande; från Göteborg finns idag fem infrastrukturstråk, där både motorväg och järnväg sträcker sig utåt. Dessa går mot Stenungsund, Älvängen, Alingsås, Landvetter flygplats och Kungsbacka (här har jag nämnt pendeldestinationerna). Dessutom, i samma ordning som förut, är Uddevalla/Strömstad, Trollhättan/Vänersborg, Skövde, Borås och Varberg regionala mål, som också har viktig trafik, fast här lämpar de sig då med en lite snabbare trafikeringsform, dvs regionaltåg istället för det klassiska pendeltågskonceptet. Men som sagt, alla dessa destinationer bör finnas på kartan till skådan.
Citera
2011-01-26, 00:58
Medlem
Kommer den den idag befintliga Lisebergsstationen att fortsätta utnyttjas för Kungsbackapendeln?
Verkar onödigt att ha en station så nära den tilltänkta vid Korsvägen.
Citera
2011-02-01, 22:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Hela projektet är ett fjasko. Varken Hisingen, Partille eller Kungälv har en station när det är dessa som behöver det mest av alla.

Skrota Älvängens hållplats och dra den till Kungälv via Kärra. Varför har Kungsbacka 2 olika linjer? Ge den ena linjen till Partille och Lerum.
Citera
2011-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Varför har Kungsbacka 2 olika linjer? Ge den ena linjen till Partille och Lerum.
Förstår du inte upplägget med att Kungsbacka får 15-minuterstrafik, fast fördelade över två linjer? Precis samma turtäthet som Partille i praktiken. Två linjer är en metod för att kompensera för färre änddestinationer i södra Göteborgsområdet, samt att öka antalet direktresor och minska behovet av byten.

Fortsätt så, mer tankar.
Citera
2011-02-02, 23:12
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Förstår du inte upplägget med att Kungsbacka får 15-minuterstrafik, fast fördelade över två linjer? Precis samma turtäthet som Partille i praktiken. Två linjer är en metod för att kompensera för färre änddestinationer i södra Göteborgsområdet, samt att öka antalet direktresor och minska behovet av byten.

Fortsätt så, mer tankar.
Du får gärna vidareutveckla det där.

Varför skulle två linjer varje halvtimme med samma hållplatser göra så att man får byta mindre än om det bara skulle vara en endaste linje som anländer varje kvart?

Färre slutdestinationer jämfört med vad?
Citera
2011-02-03, 23:08
Medlem
Citat:
Du får gärna vidareutveckla det där.

Varför skulle två linjer varje halvtimme med samma hållplatser göra så att man får byta mindre än om det bara skulle vara en endaste linje som anländer varje kvart?

Färre slutdestinationer jämfört med vad?
Är inte det ganska självklart?

Jag kliver på spårvagnen vid Angereds Centrum kan vi säga, och har här tre linjer att välja mellan. Då kan så många som möjligt nå något av sina mål genom att bara passa in rätt spårvagn. Tvärtom, hade dom bara haft en linje där uppe går den alltid samma sträcka och med samma änddestination, därför är det fler som måste åka delsträckor för att sedan byta där det finns fler linjer.

Jag förutsätter alltså att det finns de som åker förbi centralen och ska vidare. Att då kunna åka både till Älvängen och Stenungsund är väl bättre än att bara kunna åka till en av dessa ändpunkter. Jag kan dock hålla med dig, exemplet är inte like tydligt här som när det gäller spårvagnarna.
Citera
2011-02-07, 21:25
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Är inte det ganska självklart?

Jag kliver på spårvagnen vid Angereds Centrum kan vi säga, och har här tre linjer att välja mellan. Då kan så många som möjligt nå något av sina mål genom att bara passa in rätt spårvagn. Tvärtom, hade dom bara haft en linje där uppe går den alltid samma sträcka och med samma änddestination, därför är det fler som måste åka delsträckor för att sedan byta där det finns fler linjer.

Jag förutsätter alltså att det finns de som åker förbi centralen och ska vidare. Att då kunna åka både till Älvängen och Stenungsund är väl bättre än att bara kunna åka till en av dessa ändpunkter. Jag kan dock hålla med dig, exemplet är inte like tydligt här som när det gäller spårvagnarna.
Jag drog slutsatsen att tåget vände i Göteborg (eftersom du inte skrev något annat), my bad.

Med tanke på att det nästan inte finns något trafik mellan norr om Göteborg och söder om Göteborg så verkar det som ett väldigt onödigt förslag (praktiskt taget alla pendlar ju in till jobben i och inte förbi Göteborg).

Jag förstår dock fortfarande inte varför det skulle behövas två linjer till lilla Kungsbacka för? Det lär gott och väl räcka med en.

Citera
2011-02-07, 21:45
Medlem
Citat:
Jag drog slutsatsen att tåget vände i Göteborg (eftersom du inte skrev något annat), my bad.

Med tanke på att det nästan inte finns något trafik mellan norr om Göteborg och söder om Göteborg så verkar det som ett väldigt onödigt förslag (praktiskt taget alla pendlar ju in till jobben i och inte förbi Göteborg).

Jag förstår dock fortfarande inte varför det skulle behövas två linjer till lilla Kungsbacka för? Det lär gott och väl räcka med en.

Men nu krånglar du till saker.. Inga pendeltåg ska bort, det är alltså all dagens tågtrafik som kommer att göras om. Pendeltåget du åker idag kommer istället att åka genom Västlänken är tanken, därför får alltså Kungsbacka en omgjord linjedragning.

Tanken med Västlänken är att linjerna ska bli genomgående. Det ser du väl på min karta? Begreppet genomgående innebär att alla tågen fortsätter förbi stan, och vänder på en destination lite längre bort. Vilket väl inte direkt har några nackdelar, snarare praktiska fördelar såsom optimering av järnvägen och utrymmesbrist för järnväg i centrala lägen. Vi får väl förutsätta att många som pendlar genom Gbg centrum med bil och fortsätter bortåt regionen, gör det just eftersom det saknas vettiga förbindelser idag, precis som du säger. Kollar du på min karta så fortsätter alla linjer från sin änddestination i norr/öster till en änddestination på andra sidan Västlänken, dvs i söder/öster. Lilla Kungsbacka har väl såvitt jag förstår ett högre resande med pendeln än Partille/Lerum, om det nu skulle göra någon skillnad, men det gör det ju inte eftersom turtätheten ändå blir lika hög, dvs ett tåg var femtonde minut. Hänger du med såhär långt? Två linjer är inte för att på något sätt kreditera Kungsbacka, det är bara för att järnvägsnätet i Göteborgsområdet är uppbyggt på det här sättet att de flesta tågbanorna finns norr- och öster från Göteborg sett. Fler tåg kommer alltså mot Västlänken norrifrån, och de måste vi ju "gömma undan" någonstans. Beslut tagna på 1800-talet som vi inte kan göra så mycket för att ändra nu för tiden.
Senast redigerad av diskhanduk 2011-02-07 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in