Citat:
Ursprungligen postat av
ronp
Vilka andra utredda alternativ syftar du på?
Vilka delar av tunneltaket syftar du på? Runt centralenområdet ska det bli mycket nybyggt, och längs Kvarnberget tror jag att det ska bli ny spårväg. Parker är också viktiga delar av staden för övrigt.
Jag vet inte vilken belastning olika delar av taket ska tåla, men vid stationerna ska det ju ställas byggnader ovanpå.
Tunnlarna verkar vara ca 20 meter breda och de platser, som kan vara intressanta att bygga på, som man eventuellt inte kan placera hus på taket bör vara ungefär:
Skansen Lejonet - Centralen, ca 700 meter. En del (tillfälliga?) vägar byggs nu ovanpå tunneln.
Centralen - Södra hamngatan, ca 500 meter. Vill man bygga hus på den sträckan så antar jag att just tunneltaket hade varit bästa platsen; låga byggnader stör inte andra så mycket och det blir kvällssol.
Inne på Liseberg, ca 100 meter. Jag antar att Liseberg vid behov anpassar sig och placerar någon lätt karusell på taket istället för en skyskrapa.
Mölndalsån - E6, mindre än 100 meter. Här fanns innan ett tvåvånings rosa p-hus, som revs då tunneln skulle grävas rakt under huset. Det kan kanske finnas intresse för att bygga något kontor eller liknande, dock inte bostäder. Centralt läge, men motorvägen ligger väldigt nära.
Så totalt handlar det om mindre än en fjärdedel av tunnelns längd.