2015-09-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Meningslöst när Gustavsplatsen redan är såpass nära Gamlestadstorget.

Det är väl bytesmöjligheten som spelar in. Om det finns ett visst "tänk", bland annat bytespunkter, då vill de ju isf ha stationerna inom nära avstånd från varandra?

Å andra sidan vet man inte alltid hur stor betydelse sådana där bytespunkter kan komma att få. I Köpenhamn är det tydligen inte så många som använder de S-tågs-bytesstationer som man byggt. Färre än väntat, men då planeras också fler fjärrtåg och då kan det komma att förändras. Så finns ju även spårvagnstrafiken i Gbg och man vill nog också ha fler centralpunkter där det kan uppstå fler arbetsplatser. Att man bygger en enstaka station någonstans är ju något man gjort under lång tid och ibland blir det bra och ibland bara en öde station.
Senast redigerad av storkvitter 2015-09-05 kl. 16:59.
Citera
2015-09-05, 20:55
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Det är väl bytesmöjligheten som spelar in. Om det finns ett visst "tänk", bland annat bytespunkter, då vill de ju isf ha stationerna inom nära avstånd från varandra?

Å andra sidan vet man inte alltid hur stor betydelse sådana där bytespunkter kan komma att få. I Köpenhamn är det tydligen inte så många som använder de S-tågs-bytesstationer som man byggt. Färre än väntat, men då planeras också fler fjärrtåg och då kan det komma att förändras. Så finns ju även spårvagnstrafiken i Gbg och man vill nog också ha fler centralpunkter där det kan uppstå fler arbetsplatser. Att man bygger en enstaka station någonstans är ju något man gjort under lång tid och ibland blir det bra och ibland bara en öde station.

Vad det innebär är att de som bor längre österut förlorar en möjlighet att snabbt ta sig in till stan och längre bort när västlänken är färdig det är därför jag är emot flytten även om jag också ser bytesmöjligheten.
Citera
2015-09-06, 13:47
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Vad det innebär är att de som bor längre österut förlorar en möjlighet att snabbt ta sig in till stan och längre bort när västlänken är färdig det är därför jag är emot flytten även om jag också ser bytesmöjligheten.
Fast dagens station i Sävenäs ligger lite avlägset. Inga parkeringsplatser. Den intilliggande busshållplatsen kan endast trafikeras av bussar till/från E20 mot Partille. Jag uppskattar att det är få boende som går till den stationen snabbare än de går till någon spårvagnshållplats, där det finns tätare men långsammare trafik. Gångvägen till passagerarplattformen är inte planskild från västra stambanan.
Citera
2016-01-06, 19:21
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Ur "Detajplan för Gamlestadens fabriker Samrådshandling 29 april 2014" sida 18. http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/etjanst/planobygg.nsf/vyFiler/Olskroken-Bagaregården%20-%20Blandstad%20inom%20Gamlestadens%20fabriker-Plan%20-%20samråd-Planbeskri vning/$File/Planbeskrivning.pdf?OpenElement
Citat:
Avståndet mellan Alependelns station på Norge-Vänerbanan vid Gamlestads torg (invigd i december 2012) och en framtida pendeltågsstation vid Ånäsmotet är ca 300 meter. Det relativt korta avståndet i kombination med Gamlestadens påbörjade stads- omvandling och stora förtätningspotential visar på det strategiskt förnuftiga i att utveckla denna regionalt intressanta kollektivtrafiknod. Personer som rör sig mellan de nordöstra stadsdelarna, Göta älvs dalgång (Ale, Lilla Edet, Trollhättan) och Säveåns dalgång (Partille, Lerum, Alingsås) skulle inte behöva åka in till Göteborgs central för att göra ett kollektivtrafikbyte. Detta gäller även boende i Bagaregården, Kålltorp m.fl. stadsdelar. Trycket på Göteborgs central skulle minska vid ett anläggande av en pendel- tågsstation vid Ånäsmotet
Gå 300 meter ute (plus trappor och passage över/under järnväg) mellan de olika linjernas stationer? När man istället kan åka en hållplats längre, till Göteborg C, och göra samma byte där, bara byta från södergående till norrgående plattform?

Jag tvivlar på att särskilt många som reser mellan älvdal och ådal kommer att gå den sträckan. Är man hurtig så kanske det går snabbare att promenera, men det beror också på hur tidtabellerna läggs.
Citera
2016-01-06, 20:54
Medlem
Neksnors avatar
Jag tvivlar på att det är så kort som 300 meter mellan stationerna, 450 meter verkar mer rimligt. Dessutom ska visst projektet med det poetiska namnet Olskroken planskildhet börja ungefär där stationen hamnar vid Ånäsmotet. Det projektets stora grej är två enkelspåriga broar som ska koppla samman Västra stambanan med Västlänken. Som det ser ut på platsen idag så kommer trafiken Västra stambanan - Västlänken att korsa trafiken Bohusbanan/Bergslagsbanan (gammalt namn, jag vet) - Göteborg C.
http://www.trafikverket.se/nara-dig/...lan/Olskroken/
Citera
2016-01-07, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ur "Detajplan för Gamlestadens fabriker Samrådshandling 29 april 2014" sida 18. http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/etjanst/planobygg.nsf/vyFiler/Olskroken-Bagaregården%20-%20Blandstad%20inom%20Gamlestadens%20fabriker-Plan%20-%20samråd-Planbeskri vning/$File/Planbeskrivning.pdf?OpenElement

Gå 300 meter ute (plus trappor och passage över/under järnväg) mellan de olika linjernas stationer? När man istället kan åka en hållplats längre, till Göteborg C, och göra samma byte där, bara byta från södergående till norrgående plattform?

Jag tvivlar på att särskilt många som reser mellan älvdal och ådal kommer att gå den sträckan. Är man hurtig så kanske det går snabbare att promenera, men det beror också på hur tidtabellerna läggs.

Finns några liknande exempel i Stockholm där en del byter och går 400-500 m för att eventuellt spara tid jämfört med Centralen, eller för att slippa trängseln. Om jag visste att jag hade 10 min i Gamlestaden skulle jag nog kliva av där om vädret tillät och platsen inbjöd till promenader. Risken är dock att det inte alltid är så. Stockholmsexemplen ligger i innerstan och präglas av butiker och restauranger. Är det många som byter vid Lisebergsstationen och går till Korsvägen?
Citera
2016-01-07, 09:53
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Finns några liknande exempel i Stockholm där en del byter och går 400-500 m för att eventuellt spara tid jämfört med Centralen, eller för att slippa trängseln. Om jag visste att jag hade 10 min i Gamlestaden skulle jag nog kliva av där om vädret tillät och platsen inbjöd till promenader. Risken är dock att det inte alltid är så. Stockholmsexemplen ligger i innerstan och präglas av butiker och restauranger. Är det många som byter vid Lisebergsstationen och går till Korsvägen?
Visst om tidtabellen gör att man hinner med ett tidigare tåg om man går och vädret är vettigt så hade det varit trevligt med en liten promenad. Vid pendlingstiderna kommer nog området att vara promenadvänligt, särskilt under den ljusa delen av året.
Citera
2016-01-07, 15:09
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Var då i Stockholm?
Citera
2016-01-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Var då i Stockholm?
Karlberg, Stockholm södra och närmaste tunnelbanestationer.

Danderyds sjukhus-Mörby station annat exempel.

Inga konstigheter för den som bor i Stockholm. Den som bor i Alvik och ska till Solna station kan till och med spara tid på att ta t-banan till S:t Eriksplan, gå 454 meter till Karlberg och sedan ta pendeltåget istället för tvärbanan.
Senast redigerad av storkvitter 2016-01-07 kl. 16:31.
Citera
2016-01-07, 17:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Karlberg, Stockholm södra och närmaste tunnelbanestationer.

Danderyds sjukhus-Mörby station annat exempel.

Inga konstigheter för den som bor i Stockholm. Den som bor i Alvik och ska till Solna station kan till och med spara tid på att ta t-banan till S:t Eriksplan, gå 454 meter till Karlberg och sedan ta pendeltåget istället för tvärbanan.

Tvivlar starkt på att det går snabbare. 19 min mellan alvik och solna station. 12 min effektiv restid med alternativet, då ska du förflytta dig 450 meter exkl vertikalförflyttning och timea in tunnelbanan på ett intervall på 7 minuter.

I fallet dsk-mörby förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag har växt upp på Roslagsbanan och aldrig gjort det bytet för att ta röda linjen mot tekniska. Klart sker det byten där, men då är det för man ska till ställen som inte har tvärförbindelser från östra station. I fallet gamlestaden är det en station och plattformsbyte.

I fallet södra förstår jag utan tvekan. Det är antagligen 500 meter mellan pendeltåget och tunnelbanan på t-centralen, så inte direkt jämförbart.
Citera
2016-01-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Tvivlar starkt på att det går snabbare. 19 min mellan alvik och solna station. 12 min effektiv restid med alternativet, då ska du förflytta dig 450 meter exkl vertikalförflyttning och timea in tunnelbanan på ett intervall på 7 minuter.

I fallet dsk-mörby förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag har växt upp på Roslagsbanan och aldrig gjort det bytet för att ta röda linjen mot tekniska. Klart sker det byten där, men då är det för man ska till ställen som inte har tvärförbindelser från östra station. I fallet gamlestaden är det en station och plattformsbyte.

I fallet södra förstår jag utan tvekan. Det är antagligen 500 meter mellan pendeltåget och tunnelbanan på t-centralen, så inte direkt jämförbart.

Pröva med SL.se olika tider och ponera att du ska till Mall of Scandinavia. Karlberg kan inte sällan gå fortare. Ska du till Sollentuna istället för Solna kan det ofta gå fortare.

500 eller 400 meter, folk gör dessa promenader och kontentan är att miljön kan ha betydelse och då i Gamlestaden där det kan komma att bli flera hundra meters promenad mellan perrongerna.
Senast redigerad av storkvitter 2016-01-07 kl. 17:30.
Citera
2016-01-07, 18:13
Medlem
I det längre perspektivet får man ha i åtanke att hela slakthusområdet kommer omvandlas, det är ett väldigt stort område som förtillfället är väldigt lågexploaterat, och tillgången till god kollektivtrafik kommer såklart vara viktig när området går från att vara ett lågexploaterat verkstads/industriområde till mer högexploaterad blandstad. Att det uppförs ett resecentrum vid Gamlestadstorget är en del av den visionen.

Gamlestan ligger ju, rent geografiskt, ganska centralt.

Fastighetsbolaget Klövern har redan tillsammans med arkitektkontoret Krook & Tjäder skissat på planer för de tomter de äger i området, men detta kommer antagligen inte realiseras förrns senare, då Gamlestaden kommer utvecklas etappvis, och först är ju just området öster/söder om rälsen, Artillerigatan, torget etc.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-01-07 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in