Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Jag har ingen koll på om det krävs nya bygglov, men din tidigare formulering
anser jag inte stöds av det där informationsbladet, formuleringen
Formuleringen
får du gärna utveckla, har det redan upphandlats fortsatt byggande, som nu avbrutits?
Är Trafikverket behörigt att besluta att Västlänken inte ska byggas?
Det finns en så kallad "Skyddsentreprenad" på plats som främst ska "skydda, bevara och underhålla" det som byggts men också "slutföra arbeten som redan har påbörjats."
https://www.trafikverket.se/vara-pro...ots-havningen/
Dessa arbeten jag hänvisar till var både planerade och i viss mån påbörjade men nu avbrutna igen på grund av felaktig projektering. Nu skriver trafikverket själva:
"- Arbetet med ett förfrågningsunderlag och upphandling av nya entreprenörer startar upp nu, berättar Karin Malmquist, projektledare Haga. Vår bedömning idag är att de kan vara plats inom 12- 18 månader."
Dvs om det tar upp till 18 månader att upphanda och överklaga ev anbud osv räknat från februari 2023 så finns det en chans att man får uppdaterade bygglov tills dess att den nya entreprenören kan komma igång, men det är inte alls säkert om trädplan eller någon annan förening överklagar dessa.
För övrigt så skulle trafikverket leverera en ny plan för när västlänken kan färdigställas innan midsommar, som sen blev efter semestrarna dvs nu. Men nu ser jag att man uppdaterat till
"Tidsprognosen för när hela Västlänken kan öppna utreds under hösten 2023."
Det som är så fult är att Trafikverket ljuger och skriver "Senast uppdaterad 23 feb 2023" på sidan, men när jag kikar på snapshots från Juni på Wayback machine så har man uppenbarligen ändrat sig flera gånger sen februari och uppdaterat sidan.
https://web.archive.org/web/20230608...an/vastlanken/
I Junivar den senaste skrivningen "Tidsprognosen för när hela Västlänken kan öppna utreds under våren 2023."
Dvs man gjorde inte ens färdigt utredningen under våren och ska nu göra den under hösten istället.
Men istället för att gå ut med en nyhet att man är 6 månader försenad med utredningen lägger man locket på och undviker medvetet att uppdatera att man ändrat sidan sen Februari trots att man ändrat den.
De försöker helt enkelt mörklägga sina förseningar så långt det går.