Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Oj, den här tråden har varit död ett tag!
Förhoppningsvis har jag inte helt fel när jag påstår att de största arbetsplatserna i Göteborg hittar vi här:
http://i47.tinypic.com/35mp35w.jpg
Röda pluppar i kartan, från vänster till höger
Arendal, Torslanda, Tuve, Lundby: Volvo AB och Volvo PV
Lindholmen: Ericsson, Chalmers, Gymnasier
Sahlgrenska
Chalmers
SKF
Östra sjukhuset
Blå pluppar är tågstationer i Västlänken (Haga, Centralen, Korsvägen)
Jag ställer mig frågande till tågstationen i Haga. Vilka problem löser den för pendling?
Sahlgrenska funkar utmärkt som idag med spårvagn från Korsvägen.
Fågelvägen kommer man lite närmare Lindholmen, men du är tyvärr på fel sida älven. Fler bussar på linje 16 från Centralen löser det enklare.
Jag påstår att stationen i Haga är rent slöseri med skattepengar.
Nån som håller med, eller tycker annorlunda?
Hagastationen är inte, beroende på linjedragning, rent slöseri. En viktig sak med den tunneln är att inte alla som ska till/från Göteborg behöver kliva på/av vid Centralen eller använda trafikinfarkten Brunnsparken.
Säg att man kör pendel Ale - Göteborg - Kungsbacka genom tunneln. Folk till Sahlgrenska kan då kliva av vid Haga och sedan, om Västtrafik har någon koll, ta en direktbuss som tar dig till Sahlgrenska på 5 minuter. Från Haga och söderut byggs ju nu en bussfil som kommer klara runt 2 minuterstrafik, mer om de bygger fler hållplatslägen.
Sedan har jag för mig att det snackas om 4-spåriga stationer och viss förberedelse för avstickande tunnlar mot Frölunda och Norra älvstranden.
En sak man borde kunna göra med Lisebergstationen om inte pendeln vill stanna där är att använda den för vissa passerande fjärrtåg, exempelvis Oslo - Köpenhamn, kalla den Göteborg Ö. Försvinner pendeltågen så borde fjärrtåg hinna stanna där. En korkad grej är att enda förbindelsen från Alingsås/Ale/Hisingen till Kungsbacka/Borås idag är godsbron, enkelspårig, över Olskroken, förutsatt att man inte vill vända vid Göteborg C.
Dubbelspåriga sträckor finns från Ale/Trollhättan, Alingsås/Skövde/Stockholm och Kungsbacka/Malmö/DK. De kan antagligen gå med 15 minuters intervall, under toppar antagligen tätare.
Sedan finns enkelspåren mot Hisingen/Kungälv och Borås. Bron till Hisingen delas med godsbanan till hamnen så där kan det nog bli trångt. Boråsbanan är pinsamt dålig och långsam.
Förutsatt att det finns vettiga omkörningsplatser söderut så vore det kanske vettigt om man lät vissa Kungsbackapendlar endast stanna i Kungsbacka, Hede, Mölndal (Astra) och sedan Västlänken i lämplig riktning. Liknande sker väl idag med Alingsåstågen? Kanske kan vara bra som kapacitetsförstärkning i rusningstrafiken. De nya pendeltågen ska tydligen vara snabbare än dagens, men sådant hinner ju ändras innan tunneln är klar.
Om man utgår från att dubbelspåren ska/kan trafikeras dubbelt så tätt, med pendeltåg, som enkelspåren:
Låt hälften av de ordinarie Kungsbackatågen gå genom tunneln och sedan fortsätta mot Ale, andra halvan fortsätter mot Alingsås. Blir två lååånga linjer.
Andra hälften av Alingsåstågen går genom tunneln mot Borås.
Andra hälften av Aletågen vänder på Göteborg C, eventuellt vid Haga/Korsvägen om kapaciteten tillåter. Samma sak gäller Hisingstågen.
Västlänken verkar ju vara riktad söderut, kommer man kunna "svänga vänster" från Korsvägen mot Liseberg? Hade ju underlättat vändningen av tåg norrifrån, men då hade ju den nybyggda och enkelspåriga

godsbron över Olskroken blivit en flaskhals.
En nödlösning vore annars att bygga ett litet stickspår söder om Liseberg för att kunna fulvända pendlarna, ungefär som i Södertälje.
Som nästa steg vore det vettigt med en tunnel under älven så att tåg kan gå ex Kungsbacka - Göteborg C - Lindholmen - Volvo - Amhult. Idag går det räls, bla dagens enkelspåriga hamnbana, till Volvo, så plats finns. Hade man sedan byggt bilbro till Björkö/Öckerö/Hönö så hade trafiken blivit mycket lugnare där.
Några problem är att dagens hamnbana är väldigt högtrafikerad och folk i de nybyggda husen vid Eriksberg har insett att det går vagnar med farligt gods ibland, dessutom anses banan vara en "barriär". Men med lite tur så byggs en ny dubbelspårig hamnbana på annan plats och den nuvarande rustas och blir pendeltågsbana. (Kommer ju aldrig hända …)
Ett tunnelspår från Haga till Linnéplatsen skulle sedan kunna fortsätta ovan jord mot Järnbrott, gott om stationsplats vid kolonilotterna, och vidare mot Särö. Den biten kommer bli jobbig på grund av andelen Mercedes i området. Om man sedan drar spåret vidare från Särögården mot Släps kyrka, Vallda trekant, Forsbäck så skulle man kunna lägga ett triangelspår söder om Kungsbacka, längst in i fjorden. Sedan kan man köra Kunsbackapendeln i dubbelriktad storcirkel. (Kommer inte heller att inträffa …)
Men en sak som borde vara till nytta OCH relativt billigt hade varit motorvägsbusshållplatser på E6 vid Mölndals bro. Användbart för långfärdsbussar, förstärkningstrafik, ersättningstrafik och eventuella framtida expressbussar. En södergående ficka vid avfarten under bron, därifrån kan man bara gå över lokalgatan och ta trappa/hiss upp till busstationen. En norrgående ficka efter bron i höjd med tågstationen/Café Skåne, fast där måste man ju bygga en trappa/hiss upp till bron.