2012-07-30, 21:23
Medlem
itwasfrees avatar
Oj, den här tråden har varit död ett tag!

Förhoppningsvis har jag inte helt fel när jag påstår att de största arbetsplatserna i Göteborg hittar vi här:
http://i47.tinypic.com/35mp35w.jpg
Röda pluppar i kartan, från vänster till höger
Arendal, Torslanda, Tuve, Lundby: Volvo AB och Volvo PV
Lindholmen: Ericsson, Chalmers, Gymnasier
Sahlgrenska
Chalmers
SKF
Östra sjukhuset

Blå pluppar är tågstationer i Västlänken (Haga, Centralen, Korsvägen)

Jag ställer mig frågande till tågstationen i Haga. Vilka problem löser den för pendling?
Sahlgrenska funkar utmärkt som idag med spårvagn från Korsvägen.
Fågelvägen kommer man lite närmare Lindholmen, men du är tyvärr på fel sida älven. Fler bussar på linje 16 från Centralen löser det enklare.

Jag påstår att stationen i Haga är rent slöseri med skattepengar.
Nån som håller med, eller tycker annorlunda?
Citera
2012-07-30, 23:34
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Oj, den här tråden har varit död ett tag!

Förhoppningsvis har jag inte helt fel när jag påstår att de största arbetsplatserna i Göteborg hittar vi här:
http://i47.tinypic.com/35mp35w.jpg
Röda pluppar i kartan, från vänster till höger
Arendal, Torslanda, Tuve, Lundby: Volvo AB och Volvo PV
Lindholmen: Ericsson, Chalmers, Gymnasier
Sahlgrenska
Chalmers
SKF
Östra sjukhuset

Blå pluppar är tågstationer i Västlänken (Haga, Centralen, Korsvägen)

Jag ställer mig frågande till tågstationen i Haga. Vilka problem löser den för pendling?
Sahlgrenska funkar utmärkt som idag med spårvagn från Korsvägen.
Fågelvägen kommer man lite närmare Lindholmen, men du är tyvärr på fel sida älven. Fler bussar på linje 16 från Centralen löser det enklare.

Jag påstår att stationen i Haga är rent slöseri med skattepengar.
Nån som håller med, eller tycker annorlunda?
Hagastationen är inte, beroende på linjedragning, rent slöseri. En viktig sak med den tunneln är att inte alla som ska till/från Göteborg behöver kliva på/av vid Centralen eller använda trafikinfarkten Brunnsparken.
Säg att man kör pendel Ale - Göteborg - Kungsbacka genom tunneln. Folk till Sahlgrenska kan då kliva av vid Haga och sedan, om Västtrafik har någon koll, ta en direktbuss som tar dig till Sahlgrenska på 5 minuter. Från Haga och söderut byggs ju nu en bussfil som kommer klara runt 2 minuterstrafik, mer om de bygger fler hållplatslägen.
Sedan har jag för mig att det snackas om 4-spåriga stationer och viss förberedelse för avstickande tunnlar mot Frölunda och Norra älvstranden.

En sak man borde kunna göra med Lisebergstationen om inte pendeln vill stanna där är att använda den för vissa passerande fjärrtåg, exempelvis Oslo - Köpenhamn, kalla den Göteborg Ö. Försvinner pendeltågen så borde fjärrtåg hinna stanna där. En korkad grej är att enda förbindelsen från Alingsås/Ale/Hisingen till Kungsbacka/Borås idag är godsbron, enkelspårig, över Olskroken, förutsatt att man inte vill vända vid Göteborg C.

Dubbelspåriga sträckor finns från Ale/Trollhättan, Alingsås/Skövde/Stockholm och Kungsbacka/Malmö/DK. De kan antagligen gå med 15 minuters intervall, under toppar antagligen tätare.
Sedan finns enkelspåren mot Hisingen/Kungälv och Borås. Bron till Hisingen delas med godsbanan till hamnen så där kan det nog bli trångt. Boråsbanan är pinsamt dålig och långsam.

Förutsatt att det finns vettiga omkörningsplatser söderut så vore det kanske vettigt om man lät vissa Kungsbackapendlar endast stanna i Kungsbacka, Hede, Mölndal (Astra) och sedan Västlänken i lämplig riktning. Liknande sker väl idag med Alingsåstågen? Kanske kan vara bra som kapacitetsförstärkning i rusningstrafiken. De nya pendeltågen ska tydligen vara snabbare än dagens, men sådant hinner ju ändras innan tunneln är klar.

Om man utgår från att dubbelspåren ska/kan trafikeras dubbelt så tätt, med pendeltåg, som enkelspåren:
Låt hälften av de ordinarie Kungsbackatågen gå genom tunneln och sedan fortsätta mot Ale, andra halvan fortsätter mot Alingsås. Blir två lååånga linjer.
Andra hälften av Alingsåstågen går genom tunneln mot Borås.
Andra hälften av Aletågen vänder på Göteborg C, eventuellt vid Haga/Korsvägen om kapaciteten tillåter. Samma sak gäller Hisingstågen.

Västlänken verkar ju vara riktad söderut, kommer man kunna "svänga vänster" från Korsvägen mot Liseberg? Hade ju underlättat vändningen av tåg norrifrån, men då hade ju den nybyggda och enkelspåriga godsbron över Olskroken blivit en flaskhals.
En nödlösning vore annars att bygga ett litet stickspår söder om Liseberg för att kunna fulvända pendlarna, ungefär som i Södertälje.

Som nästa steg vore det vettigt med en tunnel under älven så att tåg kan gå ex Kungsbacka - Göteborg C - Lindholmen - Volvo - Amhult. Idag går det räls, bla dagens enkelspåriga hamnbana, till Volvo, så plats finns. Hade man sedan byggt bilbro till Björkö/Öckerö/Hönö så hade trafiken blivit mycket lugnare där.
Några problem är att dagens hamnbana är väldigt högtrafikerad och folk i de nybyggda husen vid Eriksberg har insett att det går vagnar med farligt gods ibland, dessutom anses banan vara en "barriär". Men med lite tur så byggs en ny dubbelspårig hamnbana på annan plats och den nuvarande rustas och blir pendeltågsbana. (Kommer ju aldrig hända …)
Ett tunnelspår från Haga till Linnéplatsen skulle sedan kunna fortsätta ovan jord mot Järnbrott, gott om stationsplats vid kolonilotterna, och vidare mot Särö. Den biten kommer bli jobbig på grund av andelen Mercedes i området. Om man sedan drar spåret vidare från Särögården mot Släps kyrka, Vallda trekant, Forsbäck så skulle man kunna lägga ett triangelspår söder om Kungsbacka, längst in i fjorden. Sedan kan man köra Kunsbackapendeln i dubbelriktad storcirkel. (Kommer inte heller att inträffa …)

Men en sak som borde vara till nytta OCH relativt billigt hade varit motorvägsbusshållplatser på E6 vid Mölndals bro. Användbart för långfärdsbussar, förstärkningstrafik, ersättningstrafik och eventuella framtida expressbussar. En södergående ficka vid avfarten under bron, därifrån kan man bara gå över lokalgatan och ta trappa/hiss upp till busstationen. En norrgående ficka efter bron i höjd med tågstationen/Café Skåne, fast där måste man ju bygga en trappa/hiss upp till bron.
Citera
2012-07-31, 10:47
Medlem
itwasfrees avatar
Tack Neksnor! Många kommentarer på våran infrastruktur

Jo, en tågtunnel behövs så att inte Centralen fortsätter vara en ändstation.
Men placering i Haga tycker jag är fel. Bättre vore att ta steget fullt ut och låta tunneln göra en sväng under Hisingen och låta stationen ansluta till Lindholmen eller Eketrägatan.

Bohuståget borde väl också kunna få stanna vid Brunnsbo? Så slipper en del resande ta en sväng via Marieholm/Olskroken.

Busshållplatser utmed E6 vid Mölndals bro är en intressant tanke, man har gjort det vid Kungälv.
Citera
2012-07-31, 15:47
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Tack Neksnor! Många kommentarer på våran infrastruktur

Jo, en tågtunnel behövs så att inte Centralen fortsätter vara en ändstation.
Men placering i Haga tycker jag är fel. Bättre vore att ta steget fullt ut och låta tunneln göra en sväng under Hisingen och låta stationen ansluta till Lindholmen eller Eketrägatan.

Bohuståget borde väl också kunna få stanna vid Brunnsbo? Så slipper en del resande ta en sväng via Marieholm/Olskroken.

Busshållplatser utmed E6 vid Mölndals bro är en intressant tanke, man har gjort det vid Kungälv.
Nackdelarna med säckstation är ju egentligen bara att lokföraren måste flyttas till andra änden av tåget, vilket tar tid (Stockholms X60 är ca 100 meter långa, alltså ca en minuts gående, två om man kör duddelkopplade) och att lokdragna tåg behöver flytta loket, men med motorvagnar verkar det problemet obefintligt.
I Göteborgs fall handlar det mest om att få fler spår till/från Göteborg C samt att avlasta området genom att sprida ut resenärerna i stan. Samtidigt så verkar det ju bli en längre sträcka Mölndal - Göteborg C genom Västlänken än nuvarande spår, och en tunneldragning via Hisingen hade antagligen blivit både längre och dyrare. Bättre om man förbereder den här tunneln för framtida utbyggnad mot Hisingen, liknande spårvägsväxeln vid Järntorget mot Pustervik. Då kan man senare ansluta Hisingen, skillnaden blir att man får färre spår under älven, hade man dragit Västlänken via ön så hade man ju fått totalt 4 spår.

Bohusbanan borde givetvis stanna runt Brunnsbo. För några år sedan snackade några kommuntomtar på Tjörn om att det vore bra med fast förbindelse södra Tjörn - ungefär Tjuvkil. Om man drog ett spår Säve - Kärna - Tjuvkil - Tjörn (25 km fågelvägen) så hade Tjörn blivit en förort till Göteborg, dessutom hade man kunnat köra godståg till Wallhamn. Men först kanske man ska satsa på att befolka norra och centrala Hisingen.

Busshållplats.
Idag går, vad jag vet, inga Västtrafikbussar på E6 genom Mölndal, men Swebus och andra kör ju, samtidigt skadar det inte att effektivisera ersättningstrafiken för tågen. Gissar att man hade sparat minst 5 minuter jämfört med att svänga av och på vid Lackarebäck och Åbro.
Citera
2012-07-31, 20:58
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Bohusbanan borde givetvis stanna runt Brunnsbo. För några år sedan snackade några kommuntomtar på Tjörn om att det vore bra med fast förbindelse södra Tjörn - ungefär Tjuvkil. Om man drog ett spår Säve - Kärna - Tjuvkil - Tjörn (25 km fågelvägen) så hade Tjörn blivit en förort till Göteborg, dessutom hade man kunnat köra godståg till Wallhamn. Men först kanske man ska satsa på att befolka norra och centrala Hisingen.

.

Precis man borde även se till aygtt det gick tåg till Säve flygplats som då kunde byggas ut och inte bara spår till Tjörn utan även låta spåret dela sig i ett spår som går genom östra Orust upp till Uddevalla och ett spår som går genom västra Orust upp till Kungshamn.

Om att befolka Hisingen ser jag inget svårt varför inte bygga 5000 bostäder vardera vid Brunnsbo, Tuve och Säve Göteborgs befolkning ökar med 7000 invånare om året så det är inte helt orealistiskt att bygga nya stadsdelar.
Citera
2012-07-31, 23:54
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Precis man borde även se till aygtt det gick tåg till Säve flygplats som då kunde byggas ut och inte bara spår till Tjörn utan även låta spåret dela sig i ett spår som går genom östra Orust upp till Uddevalla och ett spår som går genom västra Orust upp till Kungshamn.

Om att befolka Hisingen ser jag inget svårt varför inte bygga 5000 bostäder vardera vid Brunnsbo, Tuve och Säve Göteborgs befolkning ökar med 7000 invånare om året så det är inte helt orealistiskt att bygga nya stadsdelar.
Säve flygplats borde man avveckla. Finns väl inte direkt behov av två kommersiella flygplatser i Göteborg? Vid behov så kan Landvetter få andra bana, fast det kommer väl dröja innan det behövs, och en ful lågprishörna där Ryan och andra kan sura.

En jobbig grej med att dra järnväg över Orust/Tjörn är att det blir en massa tunnlar eftersom det inte är något särskilt platt landskap.

Hisingen skulle väl kunna rymma en miljon eller mer om man förtätade ön till något liknande det som idag trafikeras med spårvagn i Göteborg. Men det handlar ju inte bara om att bygga hus, Infrastruktur måste byggas ut, både där och i övriga områden.
Citera
2012-08-01, 12:16
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Säve flygplats borde man avveckla. Finns väl inte direkt behov av två kommersiella flygplatser i Göteborg? Vid behov så kan Landvetter få andra bana, fast det kommer väl dröja innan det behövs, och en ful lågprishörna där Ryan och andra kan sura.

En jobbig grej med att dra järnväg över Orust/Tjörn är att det blir en massa tunnlar eftersom det inte är något särskilt platt landskap.

Hisingen skulle väl kunna rymma en miljon eller mer om man förtätade ön till något liknande det som idag trafikeras med spårvagn i Göteborg. Men det handlar ju inte bara om att bygga hus, Infrastruktur måste byggas ut, både där och i övriga områden.

Kanske inte idag men i framtiden sedan är det ganska praktiskt med en flygplats i staden än en flygplats långt borta i skogen.
Det är inte mindre platt än vad fastlandet är.
Ja visst skulle det krävas mycket infrastruktur men man har gjort liknande utbyggnader förr i tiden. För 50 år sedan bestod Angered av skog, åkrar och några enstaka gårdar. Det skulle inte vara helt omöjligt att göra samma sak med norra och centrala Hisingen på 20 år.
Citera
2012-08-03, 05:38
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Kanske inte idag men i framtiden sedan är det ganska praktiskt med en flygplats i staden än en flygplats långt borta i skogen.
Det är inte mindre platt än vad fastlandet är.
Ja visst skulle det krävas mycket infrastruktur men man har gjort liknande utbyggnader förr i tiden. För 50 år sedan bestod Angered av skog, åkrar och några enstaka gårdar. Det skulle inte vara helt omöjligt att göra samma sak med norra och centrala Hisingen på 20 år.
I framtiden kommer ju Landvetter i praktiken ligga i staden eftersom det planeras tåg dit. Att den ligger utanför kommungränsen är ju tråkigt men saknar praktisk betydelse.
Vill man ha en riktig City Airport i stan så kan man lägga den innanför tågbron vid Marieholm på valfri sida älven. Bara att påla som en dåre pga leran.

I skärgården finns en massa vatten, som förvisso är väldigt platt, men pontonbroar är nog inte så lämpligt för tåg, särskilt inte om båtar ska kunna passera.Tunnlar och och höga broar är dyrt. Det är ju ett sorts light-Norge med sina vikar osv.

Jag menar ju inte att man ska exploatera hela Hisingen på en vecka, men man kan ju börja planera.
Citera
2012-09-02, 11:40
Medlem
itwasfrees avatar
I dagens GP finns en lång artikel om Västlänken:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....med-vastlanken

Fast GP ändrade percis så bara prenumeranter kommer åt den???
Senast redigerad av itwasfree 2012-09-02 kl. 11:42.
Citera
2012-09-02, 11:47
Bannlyst
Citat:
I dagens GP finns en lång artikel om Västlänken:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....med-vastlanken

Fast GP ändrade percis så bara prenumeranter kommer åt den???

https://dl.dropbox.com/u/16356228/va...vastlanken.htm

Någon som orkar/kan får gärna göra en bildvariant av hela sidan
Citera
2012-09-02, 13:12
Bannlyst
Kunde av okänd anledning inte editera föregående inlägg. Bildversion av artikeln:
https://dl.dropbox.com/u/16356228/vastlank.png

Den är för övrigt halvt öppen igen, men bara för läsning, inte för kommentarer.
Citera
2012-09-02, 13:41
Medlem
itwasfrees avatar
Här kommer GP artikeln i PDF format. Jag stängde aldrig webbfönstret medans den var öppen för alla
https://dl.dropbox.com/u/102260364/GP_artikel.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in