2010-12-24, 13:06
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Vet dom ringde till en kollega till mig under VM i hockey varpå dom sade "Hej jag heter XXXXX hoppas jag inte stör under hockeyn" och min kollega svarade "Nej då det är paus" och dom sa "Jaha jag ser här att du inte betalar tvlicens".

Sen åkte han på det, vet inte om det är sant men det låter oehört fult.
Citera
2010-12-24, 18:36
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvadcoolt
Vet dom ringde till en kollega till mig under VM i hockey varpå dom sade "Hej jag heter XXXXX hoppas jag inte stör under hockeyn" och min kollega svarade "Nej då det är paus" och dom sa "Jaha jag ser här att du inte betalar tvlicens".

Sen åkte han på det, vet inte om det är sant men det låter oehört fult.
Det är säkert sant, för mer än en person. Jag har iaf en kompis som åkte dit på ett liknande sätt (inte just hockey, men någon som ringde och började prata om TV innan de identifierade sig). Sensmoral? Småprata aldrig med främmande människor som ringer dig. Hårt men sant.

Är man snabbtänkt så kan man för övrigt komma ur en sådan situation genom att säga att man är hemma hos en kompis. (Ringde de på den fasta telefonen? Den är naturligtvis vidarekopplad till din mobil.)
Citera
2010-12-24, 21:44
Medlem
loogamans avatar
Otroligt mycket svammel i tråden. TS har väl aldrig erkänt något tv-innehav alls.

TS: Kontakta Radiotjänst (skriftligt) och bestrid fakturan. Hänvisa till att du inte äger någon tv.

/L
Citera
2010-12-26, 11:17
Medlem
Mascaras avatar
Äger man en tv ska man väl betala tv-licens?
Tycker att tråden fått lite fel fokus.
Citera
2010-12-26, 13:34
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Otroligt mycket svammel i tråden. TS har väl aldrig erkänt något tv-innehav alls.

TS: Kontakta Radiotjänst (skriftligt) och bestrid fakturan. Hänvisa till att du inte äger någon tv.

/L

Och som sagt i tråden kan man inte bestrida fakturor från Radiotjänst, utan de överlämnas till Kronofogden för indrivning omedelbart.
Citera
2010-12-26, 17:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankakan
Hur ska jag göra då?

Ska jag ringa till dom eller vad?

Det skall du nog inte göra, då du verkar vara en trevlig, pratsam och ärlig person. Du bör absolut följa råden du fått om att få avgiftsbeslutet upphävt via en skriftlig inlaga, och låt någon sur, lätt lögnaktig paragrafryttare hjälpa dig om du inte tror dig om att klara det själv.

Alternativt kan du välja att betala för stats-TV och -radio via licensavgiften, så farligt är det inte.

Citera
2010-12-29, 11:24
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Och som sagt i tråden kan man inte bestrida fakturor från Radiotjänst, utan de överlämnas till Kronofogden för indrivning omedelbart.
Nja, innan dom överlämnas till KFM skall två påminnelser gått ut för fakturan, så "direkt" till KFM går de inte. (på den första påminnelsen tillkommer 75kr, och på den andra påminnelsen 40% av avgiften för perioden)
Man kan visserligen inte bestrida fakturan, men däremot ska man begära omprövning av ärendet om man blivit felaktigt registrerad för TV-innehav.
Dessvärre åker man på att betala fakturorna tills dess att ärendet är omprövat och avgjort enligt lag.
Citera
2010-12-29, 17:46
Medlem
Skriv till dem och säg att du gjort dig av med TV:n, då minimeras iallafall det du måste betala.
Citera
2011-01-07, 11:56
Medlem
Har också åkt dit av radiotjänst en gång.
Det ringde på dörren och när jag öppnade stod en av dom framför mig och undrade om jag hade en tv.
Tyvärr ser man tvn genom hallen, dessutom hörde man den

Kunde inte annat än erkänna. Ringde dock en månad efter och sa att jag sålt den.
Citera
2011-01-07, 12:09
Medlem
sjpatriks avatar
Nästa gång de ringer.. säg att du inte har någon TV
Citera
2011-01-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mascara
Äger man en tv ska man väl betala tv-licens?
Tycker att tråden fått lite fel fokus.
Ja i kommunist sverige ska man betala för 2 kanaler som man inte tittar på och inte kan stänga av.
Citera
2011-01-11, 03:47
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

Det är klart du kan bestrida betalningsskyldighet, även till Radiotjänst. I det här fallet skulle invändningen hanteras genom - vad Radiotjänst kallar för - omprövning. Du har dock smått rätt i att nämna detta då man är betalningsskyldig till dess att ärendet är slutbehandlat.

/L
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in