Vet dom ringde till en kollega till mig under VM i hockey varpå dom sade "Hej jag heter XXXXX hoppas jag inte stör under hockeyn" och min kollega svarade "Nej då det är paus" och dom sa "Jaha jag ser här att du inte betalar tvlicens".
Sen åkte han på det, vet inte om det är sant men det låter oehört fult.
Vet dom ringde till en kollega till mig under VM i hockey varpå dom sade "Hej jag heter XXXXX hoppas jag inte stör under hockeyn" och min kollega svarade "Nej då det är paus" och dom sa "Jaha jag ser här att du inte betalar tvlicens".
Sen åkte han på det, vet inte om det är sant men det låter oehört fult.
Det är säkert sant, för mer än en person. Jag har iaf en kompis som åkte dit på ett liknande sätt (inte just hockey, men någon som ringde och började prata om TV innan de identifierade sig). Sensmoral? Småprata aldrig med främmande människor som ringer dig. Hårt men sant.
Är man snabbtänkt så kan man för övrigt komma ur en sådan situation genom att säga att man är hemma hos en kompis. (Ringde de på den fasta telefonen? Den är naturligtvis vidarekopplad till din mobil.)
Det skall du nog inte göra, då du verkar vara en trevlig, pratsam och ärlig person. Du bör absolut följa råden du fått om att få avgiftsbeslutet upphävt via en skriftlig inlaga, och låt någon sur, lätt lögnaktig paragrafryttare hjälpa dig om du inte tror dig om att klara det själv.
Alternativt kan du välja att betala för stats-TV och -radio via licensavgiften, så farligt är det inte.
Allt som sägs i tråden får mig att anse att stats-TV bör skattefinansieras och idiotprogrammen sorteras ut. PK eller ej - det behövs en motpol till allt som erbjuds via kommersiella gratiskanaler.
Och som sagt i tråden kan man inte bestrida fakturor från Radiotjänst, utan de överlämnas till Kronofogden för indrivning omedelbart.
Nja, innan dom överlämnas till KFM skall två påminnelser gått ut för fakturan, så "direkt" till KFM går de inte. (på den första påminnelsen tillkommer 75kr, och på den andra påminnelsen 40% av avgiften för perioden)
Man kan visserligen inte bestrida fakturan, men däremot ska man begära omprövning av ärendet om man blivit felaktigt registrerad för TV-innehav.
Dessvärre åker man på att betala fakturorna tills dess att ärendet är omprövat och avgjort enligt lag.
Har också åkt dit av radiotjänst en gång.
Det ringde på dörren och när jag öppnade stod en av dom framför mig och undrade om jag hade en tv.
Tyvärr ser man tvn genom hallen, dessutom hörde man den
Kunde inte annat än erkänna. Ringde dock en månad efter och sa att jag sålt den.
Och som sagt i tråden kan man inte bestrida fakturor från Radiotjänst, utan de överlämnas till Kronofogden för indrivning omedelbart.
Det är klart du kan bestrida betalningsskyldighet, även till Radiotjänst. I det här fallet skulle invändningen hanteras genom - vad Radiotjänst kallar för - omprövning. Du har dock smått rätt i att nämna detta då man är betalningsskyldig till dess att ärendet är slutbehandlat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!