2010-12-23, 22:49
Medlem
Umbras avatar
Ja du ligger ganska risigt till i o m att du i princip erkänt att du har TV och sen ser de att du inte är folkbokförd hos dina föräldrar. Om det var en övernattningslägenhet eller investering skulle du inte vara folkbokförd där.

Tror det bästa du kan göra i det här fallet inte är att överklaga, det riskerar att bli krångligt, utan betala för några dagar, sedan avanmäler du TV-innehav (säg att du gav bort skiten eller vad som helst).

Om Radiotjänst ringer ska man aldrig börja med invecklade resonemang, det enda man riskerar är att prata in sig i ett hörn eller få kontrollanten att missförstå dig och skriva upp innehav ändå (tro mig, de är extremt benägna att "missförstå" dig om det finns minsta möjlighet). Håll dig till "nej, jag har ingen TV", då finns det inte många vägar för dem att fortsätta samtalet. De kommer antingen fråga om du tänker skaffa TV (vilket man naturligtvis svarar nej på) eller komma med en kort föreläsning om att du enligt lag är skyldig att betala om du har en TV (vilket man svarar "jag vet" på).

Edit: bestrida -> överklaga (för tydlighetens skull)
Senast redigerad av Umbra 2010-12-23 kl. 22:53.
Citera
2010-12-23, 22:50
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det är DET jag säger!
Nej det säger du inte. Du påstår att han ska bestrida fakturan. Jag menar att han ska överklaga beslutet om att han ska betala TV-avgift. Fakturan är han skydlig att betala till dess att Radiotjänst eller domstol beslutat om att han inte behöver betala TV-avgift. Fakturor från RT kan inte bestridas.
Citera
2010-12-23, 22:53
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-consul
Nej det säger du inte. Du påstår att han ska bestrida fakturan. Jag menar att han ska överklaga beslutet om att han ska betala TV-avgift. Fakturan är han skydlig att betala till dess att Radiotjänst eller domstol beslutat om att han inte behöver betala TV-avgift. Fakturor från RT kan inte bestridas.

Hur ska jag göra då?

Ska jag ringa till dom eller vad?

Funderar på att göra en tillfällig adressändring igen och sedan kontakta dom igen! Skälla ut donnan ordentligt för att hon ljög för mig! Hon lovade att hon skulle ringa igen.

Då kunde jag ju specifikt förklarat för henne att :

Jag har varit folkbokförd hos mina föräldrar tills nyligen, jag skall göra en adressändring igen!
Lägenheten jag har är en investering.

Då hade jag ju sluppit räkningen från dom...
Citera
2010-12-23, 22:54
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

My bad i sådana fall. Jag har bestridit fakturor till så väl SLL, SL och AMV; samtliga med framgång.

Hur kommer det sig att det inte skulle gå till så för RT när det gör så avs. ovanstående?
Citera
2010-12-23, 22:56
Medlem
namnet på tråden = "Radiotjänst lurade mig!"

innehållet i tråden = TS försöker lura Radiotjänst

det du ska göra är att ta reda på kundnumret som står på den fakturan ditt TV innehav går på, enligt dig. alltså den faktura som kom hem till dina föräldrar. Ring till Radiotjänst, säg att du har fått en felaktig faktura och uppge kundnumret så löser det sig
Citera
2010-12-23, 23:01
Medlem
TheMules avatar
Kolla lappen igen och se ifall det är en vanlig inbetalninglapp eller en faktura. Jag brukar få sådana av radiotjänst och det är bara att låta bli att betala. Det är som när man får nån lapp av Röda Korset eller nåt där man kan betala in 100:-, 500:- men man väljer själv om man vill betala eller inte.
Citera
2010-12-23, 23:02
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankakan
Hur ska jag göra då?

Ska jag ringa till dom eller vad?

Funderar på att göra en tillfällig adressändring igen och sedan kontakta dom igen! Skälla ut donnan ordentligt för att hon ljög för mig! Hon lovade att hon skulle ringa igen.

Då kunde jag ju specifikt förklarat för henne att :

Jag har varit folkbokförd hos mina föräldrar tills nyligen, jag skall göra en adressändring igen!
Lägenheten jag har är en investering.

Då hade jag ju sluppit räkningen från dom...
Du ska inte förklara saker för henne. Allt hon ska veta att du inte har någon TV. Hon har inte att göra med något annat. Så enkelt är det när det gäller dessa parasiter.
Man ska inte behöva förklara sina privata angelägenheter för något jävla callcenter uppe i norrland.

Skicka ett brev och förklara att du inte är skyldig att betala TV-avgift och aldrig varit, då ingen bor eller bott på adressen. Ingen telefon med massa följdfrågor och ifrågasättande. Enkelt rakt brev!
Citera
2010-12-23, 23:03
Medlem
Momo Hästhufvuds avatar
Har du TV så betala licensen! Ska det va så svårt?!
Citera
2010-12-23, 23:11
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
My bad i sådana fall. Jag har bestridit fakturor till så väl SLL, SL och AMV; samtliga med framgång.

Hur kommer det sig att det inte skulle gå till så för RT när det gör så avs. ovanstående?
TV-avgiften är du skyldig att betala till RT säger något annat, eller domstol, om du överklagar dit. Det är inte som vilken faktura som helst. Utan en lagstadgad avgift, i princip betraktat som myndighetsbeslut.
17 § RIKAB:s beslut om att påföra avgifter enligt denna lag ska anses som beslut av förvaltningsmyndighet och får verkställas, om avgiften är obetald och förfallen till betalning. Verkställighet får ske även om avgiftsbeslutet har begärts omprövat eller omprövningsbeslutet har överklagats.
Citera
2010-12-24, 00:42
Medlem
banankakans avatar
Citat:
Nibbolu

namnet på tråden = "Radiotjänst lurade mig!"

innehållet i tråden = TS försöker lura Radiotjänst

det du ska göra är att ta reda på kundnumret som står på den fakturan ditt TV innehav går på, enligt dig. alltså den faktura som kom hem till dina föräldrar. Ring till Radiotjänst, säg att du har fått en felaktig faktura och uppge kundnumret så löser det sig

Jag anser att Radiotjänsten lurade mig när dom lovade att återuppringa mig.
Då hade jag inte fått den här fakturan/räkningen.

Jag hade kunnat förklara hur det ligger till.

Citat:
Ursprungligen postat av Momo Hästhufvud
Har du TV så betala licensen! Ska det va så svårt?!

Vad i helvete ska jag betala tv licens för? Det är sura pengar, dom får gärna släcka ner svt 1 & 2, har aldrig någonsin sett en film eller program där. bara en massa PK Skitprogram!

Jag har som sagt 2 adresser, Bostadsrätten är en investering.

Jag sover för det mesta hos mina föräldrar! Jag arbetar mycket! Dom gångerna jag tittar på tv så blir det en film som jag laddat ner

Jag övernattar i min lägenhet också! När det är fester, lite privat tid med tjejen osv.

Sköt om er gott folk! Tack för er hjälp, ska ta en närmare titt på räkningen och ta till mig av dom tipps som strömmat in!

God Jul & Gott Nytt År!
Citera
2010-12-24, 12:36
Medlem
Att bråka med radiotjänst är i sig så tröttsamt så frågan är om det är lönt. Men ska du göra det så måste du skicka in en lapp där du bestrider att du äger en tv, eller utrustning som kan ta emot tv-signaler. Var beredd på många besök vid dörren. Tänk på att de kan kräva avgift retroaktivt så säg inte att du har sålt tv'n. Tänk även på att tv-köpnumera anmäls till radiotjänst av tv-handlarna. Så fundera om du har ett köp redan "loggat".
Citera
2010-12-24, 12:55
Medlem
kompassross avatar
Citat:
Du ska inte förklara saker för henne. Allt hon ska veta att du inte har någon TV. Hon har inte att göra med något annat. Så enkelt är det när det gäller dessa parasiter.
Man ska inte behöva förklara sina privata angelägenheter för något jävla callcenter uppe i norrland.

Skicka ett brev och förklara att du inte är skyldig att betala TV-avgift och aldrig varit, då ingen bor eller bott på adressen. Ingen telefon med massa följdfrågor och ifrågasättande. Enkelt rakt brev!
Gör så här! Allt annat som TS svamlar om i tråden gör bara saken värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in