Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-21, 01:32
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Vet inte vem som översatte varken 1917. 1981, 2000 eller Folkbibeln, vet du?
Alltså, jag blev bara nyfiken. Googlade lite.

The New World Translation was produced by the anonymous New World Bible Translation Committee, formed in 1947. This committee is said to have comprised unnamed members of multinational background.[15] The New World Bible Translation Committee requested that the Watch Tower Society not publish the names of its members,[16][17] stating that they did not want to "advertise themselves but let all the glory go to the Author of the Scriptures, God,"[18] adding that the translation, "should direct the reader... to... Jehovah God".[19] The publishers believe that "the particulars of [the New World Bible Translation Committee's members] university or other educational training are not the important thing" and that "the translation testifies to their qualification".[20] Former high ranking Watch Tower staff have claimed knowledge of the translators' identities.[21][22]

http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures

Det är väl kanske en obetydlig detalj, men hade ju varit kul att veta, med tanke på att det faktiskt finns en del ganska allvarliga problem med översättningen.
Citera
2011-03-21, 02:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Det framgår tydligt att tetragrammet skrivet med hebreiska bokstäver (יהוה) användes både i den hebreiska bibeltexten och i den grekiska översättningen av den.

När Jesus och hans lärjungar läste Skrifterna, stötte de alltså på Guds namn, oavsett om de använde en hebreisk eller en grekisk text.
Följde Jesus den tidens traditionella judiska sed och läste ’Adhonạj på sådana ställen av fruktan för att vanhelga namnet och bryta det tredje budet? (2Mo 20:7)

När Jesus reste sig i synagogan i Nasaret och tog emot Jesajas skriftrulle och läste ett avsnitt
(61:1, 2) där tetragrammet förekommer, underlät han då att uttala Guds namn?
Om han handlade som han brukade när det gällde de skriftlärdas obibliska traditioner, underlät han inte det. (Mt 7:29)
Att han uttalade namnet skulle stämma överens med hans föresats att göra Jehovas namn känt, något som framgår av den bön han bad till sin Fader inför sina lärjungar: ”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. ... Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt.” (Joh 17:6, 26)

Jag tror att du har lite fel här i din tolkning Smedjan! När det kommer till Guds namn så tror jag att man kan se på det på två sätt!

När vi läser Bibeln så får olika människor namn som är tillämpade dem på något sätt. Adam betyder tex. på hebreiska "Från jorden" Israel betyder ungefär "Han som brottades med Gud." och ja, det finns fler namn! Även då det kommer till Gud så har han olika namn som är ett namn för hans väsen! Hans namn är JHWH vilket betyder Jag är - därför att Gud är "Jag är" Självexisterande. Men hans namn är också El Shaddai vilket betyder: "Gud den allsmäktige"

En annan sak - är att namn också kan vara synonymt med kraft! Tex. så säger Jesus i sin bön till sin fader i Joh 17:11-12

"11Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. 12Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas."

Det är uppenbart här (enligt mig) att Jesus inte menade att han beskyddade dem genom att lära dem att Guds namn är Jehova. Utan han menade helt enkelt att han beskyddade dem i Guds kraft - som kommer från Den helige Ande. Så när Jesus sade där: "Jag har gjort ditt namn känt" så tror jag att han menade: "Jag har gjort din makt och kraft känd" För det finns inget ställe där vi kan läsa att Jesus predikade att Guds namn är Jehova - däremot så finns det otroligt många ställen där Jesus talade om Guds rike med makt och auktoritet och utförde fantastiska underverk!
Citera
2011-03-21, 07:04
Medlem
Citat:
De har inte färre möten, då är du felunderrättad, bosktudiet blev till ett eget studium som alla vittnen håller precis som de andra mötena.
Förr var det möten tre dagar i veckan. Nu är det möten på två dagar. Och tiden för dessa möten har inte förlängts. Alltså är det färre/mindre mötestillfällen. Man har tryckt in tre dagar på två dagar. Förstår du?
Citera
2011-03-21, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, som jag skrev i en annan tråd så har jag enbart haft väldigt bra upplevelser av medlemmar ur Jehovas Vittnen. En av dessa personer har varit väldigt viktig i mitt liv, och jag har en oerhörd respekt för honom.

Den här lilla historien tog jag med för att betona att jag skriver av nyfikenhet, och inte i polemiska syften. Men stämmer det verkligen att ingen vet vilka som sitter i JV´s ledningsgrupp, eller vilka det är som arbetat med Nya Världens översättning?
De som tillhör DenStyrandeKretsen är inte hemliga. De brukar ibland presenteras med namn och bild i JVs litteratur i olika sammanhang. Och i NW översättning står det inte vilka som översatt.
Citera
2011-03-21, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
Jag var där på hembesök för att träffa min klient tillsammans med JV och hörde det med egna ord. De var inte otrevliga men de ansåg att sjukdomar kan botas genom den rätta tron och förbön.
Låter väldig "ickeJV" det där. Antingen uttryckte de sig på ett sätt som gjorde att du missuppfattade dem eller så körde de sitt eget race på vad de tror. Att sjukdomar botas genom förbön och/eller att tro, är inte ngt som tillhör JVs lära.
Citera
2011-03-21, 07:29
Medlem
Citat:
Alltså, jag blev bara nyfiken. Googlade lite.

The New World Translation was produced by the anonymous New World Bible Translation Committee, formed in 1947. This committee is said to have comprised unnamed members of multinational background.[15] The New World Bible Translation Committee requested that the Watch Tower Society not publish the names of its members,[16][17] stating that they did not want to "advertise themselves but let all the glory go to the Author of the Scriptures, God,"[18] adding that the translation, "should direct the reader... to... Jehovah God".[19] The publishers believe that "the particulars of [the New World Bible Translation Committee's members] university or other educational training are not the important thing" and that "the translation testifies to their qualification".[20] Former high ranking Watch Tower staff have claimed knowledge of the translators' identities.[21][22]

http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures

Det är väl kanske en obetydlig detalj, men hade ju varit kul att veta, med tanke på att det faktiskt finns en del ganska allvarliga problem med översättningen.
Inte så konstigt att de inte vill skylta med vilka de är. Men det är konstigt att medlemmarna i JV kan gå på det de säger som anledning till att de inte vill synas. Att de inte vill dra uppmärksamheten från Guds ord till sig själva....det borde ju inte vara ngt problem eftersom DSK gör det hela tiden annars, genom all litteratur som tolkar bibeln och genom att påstå sig vara Guds enda språkrör på jorden.
Citera
2011-03-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag tror att du har lite fel här i din tolkning Smedjan! När det kommer till Guds namn så tror jag att man kan se på det på två sätt!

När vi läser Bibeln så får olika människor namn som är tillämpade dem på något sätt. Adam betyder tex. på hebreiska "Från jorden" Israel betyder ungefär "Han som brottades med Gud." och ja, det finns fler namn! Även då det kommer till Gud så har han olika namn som är ett namn för hans väsen! Hans namn är JHWH vilket betyder Jag är - därför att Gud är "Jag är" Självexisterande. Men hans namn är också El Shaddai vilket betyder: "Gud den allsmäktige"

En annan sak - är att namn också kan vara synonymt med kraft! Tex. så säger Jesus i sin bön till sin fader i Joh 17:11-12

"11Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig. Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. 12Medan jag var hos dem bevarade jag dem i ditt namn, som du har gett mig. Och jag skyddade dem, och ingen av dem gick under utom undergångens man, ty skriften skulle uppfyllas."

Det är uppenbart här (enligt mig) att Jesus inte menade att han beskyddade dem genom att lära dem att Guds namn är Jehova. Utan han menade helt enkelt att han beskyddade dem i Guds kraft - som kommer från Den helige Ande. Så när Jesus sade där: "Jag har gjort ditt namn känt" så tror jag att han menade: "Jag har gjort din makt och kraft känd" För det finns inget ställe där vi kan läsa att Jesus predikade att Guds namn är Jehova - däremot så finns det otroligt många ställen där Jesus talade om Guds rike med makt och auktoritet och utförde fantastiska underverk!
Bra förklarat! Grejen är att JV förklarar det på samma sätt, (och det borde Smedjan veta). Men samtidigt menar de att Jesus oxå använde namnet "Jehova". Speciellt då han läste ur de gamla skriftrullarna, där citerade han verser som innehöll Guds namn.
Citera
2011-03-21, 10:22
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Alltså, som jag skrev i en annan tråd så har jag enbart haft väldigt bra upplevelser av medlemmar ur Jehovas Vittnen. En av dessa personer har varit väldigt viktig i mitt liv, och jag har en oerhörd respekt för honom.

Den här lilla historien tog jag med för att betona att jag skriver av nyfikenhet, och inte i polemiska syften. Men stämmer det verkligen att ingen vet vilka som sitter i JV´s ledningsgrupp, eller vilka det är som arbetat med Nya Världens översättning?

Från början Styrdes dom av Grundaren Russel som var den "omdömmes gilles slaven" efter hans död togs organisationen över av hans advokat Rutherford. Han ändrade på det mesta inom jv läror bla skulle inte alla till himmeln utan bara 144000 ( resten till paradiset på jorden). Dessa 144000 (smorda) blev nu slaven, alltså en grupp människor.

Fortfarande styrdes det av Rutherford som efter hans död efter hans död efterträddes av Knorr som i sin tur efterträddes av F.Franz. Under hans tid på 60-70 (där nån gång) skapades den styrande kretsen som sägs representera de 144000 som skall förse alla andra med andlig mat i rätt tid.

Vilka gubbarna är är ingen hemlighet, men vad som sägs och öppna protokoll finns inte att ta del av. Medelåldern är antagligen över 80 år och gubbarna ersätts när någon dör. Man kan inte rösta in någon utan man utses av kretsen. Man säger sig "representera de övriga 144000, men dessa har ingenting att säga till om, all makt ligger hos dessa gubbar (ca 10). De kan inte avsättas utifrån och kan inte kritiseras......

F.Franz hade en brorson som var med i den styrande kretsen på 70-talet som senare hoppade av och skrev en bok som heter "samvetskris". Här avslöjas en hel del pinsamma detaljer om hur det fungerar. Bla har man hand uppräkning med 2/3 majoritet för att få igenom ett beslut....så förmedlar gud sig till oss människor på jorden....

Gällande vilka som står bakom översättningen så stämmer detta att man inte vill gå ut med detta.....varför, ja det får var och en fråga sig själv...kanske är det som så att de som brukar hålla på med översättningar har en gedingen skolning inom toelogi och bibliska språk.

Även detta avslöjas i boken vilka det var som stod bakom översättningen och vilken brist på utbildning de inom området de faktiskt hade. Ledande för översättnings gruppen var F.Franz.
Citera
2011-03-21, 10:50
Medlem
Någon som vet om det går att köpa "Samvetskris" nånstans? Jag har läst den mer eller mindre noga (den var tjock), så det skulle va smidigt att ha den i bokhyllan istället för att lämna tillbaka den till biblioteket.
Citera
2011-03-21, 10:53
Medlem
Citat:
Lägga av nu och larva dig.
Det var Judiska prästernas eget påhitt att inte använda Guds namn, så vad gällde i deras ögom, inte en Jesus som de mördade.

Fortfarande är frågan varför de inte anklagade honom, eller "ställde luriga frågor", om han verkligen hade uttalat Guds namn.
Kanske dags att läsa på lite i JVs egen litteratur.
Klistrar in från länken som din meningsfrände lade in i går:

http://www.watchtower.org/z/20040122/article_02.htm

"HANANJA ben Teradion, en judisk lärd som levde på 100-talet v.t., var känd för att hålla offentliga möten, där han undervisade ur Sefer Tora, en skriftrulle som innehöll de fem första böckerna i Bibeln. Ben Teradion var också känd för att använda Guds egennamn och att lära ut det till andra. Ja, hur skulle han kunna undervisa i Tora utan att använda Guds namn, när det förekommer mer än 1 800 gånger i de fem första böckerna i Bibeln?

En relief som visar avrättningen av Hananja ben Teradion
Men Ben Teradion levde i en tid som var farlig för judiska lärda. Enligt judiska historiker hade den romerske kejsaren infört en lag som förbjöd att man undervisade i judendomen och utövade den religionen. Överträdelse av lagen straffades med döden. Romarna arresterade till slut Ben Teradion. När han arresterades höll han i ett exemplar av Sefer Tora. Inför sina anklagare förklarade han frimodigt att han bara lydde Guds befallning när han undervisade i Bibeln. Ändå dömdes han till döden.

När Ben Teradion skulle avrättas, sveptes han in i just den skriftrulle som han hållit i då han arresterades. Sedan brändes han på en påle. I Encyclopaedia Judaica sägs det att man ”för att förlänga lidandet placerade ull indränkt i vatten över hans hjärta, så att han inte skulle dö snabbt”. Som en del av straffet dödades också hans hustru, och hans dotter såldes till en bordell.

Även om det var romarna som var ansvariga för den här brutala avrättningen av Ben Teradion, sägs det i Talmud* att ”han ådrog sig straffet att bli bränd därför att han uttalade hela Namnet som det stavades”. Ja, för judarna var det en allvarlig överträdelse att uttala Guds namn."

HANANJA ben Teradion, en judisk lärd som levde på 100-talet v.t., var känd för att hålla offentliga möten, där han undervisade ur Sefer Tora, en skriftrulle som innehöll de fem första böckerna i Bibeln. Ben Teradion var också känd för att använda Guds egennamn och att lära ut det till andra. Ja, hur skulle han kunna undervisa i Tora utan att använda Guds namn, när det förekommer mer än 1 800 gånger i de fem första böckerna i Bibeln?

En relief som visar avrättningen av Hananja ben Teradion
Men Ben Teradion levde i en tid som var farlig för judiska lärda. Enligt judiska historiker hade den romerske kejsaren infört en lag som förbjöd att man undervisade i judendomen och utövade den religionen. Överträdelse av lagen straffades med döden. Romarna arresterade till slut Ben Teradion. När han arresterades höll han i ett exemplar av Sefer Tora. Inför sina anklagare förklarade han frimodigt att han bara lydde Guds befallning när han undervisade i Bibeln. Ändå dömdes han till döden.

När Ben Teradion skulle avrättas, sveptes han in i just den skriftrulle som han hållit i då han arresterades. Sedan brändes han på en påle. I Encyclopaedia Judaica sägs det att man ”för att förlänga lidandet placerade ull indränkt i vatten över hans hjärta, så att han inte skulle dö snabbt”. Som en del av straffet dödades också hans hustru, och hans dotter såldes till en bordell.

Även om det var romarna som var ansvariga för den här brutala avrättningen av Ben Teradion, sägs det i Talmud* att ”han ådrog sig straffet att bli bränd därför att han uttalade hela Namnet som det stavades”. Ja, för judarna var det en allvarlig överträdelse att uttala Guds namn.

Upprepar sista meningen:
”han ådrog sig straffet att bli bränd därför att han uttalade hela Namnet som det stavades”. Ja, för judarna var det en allvarlig överträdelse att uttala Guds namn.

Ändå menar du alltså att Jesus fritt kunde uttala namnet, utan att han anklagades, ifrågasattes eller tillrattavisades av de skriftlärde?
Ja, utan att det ens kommenterades!
Citera
2011-03-21, 11:20
Medlem
Citat:
Vet inte vem som översatte varken 1917. 1981, 2000 eller Folkbibeln, vet du?

Menar du de i styrande kretsen så fråga din kompis det är inga hemligheter.

Det är mycket enkelt att ta reda på vilka som gjorde vissa Bibelöversättningar.

Har en upplaga av NT i sex olika versioner.

Där framgår det hur arbetet med 1917 års översättning utarbetades av flera bibelkommissioner, att1981 års översättning gjordes under ledning av Harald Riesenfeld och Jonas Palm.

Googlade på Folkbibeln och fick snabbt fram att:
"Nya Testamentet har haft teol. dr. Ingemar Furberg († 1998) som huvudöversättare och Ola Eklöf som samordnare."
Citera
2011-03-21, 12:06
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Även om det var romarna som var ansvariga för den här brutala avrättningen av Ben Teradion, sägs det i Talmud* att ”han ådrog sig straffet att bli bränd därför att han uttalade hela Namnet som det stavades”. Ja, för judarna var det en allvarlig överträdelse att uttala Guds namn.

Upprepar sista meningen:
”han ådrog sig straffet att bli bränd därför att han uttalade hela Namnet som det stavades”. Ja, för judarna var det en allvarlig överträdelse att uttala Guds namn.

Ändå menar du alltså att Jesus fritt kunde uttala namnet, utan att han anklagades, ifrågasattes eller tillrattavisades av de skriftlärde?
Ja, utan att det ens kommenterades!

-Utan att Jesus anklagades? Judarna anklagade Jesus för just detta; "Jag och Yahweh är ett"

Herren-Lord-Adonaj är en förvanskning av Tetragrammet YAHWEH. Det korrupta prästerskapet kunde inte ersätta Tetragrammet med 'Satan'; det hade varit alltför uppenbart för de Gudsfruktiga. Därtill kunde de ej rakt av ersätta Tetragrammet med Satans synonym; 'Lord' 'Adonaj' 'Herre' (hedningarna på den tiden benämnde Satan som Lord) då det fanns alltför många skrifter i omlopp med Tetragrammet. Så det korrupta prästerskapet startade 'den muntliga traditionen' att Guds namn är alltför heligt för att uttalas (enligt talmud får endast den högste rabbinen yppa Tetragrammet och detta endast en gång om året och då i en viskning) och att Satan istället skall läsas in då man stöter på Tetragrammet i skriften såsom 'Adonaj'-'Lord'-Herre' skrivet undertill mellan Tetragrammets bokstäver. Så när dessa nya skrifter kom till ett kloster för att översättas till de nya språken så gjorde en mindre klipsk munk år 1520 det mindre begåvade valet att sammanfoga dessa två ord till ett ord så att det bestod av dels YHWH + Adonaj vilket munken renderade till Jehova. Jesus YAHSHUA, kom i YAHWEHs namn. Och gjorde namnet känt. Till förtret för satans judiska prästerskapet. Så när du påstår att Tetragrammet inte fanns i de orginella skrifterna och att Tetragrammet inte finns i NT så är det enkom för att översättarna anammat det korrupta judiska prästerskapets djävulska traditioner. Sök på bibel version; RNKJV, så finner du en mer autentisk version av bibel översättning.

2Mos. 3:15 Och Gud sade ytterligare till Mose: »Så skall du säga till Israels barn: YAHWEH, edra fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till eder. Detta skall vara mitt namn evinnerligen, och så skall man nämna mig från släkte till släkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in