Det finns ganska många profetior som har uppfyllts och håller på uppfyllas nu, läs daniels bok i bibeln.
Profeten Daniel levde mer än 500 år före Jesu födelse. Men Jehova gav Daniel upplysningar som skulle göra det möjligt att veta exakt när Jesus skulle bli smord med helig ande och därigenom bli Messias (Kristus). Daniel fick höra: ”Du bör veta och ha den insikten att från det att ordet utgår om att återupprätta och återuppbygga Jerusalem intill Messias, Ledaren, skall det vara sju veckor, även sextiotvå veckor.” (Daniel 9:25)
Det är vid sådana tillfällen det kan vara till god hjälp att läsa böcker där dom förklarar lite mer ingående i det man läser.
Dom hade Guds son Jesus på jorden, den store läraren.
2 Korinthierna 6:17 ”’Därför, gå ut ifrån dem och avskilj er’, säger Jehova, ’och sluta upp med att röra vid det orena’”; ”’och jag skall ta emot er.’”
Angående detta med att jesus dog på ett kors, stämmer inte. Det står att Jesus vart upphängd i en Påle till och börja med, och läs detta där det står att vi inte ska tillbe bilder. (ett kors i detta sammanhang)
Somliga har haft helgonbilder eller helgonaltaren i sitt hem i många år
Men Gud själv talar om hur vi skall tillbe honom, och Bibeln lär att han inte vill att vi skall använda bilder i samband med tillbedjan. (2 Moseboken 20:4, 5; Psalm 115:4–8; Jesaja 42:8; 1 Johannes 5:21)
2mose 20:4, 5 = 4 Du skall inte göra dig en skulpterad bild eller något som helst som är format likt något uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnen under jorden. 5 Du skall inte böja dig ner för dem eller låta dig förledas till att tjäna dem, ty jag, Jehova, din Gud, är en Gud som kräver odelad hängivenhet, som låter straff för fäders missgärning komma över sönerna, över den tredje generationen och över den fjärde generationen,
när man hatar mig,
Vad gör dom flesta religioner? dom tillber korset eller en skulptur av Maria.
-------------------------------------------------------------------
Psalm 115:4–8
4 Deras avgudar är silver och guld,
verk av människohänder.
5 Mun har de men kan inte tala,
ögon har de men kan inte se,
6 öron har de men kan inte höra.
Näsa har de men kan inte lukta.
7 Händer har de men kan inte känna.
Fötter har de men kan inte gå.
De ger inget ljud ifrån sig med sin strupe.
8 De som har gjort dem skall bli som de,
alla som förtröstar på dem.
------------------------------------------------------------------------
Jesaja 42:8
8 Jag är Jehova. Detta är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller min lovprisning åt huggna bilder.
-----------------------------------------------------------------------
1 Johannes 5:21)
21 Små barn, var på er vakt mot avgudarna.
------------------------------------------------------------------------
Vi måste akta oss för falska religioner och finna den enda och sanna religionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vilka profetior?
Du är nöjd och tacksam även om det kan vara fel hjälp? Hur var det med hjärntvätten....? Du har blivit påverkad att tro att du måste ha hjälpböcker för att förstå Guds ord. Hade Jesus och hans lärjungar en massa andra böcker som de studerade? Eller använde de Guds ord?
OM man nu tror att bibeln är Guds ord....om man verkligen tror det....då ska denna skrift vara det man ger all sin uppmärksamhet åt. Man borde vara noga med att inte vilseledas när vi nu vet att bibeln själv varnar för "falska profeter"....
Tänk dig att den Allsmäktige Skaparen, som skapat ALLT, inspirerade människor till att skriva ner det han vill säga oss...borde han inte ha klarat det på ett sådant sätt att endast detta ord räcker?
Klarar han att skapa hela universum, men inte skriva en bok?
Tror du inte att han visste att tiden skulle gå och att människan skulle utvecklas och samhällen skulle komma och gå? Är inte hans ord tidlösa?
Det står klart och tydligt att det skulle komma att läras ut "människobud"....precis som du skrev om att vi blir påverkade av allt möjligt runt omkring oss...precis lika mkt (om inte mer) blir vi påverkade av människor som påstår sig ha svaren på alla frågor om livet.
Grejen är att det även i detta är ditt ansvar att inte gå på att bli lurad. Bibeln har varnat oss väldigt tydligt.