Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-18, 21:27
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Varför är ni så ovänliga och hatiska och aggresiva?
För att uppfylla en profetia.
Citera
2011-03-18, 21:47
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Om vi säger så här....vem det än är som lägger till, drar av, eller ändrar meningen i betydelsen av bibelns verser...begår enligt bibeln själv ett stort misstag.
Ingen av oss ska döma ngn annan. Det är upp till var och en att hitta sin tro och det borde vara fritt för varje individ att göra det. Enligt tradition har Gud gett oss en fri vilja att välja, han gav oss en hjärna och ett förnuft. (Om man nu tror på Gud, vilket man antagligen gör om man tror på bibeln)

Det JV har gjort är att ta bort denna fria vilja från människor. Har man en gång döpt sig in i denna Organisation så kan man inte ta sig ur utan att förlora väldigt mkt, alternativt allt. Och det pga att ledningen i JV bestämt så. Den fria viljan som man fick av Gud gäller inte när Organisationen får bestämma. Kan man säga att DenStyrandeKretsen satt sig på samma nivå som Gud då?

Enligt bibeln ska ingen människa döma ngn annan människa. JV dömer ut resten av mänskligheten. De dömer andra religioner med väldigt hårda och självsäkra ordalag. Och de dömer definitivt de som väljer att lämna Organisationen. De dömer iskallt och hjärtlöst.
Jag vet inte var i Jesu ord de finner stöd i att handla på det sättet. Vet du?

Och medan de behandlar människor på detta obarmhärtiga sätt menar de att de är de enda sanna kristna på vår jord. DenStyrandeKretsen hävdar att de är Guds enda kanal mellan människor och Gud. Det innebär att det de skriver och bestämmer kommer från Gud....

Av frukten känner man trädet. Vilken frukt visar JV upp? Oavsett om de lagt till ngt i bibeln eller inte?

Säger du samma sak om Apg 15:6?
Satte sig "apostlarna och de äldste" (Bibel 2000) på samma nivå som gud och bestämde saker och ting?
Varför lät de inte "var och en att hitta sin tro"?
Varför tillsattes "församlingsledare" och "medhjälpare" (Bibel 2000) om alla skulle sitta hemma var och en?

Läser du bibeln så är den full med tillsatta ledare/kungar/präster som bestämde över andra, förutom alla lagar och regler. Varför all denna styrning om gud nu vill att man ska hitta på sin egen tro?

Är inte Vatikanen likadan med sin toppstyrning, skyddande av pedofiler och allehanda andra skumraskaffärer? Har inte de allra flesta protestantiska kyrkor präster/biskopar/you name it?

Var inte Jesus obarmhärtig mot handelsmännen i templet? Han drog ju till och med fram en piska?

Vad är det som gör JV så onda? Isåfall var ju Jesus ond han också som pratade om att bränna folk i eld för evigt, kallade folk för huggormsyngel och Satans avkomma.

Ni är fruktansvärt inkonsekventa och framförallt instängda i er kritik.

Nu ska jag göra milkshake. So long, boys!
Citera
2011-03-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
För att uppfylla en profetia.

Och det är?
Citera
2011-03-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Satte sig "apostlarna och de äldste" (Bibel 2000) på samma nivå som gud och bestämde saker och ting?
Varför tillsattes "församlingsledare" och "medhjälpare" (Bibel 2000) om alla skulle sitta hemma var och en?

Läser du bibeln så är den full med tillsatta ledare/kungar/präster som bestämde över andra, förutom alla lagar och regler. Varför all denna styrning om gud nu vill att man ska hitta på sin egen tro?

Är inte Vatikanen likadan med sin toppstyrning, skyddande av pedofiler och allehanda andra skumraskaffärer? Har inte de allra flesta protestantiska kyrkor präster/biskopar/you name it?

Var inte Jesus obarmhärtig mot handelsmännen i templet? Han drog ju till och med fram en piska?

Vad är det som gör JV så onda? Isåfall var ju Jesus ond han också som pratade om att bränna folk i eld för evigt, kallade folk för huggormsyngel och Satans avkomma.

Du glömmer en hel del här.
Om jag inte missminner mig så har även Sällskapet sagt att apostlarna på den tiden var ledda av helig ande på ett annat sätt än någon är i dag, eftersom vi nu har den kompletta Bibeln!
Och eftersom dessa ledare som blev tillsatta var ledda av anden, så blev de kristna inte fel-ledda, såsom det händer i dag, både inom JV och på andra håll!

Och som JV borde du ha lärt dig att inte dra upp Vatikanens skyddande av pedofiler, det är som bekant dumt att kasta sten när man sitter i glashus.
Och visst har olika kyrkor präster osv, men på vilket sätt rättfärdigar det JVs misstag???

Jesus var givetvis inte obarmhärtig, men glöm inte att hans auktoritet och hans befogenheter inte går att jämföra med våra dagars Kristna ledare, varken JV eller någon annan.
Citera
2011-03-19, 00:48
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Och det är?
Min profetia var att jag hade sagt att om jag gör ett kritiskt inlägg om jv så kommer Smedjan att: inte sakligt bemöta det - för det kan han inte, utan gå till person angrepp......och nu uppfylldes den med följande: Varför är ni så ovänliga och hatiska och aggresiva?

Jag är ju grym... det måste du ju ändå ge mig kred för smedjan.....inte varje dag du träffar en profet
Citera
2011-03-19, 09:23
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Men det är ingen tankeställare att namnet tagits bort? Låter väldigt ensidigt.

Jag har, så vitt jag kan se, svarat på ALLA dina frågor.
Har du svarat på mina?

Jag kan hålla med dig att det är en intressant historia detta med att gudsnamnet inte finns med i LXX. Såvitt jag vet finns namnet inte med i något dokument eller fragment utan det är tetragammaton som finns med i texterna. LXX är anmärkningsvärd i det avseendet att JHVH översatts med Kyrios (något fragment har JHVH). Detta skulle man kunna kalla ett översättningstekniskt val, men det handlar inte om att ta bort eller lägga till, utan HUR MAN ÖVERSÄTTER.

I vittnenas NT så har man lagt till saker som inte finns i grundtexten och det kan då inte kallas för att översätta utan behöver kallas något annat.

Sedan förstår jag inte vad som är så ensidigt med att försöka finna en översättning som är trogen grundtexten så gott det går.
Citera
2011-03-19, 11:17
Medlem
flow-s avatar
är det då inte provocerande att jv påstår sig vara så bibeltrogna!

tror de verkligen att de är det eller är det en medveten strategi? de läser upp några bibelord för att ge stöd till sin lära och så finns det en massa andra bibelord som motsäger detta!
Citera
2011-03-19, 11:35
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow-

tror de verkligen att de är det eller är det en medveten strategi? de läser upp några bibelord för att ge stöd till sin lära och så finns det en massa andra bibelord som motsäger detta!

Jag har "studerat bibeln" tillsammans med JV ganska länge och får nog lov att säga att bibeln används ytterst sparsamt.

Mest läser vi från boken "vad lär bibeln" (är inte helt 100 på titeln, liten gul sak i alla fall) där de lägger fram lite olika teorier om hur saker och ting förutsätts vara och sedan läggs det lite bibelord här och där för att låtsas styrka deras teser.

Något bibelstudium är de inte alls fråga om, då det som studeras är vakttornslitteratur i första hand.

Helt klart är detta en medveten strategi.
Att läsa bibeln utan stöd och ledning av sällskapets litteratur rekommenderas icke.
Citera
2011-03-19, 11:50
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
Att läsa bibeln utan stöd och ledning av sällskapets litteratur rekommenderas icke.

Skrolla ner på sidan så kan du läsa precis vad om just detta, uppmaningar från deras egen litteratur.
http://www.besked.se/?p=claim
Citera
2011-03-19, 13:53
Medlem
Citat:

Vad andra kyrkor har för ledning hör inte hit. Det är så typiskt JV att alltid dra in andra religioner när deras egen blir föremål för åsikter som inte passar. Tröttsamt. Man kan tycka att ni kan växa upp.

Iaf...att andra kyrkor har präster och ledare av olika slag är inte rätt enligt bibeln. JV brukar poängtera det klart och tydligt. De brukar ofta citera orden i Bibeln där det står att "ni ska inte kalla varann för ledare av ngt slag....en ska vara er fader och en ska vara er lärare....osv" (inte ordagrant korrekt citerat, kan återkomma med versen om det behövs). Alltså ingen människa ö h t ska vara ngn ledare över ngn annan. "Alla är bröder" står det.

Såå...då kan man undra hur man får till det med DSK, alla tillsyningsmän på olika nivåer, äldste etc.
De behandlas inte som vilken medlem som helst.

Pedofili är ju ngt som JV inte är så mkt bättre med så där ska du nog bara vara tyst.

Vad har Jesu beteende i templet med Organisationens behandling av sina medlemmar att göra? Ska vi likna det vid det så vore det ju som om Jesus jagade ut sina egna efterföljare bara för att de hade tvivel eller slutade tro. Gjorde han så nånstans? Skulle Jesus ha tittat åt ett annat håll om han skulle ha mött en fd efterföljare på gatan? Tror du det? Tänk om det skulle stå så i bibeln....hur poppis hade han varit då? Skulle man ha förknippat honom med människokärlek då?
JV påstår sig gå i Jesu fotspår. Jag tycker att de missar spåren rejält.

Du liknar er hellre med det tillfället då Jesus var arg på månglarna i templet än när han var barmhärtig och förstående mot syndare.

Sen skulle jag vilja veta vad "allehanda skumraskaffärer" är som du menar att Vatikanen håller på med. Kändes lite tunt utvecklat där.

Jaa, Jesus sa såna saker som du nämner ovan. Men till vilka sa han det? Ta inte saken ur sitt sammanhang och mena att han gick omkring och sa det till alla han mötte.
Vilka sa han det till och varför?

Han sa det till de som vilseledde människor bort från Gud....han sa det till de religiösa ledarna som la på människor en massa regler....till de ledare som ville sitta på de främsta platserna, de som ville synas i gathörnen när de bad....ytan var viktigare än insidan -som var "full av de dödas ben"...osv osv

JV uppfyller idag de kriterier som fariseerna uppfyllde då. Jesus skulle idag säga det till denna Organisation. Denna StyrandeKrets som lägger på människor en massa regler istället för att lära ut medmänsklighet och kärlek....som vill sitta på de främsta platserna -som Guds enda kanal på jorden...som vill synas i världen med en perfekt yta av ren kristendom när de visar upp sig för människor i sitt "prediko"arbete....ytan är viktigare än insidan -som är full av obarmärtighet, kyla, mobbning, skrämseltaktik, halvsanningar, osanningar, hjärntvätt osv osv.
Citera
2011-03-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flow-

Eller så kan man säga så här...
De läser upp/citerar en massa bibelord och så beter de sig på ett helt annat sätt själva.
JV i ett nötskal.
Citera
2011-03-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
Jag har "studerat bibeln" tillsammans med JV ganska länge och får nog lov att säga att bibeln används ytterst sparsamt.

Mest läser vi från boken "vad lär bibeln" (är inte helt 100 på titeln, liten gul sak i alla fall) där de lägger fram lite olika teorier om hur saker och ting förutsätts vara och sedan läggs det lite bibelord här och där för att låtsas styrka deras teser.

Något bibelstudium är de inte alls fråga om, då det som studeras är vakttornslitteratur i första hand.

Studerar du fortfarande eller är det ngt du gjort förut?
Ställde du frågor som du tyckte att du inte fick svar på eller kunde de ge dig vettiga förklaringar på det du undrade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in