Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
PRECIS! Jehovas Vittnen har Rikets salar som är deras kyrkobyggnader. Rikets salar räknas som kyrkor.

Räknas av vilka? Inte Jehovas vittnen i alla fall.

Det är inte byggnaden som är viktig, det är bara en praktisk lösning istället för att samlas i lägenheter eller andra lokaler för att studera bibeln.
Citera
2021-04-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det visade du inte i det du skrev, vilket jag påpekade.

Och jag förklarade att jag inte har lust att svara på inlägg som anklagar mig för att ljuga och kallar mig för orm.
Citera
2021-04-27, 17:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och jag förklarade att jag inte har lust att svara på inlägg som anklagar mig för att ljuga och kallar mig för orm.

Nej, det som du irriterar dig på är att jag har rätt, inte vad jag kallar dig för.

(Och du svarar tydligen fortfarande, så kanske ljuger du om det också )

[Ursäkta, men du lämnade öppet mål ...]
Senast redigerad av Smeso 2021-04-27 kl. 17:26.
Citera
2021-04-27, 17:46
Medlem
Citat:
Nej, det som du irriterar dig på är att jag har rätt, inte vad jag kallar dig för.

(Och du svarar tydligen fortfarande, så kanske ljuger du om det också )

[Ursäkta, men du lämnade öppet mål ...]

Nej, nu ljuger du.
Citera
2021-04-27, 18:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, nu ljuger du.

Jaså?
Du svarar ju fortfarande, så något ljög du om. Antingen anledningen eller att du inte tänkte svara:

Citat:
Jag ger inga svar åt människor som anklagar mig för att vara lögnare, och anklagar mig för att vara en orm.
Citera
2022-02-11, 07:29
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
PRECIS! Jehovas Vittnen har Rikets salar som är deras kyrkobyggnader. Rikets salar räknas som kyrkor.

Kanske av världsliga, men knappast av Jehovas Vittnen själva. Ordet "kyrka" är extremt negativt i ett Jehovas Vittnes-öra, det är detsamma som en demonbunker.
Citera
2022-02-12, 18:20
Medlem
När vi tvättar bilen, är det för att den ska bli ren och fin.
Kläderna tvättar vi för att vi inte ska gå runt och se solkiga ut.
Hjärnan behöver vi också tvätta.
Den blir ju skitig av av allt vi utsätts för av den här världens härskare..
Citera
2022-02-12, 18:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Kanske av världsliga, men knappast av Jehovas Vittnen själva. Ordet "kyrka" är extremt negativt i ett Jehovas Vittnes-öra, det är detsamma som en demonbunker.

Visst, men det är inte dem som bestämmer var ett ord betyder för andra än dem själva.
Deras "rikets salar" är deras kyrkobyggnader – de har bara valt att själva kalla dem för något annat. Inget fel med det. Felet är att klaga på att andra kallar dem för kyrkor – bara för att de själva har bytt namn betyder inte att deras byggnader inte används som "kyrkor":
"byggnad avsedd för en kristen församlings gudstjänst"

Eller anser de inte att de själva är kristna och håller "gudstjänst" i byggnaden?

Om någon frågar ett vittne om en Rikets sal är dennes kyrka så skulle alltså ett korrekt svar vara:
"Ja, men vi kallar dem inte för kyrkor, utan för Rikets salar." Och kanske kan en förklaring läggas till om varför det namnet anses vara lämpligare. Men det vore fel att säga att de inte är kyrkor.
Citera
2022-02-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
När vi tvättar bilen, är det för att den ska bli ren och fin.
Kläderna tvättar vi för att vi inte ska gå runt och se solkiga ut.
Hjärnan behöver vi också tvätta.
Den blir ju skitig av av allt vi utsätts för av den här världens härskare..
Aposteln talade inte om hjärntvätt.

Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till. Ef 4

Förnyas i ande och förstånd. Inte tro på lögner.
Citera
2022-02-12, 20:03
Medlem
Citat:
Visst, men det är inte dem som bestämmer var ett ord betyder för andra än dem själva.
Deras "rikets salar" är deras kyrkobyggnader – de har bara valt att själva kalla dem för något annat. Inget fel med det. Felet är att klaga på att andra kallar dem för kyrkor – bara för att de själva har bytt namn betyder inte att deras byggnader inte används som "kyrkor":
"byggnad avsedd för en kristen församlings gudstjänst"

Eller anser de inte att de själva är kristna och håller "gudstjänst" i byggnaden?

Om någon frågar ett vittne om en Rikets sal är dennes kyrka så skulle alltså ett korrekt svar vara:
"Ja, men vi kallar dem inte för kyrkor, utan för Rikets salar." Och kanske kan en förklaring läggas till om varför det namnet anses vara lämpligare. Men det vore fel att säga att de inte är kyrkor.

Det grekiska uttryck som i vissa biblar återges med ”kyrka” syftar på en grupp människor som tillber Gud, inte på den byggnad som de samlas i.

Vi kan ta ett exempel: När aposteln Paulus skrev till de kristna i Rom sände han hälsningar till det gifta paret Aquila och Priscilla och hälsade då också till ”kyrkan i deras hus”. (Romarna 16:5, Benelius katolska svenska översättning) Paulus ville naturligtvis inte att hans hälsningar skulle förmedlas till en byggnad. Han hälsade i stället till människor, till den församling som samlades i det hemmet.

Så i stället för att kalla vår möteslokal för kyrka använder vi uttrycket ”Rikets sal”.

Varför kallar vi det ”Jehovas vittnens Rikets sal”?
Uttrycket är passande av flera skäl:

Våra möten hålls i en sal, eller möteslokal.

Vi samlas för att tillbe Jehova, Bibelns Gud, och för att vittna om honom. (Psalm 83:18; Jesaja 43:12)

Vi samlas också för att lära oss mer om Guds rike, ett ämne som Jesus ofta pratade om. (Matteus 6:9, 10; 24:14; Lukas 4:43)

Du är välkommen att besöka en Rikets sal där du bor och själv ta reda på hur Jehovas vittnens möten går till.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-kyrka-rikets-sal/
Citera
2022-02-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Aposteln talade inte om hjärntvätt.

Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till. Ef 4

Förnyas i ande och förstånd. Inte tro på lögner.

Eller 2 kor 7:1 "Därför, mina älskade, eftersom vi har fått dessa löften, så låt oss rena oss från allt som förorenar kropp och sinne och med djup respekt för Gud bli allt heligare."

Hjärntvätt :P
Citera
2022-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Eller 2 kor 7:1 "Därför, mina älskade, eftersom vi har fått dessa löften, så låt oss rena oss från allt som förorenar kropp och sinne och med djup respekt för Gud bli allt heligare."

Hjärntvätt :P
Det är inte hjärntvätt. Hjärntvätt är att tro på lögner.

Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2

Alla falska läror och förutsägelser om Harmagedon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in