Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-26, 22:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och då vet du att jag ljuger?

Antingen så ljög du eller så visste du inte vad ordet kyrka betyder, ja.

Jag gav dig möjlighet att klargöra, men du föredrar tydligen att det är tydligt att du faktiskt ljög.

Du verkar i alla fall vara oförmögen att antingen erkänna att du ljög eller att du inte förstod vad ordet "kyrka" stod för.

Det är det ena eller det andra.

Kanske trodde du att det bara var en vit lögn, något som ni som medlemmar alltid säger för att skilja er från resten av kristendomen (som ni ju inte vill identifiera er med).
Citera
2021-04-27, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Antingen så ljög du eller så visste du inte vad ordet kyrka betyder, ja.

Och det är helt omöjligt att du någonsin skulle ha fel?

Alla som inte tycker som du, kallar du för lögnare.
Citera
2021-04-27, 05:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och det är helt omöjligt att du någonsin skulle ha fel?

Alla som inte tycker som du, kallar du för lögnare.

Ordböckerna har inte fel.
Enligt ordböckerna så kan en Rikets sal kallas för kyrka.

Jag skrev bara att du ljög när du skrev att Jehovas vittnen inte har några kyrkor. Det har de, de kallar dem bara inte själva för kyrkor, men andra gör det.

Men, det kan ju vara så att du inte visste det, och då inte ljög medvetet. Men sant var i alla fall inte ditt påstående.

Själv har jag haft fel flera gånger. Däremot har jag aldrig fel om vad ordböckerna säger, det är ju bara att citera vad som står. Lika lite brukar ju du ha fel om vad Bibeln faktiskt säger. Det är ju inte särskilt svårt att bara skriva av vad som står skrivet.
Citera
2021-04-27, 06:02
Medlem
Citat:
och då inte ljög medvetet.

Kolla i dina ordböcker vad "lögn" betyder.
Citera
2021-04-27, 07:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kolla i dina ordböcker vad "lögn" betyder.

Var du lika slingrig som en orm redan innan du blev ett JV eller är det ett JV-kännetecken?

Det verkar ju vara helt omöjligt för dig att ge raka svar på direkta frågor.
Citera
2021-04-27, 07:26
Medlem
Citat:
Var du lika slingrig som en orm redan innan du blev ett JV eller är det ett JV-kännetecken?

Det verkar ju vara helt omöjligt för dig att ge raka svar på direkta frågor.

Jag ger inga svar åt människor som anklagar mig för att vara lögnare, och anklagar mig för att vara en orm.

Och som jag har frågat, om du nu vet att jag ljuger, vad har du för intresse av att lyssna på mig?
Citera
2021-04-27, 07:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag ger inga svar åt människor som anklagar mig för att vara lögnare, och anklagar mig för att vara en orm.

Och som jag har frågat, om du nu vet att jag ljuger, vad har du för intresse av att lyssna på mig?

Sluta då att bete dig som en lögnare genom att slingra dig.
Så enkelt är det.
Ärlighet varar längst. Om du svarar ärligt så slipper du slingra dig och slipper framstå som en lögnare.

Hur konstigt kan det vara?

Den som bara slingrar sig i sina svar förtjänar att bli kallad en orm. Om du inte tycker om det så kanske du behöver reflektera över ditt beteende. Eftersom många här vet att du är ett JV så påverkar det hur dessa ser på JV-medlemmar, vare sig du vill det eller inte.
Citera
2021-04-27, 08:44
Medlem
Citat:
Sluta då att bete dig som en lögnare genom att slingra dig.
Så enkelt är det.
Ärlighet varar längst. Om du svarar ärligt så slipper du slingra dig och slipper framstå som en lögnare.

Hur konstigt kan det vara?

Den som bara slingrar sig i sina svar förtjänar att bli kallad en orm. Om du inte tycker om det så kanske du behöver reflektera över ditt beteende. Eftersom många här vet att du är ett JV så påverkar det hur dessa ser på JV-medlemmar, vare sig du vill det eller inte.

Jag tror nog att dom som tycker om ärlighet, ödmjukhet och respekt mot andra människor, kan skilja på saker och ting, och kan se igenom människor som håller på med härskartekniker och annat för att vinna diskussioner. Resten som tycker om det motsatta, bryr jag mig inte så mycket om vad dom tycker och tänker.

Jag har aldrig kallat någon annan för orm, jag har ibland kallat någon för lögnare eftersom det varit så uppenbara lögner, men det vill jag ändå inte göra, för jag kan inte bedöma och döma om någon människa medvetet talar osanning, det kan bara Gud döma.

Om någon tillhör dom första, så kan personen fråga vad jag anser om ordet "kyrka", och varför det ordet inte går att tillämpa på Jehovas vittnen, och jag kommer att svara.
Citera
2021-04-27, 13:44
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Nu ljuger du igen.

Jehovas vittnen har flera kyrkor, de bara kallar dem inte för just "kyrkor". Alla byggnader som kallas för "Rikets sal" är definitionsmässigt en "kyrka". De kallas bara inte för det av er, men ofta av andra som vet vad termen "kyrka" betyder:
kyrka: en byggnad avsedd för kristen gudstjänst och religiösa studier.

Eller menar du att ni inte har någon särskild byggnad avsedd för kristen gudstjänst och religiösa studier?

Andra religioners byggnader för religiösa ändamål har andra termer, t.ex. synagoga, moské eller tempel. Byggnader där kristna utövar kristendom kallas för kyrkor.

Det är t.ex. helt korrekt att skriva följande:
Jehovas vittnens kyrka kallas för "Rikets sal".

Visa annars varför det skulle vara fel att kalla en "Rikets sal" för kyrka enligt den betydelse som ordböckerna ger ...

Eller menar du att ni inte är kristna?
Eller menar du att ni inte använder byggnaden som en plats för kristna religiösa studier?

Bara därför att ni inom JV inte vill kalla era byggnader för kyrkor betyder inte att det nödvändigtvis skulle vara fel av andra att göra det.

PRECIS! Jehovas Vittnen har Rikets salar som är deras kyrkobyggnader. Rikets salar räknas som kyrkor.
Citera
2021-04-27, 15:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tror nog att dom som tycker om ärlighet, ödmjukhet och respekt mot andra människor, kan skilja på saker och ting, och kan se igenom människor som håller på med härskartekniker och annat för att vinna diskussioner. Resten som tycker om det motsatta, bryr jag mig inte så mycket om vad dom tycker och tänker.

Jag har aldrig kallat någon annan för orm, jag har ibland kallat någon för lögnare eftersom det varit så uppenbara lögner, men det vill jag ändå inte göra, för jag kan inte bedöma och döma om någon människa medvetet talar osanning, det kan bara Gud döma.

Om någon tillhör dom första, så kan personen fråga vad jag anser om ordet "kyrka", och varför det ordet inte går att tillämpa på Jehovas vittnen, och jag kommer att svara.

Jag tycker i alla fall att om någon säger något som inte är sant och vet om det så ljuger den personen.

Eller menar du att du som kristen inte visste vad ordet kyrka betyder?
Citera
2021-04-27, 15:45
Medlem
Citat:
Jag tycker i alla fall att om någon säger något som inte är sant och vet om det så ljuger den personen.

Eller menar du att du som kristen inte visste vad ordet kyrka betyder?

Jag säger det som är sant, och jag vet vad ordet "kyrka" förknippas med.
Citera
2021-04-27, 15:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag säger det som är sant, och jag vet vad ordet "kyrka" förknippas med.

Det visade du inte i det du skrev, vilket jag påpekade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in