Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-09, 17:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Ett troget Jehovas vittne skulle inte bryta Guds lag och gå emot hans ord genom att ge sitt barn blod. Inte under några som helst omständigheter, och detta grundar vi på bibliska principer som vi har fått av Gud Jehova. (Apg 15:28, 29) I dagens samhälle finns det väldigt få sjukhus som inte har blodfria alternativ, det är ren praxis att man har alternativ till patienter som vill ha ett blodfritt alternativ. Blodtransfusioner är inte den ultimata hjälpen, den garanterar inte att man överlever. Det skulle väl vara om du hamnar på något sunkigt sjukhus i "Långtbortistan" kanske där man eventuellt inte har blodfria alternativ, men även där kan man hitta ett kokkärl, vatten, salt och en eld att tillreda en enkel koksaltlösning som plasmasubstitut. Det är en väl beprövad metod, men dessa blodtransfusionshetsare blundar för dessa enkla men effektiva medel.

Man ska också undvika meningslösa diskussioner som uppenbarligen inte leder någonvart. Speciellt om man råkat argumentera mot ex-vittnen och andra avfällingar som fullkomligt struntar i vad man än säger eller lägger fram som bevismaterial - klockrena sådana också bör tilläggas - för allt som Jehovas vittnen står för är (uppenbarligen) fel i deras bittra ögon. Man vill så gärna utmåla oss till några känslokalla och robotliknande zombies som inte kan tänka själva. Jag lider verkligen med dom, det är verkligen sorgligt hur Satan har lyckats förblinda dom så till den milda grad att de förlorat greppet om all logik och sunt förnuft.

Skulle du neka dina barn blod i en akutsituation där INGA blodfria alternativ finns att tillgå, trots att blod skulle öka chanserna att överleva?
Senast redigerad av Crime-boy 2011-07-09 kl. 17:29.
Citera
2011-07-09, 20:22
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Oj, oj, oj, inga svar i tråden!
Tydligen har varken Julistaja eller 'fjärilen' några svar.
Huh?

Jag svarade Eberhard, men har inte fått någon respons. Om folk nu tycker att det är offtopic så kan det väl sluta där.

Vad, för övrigt, är det jag ska ha svar på menar du?
Citera
2011-07-09, 20:46
Medlem
KalleGustavs avatar
=Julistaja
Citat:
Största anledningen till att jag slutade skriva är för att jag vet av erfarenhet att sådana här diskussioner snabbt urartar och slutar snabbt att vara konstruktiva. Lyder hellre Jehova och följer Kristi fotspår än att sträva efter att "vinna" en meningslös debatt (som ni ändå redan förlorat). Så jag väljer att avsluta trätandet innan det går för långt.
Så ditt bidrag till en konstruktiv diskussion är vad då? Du väljer att svara på det du vill och skiter i att svara på vissa frågor som känns obehagliga.
När svaren tryter så kommer standard svaret: " lyder hellre Jehova, tack för mig!

Citat:
(2 Timoteus 2:23-24) "Avvisa dumma och meningslösa diskussioner; du vet ju att de framkallar stridigheter. 24*Men en Herrens slav bör inte strida, utan bör vara mild och vänlig mot alla, kvalificerad att undervisa, kunna behärska sig under onda förhållanden"
Frågan är ju om du är det?

Citat:
Man ska också undvika meningslösa diskussioner som uppenbarligen inte leder någonvart. Speciellt om man råkat argumentera mot ex-vittnen och andra avfällingar som fullkomligt struntar i vad man än säger eller lägger fram som bevismaterial - klockrena sådana också bör tilläggas - för allt som Jehovas vittnen står för är (uppenbarligen) fel i deras bittra ögon. Man vill så gärna utmåla oss till några känslokalla och robotliknande zombies som inte kan tänka själva. Jag lider verkligen med dom, det är verkligen sorgligt hur Satan har lyckats förblinda dom så till den milda grad att de förlorat greppet om all logik och sunt förnuft.
[/quote]
Avfällningar och förblindad av Satan är vi som inte delar JV åsikter.
Ville bara tydliggöra detta för alla andra läsare. Nej, inte är ni känslokalla inte, ni har verkligen ett fint synsätt på dem som inte är JV. Bra att du visar din sanna sida.

Citat:
Ett troget Jehovas vittne skulle inte bryta Guds lag och gå emot hans ord genom att ge sitt barn blod. Inte under några som helst omständigheter, och detta grundar vi på bibliska principer som vi har fått av Gud Jehova. (Apg 15:28, 29)
Nej, bara lite själlösa fraktioner som bara DSK kan peka ut. Avhålla betyder numera att hålla sig borta med "viss undantag" och allt enligt DSK....eller var det bibliska principer.
Citera
2011-07-10, 08:57
Medlem
rex144s avatar
Jehova måste vara mycket lynning gud,
ändrar sig jämt,

aller så är det den styrande kretsen i NY som luras,

hur många gånger har de inte fått ta tillbaka sina dogmer och profetior genom deras "heliga skrift" Vakttornet ?
Citera
2011-07-10, 09:56
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
startar en tråd, vet att det finns en tråd där man vill få fram ett provocerande tal mot jehovas vittnen, men jag undrar bara är det normalt att vittnen hjärntvättar sina barn, känner ett par som har en 3 årig dotter, som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv hon snackar om låtar som är diaboliska och liknande grejer, föräldrarna pratar jämt och ständigt om hur hon ska passa sig att hamna i djävulens fälla, alltså det normala samhället..

Är det bara jag som tycker att detta är sjukt? borde inte barnet få leta sin egna väg? är det ren hjärntvättning eller är det normalt.

Har aldrig gillar jehovas vittnen dom vill i stort sett lura in folk i deras sekt, men som dom håller på med denna unge är ju sjukt?

Så frågan lyder; är detta normalt? vad tycker ni om Vittnen? och borde man inte finnas nåt sätt att hjälpa barnet att försöka klura ut nåt för sig själv, jag menar en 3 årig flicka, borde ju få vara ett barn och inte tänka på diabolik och vad som är dåligt samt demoner?

Nej det är inte bara du. Tycker också att det är helt jävla efterblivet.
Citera
2011-07-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Huh?

Jag svarade Eberhard, men har inte fått någon respons. Om folk nu tycker att det är offtopic så kan det väl sluta där.

Vad, för övrigt, är det jag ska ha svar på menar du?

Nej, jag menade i blodfrågan.
Du brukar ju alltid försvara JV i alla frågor.
Citera
2011-07-10, 17:57
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Största anledningen till att jag slutade skriva är för att jag vet av erfarenhet att sådana här diskussioner snabbt urartar och slutar snabbt att vara konstruktiva. Lyder hellre Jehova och följer Kristi fotspår än att sträva efter att "vinna" en meningslös debatt (som ni ändå redan förlorat). Så jag väljer att avsluta trätandet innan det går för långt.

(2 Timoteus 2:23-24) "Avvisa dumma och meningslösa diskussioner; du vet ju att de framkallar stridigheter. 24*Men en Herrens slav bör inte strida, utan bör vara mild och vänlig mot alla, kvalificerad att undervisa, kunna behärska sig under onda förhållanden"

5 Moseboken 18;

21. Och om du säger vid dig själv: 'Huru skola vi känna igen det som icke är talat av HERREN?',

22. så må du veta: när profeten talar i HERRENS namn, och det som han har talat icke sker och icke inträffar, då är detta något som HERREN icke har talat; i förmätenhet har då profeten talat det; du skall icke frukta för honom.»
Citera
2011-07-10, 20:36
Medlem
Julistajas avatar
Konklusion: Ni vill hellre bryta Guds lag och rädda livet för att leva tiotalet år till, istället för att lyda Gud och leva för evigt. Ni gör er själva en björntjänst.
Senast redigerad av Julistaja 2011-07-10 kl. 20:39.
Citera
2011-07-10, 21:08
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Konklusion: Ni vill hellre bryta Guds lag och rädda livet för att leva tiotalet år till, istället för att lyda Gud och leva för evigt. Ni gör er själva en björntjänst.

Konklusion:

JV tror att de följer Guds Lag genom att följa ett svagt dekret från DSK.

Varför botade Jesus sjuka? Det var väl ganska onödigt slöseri med Guds kraft, de skulle ju ändå bara leva tiotalet år till.

Konklusion nummer två:
JV hjärntvättar verkligen sina medlemmar, detta är Julistaja ett lysande exempel på.
Citera
2011-07-10, 21:47
Medlem
citizen.kalls avatar
Citat:

Hur kommer det sig att man ej får rädda sitt liv genom att bryta vakttornets ej inspirerade tolkning av Guds lag, när det tydligen är helt ok att bryta andra av Guds lagar. Du Julistaja verkar uppenbarligen tycka att det är ok att bryta Guds lag om att lyda myndigheterna, eftersom du sprider upphovsrättsskyddat material. (Detta i en omfattning som gör att det ej kan falla under citaträtten, särskilt då ingen källa anges). Du bryter dessutom en rättfram befallning i vakttornet där de tydligt anger att deras litteratur är upphovsrättsskyddad och ej får spridas elektroniskt.

JV fördömer alltså människor som i en akutsituation vill rädda sitt liv, medan de ser mellan fingrarna med andra saker. Detta är helt absurt och kan beskrivas med ett enda ord: Hyckleri.
Citera
2011-07-10, 22:11
Medlem
Citat:

En annan konklusion:
JV är mer rädda för att bryta Sällskapets regler, än för att bryta Guds lag.
Det visas tydligt med uppdelningen av tillåtna och förbjudna blodbeståndsdelar.
Denna uppdelning är givetvis helt och hållet obiblisk och godtycklig.
Ändå följer JV jorden runt dessa människogjorda regler, samtidigt som de pratar om vikten av att avhålla sig från blod.
Sekterism och skrymteri på högsta nivå.
Ha det bra i din lilla bubbla.
Citera
2011-07-10, 22:14
Medlem
Citat:

Konklusion: Du skulle ha varit på fariseernas sida mot Jesus och kallat honom en sabbatsbrytare. Lika lite som du vill inse att livräddning med blod är i harmoni med blodlagarna (som handlar om livets helgd!), lika litet skulle din mentalitet vilja inse att Jesu arbete som läkare på sabbaten var i harmoni med sabbatslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in