Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-13, 04:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det grekiska uttryck som i vissa biblar återges med ”kyrka” syftar på en grupp människor som tillber Gud, inte på den byggnad som de samlas i.

Vi kan ta ett exempel: När aposteln Paulus skrev till de kristna i Rom sände han hälsningar till det gifta paret Aquila och Priscilla och hälsade då också till ”kyrkan i deras hus”. (Romarna 16:5, Benelius katolska svenska översättning) Paulus ville naturligtvis inte att hans hälsningar skulle förmedlas till en byggnad. Han hälsade i stället till människor, till den församling som samlades i det hemmet.

Så i stället för att kalla vår möteslokal för kyrka använder vi uttrycket ”Rikets sal”.

Varför kallar vi det ”Jehovas vittnens Rikets sal”?
Uttrycket är passande av flera skäl:

Våra möten hålls i en sal, eller möteslokal.

Vi samlas för att tillbe Jehova, Bibelns Gud, och för att vittna om honom. (Psalm 83:18; Jesaja 43:12)

Vi samlas också för att lära oss mer om Guds rike, ett ämne som Jesus ofta pratade om. (Matteus 6:9, 10; 24:14; Lukas 4:43)

Du är välkommen att besöka en Rikets sal där du bor och själv ta reda på hur Jehovas vittnens möten går till.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-kyrka-rikets-sal/

Ja, jag vet det. Du har skrivit om det förut.
Men nu var det inte grekiska vi talade om, utan svenska, och vad ordet kyrka betyder så som det idag används på svenska. Då är det inte fel att utomstående kallar era Rikets salar för kyrkor, men det är naturligtvis bäst att kalla dem för Rikets salar därför att det är vad ni vill att de ska kallas för.
Citera
2022-02-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, jag vet det. Du har skrivit om det förut.
Men nu var det inte grekiska vi talade om, utan svenska, och vad ordet kyrka betyder så som det idag används på svenska. Då är det inte fel att utomstående kallar era Rikets salar för kyrkor, men det är naturligtvis bäst att kalla dem för Rikets salar därför att det är vad ni vill att de ska kallas för.

Det vore lika fel att kalla moskér och synagogor för kyrkor.
Citera
2022-02-13, 08:14
Medlem
Citat:
Rikets sal är också fel. Det kallas kingdom hall, inte dumb hall, koninkrijkszaal, inte rijkszaal på andra språk. Bara svenskar som inte kan översätta. Kungarikets sal ska det vara!
Citera
2022-02-13, 14:26
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Rikets sal är också fel. Det kallas kingdom hall, inte dumb hall, koninkrijkszaal, inte rijkszaal på andra språk. Bara svenskar som inte kan översätta. Kungarikets sal ska det vara!

Fast holländarna verkar ju veta eftersom Koninkrijk betyder just kungarike.
Citera
2022-02-13, 16:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Kan du inte läsa ordentligt?
Som jag skrev så betyder ordet kyrka: "byggnad avsedd för en kristen församlings gudstjänst"

Vem har påstått att moskéer och synagogor är kristna byggnader?

Det är alltså inte fel att kalla era byggnader där ni håller gudstjänst för "kyrka", eller anser ni inte att ni själva är kristna och håller "gudstjänst" i byggnaden?
Citera
2022-02-13, 17:26
Medlem
Citat:
Kan du inte läsa ordentligt?
Som jag skrev så betyder ordet kyrka: "byggnad avsedd för en kristen församlings gudstjänst"

Inte enligt bibeln.

Citat:
Vem har påstått att moskéer och synagogor är kristna byggnader?

Det är alltså inte fel att kalla era byggnader där ni håller gudstjänst för "kyrka", eller anser ni inte att ni själva är kristna och håller "gudstjänst" i byggnaden?

Andra kan också mena att Jehovas vittnen inte är kristna, men ska man inte se vad bibeln säger om saker och ting, istället för vad människor påstår?

När bibeln talar om "kyrka" så är det INTE en byggnad, utan är människorna som samlas för att tillbe bibelns Gud.
Citera
2022-02-14, 03:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Inte enligt bibeln.

Ja, du påstår det, men det är ju inte hur ursprungsordet användes på koinegrekiska som vi talar om här, utan hur ordet kyrka faktiskt används på svenska idag. Du verkar ha svårt för att fatta det, eller gör du dig bara dum av någon anledning?

Citat:
Andra kan också mena att Jehovas vittnen inte är kristna, men ska man inte se vad bibeln säger om saker och ting, istället för vad människor påstår?

När bibeln talar om "kyrka" så är det INTE en byggnad, utan är människorna som samlas för att tillbe bibelns Gud.

Som sagt, det är återigen vad som menas på svenska som frågan faktiskt gäller. Att ni har en annan åsikt vet jag ju redan, men det är inte ni som bestämmer hur ord ska användas på svenska (och inte jag heller, bara så du inte får för dig att påstå att det är det som jag försöker att göra). Vad ett ord betyder på svenska avgörs av hur ordets användning har dokumenterats genom tidigare exempel från tal och skrift.
Om du inte håller med om att ordet förklaras korrekt i de ordböcker som finns så kan du klaga till Språkrådet, om du tror att det kommer att göra någon större skillnad.

Att inte kalla JV:s byggnader för kyrkor därför att JV inte skulle vara kristna är sannerligen inte något särskilt vanligt argument. Det har jag aldrig sett tidigare, så vad baserar du det på? Eller är det bara det gamla vanliga grälet där fanatiska utomstående anser sig ha rätt att avgöra vilka som egentligen borde få kalla sig för kristna?
Citera
2022-02-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ja, du påstår det, men det är ju inte hur ursprungsordet användes på koinegrekiska som vi talar om här, utan hur ordet kyrka faktiskt används på svenska idag. Du verkar ha svårt för att fatta det, eller gör du dig bara dum av någon anledning?

Det är du som spelar dum, jag pratar om varför Jehovas vittnen vill att deras byggnad ska kallas för Rikets sal, på samma sätt som muslimer vill att deras byggnad ska kallas för moské och judarna vill att deras byggnad ska kallas för synagoga.

Även om man på svenska idag vill kalla Jehovas vittnen för hjärntvättade idioter, så är det inte vad Jehovas vittnen vill, och man är respektlös om man kallar någon/något för vad det inte är.

Citat:
Som sagt, det är återigen vad som menas på svenska som frågan faktiskt gäller.

Varför gäller inte bibeln och Jehovas vittnens åsikt om deras egna byggnad?

Citat:
Att ni har en annan åsikt vet jag ju redan, men det är inte ni som bestämmer hur ord ska användas på svenska

Vi bestämmer över våran egen tro och vad vi vill kalla våra byggnader för, att sedan du och andra inte respekterar detta visar bara eran attityd mot oliktänkare.

Citat:
(och inte jag heller, bara så du inte får för dig att påstå att det är det som jag försöker att göra).

Programmet "Gud som haver barnen kär" är mer respektfull än du är, programmet kallar inte Jehovas vittnens byggnad för kyrka (inte vad jag hörde i alla fall).

Citat:
Vad ett ord betyder på svenska avgörs av hur ordets användning har dokumenterats genom tidigare exempel från tal och skrift.
Om du inte håller med om att ordet förklaras korrekt i de ordböcker som finns så kan du klaga till Språkrådet, om du tror att det kommer att göra någon större skillnad.

Slå upp "Rikets sal" i vilken ordbok du vill, jag är säker på att det inte står man man ska kalla Rikets salar för kyrkor, lika lite som att det skulle stå att man ska kalla moskéer för kyrkor.

Citat:
Att inte kalla JV:s byggnader för kyrkor därför att JV inte skulle vara kristna är sannerligen inte något särskilt vanligt argument.

Jag har ibland hört okunniga kalla Jehovas vittnens byggnader för kyrkor, desto oftare kalla Jehovas vittnen för icke kristna.

Citat:
Det har jag aldrig sett tidigare, så vad baserar du det på? Eller är det bara det gamla vanliga grälet där fanatiska utomstående anser sig ha rätt att avgöra vilka som egentligen borde få kalla sig för kristna?

Det är ditt gamla vanliga att du har sagt något om ett ord, och sedan kan du kan inte ta det tillbaka på grund av din fanatism. Du kommer att driva detta till absurdum.
Citera
2022-02-14, 07:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför gäller inte bibeln och Jehovas vittnens åsikt om deras egna byggnad?

Det är inte tillämpligt därför att det inte var det som frågan gällde. Vi vet redan att de kallar sina egna byggnader för något annat än kyrkor, men frågan var att det inte var fel av andra utomstående att t.ex. säga att "JV kallar sin kyrka för Rikets sal". Har du glömt hur denna fråga började?

Varför ni själva vill kalla era kyrkor för "Rikets sal" är då irrelevant. Oavsett vad ni tycker och oavsett vad Bibeln säger så är det inte språkligt fel att utomstående kallar era byggnader där ni håller gudstjänst för kyrkor. Det var hela min poäng.

Sedan vill du helt obefogat få det till att verka som om man är respektlös om man kallar någon/något för en helt korrekt term genom att ge ett felaktigt exempel på en sådan respektlöshet. Att kalla Jehovas vittnen för hjärntvättade idioter är både språkligt felaktigt och respektlöst, såvida du inte menar att det faktiskt skulle vara så att Jehovas vittnen faktiskt helt språkligt korrekt enligt ordböckernas definitioner är både hjärntvättade och idioter. Jag utgår ifrån att det inte var det som du menade och då är ditt exempel irrelevant och inte särskilt väl genomtänkt.

Sedan blir du rolig när du ber mig att slå upp "Rikets sal" i en ordbok. Titta gärna själv först innan du ber någon annan att göra det. Visa vilken svensk ordbok som termen "Rikets sal" finns med i så ska jag gärna läsa vad det står där. Såvitt jag kan se så finns den termen inte ens med i SAOB.

Så här får man tydligen lära sig i skolorna idag:
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/jehovas-vittnen
"Jehovas vittnens "kyrka" kallas Rikets sal och är öppna för allmänheten..."
Citera
2022-02-14, 09:16
Medlem
Citat:
Det är inte tillämpligt därför att det inte var det som frågan gällde. Vi vet redan att de kallar sina egna byggnader för något annat än kyrkor, men frågan var att det inte var fel av andra utomstående att t.ex. säga att "JV kallar sin kyrka för Rikets sal". Har du glömt hur denna fråga började?

Då är det inte heller fel att säga: "muslimer kallar sin kyrka för moské ".
Citera
2022-02-14, 16:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Det är ditt gamla vanliga att du har sagt något om ett ord, och sedan kan du kan inte ta det tillbaka på grund av din fanatism. Du kommer att driva detta till absurdum.
Du träffar rätt där. Jag glömmer inte hur Smeso rekonstruerade uttalet av GT-hebreiskans ord för Farao, Par´ō, som Par-o-o. Som den (obotlige?) anakronist han är hade han sett det i någon bok till låååångt senare hebreiska, alldeles irrelevant... Jag brukar påminna Par-o-o (Smeso) om detta.
Men en fanatiker är en fanatiker: Smeso/Par-o-o är inte den som backar bara för att han får fakta och reson mot sig! Han som ett eget, slutet miniuniversum, helt faktaresistent och inkrökt i fosterställning som ingen annan jag stött på.
En reflektion och fråga till dig: kan detta vara kärt bagage från hans karriär som framstående scientolog, what say you?
Senast redigerad av Calovius 2022-02-14 kl. 16:21.
Citera
2022-02-14, 16:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då är det inte heller fel att säga: "muslimer kallar sin kyrka för moské ".

Jo, det är fel eftersom muslimer inte räknas som kristna.

Jag tar det igen, så får vi se om du förstår den här gången. Ordet kyrka definieras i svenska ordböcker som: "byggnad avsedd för en kristen församlings gudstjänst"

Vem har påstått att muslimer är kristna?

Däremot är det enligt den definitionen direkt fel att kalla muslimers moskéer för kyrkor, även om det säkert finns en och annan som gör det ändå därför att hen inte vet bättre eller helt enkelt inte bryr sig om att vara noga med språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in