Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Hur kan du veta det? Jag tar inte ställning för jehovas men inser att problematiken är större än så. Vad säger du om islam då? Där "tvättas" man att spränga sig själv i bitar för guds sak. Det måste väl ändå vara värre?

Det tragiska är att man använder samma metoder för hjärntvätt inom Jv som islam. Sen att målen är annorlunda är ju en annan sak. Men det finns Jv som vägrat blodtransfusioner eller annan läkarbehandling, för sig själv eller sina barn i länder som USA och GB och där dödsfall förekommit.
Citera
2011-01-11, 10:38
Medlem
billiefuckingjeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
startar en tråd, vet att det finns en tråd där man vill få fram ett provocerande tal mot jehovas vittnen, men jag undrar bara är det normalt att vittnen hjärntvättar sina barn, känner ett par som har en 3 årig dotter, som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv hon snackar om låtar som är diaboliska och liknande grejer, föräldrarna pratar jämt och ständigt om hur hon ska passa sig att hamna i djävulens fälla, alltså det normala samhället..

Är det bara jag som tycker att detta är sjukt? borde inte barnet få leta sin egna väg? är det ren hjärntvättning eller är det normalt.

Har aldrig gillar jehovas vittnen dom vill i stort sett lura in folk i deras sekt, men som dom håller på med denna unge är ju sjukt?

Så frågan lyder; är detta normalt? vad tycker ni om Vittnen? och borde man inte finnas nåt sätt att hjälpa barnet att försöka klura ut nåt för sig själv, jag menar en 3 årig flicka, borde ju få vara ett barn och inte tänka på diabolik och vad som är dåligt samt demoner?

När jag var 9år gick började min familj att umgås med Vittnen. Det kom genom min moster som i flera års tid 'studerat', som de kallade det. Tog inte lång tid innan min mor tog till sig detta, och kort där efter började också jag och mina systrar studera, gå på möten och umgås med Vittnen i vardagen. Jag sa inte emot speciellt mycket, gick mest på mötena för att få hugga i all god fikabröd de hade där. Sov faktiskt igenom ett par möten till och med. Vittnen är verkligen inga onda människor, men däremot kan de tyckas ta avstånd från folk som inte är just Vittnen.

Som tur var hann vi bara hålla på med 'läran' i ett år ungefär, annars hade jag nog mer eller mindre varit ett Vittne idag själv. Jag har själv insett att religion inte är något för mig. Tycker egentligen att hela grejjen är skitsnack. Men jag är glad att jag fick se lite in i den världen, för jag tror att det har tagit bort mycket fördomar jag annars hade haft om det. Fråga förresten gärna om ni vill veta något mer specifikt.
Citera
2011-01-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billiefuckingjean
När jag var 9år gick började min familj att umgås med Vittnen. Det kom genom min moster som i flera års tid 'studerat', som de kallade det. Tog inte lång tid innan min mor tog till sig detta, och kort där efter började också jag och mina systrar studera, gå på möten och umgås med Vittnen i vardagen. Jag sa inte emot speciellt mycket, gick mest på mötena för att få hugga i all god fikabröd de hade där. Sov faktiskt igenom ett par möten till och med. Vittnen är verkligen inga onda människor, men däremot kan de tyckas ta avstånd från folk som inte är just Vittnen.

Som tur var hann vi bara hålla på med 'läran' i ett år ungefär, annars hade jag nog mer eller mindre varit ett Vittne idag själv. Jag har själv insett att religion inte är något för mig. Tycker egentligen att hela grejjen är skitsnack. Men jag är glad att jag fick se lite in i den världen, för jag tror att det har tagit bort mycket fördomar jag annars hade haft om det. Fråga förresten gärna om ni vill veta något mer specifikt.

Jag har aldrig varit med om att det funnits fikabröd på ngt möte.
Citera
2011-01-30, 22:27
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har aldrig varit med om att det funnits fikabröd på ngt möte.
Tjenare Leviticus...
Har du aldrig varit med om något bokstudie?
I slutet på månaden så hade vi fika i slutet på "mötet" hos oss.

(Observera att detta var ett antal år sedan och att JV nu slutat med dessa bokstudiegrupper i hemmen hos medlemmar)
Det officiella skälet, är för att man nu ska ha egen tid för familjen....
Det verkliga... man har för ont om äldste i alla församlingar för att kunna leda flera bokstudiegrupper i församlingarna samtidigt i Europa längre...
Citera
2011-01-30, 22:41
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Nej, knappast. Vi jobbar inte med varandra, inte heller träffas vi mer än när man börjar jobba/slutar för dagen. Eftersom jag är under 30 och de 60+ har inget direkt gemensamt att tala om, dessutom ger de ett intryck av att, som sagt, inte vilja bli direkt "polare", eller ens stå och skämta/driva.

De är aldrig med när vi gör nåt med jobbet utanför arbetstid. Överlag har de dock en sak gemensamt, de är oerhört lata och gör absolut inte mer än vad som krävs, de är ofta dåliga på att ta till sig saker (vilket kan tyckas irioniskt) och "kör sitt egna race". Men detta behöver inte ha något med JV att göra. Kanske är de allmänt tröga
Nja det är en kombination.
Som fd.vittne så kan man hur lössen vandrar...

Det här är "by the book" så att säga med jehovas vittnens lära...
"ni kommer alla att dö i Harmageddon..
I klartext då..
(vi gör detta enbart för att få en inkomst tills våran gud Jehova griper in och slaktar er alla...." )
Citera
2011-01-30, 23:03
Medlem
anordmans avatar
Nu läser jag denna tråden baklänges ... då jag bara tittar in på flashback någon gång lite nu och då...
Det har pratats om självmord... och överrepresentationen hos Jehovas vittnen.
Jehovas Vittnen slår tillbaka sådana skäl med att "-de är inte längre jehovas vittnen... då de är uteslutna eller har nu lämnat rörelsen..."

Jag gjorde en personlig undersökning 2009....
I Västsverige enbart... så nådde vi 6 personer.. enbart det är ett högt tal då självmord är något oerhört fult enl Jehovas Vittnen... man gör en direkt synd mot gud... därför sopas de fall som det går under mattan.... "ja det var en trafikolycka... oerhört sorgligt" (eg. killen var helt nykter.. styrde över i en långtradare i 160kmh?...)

6 pers, jv eller fd vittnen enbart i västsverige för 2009???
rikssnittet borde ha varit 5 totalt!?

var är resten av sverige?
Hur många har mörkats?

Världens lyckligaste folk...
Varför käkar de då antidepressiva läkemedel som ingen annan grupp i samhället?

Citera
2011-02-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Tjenare Leviticus...
Har du aldrig varit med om något bokstudie?
I slutet på månaden så hade vi fika i slutet på "mötet" hos oss.

(Observera att detta var ett antal år sedan och att JV nu slutat med dessa bokstudiegrupper i hemmen hos medlemmar)
Det officiella skälet, är för att man nu ska ha egen tid för familjen....
Det verkliga... man har för ont om äldste i alla församlingar för att kunna leda flera bokstudiegrupper i församlingarna samtidigt i Europa längre...

Hej du, jovisst förekom det fika ibland efter bokstudierna.
Jag tänkte nog på att "möte" betyder ickefika. "Bokstudie" däremot kunde göra det.
Citera
2011-02-07, 14:56
Medlem
Apropå hjärntvätteri och hur man drillar sina "undersåtar" till att bli ett gäng robotar.
(ur VT 15 dec -10):

"Bland annat hur kan du göra mötena uppbyggande för dig själv och andra?

*Förbered dig
*Var regelbunden
*Kom i tid
*Ha med dig allt
*Behåll koncentrationen
*Svara
*Ha inte alltför långa kommentarer
*Genomför dina uppgifter
*Beröm andra
*Var utåtriktad"

"Vilka ursäkter angående sann tillbedjan är inte godtagbara för Gud?

*Det är för svårt
*Jag vill inte
*Jag har inte tid
*Jag är inte tillräckligt duktig
*Någon har sårat mig
Det här är inte giltiga ursäkter för att nonchalera Guds befallningar."

- slut citat
Citera
2011-02-07, 15:10
Medlem
Citat:
Apropå hjärntvätteri och hur man drillar sina "undersåtar" till att bli ett gäng robotar.
(ur VT 15 dec -10):

"Bland annat hur kan du göra mötena uppbyggande för dig själv och andra?

*Förbered dig
*Var regelbunden
*Kom i tid
*Ha med dig allt
*Behåll koncentrationen
*Svara
*Ha inte alltför långa kommentarer
*Genomför dina uppgifter
*Beröm andra
*Var utåtriktad"

"Vilka ursäkter angående sann tillbedjan är inte godtagbara för Gud?

*Det är för svårt
*Jag vill inte
*Jag har inte tid
*Jag är inte tillräckligt duktig
*Någon har sårat mig
Det här är inte giltiga ursäkter för att nonchalera Guds befallningar."

- slut citat

Du måste då vara hjärntvättad som måste hålla igång med dem, ge dig ett liv, sluta chattra
Citera
2011-02-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Du måste då vara hjärntvättad som måste hålla igång med dem, ge dig ett liv, sluta chattra

"Hålla igång med dem"?
Jag är säker på att du "håller igång" bra mkt mer med JV än vad jag gör.
Citera
2011-02-07, 16:15
Medlem
Citat:
"Hålla igång med dem"?

Jag tycker du är en gnällspiks i allra största mått, lägg ner ditt gnäll, ingen bryr sig
Citera
2011-02-07, 17:24
Medlem
Citat:
"Hålla igång med dem"?

Skulle också tro att Smedjan är ett Jv om man läser kommentarerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in